Jump to content

Recommended Posts

Posted

Een tijdje terug speelde ik met het idee om eens zelf te proberen scheerzeep te maken. Nou hou ik wel van dagdromen, dus ik dacht meteen aan wat ik zou doen als ik de speld in de hooiberg-formule zou vinden: verkopen natuurlijk! Het zal wel een beroepsafwijking zijn, maar dan heb ik er ook nog lol in om uit te zoeken welke regels daar voor gelden. Naar aanleiding van de discussie in het Meeting in Antwerpen-draadje over zepen van Mama Bear ben ik op internet gaan zoeken naar de regels die gelden voor het in Amerika op de markt brengen van scheercosmetica.

Europa:

In Europa geldt voor alle landen de Cosmetica Verordening. Een Europese verordening heeft rechtstreekse werking, anders dan een Europese richtlijn. Een Europese richtlijn is een opdracht aan alle lidstaten om die regelgeving in nationale wetgeving om te zetten. In Nederland wordt de Cosmetica Verordening gehandhaafd door de Voedsel en Waren Autoriteit.

De belangrijkste regels van de Cosmetica Verordening zijn:

(1) Het aanmelden van een cosmeticaproduct bij het Cosmetic Products Notification Portal voor je het op de markt brengt.

(2) Daarbij moet je een Verantwoordelijk Persoon aanwijzen binnen de EU.

(3) Je moet een Product Informatie Dossier (PID) insturen.

(4) Dat PID moet een productsveiligheidsbeoordeling bevatten die door een deskundige is opgesteld.

(5) Er gelden eisen aan wat er op het etiket moet staan en in welke vorm.

(6) Er zijn ingrediënten die niet gebruikt mogen worden (al is dat voor de hobby-zeepmaker niet zo heel spannend)

(7) Er gelden eisen met betrekking tot de wijze waarop en waaronder de zeep wordt gefabriceerd (kort gezegd: hygiëne en controle, er moet een protocol zijn waarin dat is beschreven.

Deze eisen gelden voor het op de markt brengen in de EU. Is de fabrikant Europees, dan zal hij aan deze eisen moeten voldoen. Komt het product van buiten de EU, dan zal de importeur aan deze eisen moeten voldoen.

Amerika:

In Amerika valt scheercosmetica onder de Federal Food, Drug and Cosmetic Act en de Fair Packaging and Labeling Act. Handhavende autoriteit is de Food and Drug Adminstration. Al met al zijn de regels in Amerika minder streng. De eisen (1) tot en met (4) gelden niet. De eisen (5) tot en met (7) komen zo ongeveer overeen met de Europese situatie.

Zijn die eisen (1) tot en met (4) een bezwaar? Voor de meeste serieuze Europese zeepzieders zal het wel te doen zijn. Het aanmelden bij het CPNP schijnt wel lastig en ingewikkeld te zijn, maar niet onoverkomenlijk. Het aanwijzen van een Verantwoordelijk Persoon binnen de EU is ook niet zo moeilijk, dat is de producent zelf. Het PID is een hoop administratief werk, maar ook wel te doen. De productsveiligheidsbeoordeling door een deskundige is ook wel te doen. Ik zag op internet een Engels bedrijf dat zo'n beoordeling kan leveren voor 179 Pond, waarbij je een basisproduct kunt laten beoordelen en vijf variaties daarop.

Voor Amerikaanse kleine producenten zal het waarschijnlijk een onoverkomelijke hobbel zijn.

Posted

Dank je wel. Scheelt weer wat zoek werk. Overigens nog niets mogen vernemen van MB helaas. We wachten nog even af.

Posted

Omdat het inderdaad wel veel gedoe is, heeft Karl Indigne de ontwikkeling en productie van Baume.be heeft uitbesteed en doet hij alleen de marketing zelf. Erg leuk blog van hem om te lezen over het ontstaan van het merk: https://themarketingexperiment.wordpress.com/

En het is waarschijnlijk ook de reden waarom het Noorse Fitjar Soap (gedwongen?) is gestopt en er nu aan werkt om aan al die regeltjes te voldoen, zo begrijp ik uit hun website: https://www.fitjarsoap.no/about.

Posted

Was ook de reden die opgevoerd is door de eigenaar van Wickham soap om de productie te stoppen. Begrijp wel dat hij binnenkort met een harde zeep de productie weer gaat hervatten.

Mijn schoonzoon heeft samen met zijn vader het bedrijf American Food Services (AFS) die veel goederen uit Amerika importeert zoals de naam al doet vermoeden :lol: maar nog nooit aan hem gevraagd hoe die papierwinkel nu werkt en of het doenlijk is om scheerzepen hier naar toe te halen.