Jump to content

Vero scheerkwast en de zaak van het verdwijnende schuim

Puerco

Recommended Posts

Ik heb een houten Vero scheerkwast, een vrij groot ding van varkenshaar met zo een vernikkelde ring om de haren, onverwoestbaar en heerlijk zacht. Maakt ook van elke zeep een heerlijk schuim en voelt prettig op het gezicht, ideaal ding dus maar met één probleempje: Als ik me ingezeept heb zet ik de kwast even weg, dan na de eerste gang als ik opnieuw wil inzepen lijkt het alsof de kwast nog genoeg schuim heeft om een aantal malen in te zepen maar zodra ik de kwast op m'n gezicht zet zakt alle schuim in elkaar en is niet meer terug te krijgen. Zelfs door de kwast opnieuw met zeep te laden is er slechts een heel matig schuim mee te krijgen, dit terwijl het aanvankelijk erg goed werkte.

Ik heb alles geprobeerd, meer product, schoonmaken met azijn en shampoo, meer/minder water, verschillende zepen enzovoort. Ik laat de kwast altijd minstens enkele minuten weken in warm water voor gebruik.

Bij andere kwasten heb ik hier geen last van, ik heb zowel grotere als kleinere, allemaal varkenshaar en dit is de enige die dit probleem heeft, altijd de eerste gang helemaal perfect en de tweede keer inzepen verdwijnt alle schuim.

Ik heb hem al diverse malen weg willen gooien maar het is verder een hele fijne kwast en ik zou heel graag willen weten wat zoiets nou kan veroorzaken ondanks meerdere malen een goede schoonmaakbeurt. Heel frustrerend.

Heeft iemand dit ook meegemaakt en is het met desbetreffende kwast uiteindelijk goed gekomen of kan ik dit ding voortaan beter gebruiken om bv. mijn schoenen te poetsen???

Graag jullie ervaringen en liefst oplossingen, bij voorbaat dank.

Wat er precies gebeurt bij jou weet ik ook niet maar ik heb er zelf ook één en heb een paar suggesties/ideeën voor je.

- De Vero is erg groot en 'eet' nogal wat zeep zelf op; die blijft gevangen tussen de haren. Je hebt veel meer product nodig om te dit te compenseren bij erg grote of dicht ingeplante borstels. Je zou kunnen proberen om (veel) meer zeep te gebruiken.

- Varkenshaar absorbeert meer water dan das; das houdt weliswaar meer water vast maar dat zit dan tussen de haren en niet zozeer erin. Tijdens het wachten tussen passes ontneemt een varkensharen kwast dan ook vocht aan je schuim waardoor de zeep/water-verhouding verandert. Bij een tweede of volgende pass druppel ik bij een zwijntje dan ook altijd wat water op de kwast om dit te compenseren.

Heeft de Vero dit van begin af aan? Dan denk ik dat je vooral te weinig product gebruikt. Die grote Vero kan makkelijk 2 of 3 keer zoveel zeep aan als mijn andere 'grote' kwasten; de Omega 10066 en de Bestshave #6.

Edited by Guest

Ik laadt zoveel zeep als dat ding kan bevatten, dat is het probleem niet. Ik krijg ook de eerste gang perfect schuim en de kwast staat daar met nog een kop met schuim te wachten voor de tweede ronde maar dit schuim op/in de kwast zakt gewoon in elkaar alsof er een ventiel uitgetrokken word.

Ik laat hem ook van tevoren heel goed inweken zodat hij geen vocht gaat onttrekken aan m'n schuim. Extra water gaat niet helpen en maakt het eerder erger.

Ik heb ook een Omega 48 die nog eens twee keer zo groot is en die doet het perfect, het is dus ook niet een geval van te weinig zeep voor zo een grote kwast, het is puur iets dat tussen de eerste en tweede gang in de kwast gebeurd lijkt het...

Tja, waar moeten we het dan zoeken...

Is de opschuimtijd met de Vero wel net zo lang als met die grote Omega? Ik gooi maar een balletje op, het is voor mij ook een beetje duister, maar hoe meer tijd ik gebruik om schuim te maken (hoe langzamer ik het 'opbouw') hoe stabieler het is.

