talibeard Posted March 28, 2016 Posted March 28, 2016 Na lang en hard werken van Eric (BdF) had hij hem eindelijk in zijn assortiment; de Omega 11047, een varken/das mixed kwast. Niet mijn eerste, de Vulfix #10 en de mixed kwast van Wilkinson gingen hem al voor. Overeenkomsten tussen deze drie zijn er volop; de knots zijn ongeveer even groot (de Omega heeft een klein greepje, geen echt kleine knot), ze hebben hun das-deel allemaal van de goedkopere 'pure' soort en hun prijsstelling is ook ongeveer gelijk. Dus wat duur voor een varken en erg goedkoop voor een (pure) das. Verschillen zijn er zeker ook; in gebruik neigt de Wilkinson het meest naar varken, de Vulfix het meest naar das en de Omega zit daar mooi tussenin. Voor een betaalbare Omega heeft de 11047 bovendien een kwalitatief veel interessanter greepje dan veel van hun kwasten; een mooi stukje 'resin'. Waarom een mixed kwast? Tja, op de één of andere manier zijn die nog meer foolproof dan een moderne syntheet (vanaf dag 1 lukt gewoon alles) en hebben ze door hun samenstelling het voordeel van een stevig gezichtsgevoel zeg maar zonder dat de kwast extra gevuld hoeft te zijn. En van dat extra gevuld ben ik niet zo weg; het maakt het opschuimproces onduidelijker en langzamer en bovendien geeft zo'n extra gevulde kwast zijn schuim niet zo makkelijk vrij. Wat moet ik over de 11047 nog zeggen; ik heb hem sinds begin december '15 van Eric ontvangen en is sindsdien niet meer van mijn wastafelplankje verdwenen! Dat is nooit meer gebeurd sinds ik meer dan één kwast heb en zegt eigenlijk alles. Deze kwast is beste maatjes geworden met mijn zeep van Paul Kox en dat zegt eigenlijk ook al genoeg. Dit kan alles aan met een speels gemak. Na bijna 4 maanden is er van de aanvankelijk lichte dassen-prik niets meer over (was toch al zachter dan de andere twee) en zou ik niet weten wat ik anders nog nodig heb, hoewel dit toch mijn laatste kwast niet zal wezen... Enig nadeel is misschien het kleine greepje; niet omdat dat niet lekker vasthoudt, dat gaat prima, maar omdat je met deze kwast makkelijk meer zeep laadt dan je nodig hebt en probeer dan het greepje en je vingers maar eens schuimvrij te houden! Toch gebeurt me dat nu ook nooit meer dus dat is een kwestie van leren; je hebt gewoon beduidend minder product nodig dan gemiddeld. Geen uitgebreide review dus maar ik vond het toch nodig de loftrompet te steken over deze kwast waarvan de hype in de US al weer voorbij is en Eric zo zijn best voor heeft gedaan. Als je nog in de markt bent voor een niet te grote kwast dan ga je echt geen spijt krijgen voor die paar centen denk ik zo....
Snuff Posted March 28, 2016 Posted March 28, 2016 Heb hem wel eens mogen testen en is inderdaad best een lekker borsteltje.
Hanskoning Posted March 28, 2016 Posted March 28, 2016 Mooi en duidelijk geschreven gebruikerservaring Harrie. Zelf heb ik nog nooit een dergelijke kwast gebruikt maar het klinkt als een alround kwast die iedereen te vriend houd. Handvat had voor mij ook iets groter mogen zijn en ik kan het natuurlijk opzoeken op internet maar kan je voor compleetheid de grootte van de knot nog aangeven?
talibeard Posted March 28, 2016 Author Posted March 28, 2016 Mooi en duidelijk geschreven gebruikerservaring Harrie. Zelf heb ik nog nooit een dergelijke kwast gebruikt maar het klinkt als een alround kwast die iedereen te vriend houd. Handvat had voor mij ook iets groter mogen zijn en ik kan het natuurlijk opzoeken op internet maar kan je voor compleetheid de grootte van de knot nog aangeven? De maat van de knot is (met schuifmaat) ca. 22x47mm. Allemansvriend is een aardige omschrijving; ik denk dat voor een beginnende kwaster een varken/das mix ook makkelijker werkt dan of das of varken al was het maar omdat voor het varken-aandeel ingebroken is de kwast toch al voluit functioneert. Dat-ie een allemansvriend is, is tevens zijn zwakte denk ik; er is weinig uitgesprokens aan qua karakter en de kwast valt niet echt ergens door op behalve gebruiksgemak. Het is een beetje het idee van de eeuwige tweede; voor alles (crème, harde zeep, zachte zeep, kopschuimen of opschuimen in een kommetje) is wel aan een kwast te komen die het beter doet dan deze maar deze doet alles bijna net zo goed maar dan bij alles. Een generalist dus. Een type dat wat mij betreft meer aandacht verdient.
marco Posted March 28, 2016 Posted March 28, 2016 Deze komt op het verlanglijstje. Al is dat lijstje net wat te lang eigenlijk...
Barbiere di Figaro Posted March 28, 2016 Posted March 28, 2016 Met dank voor de fraaie "aansporende" review Harrie! Dat "best doen" is vooral blijven vragen of een leverancier ze wil loskrijgen bij Omega natuurlijk, dus met zulke reviews is dat die kleine inspanning dubbel en dwars waard!
mhharsta Posted March 28, 2016 Posted March 28, 2016 Dat klinkt als een prima eerste kwast ook, zo'n alleskunner voor niet al te veel geld, en mooi dat BDF de moeite doet om hem beschikbaar te krijgen.
Marcel Posted April 4, 2016 Posted April 4, 2016 Ik heb dit model een paar jaar geleden gehad maar kon er geen vrienden mee worden. Vooral de dassenharen bleven vervelend prikken na initieel wat zachter te zijn geworden. Met de ruggengraat zat het wel snor en schuim maken deed hij ook prima. Inspectie onder een loupe leerde dat de dassenharen stuk voor stuk op lengte waren gesneden, je voelde dus niet de natuurlijke haaruiteindes op je gezicht maar het krassen van scherpe puntjes.
talibeard Posted April 4, 2016 Author Posted April 4, 2016 Ik verwacht bij deze prijsklasse relatief grote verschillen onderling met name bij het dasdeel Marcel. Dat zal wel meevallen bij kwasten uit dezelfde productie-serie (de haren worden immers in bulk ingekocht) maar als er een flinke periode tussen zit kan het allemaal heel anders uitpakken. Ik zal er later ook nog eens een vergrootglas bijpakken maar ik kan van mijn exemplaar rustig stellen dat het echt om een betere pure das gaat dan bij Wilkinson en ook de Vulfix #10 in mijn collectie en dat-ie aanschurkt tegen de pure das van de Coates Fitzwilliam; een jaren 80 Simpson/Sommerset kwast met een kwaliteit die de huidige 'best' van Simpson benaderd.
Maurice Posted July 22, 2016 Posted July 22, 2016 heb de kwast nu 3 weken en tot opheden bevalt hij me goed ben benieuwd hoe hij over een paar maand is.
Guest Gusto Posted July 22, 2016 Posted July 22, 2016 Naar mijn bevindingen, is een paardje de gulden middenweg tussen een een das en een varken.
Recommended Posts