Jump to content

Het slijpen op de J-Nat stap voor stap


Buffel

Recommended Posts

Ik was aan het typen toen ik mij bedacht, ik heb dit eens gelezen :D Het origineel staat dus hier : http://easternsmooth.com/blog/jim-rion/2010/05/23/324-honing-japanese-naturals

Plaatjes komen daar ook vandaan.

 

 

Ik zal het met mijn eigen woorden vertalen, maar de techniek blijft hetzelfde.

 

Deze manier zal 9 van de 10 keer het gewenste resultaat geven, mits de bevel goed is gezet!

De bevel is het meest belangrijke deel van de snede, zonder goed gevormde bevel...geen goed resultaat! Geef hier ook de meeste aandacht aan, voordat je pas verder gaat.

Imperfecties los je niet op met een volgende stap, dat doe de daarvoor :!:

 

Jouw Japanse steen (本山-honzan) Voor dit voorbeeld is een harde steen nodig, de slurrie zal allemaal komen van de Nagura stenen.

Is de basis steen te zacht, krijg je weer andere technieken..daar gaan we nu dus niet vanuit.

 

 

Nagura?

 

Nagura ? Zijn klein, witachtig / gestreepte stenen met een zachte, krijtachtige textuur, afkomstig van een berg in de buurt van Mikawa de stad, in de prefectuur Aichi Japan. Ze zijn onderverdeeld in een groot aantal kwaliteiten, maar voor scheermessen we zijn alleen bezig met 4 types: Botan , Tenjou , Mejiro En Koma .

 

De basis aanbevolen set bevat 1 Botan , 1 Tenjou ,1 Mejiro, En 1 Koma , Maar Koma Worden steeds meer en meer zeldzaam, en dus duurder.

Als je geen Koma hebt ? , Het is geen enkel probleem om het over te slaan, maar het kan de overgang iets soepeler maken.

Nu heb ikzelf nog nooit Koma gebruikt, en gezien de prijzen zal ik hem ook niet kopen.

Een goede Mejiro kan exact hetzelfde doen voor een stuk minder geld.

 

Tomonagura : Dit is een klein stukje van een ander fijne steen. Het moet van ongeveer dezelfde hardheid als de basis steen zijn.

Nu zijn er natuurlijk uitzonderingen, een zachtere fijne tomonagura kan net zo goed werken.

Het belangrijkste is dat hij erg fijn is en snel afbreekt.

Het afbreken zorgt ervoor dat er een dunne laag komt tussen het mes en de steen, zo kun je dus optimaal gebruik maken van de kwaliteit van de steen.

Met alleen water is de kans aanwezig dat het mes gaat stuiteren, dit wil je absoluut niet :!:

 

Nagura+and+SLurry+labeled.jpg

 

 

 

Ok, we gaan beginnen :D

 

De stappen die nu volgen doe je dus NA dat je 100% zeker bent van een goede bevel....Liever een keer extra controleren, dan werk voor niet doen..

 

 

Haal je Honzan (Basis steen), je Botan Nagura , En veel water.

 

(1)

 

Bevochtig de steen goed, zodat de top nat is om aan te raken, maar niet doordrenkt met water. Neem je Botan en wrijf het gelijkmatig over het oppervlak van uw Hozan, zonder druk.

Maak een melkwitte slurrie over het gehele oppervlak van de slijpsteen. Het moet er ongeveer uitzien met de consistentie van 2% melk.

 

Botan+SLurry.jpg

 

(2)

 

Met behulp van deze slurrie, wordt het scheermes geslepen. Gebruik wat je wilt (X, V, figuur 8, wat dan ook) cirkels geven het meest snelle feedback vind ikzelf.

Gebruik alleen de druk die nodig is om het scheermes vlak op de steen te houden. Ga verder met slijpen totdat de hele bevel gelijkmatig wit gekleurd is. De slurrie op deze steen veroorzaakt een "gespikkelde" witte waas. De bevel moet langs de gehele lengte egaal zijn, er mogen geen plekjes van de glans of schittering meer zichtbaar zijn. Ook zal het mes beginnen te "plakken" en kunnen arm haar scheren met op de huid.

 

Over het "plakken " wil ik wat vertellen. Dit is een belangrijke feedback van de steen, het verteld je wat je moet doen namelijk.

Is de slurrie te droog aan het worden, zal je weerstand gaan voelen. Voeg dan een paar druppels water toe.

