Jump to content

Ooit waren er Amsterdamse scheermesjes.

Simson

Recommended Posts

Ik vind de Vergulde Hand scheerzeep lekker ruiken, en goedkoop. Ook de 450 jarige geschiedenis spreekt me aan.

Nou wil ik niet een oude discussie opnieuw opstarten, Ik weet dat deze zeep voor- en tegenstanders heeft. Kies uw zeep, klaar.

Wat wel weer grappig is, zijn de diverse Anglosaksen die YouTube filmpjes maken. Ze zijn bijna allemaal lyrisch over de Vergulde hand! Ook dat DVH hier goedkoop is....Hoe kan dat nou? Anyway, wat je ver haalt is altijd beter.

In een van de filmpjes krijgen Engelsman ook een pak Schick mesjes, "made in Holland." Ik ging zoeken, blijkt dat we in Amsterdam een scheermesjes fabriek hadden met een capaciteit van 1 miljoen mesjes per dag! Pas in 1993 sloot hij.

Waar stond deze fabriek dan?

De Indiana scheermesjes fabriek in Den Haag, die er al van ruim voor de oorlog stond en ergens jaren vijftig sloot weet ik te vinden, althans de locatie waar het stond want daar staat nu niks meer. Zij waren ook de maker van de Indiana scheve krabber, in drie standen verstelbaar. Die heb ik niet. Ik heb wel de Rot-Gold, wat precies dezelfde krabber is maar dan uit Ulm in Duitsland.

Guest Gusto
De Indiana scheermesjes fabriek in Den Haag, die er al van ruim voor de oorlog stond en ergens jaren vijftig sloot weet ik te vinden, althans de locatie waar het stond want daar staat nu niks meer. Zij waren ook de maker van de Indiana scheve krabber, in drie standen verstelbaar. Die heb ik niet. Ik heb wel de Rot-Gold, wat precies dezelfde krabber is maar dan uit Ulm in Duitsland.

Waar stond die fabriek in den haag? (oud hagenaar)

Die Schicks werden gemaakt in de overgenomen Eversharp-fabriek maar een adres heb ik niet. Ze sloot inderdaad in '93 haar deuren maar toen werden er volgens mij al geen DE mesjes meer gemaakt. De Schick Platinums die er gemaakt werden (zowel DE als Injector) hebben wel terecht een goede naam wat mij betreft.

Gevonden.

Alhier het persbericht dat Schick voortaan in NEderland gemaakt gat worden door/ism Eversharp, én de bevestiging dat dat in Amsterdam gaat gebeuren.

Alhier rechtsonder een personeelsadvertentie voor een assistentkostprijscalculator bij Eversharp Nederland, wat de Schick-fabriek is/werd.

Alhier linksonder een vacature voor een telefoniste voor Eversharp Nederland, de "fabrikante van de welbekende Schick scheerartikelen".

In beide gevallen wordt verwezen naar een adres nabij station Sloterdijk, te weten de Oderweg 1 te Amsterdam. Telefoon 020-134730.

Reclame explosie voor scheermesje

Scheermesjesfabrikant Gillette bereidt een communicatie-explosie voor. Zo noemt het vakblad De Drogist het. Een mooi woord voor een intensieve internationale reclame-campagne. Meneer de natscheerder moet voor de zoveelste keer op een nieuw mesje overstappen, en de droogscheerder moet zich nu ook maar eens snijden, wil de reclame die straks over ons heen dondert. 

Het mesje komt in januari, en de eerste commercial zal op 28 januari op de Amerikaanse tv te zien zijn en twee weken later bij ons. De gezamenlijke Nederlandse drogisten hebben al een groot feest van Gillette achter de rug, een feest dat ze mild moest stemmen opdat ze groots zullen inkopen, de komende maanden. De firma Schick, concurrent van Gillette, holt zich dezer dagen de benen uit het lijf langs de drogisten en supermarktinkopers om toch ook voor het Schick-mesje orders te kunnen noteren. Gillette spreekt van de dramatische doorbraak op scheergebied. Volgens het hoofdkantoor in Boston is de produktiecapaciteit van de scheermessen in de hele wereld verviervoudigd om aan de te verwachten vraag naar het nieuws te kunnen voldoen. 

De opwinding over het nieuwe mesje geldt niet het mesje, maar het geld. Volgens reclamevakblad Adformatie is nog nooit in de geschiedenis van de reclame zo veel reclamegeld opzij gelegd voor zo'n low interest (aandachtflauw) produkt als een scheermes. Alleen al in 1990 zullen Amerikanen, Canadezen en Europeanen met 110 miljoen dollar aan reclamegeld worden doorgezaagd over het nieuwe mes. Het jaar daarna wordt er nog eens 65 miljoen dollar aan gespendeerd. De boodschap: het scheert gladderder. Het eeuwige liedje, zoals Omo immer witterder wast. 

