Jump to content

Een rondje koolstofstaal

talibeard

Recommended Posts

Dit ben ik al jaren van plan; gewoon alle koolstofstalen mesjes die ik heb achter elkaar proberen en beoordelen. Mijn eerste ervaringen met dit type staal vielen ronduit tegen; koolstofstaal voelt anders aan dan rvs-mesjes, de geslepen hoeken zijn stomper waardoor je je krabber toch anders moet gebruiken dan normaal en koolstofstaal heeft (vaak) wat meer tijd nodig om te snijden (langzamer scheren dus). Pas bij mijn eerste Treet Durasharp ging het lampje bij mij voor dit materiaal branden.

Koolstofstaal voelt vaak, zeker bij de oudere typen zonder PTFE (teflon), wat trekkeriger aan en in eerste instantie heb je soms het idee dat je je huid aan het ruïneren bent maar niets is minder waar. Zelfs bij één van de beroerdste mesjes die ik ken, de Flying Eagle 74-c, blijft mijn huid in aanmerkelijk betere conditie dan met een gemiddeld rvs-mesje als de Astra SS of SP, een Personna Medical of b.v. een Bolzano. Voor mij dus eigenlijk het perfecte staal maar al te veel keus heb je niet meer; aan Treets en Lords is redelijk te komen maar verder is het vooral NOS spul wat de klok slaat.

De krabbers die ik voornamelijk, maar niet exclusief, wil gebruiken voor dit 'rondje' zijn ook uit de hoogtijdagen van de koolstofstalen mesjes; Swing SB, Gladweg SB en de Gillette Tech (met name de vooroorlogse modellen met 'driehoekige' slots in de bodemplaat). Die zouden ervoor gemaakt moeten zijn toch?

Dit gaat wel even lopen voor ik klaar ben dus dit draadje wordt eigenlijk een soort blog met regelmatig een ander mesje in de schijnwerpers. Alle commentaar etc. is welkom en aan het eind van het liedje staat alles er in en is er niks meer terug te vinden.... ;)

Onder het motto van het lekkerst voor het laatst wordt het eerste mesje de infame Flying Eagle 74-c zoals hier te koop.

Wordt vervolgd!

Flying Eagle 74-c

Dit mesje heeft de twijfelachtige eer de kortste beschrijving ooit door Harkos te hebben gekregen en niet geheel ten onrechte. In alle gevallen is zo goed als dezelfde set-up gebruikt.

1) In de Lord L6; trekkerige vervelende scheerbeurt. Weinig actie met de vleug mee en niet veel beter er tegenin. Haaks op de haargroei nog enig resultaat. Eindresultaat tegenvallend; het oogt nog wel redelijk maar is beslist niet glad. Weinig prik van de AS.

2) In de Fatip Testina; met de vleug mee een pak beter dan in de Lord maar na vier gangen nog altijd minder glad dan met de Lord. Dat kan er aan liggen dat ik deze krabber nog niet zo goed ken. Weinig prik van de AS.

3) In de Swing; trekken blijft-ie doen deze Chinees maar in deze krabber dan eindelijk iets dat in de verte op scheren begint te lijken. Het gladste resultaat tot nu toe en in alle richtingen haalt deze combo haar weg. Daar betaal ik wel een prijs voor want de AS-prik is duidelijk aanwezig. Geen zichtbare huidbeschadigingen maar het gloeit wel een uurtje of zo door.

4) In de Gladweg SB; mijn verwachtingen waren (relatief.. :roll: ) hoog want deze krabber doet echt alles goed. En ik werd ook niet teleurgesteld; na 3 scheergangen leverde deze combo een resultaat op dat zich haast kon meten met een redelijke standaard-scheerbeurt. Na de vorige ervaringen zou je het bijna een comfortabele scheerbeurt kunnen noemen maar echt waar is dat nu ook weer niet. Geen prik van de AS.

5) In de Canadese Gillette Tech model '32; voor deze krabber had ik al een reserve krabber klaargelegd want hier verwachtte ik werkelijk niets van. Een botte hark in een bijzonder milde krabber is meestal geen geweldige combinatie. Toch was deze combo een revelatie; bijna net zo makkelijk als met de Gladweg zat deze krabber in alle richtingen meteen goed en het resultaat (na 4 passes weliswaar) was vergelijkbaar met dat van de Gladweg. Waar haalde de Tech dat vandaan, ongelooflijk!