Ja ik doe alles hetzelfde of beter met de Vero dus dat is het niet. Het valt wel op dat de haren een beetje ruw aanvoelen, niet zo glad als andere kwasten, daarom heb ik nu nogmaals een extra uitgebreide schoonmaakbeurt aan dat ding gegeven. Eerst gewassen met shampoo, daarna geweekt in verdunde azijn oplossing, dan goed uitgespoeld en (nieuw probeersel) nog even laten weken in een verdunde soda oplossing om het zuur van de azijn te neutraliseren, weer goed gespoeld en nogmaals shampoo, dan nog iets wat ik normaal niet doe: cremespoeling... Goed ingemasseerd en uitgespoeld, gedroogd aan een handdoek en nu staat hij voor het raam te drogen.

Dat ding heeft nu dus een hele kapsalon behandeling gekregen, als hij nu niet beter zijn best gaat doen dan verhuist hij van de badkamer naar de doos met schoenpoetsspulletjes!!!

Ik hoop dat het helpt. Om eerlijk te zijn doe ik precies het tegenovergestelde met mijn kwasten; behalve erg goed uitspoelen blijf ik juist ver van verzorgingsproducten voor mijn kwast.

Succes ermee!

Edited by Guest

Bedankt, hij staat voor het open raam te drogen en ik ga hem vanavond testen.

Normaal ben ik ook geen voorstander van allerlei middeltjes om m'n kwasten te wassen, ze krijgen al met elk gebruik een water en zeep behandeling en van tijd tot tijd even een beetje shampoo om de zeepresten eruit te spoelen, dat moet voldoende zijn. Bij hard water kan wat verdunde azijn oplossing bieden maar ik heb in Amsterdam vrij zacht water dus dat is ook geen probleem.

Scheerkwasten die versleten zijn of niet bevallen gaan bij mij altijd in het schoenpoetsmandje, daar kunnen ze nog een tijdje nuttig zijn.

Heb ook geen oplossing, al heb ik wel eens met een Omega die net nieuw was dat ook gehad. Zonder reclame te willen maken, heb ik dat met TFS nooit. Toen ik een keer in Turijn was, lieten ze me juist zien, hoe lang het schuim van hun eerste de beste barbe rosse heel lang volume hield, hetgeen zij echt een teken van kwaliteit vinden. Maar ook dan zou het bij jouw kwast nog geen garantie zijn natuurlijk.

Overigens is dit wel iets dat zich dan zou lenen om een video van te maken? Ik begrijp dat de zeep in de kwast binnen vrij korte tijd weg is? Dan zou je het bijna moeten kunnen zien.

btw, mooie Suske en Wiske titel!

@BdF: hij doet het met alle zepen dus daar ligt het ook niet aan, zelfs met de geweldige zepen van jullie huismerk die ook bij TFS vandaan komen.

Zojuist na de uitgebreide behandeling weer geprobeerd en het lijkt ietsje beter te gaan, heb vandaag Tabac gebruikt, een andere zeep die nooit teleurstelt en kon zowaar een tweede keer inzepen al was het schuim wel wat dunner, het verdween niet helemaal zoals daarvoor. Ik kijk het aan dus en de kwast ligt NOG niet in het schoenpoetsmandje... Morgen maar eens één van de lekkere BdF zeepjes proberen al gebruik ik die altijd met een wat kleinere kwast omdat ik deze meer beschouw als wat luxere zepen, misschien wat overdreven omdat ze zeker niet duurder zijn maar zeker erg luxe aanvoelen.

Als die kwast deze morgen verwoest dan gaat hij zeker in het mandje...

Hoe schuim je op? Ik ben facelatherer en dan vind ik die Vero eigenlijk maar niks. Als ik de Vero gebruik is het voor Cella (of P.160) en dan schuim ik op de zeep zelf op (die zit al in een ruim aardenwerken kommetje). Dit is niet economisch maar ik krijg op die manier genoeg voor wel 4 of meer passes (als ik zou willen dan) en de kwast zit dan ook echt helemaal vol.