Nederland is wat mannen betreft een bijzonder land. Droger. We hebben meer droogscheerders dan de rest van de hele wereld. Volgens Schick, die een mesjesfabriek in Amsterdam heeft waar ook de messen voor Afrika en het Midden-Oosten worden geslepen, scheerde lange tijd de helft van de Nederlandse mannen zich droog en de helft nat. In andere landen zijn de natten ruimschoots in de meerderheid. Dat Nederland vaker droogscheert komt door Philips. Deze grootste fabrikant van elektrische scheerapparaten had op z'n thuismarkt grote invloed, maar ook hier gaat nat winnen, volgens de cijfers waarover Schick beschikt. 

Gillette is in Nederland het grootst in messen met 60 procent van de markt. Schick heeft volgens Schick 30 procent, en dan is er nog 10 procent over voor huismerken, een paar botte krengen uit Engeland, en Bic. Schick en Gillette doen niet uitsluitend in scherpe, prettige messen. Voor lulhannesen hebben ze er ook persoonlijkheid-onderstrepende houders bij. Beide, van oorsprong Amerikaanse ondernemingen, maken hun handvatjes ook in de vorm van gekneusde sportwagens met ingelegd goud en zilver. Daar ligt geen scheerhoudertje meer op de toilettafel, daar ligt meneer zelf. 

Op de mesjes is al jarenlang niets meer aan te merken. We hebben ze allemaal getest (met Vergulde Hand zeepstift, de ideale combinatie die niet stinkt). Alle messen doen het goed en sommige van Schick blijven opvallend lang scherp, hoewel de verpakking eist dat we ze na een keer gebruik weggooien. Een naar nieuwtje was de lubra-strip. Mesjes werden voorzien van een reepje taai slijm dat je bij het scheren over je wang smeert. Hoogst onaangenaam en vooral smerig. Net of de hond van een vreemde z'n neus aan je gezicht afveegt. Hoe veel beter is het nieuwe mesje? Hoe sterk staat Gillette? Is zo'n gigantische smak geld voor publiciteit een indicatie dat er iets aan de hand is? Of heeft lawaai ook hier niets met kwaliteit te maken, zoals we weten van Coca-Cola? 

Aan beide zijden van de Atlantische Oceaan is het nieuwe mesje getest door vijfduizend mannen zegt Gillette. En die vonden het beter (ook om te zien, het design). Het bijzonderste is volgens Gillette dat de twee scheerblaadjes smaller zijn dan alle' andere en dat ze veren: onafhankelijke ophanging, net als bij auto's. Het zijn lasergelaste chroom/platina gehard stalen messen, dus scherperder, bovendien kunnen ze nog beter schoongespoeld worden dan de hopeloos ouderwetse messen van vandaag. Kortom: the Most Technological Advances in the History of Shaving. 

Prettige bijkomstigheid is dat de mesjes van de concurrenten nu vanzelf goedkoperder worden.

WOUTER KLOOTWIJK

De zoektocht op internet leert ook dat er een firma eversharp was in Amsterdam, die met Schick gefuseerd werd.

Ook las ik op Wikipedia dat Shulton, de producent van Old Spice, in Leiden zat.

Dan nu nog een verhaal van een lollige Wouter Klootwijk in de Volkskrant van 1989. Ook over Schick.

Edited by Guest

Dat "ruke" staat ook in de oorspronkelijke tekst. Ik denk dat er "hele" bedoeld wordt.

Ik denk dat dit geschreven werd bij de introductie van de Mach 3. Daarvoor had je Gilette contour, met 2 mesjes en een bewegende kop. Gilette contour was plm 81-82.

In hetzelfde industrie gebied heeft zich ooit een hele nare chemische ramp voorgedaan bij Philips Duphar. Zoek maar eens op de plof/Philips Duphar/Volgermeerpolder. Voor de griezelaars onder ons. Hou je van dit genre zoek ook eens op Diemerzeedijk.

Op de plek van de Eversharpfabriek staat nu het bedrijf Laman Technische Groothandel.

Ik reed er langs, maar ook op Google streetview doet me denken dat Allsafe (miniopslag geeft ruimte) er in zit. Als jij ook de Oderweg 1 bedoelt tenminste.

Dat "ruke" staat ook in de oorspronkelijke tekst. Ik denk dat er "hele" bedoeld wordt.

Ik denk dat dit geschreven werd bij de introductie van de Mach 3. Daarvoor had je Gilette contour, met 2 mesjes en een bewegende kop. Gilette contour was plm 81-82.

Ik denk dat het eerder gaat om de Sensor Excel (of hoe heette dat ding ook alweer?)

Ik denk dat het eerder gaat om de Sensor Excel (of hoe heette dat ding ook alweer?)

Je hebt gelijk, ik heb me vergist.. Ik vond op internet een Gillette tijdbalk. In de jaren 80 werd nog de Gillette contour plus geïntroduceerd.

Wat Schick allemaal deed weet ik niet.

De Sensor mesjes inderdaad. Het mesje dat mij deed besluiten dat het genoeg was. Verende mesjes, wat een onzin!

De decennia daarna heb ik me voornamelijk met G2 mesjes geschoren, totdat ik me definitief tot het krabbertje heb bekeerd.

Had Wilkinson Sword niet ook een fabriek in het noorden van het land?

• 6 years later...