Geen prik van de AS en (bijna) prima glad. 8-)

6) Onbekende krabber; deze had ik klaargelegd voor als de Tech zou falen en heeft een geometrie die sterk doet denken aan die van de Swing. Het resultaat zowel als de weg er naar toe zijn dan ook vergelijkbaar; een aanvaardbaar eindresultaat maar wel met het prijskaartje van de brandende AS.

Toen hield mijn voorraad op (op ééntje na voor het 'museum'), aangezien ik ook Gusto nog 'getrakteerd' had op een paar van deze mesjes. :roll:

Eindconclusie: Scheren met dit mesje doet vooral denken aan je gazon harken. Ook in de beste combinaties wordt dit zelfs niet maar een beetje fijn. Toch blijft mijn huid in prima conditie en geven de beste combinaties een aanvaardbaar eindresultaat alleen de weg er naar toe is verre van prettig. Ook voor niets een te duur mesje en niet kopen dus, op dat ene pakje na om je nieuwsgierigheid te bevredigen..... :mrgreen:

EDIT: Wellicht ten overvloede maar in alle gevallen heb ik het mesje na de eerste scheerbeurt weggegooid......

Edited by Guest

Heerlijk dit soort topics ik ben weer erg benieuwd naar je ervaringen, kan je al een overzicht geven welke mesjes er aan bod gaan komen?

"Nieuw"; Lord Captain groen en rood (Egypte), Treet Carbon en Durasharp (Pakistan). Flying Eagle 74-c en nog een andere carbon van dezelfde Chinees.

'

"Oud"; Rexall (USA), Lucky Mince (Frankrijk), Legaf speciale en Good Vogue (Duitsland en met dank aan Snuff), Max Herder en Saba (ook Duitsland maar nu met dank aan efsk) en als klapstuk de Niva (HEBA) uit de St. Petersburgfabriek maar dan van voor het Gillette tijdperk. Sovjetmesjes dus en wel een soort waar de Rus die ze me toezond al ernstige waarschuwingen gaf dus dat wordt weer smullen!

Dat is de voorraad tot nu toe maar wie weet wat er nog eventueel bijkomt.

Guest Gusto

2de poging om met het "unieke mesje" te scheren

Na 2 trekkerige slechte gangen, het mesje terzijde gelegd.

Conclusie: trekkerig en bot = onbruikbaar mesje. :evil:

Heerlijk dit soort topics ik ben weer erg benieuwd naar je ervaringen, kan je al een overzicht geven welke mesjes er aan bod gaan komen?

"Nieuw"; Lord Captain groen en rood (Egypte), Treet Carbon en Durasharp (Pakistan). Flying Eagle 74-c en nog een andere carbon van dezelfde Chinees.

'

"Oud"; Rexall (USA), Lucky Mince (Frankrijk), Legaf speciale en Good Vogue (Duitsland en met dank aan Snuff), Max Herder en Saba (ook Duitsland maar nu met dank aan efsk) en als klapstuk de Niva (HEBA) uit de St. Petersburgfabriek maar dan van voor het Gillette tijdperk. Sovjetmesjes dus en wel een soort waar de Rus die ze me toezond al ernstige waarschuwingen gaf dus dat wordt weer smullen!

Dat is de voorraad tot nu toe maar wie weet wat er nog eventueel bijkomt.

Er gaat een heel universum voor mij open van alle mesjes, op één, na nog nooit van gehoord dus dat wordt weer een informatieve lezing. De Captain Red hiervan heb ik twee mesjes van Harkos mogen ontvangen en een toegepast maar waarschijnlijk de fouten gemaakt die jij hierboven beschrijft, te snel willen scheren en de verkeerde hoek dus.

Guest Gusto

Na eerdere ervaringen met Flying Eagle en Captain Red, heb ik me vandaag voor de 3de keer geschoren met de Treet - Dura Sharp, en met dit mesje is wel goed te scheren. :D

Mooie review Harrie, ga geïnteresseerd meelezen.

Maar, zou je je kunnen verduidelijken als je zegt dat het mesje niet bevalt, trekkerig is, maar toch je huid in goede conditie blijft? Ik bedoel, wat maakt dan dat dat stukje nog wel beter is dan een conventioneel mesje als bijvb een Dorco, dat ook bekend staat om de trekkerigheid.