Voel je weerstand terwijl de slurrie nog voldoen nat is? Dan is de volgende stap aan de beurt.

 

Dit kan enige tijd duren, als de slurrie dik, of donkergrijs, kan het nodig zijn om te "refreshen"

Maak nu nieuwe slurrie aan, maar doe de helft van wat je de eerste keer hebt gedaan.

 

Als je het gevoel hebt dat de scherpte van de snede en de kleur,over de hele lengte een consistent niveau heeft bereikt (niet beknibbelen op deze), ga dan naar (3)

 

(3)

Was het scheermes, handen en steen grondig, om elk spoor van de Botan verwijderen.

 

(4)

Haal je Tenjou Nagura , en maak een slurrie op de Honzan, zoals in (1).

 

(5)

Zoals in (2), slijp het scheermes met de slurrie van de Tenjou . Je doel is hier om het scheermes te scherpen, de Tenjou slurrie is fijner dan de Botan , deze heeft dus een iets ander kleur als je klaar bent.

 

Wees bereid om de slurrie een( paar) keer te verversen tot je tevreden bent met het resultaat.

Meestal is 1 keer verversen voldoende, het hangt van de hardheid van het staal af.

 

(6)

Zoals in (2), slijp het scheermes met de slurrie van de Meijiro . Je doel is hier om het scheermes te nog scherper te maken, de Meijir slurrie is nog een stukje fijner dan de Tenjou , deze heeft dus weer een iets ander kleur als je klaar bent.

 

Wees bereid om de slurrie een( paar) keer te verversen tot je tevreden bent met het resultaat.

Meestal is 1 keer verversen voldoende, het hangt van de hardheid van het staal af.

 

Nu kun je al een scheertest doen, gewoon omdat het kan :)

 

 

 

Als je een Koma hebt ? , Herhaal dan bovenstaande proces nog een keer. Anders, ga naar (7).

 

(7) Was je steen, scheermes en handen grondig. De volgende stap zal de laatste stap zijn , en je wilt geen verdwaalde deeltjes de lastig gaan doen.

 

De volgende stap is de laatste hone / polish. Het is ook de begin stap voor een "touchup" , want als je scheermes een beetje begint te trekken ,kun je hier prima beginnen.

 

(8)

De Tomonagura

 

De Hozan moet licht vochtig zijn, te veel water zal alleen maar tegenwerken hier.

Wrijf ZONDER druk over de basis steen, probeer niet te lang op 1 plek te blijven..het mooiste is als je de hele steen gebruikt, je wilt geen diepere slijp plekken.

Het kan even duren voordat je wat slurrie krijgt, dit is afhankelijk van de hardheid van de de Tomonagura.

 

 

Honzan+SLurry.jpg

 

Slijpen op Honzan slurrie verschilt van de eerdere Nagura. Terwijl je bezig bent, zullen de deeltjes uit de Tomonagura beginnen af te breken en worden steeds fijner. Dit proces is wat geeft de finale, super gladde bevel die je wilt, maar voordat je gaat polijsten zullen de krassen van de eerdere Nagura weg moeten. Om dit te doen, moet je het de balans vinden wanneer het scherpen ophoud en het polijsten begint..

 

Hier komt het "plakken" weer ter sprake..Let hier op, dat is het moment

 

Hier is hoe we dat doen.

 

(9)

Start met het gebruik van zeer lichte druk. Bekijk de slurrie zeer zorgvuldig. Wanneer de slurrie donkerder begint te worden of een beetje "plakkerig", ververs dan de slurrie.

Dit zal helpen om het slijpen voort te zetten, zonder dat de deeltjes te klein worden en te beginnen met het polijsten.

 

Refresh.jpg

Tijd om te verversen.

 

 

 

(10)

Ga zo vaak door totdat de "witte waas" verdwenen is, het kan een paar keer nodig zijn om de slurrie te verversen..

Het mes zou nu al zo scherp zijn dat haren boven de huid makkelijk worden afgesneden.

Daarna kun je naar de volgende stap.

 

 

 

(11)

Wanneer het scheermes gelijkmatig plakkerig voelt langs de gehele rand STOP vernieuwen van de slurrie. Ga door totdat de slurrie volledig afgebroken is, het wordt een dun kleverig laagje op de steen. Op dit punt, wiltje misschien een druppel water of twee toe te voegen om het polijsten door te laten gaan.