Meestal door de kwast flink te laden op de zeep zodat er eerst schuim ontstaat en daar ga ik mee door tot het flink dik word, dip de kwast dan met de tip in water en ga verder op het gezicht tot de gewenste consistentie en om dat mooi te verdelen eindig ik met wat lange halen als een schilderskwast. Werkt met elke kwast goed maar de Vero is ook in staat om een heel bakje met schuim om zeep te helpen na het opschuimen in een kommetje. Het maakt een geweldig schuim voor de eerste gang maar voor de tweede, na even roeren zakt het in zoals een cake die te vroeg uit de oven word gehaald.

Het is alsof er een chemische reactie plaatsvind in de kwast maar het is gewoon een kwast van haar, lijm, een metalen ring en een houten handvat en als er iets reageert met de zeep zou dat toch na een tijdje op of uitgewerkt moeten zijn lijkt me.

Vanavond de kwast weer gebruikt, deze maal heb ik het advies van Eric (BdF) opgevolgd en een TFS zeep gebruikt te weten het BdF huismerk en dan de versie met de heerlijke sinaasappeltjesgeur Esclusivo en het advies van Talibeard om in een kommetje op te schuimen.

Het resultaat was wat ik al vreesde; aanvankelijk heerlijk schuim, een kommetje vol, mooie consistentie precies goed en een prettige eerste gang.

Daarna voor de tweede keer inzepen, genoeg schuim over in de kwast en in het bakje, nog even roeren en een paar keer kloppen en daar was het.... Wederom mijn schuim dat nog rijkelijk aanwezig was in één keer weg...

Ik ben er klaar mee, ik zou graag het raadsel van het verdwijnende schuim willen kraken maar geloof er niet meer in. Als je B&B of Shavenook leest dan kom je verschillende threads tegen waar dit ook gebeurd met verschillende merken kwasten. Het blijft een natuurproduct en als zodanig zal er altijd verschil zijn tussen kwasten ook al lijken ze hetzelfde net als er geen 2 gitaren bestaan die hetzelfde klinken ook al zijn ze hetzelfde model en op dezelfde dag gebouwd.

Deze kan dus in het schoenpoetsmandje tenzij iemand hier denkt van die Puerco is maar een prutser, die mag het zelf proberen en de kwast houden maar ik geef het weinig kans want dat ding lijkt echt vervloekt te zijn...

Vaag hoor! Ik zou het graag eens proberen maar de verzendkosten maken dat niet erg aantrekkelijk. Waar had je die vero gekocht? Bij dille en kamille hier in de stad kan ik er ook een op de kop tikken, eens kijken wat die er van bakt. Ik weet alleen niet of dat hetzelfde type is, deze staat ook op de site van dille en kamille.

Vervelend dat het niet werkt. Ik denk niet dat je een prutser bent overigens maar het verschijnsel intrigeert me wel. Soms moet je je verlies gewoon nemen denk ik en doorgaan met de spullen die wel goed voor je werken. Maar het blijft jammer.

Vaag hoor! Ik zou het graag eens proberen maar de verzendkosten maken dat niet erg aantrekkelijk. Waar had je die vero gekocht? Bij dille en kamille hier in de stad kan ik er ook een op de kop tikken, eens kijken wat die er van bakt. Ik weet alleen niet of dat hetzelfde type is, deze staat ook op de site van dille en kamille.

PM me je adres maar dan stuur ik hem op.

Ik had hem hier in het dorp (Amsterdam) bij een hele ouderwetse drogist gekocht, volgens mij bij de Jan van Galenstraat of zo. Denk dat ik een nieuwe ga halen want het is verder een prettige kwast en van Nederlands fabrikaat.

Ik heb hem zojuist nog even een lekker sopje gegeven met de shampoo van m'n vrouw zodat hij schoon de deur uitgaat, nou lijkt het me wel handig om hem even goed te laten drogen alvorens hem te verzenden dus één van deze dagen gaat hij de deur uit, kan dat in een bubbeltjes envelop of is een kwast daar te groot voor???