Maar, zou je je kunnen verduidelijken als je zegt dat het mesje niet bevalt, trekkerig is, maar toch je huid in goede conditie blijft? Ik bedoel, wat maakt dan dat dat stukje nog wel beter is dan een conventioneel mesje als bijvb een Dorco, dat ook bekend staat om de trekkerigheid.

Met Dorco valt het wel mee maar als ik een Astra SP of een Derby gebruik dan is het mesje niet alleen trekkerig maar daardoor krijg ik ook makkelijk sneetjes, rode vlekjes en na wat langere tijd (= een paar weken gebruik) ook rode bultjes. Doordat een dergelijk mesje niet goed door de haren snijdt gaat het wat stuiteren waardoor makkelijk sneetjes kunnen ontstaan. Niet zo met de Flying Eagle 74-c; ok vergeet geen druk maar 'ram' het krabbertje in je gezicht alsof je hem als kaasschaaf wilt gebruiken en voilà, het scheert, voelt alsof je masochist had willen worden maar de haren gaan er (redelijk) af en de AS prikt meestal niet eens. Dat kan ik me met geen enkel rvs-mesje permitteren en over het hoe, wat en waarom kan ik alleen maar gissen maar feit is dat voor mijn huid koolstofstaal gewoon beter werkt blijkbaar.

Dat jij nog zo lang met de 74-c bent doorgegaan. Ik zelf kon er niet echt wat mee. Leuk om te lezen, ik ben benieuwd naar de rest

Ik zou de 74-c ook beslist niet aanraden voor de eerste kennismaking met een koolstofstalen mesje. Maar ik heb ondertussen toch wel de nodige ervaring en wilde mijn eigen idee dat ik me met koolstofstaal veel meer kon permitteren dan met rvs wel eens echt aan de tand voelen. En daar is de 74-c dan weer perfect voor! ;)

Met Dorco valt het wel mee maar als ik een Astra SP of een Derby gebruik dan is het mesje niet alleen trekkerig maar daardoor krijg ik ook makkelijk sneetjes, rode vlekjes en na wat langere tijd (= een paar weken gebruik) ook rode bultjes. Doordat een dergelijk mesje niet goed door de haren snijdt gaat het wat stuiteren waardoor makkelijk sneetjes kunnen ontstaan. Niet zo met de Flying Eagle 74-c; ok vergeet geen druk maar 'ram' het krabbertje in je gezicht alsof je hem als kaasschaaf wilt gebruiken en voilà, het scheert, voelt alsof je masochist had willen worden maar de haren gaan er (redelijk) af en de AS prikt meestal niet eens. Dat kan ik me met geen enkel rvs-mesje permitteren en over het hoe, wat en waarom kan ik alleen maar gissen maar feit is dat voor mijn huid koolstofstaal gewoon beter werkt blijkbaar.

Duidelijk! Dank!

Ik ben benieuwd welk mesje er als favoriet uit zal rollen.

Zelf heb ik alleen maar ervaring met de Captains en die vind ik prettig maar niet speciaal scheren.

Ik kan je op voorhand vertellen dat de rode Captains er als favoriet uit gaan rollen; ik ken geen enkel DE-mesje dat er voor mij maar in de buurt komt. De tweede plaats is wat dat betreft spannender; de groene Captain maakt een kansje maar ik verwacht één van beide Treets op plaats twee. Er zijn natuurlijk nog wat NOS mesjes bij die ik nog niet ken (Niva, Rexall, Max Herder en Saba) maar gezien die mesjes nog geen teflon (PTFE) coating hebben kunnen ze weliswaar mogelijk prima scheren maar zullen ze ook iets schraperigs hebben.

Flying Eagle -carbon

Uit dezelfde fabriek als de 74-c maar in een andere verpakking zoals hier getoond. Het geinige is wel dat eenmaal uit de verpakking ze niet meer van elkaar te onderscheiden zijn. Dus of het hier nu gaat om een oudere verpakking of één voor een andere markt danwel om een echt ander mesje is niet echt duidelijk.

Omdat de Canadese Gillette Tech model '32 zo onverwacht positief opviel met de 74-c mag die nu als eerste.