Laat de slurrie nooit helemaal droog worden!! Dit zal de snede achteruit brengen, en dus werk voor niets..

 

 

Zodra je dit punt hebt bereikt, moet je scheermes klaar zijn om te scheren. Stroppen op schoon leer is soms niet eens nodig! Ik doe het altijd wel overigens, je kunt het proberen natuurlijk.

Ervaring is echt het enige dat je hier kan begeleiden.

 

Nou, dit was het ongeveer :)

 

Het is een methode die werkt, er zullen vast meerder zijn die ook werken. Het uitvinden is ook een deel van de reis.

 

Met dank aan de originele poster Jim Rion.

  • Thanks! 1
Link to comment
Share on other sites

Graag gedaan, het werd ook wel eens tijd daarvoor.

 

1 klein detail ben ik vergeten te vermelden nog....................................................................................................

 

Je kunt erg diep gaan in de zoekt naar de "perfecte " steen , nou die bestaat niet. :)

Het gaat er om dat Jij om kan gaan met Jouw steen, dan heb je de juiste gevonden.

Er zijn altijd stenen die net een beetje meer hebben, die zullen dan ook een beetje meer kosten helaas.

Link to comment
Share on other sites

MEGA niet misschien, maar voor de liefhebber is het het wel waard misschien. Laten we wel wezen: je koopt ook een Koraat terwijl je je met een Gold Dollar ook kunt scheren.

Link to comment
Share on other sites

Ik voorlopig niet hoor, sparen. Ik heb een steentje die een voor mij zeer aangename scherpte levert, dus zoek effe niet verder. Neemt niet weg dat ik het fijn vind te lezen hoe dat werkt met die jnats.

Link to comment
Share on other sites

Voor de bevel gebruik ik een naniwa chosera 1000 , soms ook een 2000.

Die voldoen meer dan prima, als je die in natuursteen zou willen wordt het lastig en duur.

Niets mis met de chosera, ze zijn hard en constant zonder erg diepe sporen achter te laten.

 

En die hele dure stenen heeft te maken met zeldzaamheid en vraag.

Dat drijft de prijs op.

 

Het belangrijkste blijft de dichtheid en fijnheid.

 

Je moet de verkoper dus kunnen/ willen vertrouwen op zijn woord.

 

Duurder is niet altijd beter...maar soms wel.

Link to comment
Share on other sites

Zo dacht ik er ook over, heb een mooi setje Naniwa's en zo een Belgisch ellende ding en dat gaat prima.

Alleen heb ik het verschil, met de door Buffel op een J-NAt gescherpte messen, als erg plezant mogen ervaren.....

Nu komt er dus een mooie steen aan om mee te spelen.

Link to comment
Share on other sites

Met mijn set Naniwa's en de Charnley Forest heb ik uitstekende resultaten. Toch lijkt me het leuk om naast de CF ook een J-Nat te kunnen gebruiken als finisher. Die komt er dus nog wel na wat orientatie en zoekwerk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ik heb destijds enige nagura's gekocht bij metalmasterjp middels eBay. Hij heeft ook een eigen website. Ben Goed geholpen echter Kan niet in staan voor zijn Jnats

 

e8bd0ea723438d4b68f6a8c38bce8d7b.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dank voor de adressen; daar wordt ik weer een stuk wijzer van.

 

Ik zie en lees op internet dat er slijpers zijn die vanaf een 5000 grit steen al naar een J-Nat finisher gaan. Dat lijkt me een flinke overgang, maar het schijnt prima te kunnen. Hoe doen jullie dat Tony en Buffel?

Link to comment
Share on other sites

Ik gebruik de Jnat meestal puur als finisher naast de coticule, thuringer en SG 20k. De stenen hiervoor zijn synthetische naniwa's, waarbij ik begin op chosera 800 of 2K, vervolgens een 5K met als laatste de 8K Junpaku (Naniwa snow white).

Link to comment
Share on other sites

Er zijn veel mogelijkheden, de stappen met nagura zijn een mooi beginpunt.

Die zijn te vervangen door andere stenen natuurlijk.

 

Zolang je maar de 3 hoofdfases aanhoud.

Bevel

Scherpen

Finish.

 

Ik ga vanaf de 1000 naar mijn pre- finisher , daarna naar de finisher.

Nu is mijn pre-finisher ontzettend snel.

 

Er zijn dus geen vaste regels, het hang allemaal af van de snelheid en kwaliteit van de steen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.