1) In de Tech dus. Twee dingen vallen meteen bij het eerste contact met dit mesje al op; het voelt zo mogelijk nog beroerder aan (krasseriger) maar het scheert met de vleug mee wel echt een stuk effectiever. In 3 gangen, waarvan twee tegendraads, levert dit een eindresultaat op dat weliswaar nog lang niet top is maar wel echt beter uitpakt dan met de 74-c van dezelfde fabriek. Wel iets meer AS-prik dan met dezelfde krabber en de 74-c. Wederom geen fijne scheerbeurt maar de nieuwsgierigheid is geprikkeld en ik laat het mesje zitten voor een tweede scheerbeurt.

Die tweede beurt begon vergelijkbaar met de eerste; met de vleug mee ging het lang niet slecht (voor zover de eerste keer goed was dan :roll: ) maar tegendraads zag ik mijn vergissing en te groot optimisme al snel in. Ik heb me door één gang ATG heen geharkt maar zag het absoluut niet zitten om er daar nog eentje aan toe te voegen. Eindresultaat was min of meer aanvaardbaar, je snapt dat de lat bij dit mesje niet echt hoog ligt, en de aftershave brandde als de hel.

2) In de Gladweg SB: Ik wilde met mijn tweede en laatste mesje van Chinese herkomst zo min mogelijk risico meer lopen, er volgen nog dubieuze mesjes genoeg, en beperkte me tot één enkele scheerbeurt in mijn meest betrouwbare krabber tot nu toe. Een lolletje werd het ook deze keer niet echt maar de Gladweg maakte er binnen de mogelijkheden toch nog iets aardigs van; een bijna normaal eindresultaat in wederom 3 gangen (waarvan 2 ATG) met minder prik van de AS dan met dit mesje i.c.m. de Tech maar meer dan met de Gladweg/74-c combinatie.

Eindconclusie: Ondanks dat Flying Eagle in licentie Gillette mesjes mag maken is het maar matig gesteld met hun producten. Ze konden me al niet overtuigen met hun stainless mesjes maar ook hun koolstofstalen exemplaren stellen ronduit teleur. Net als de 74-c laat dit exemplaar weliswaar mijn huid onbeschadigd achter en scheert het bovendien gladder, daar staat dan weer negatief tegenover dat het nog een stuk beroerder aanvoelt tijdens het scheren zelf. En het was met de 74-c al niet bepaalt een lolletje!

Slechtste mesjes ooit? Nee, dat dan ook weer niet want als ik zou moeten kiezen tussen de rest van mijn leven scheren met de 74-c of met de Astra SP werd het toch echt de Chinees......maar dat zegt meer over wat ik van de Astra vind en is nog steeds geen aanbeveling. Niet kopen dus!

Edit: Het volgende projectje wordt een oud Frans mesje; Lucky Mince.

• 4 weeks later...

Wat betreft mesjes van koolstofstaal heb ik naast de captains nu ook 2x geschoren met de Treets op de foto hieronder.

KwZV82B.jpg

Veel verwachte ik er niet van omdat ik mindere ervaringen had met de rod captains.

Toch is het ene mesje het andere niet want dit hele dunne mesje met een PTFE coating deed me verbazen in positieve zin.

1x in mn Lord L6 en 1x in een Edwin Jagger, kon ik me aardig snel BBS scheren zonder schade.

Wat me opviel was, dat dit mesje ook zacht scheerde en mn huid vrij goed in dezelfde staat was als voor mijn scheerbeurd.

Ook prijs technisch gezien is het best aantrekkelijk want bij deze verkoper, kan je deze 'BlACK BEAUTY'S voor een redelijk bedrag kopen.

Ik vind de Treet Carbons ook bijzonder prettig maar wel een stap onder de red Captains. Ook de andere Treet koolstofstalen mesjes zijn het uitproberen waard maar deze vind ik echt de lekkerste!

Overigens is het mesje geen spat dunner dan zo ongeveer elk DE-mesje tegenwoordig namelijk 0,10 mm. Zelfs de Super Thins van Gillette zijn zo dik en heten alleen maar zo omdat DE-mesjes ooit begonnen met een dikte van ca. 0,13 mm. Wil je dunnere mesjes dan moet je gaan zoeken naar NOS exemplaren van koolstofstaal; aan 0,08 mm is redelijk goed aan te komen maar er zijn er ook gemaakt van 0,06mm. Ik vind het scheren er niet beter op worden, integendeel, maar wellicht een onderzoekje waard?