Jump to content

Leresche

efsk

Recommended Posts

Lieve mensen

Een van de grote namen uit de scheergeschiedenis is Leresche. Opgericht in 1854 in St Julien in Yonne, Frankrijk hebben ze zich bezig gehouden met open messen, met SE's en met krabbers. Krabbers hebben ze voor diverse andere merken geproduceerd, onder andere voor het veelgezochte en dure Kirby Beard. Er zijn aanwijzingen dat zij de uitvinders zijn van de gesloten kam, in ieder geval kwamen er al krabbers met gesloten kam uit de Leresche-fabriek jaren voor Gillette de gesloten kam patenteerde.

Hun krabbers staan goed bekend, en beginnen redelijk prijzig te geraken. Niet vreemd, ze zijn gewoon goed. Dat geldt voor de SE en voor de DE's. Ik heb er nog twee: een DE en een SE. Mocht er iemand een ander model hebben en de behoefte voelen deze te tonen: graag.

Bon.

Laat ik aftrappen met mijn DE, de Leresche 77. Waarom? Welnu, het is een bijzonder afwijkend ontwerp voor een DE. De bovenplaat heeft alles ingebouwd: de gesloten kam, de bladegap, alles wordt daar bepaald. De onderplaat is niets meer dan een in de bovenplaat wegvallend stuk metaal wat het mesje wat aandrukt.

Dit lijkt vreemd, ziet er ook vreemd uit, geeft het mesje ontzettend veel ruimte, maar het scheert geweldig.

DSC03781.JPG

DSC03782.JPG

DSC03783.JPG

DSC03785.JPG

DSC03786.JPG

DSC03788.JPG

DSC03789.JPG

Mooie foto' en heldere uitleg bedankt weer Richard.

Aparte constructie zo met die bovenplaat eigenlijk een tegengestelde manier om het mesje vast te zetten in vergelijk met de huidige generatie krabbers.

Op de bovenste foto in eerste instantie op het verkeerde been gezet door iets van herkenning met een Merkur slant gelet op de rug van de bovenplaat, om bij de volgend foto's dit geheel weer los te laten.

Na het lezen van Richard's uiteenzetting toch even op zoek gegaan naar Leresche krabbers op Ebay, en vond toch eentje terug voor een redelijke prijs. Weliswaar geen speciaal model, die tevens wat opgepoetst mag worden.

klik

Na het lezen van Richard's uiteenzetting toch even op zoek gegaan naar Leresche krabbers op Ebay, en vond toch eentje terug voor een redelijke prijs. Weliswaar geen speciaal model, die tevens wat opgepoetst mag worden.

klik

Let op, dat is een Gillette Fat Handle Tech in een Leresche doosje. Wordt een duur doosje dan. De Gillette is €20 hooguit.

klik

Let op, dat is een Gillette Fat Handle Tech in een Leresche doosje. Wordt een duur doosje dan. De Gillette is €20 hooguit.

Geen paniek, ik was niet van plan om tot aankoop over te gaan :) Maar zo zie je maar dat er nog altijd snoodaards mensen proberen op te lichten ...

• 4 weeks later...
  • 2 years later...

Nieuw leven in dit draadje. Meteen weer met een afwijkend model.

Op de Amerikaanse fora is soms een model Leresche te zien wat aangeduid wordt als "Prototype". Zo een krabber heb ik ook en met niet heel veel onderzoek kan ik alleen maar concluderen dat het geen prototype is. Het is een Model 85, getoond in de broschure van '51 hier.

Zelfde vertanding als de 77, maar dan een klassiek model onder- en bovenplaat. Chroom en geen merkaanduiding, wat vogens Franse bronnen inhoudt dat het van de laatste paar paar Leresche-productiemaanden is. Er zijn er met ander greepje, vanwege pluk wat onderdelen en bouw een krabber in die tijd.

De krabber scheert aanzienlijk rauwer dan de 77.

<hier stond dezelfde tekst nog een keer, vandaar Hans' opmerking hieronder>

DSC01376.JPG

DSC01377.JPG

DSC01378.JPG

DSC01379.JPG

DSC01380.JPG

DSC01381.JPG

• I like it 8

• 1 month later...

Je vind eens een Leresche. Jaren vijftig, mogelijk ouder. Compleet in originele verpakking. Dan heb je een probleem. Want helemaal ingewikkeld in vetvrij papier, en verzegeld. Kan niet openen zonder kapot te maken, en dat wil je natuurlijk niet. Volgens de sticker een Leresche 34, maar zit die er ook in? Wat is de staat? Zou er een gebruiksaanwijzing, een garantiebewijs inzitten? Geen idee. Zolang ik het ding niet uitpak zullen we het niet weten. Schrödingers krabber. Fascinerend.

DSC01555.JPG

DSC01556.JPG

DSC01557.JPG

DSC01558.JPG

DSC01559.JPG

DSC01560.JPG

• I like it 3
  • Haha 3

Je vind eens een Leresche. Jaren vijftig, mogelijk ouder. Compleet in originele verpakking. Dan heb je een probleem. Want helemaal ingewikkeld in vetvrij papier, en verzegeld. Kan niet openen zonder kapot te maken, en dat wil je natuurlijk niet. Volgens de sticker een Leresche 34, maar zit die er ook in? Wat is de staat? Zou er een gebruiksaanwijzing, een garantiebewijs inzitten? Geen idee. Zolang ik het ding niet uitpak zullen we het niet weten. Schrödingers krabber. Fascinerend.
DSC01555.JPG
DSC01556.JPG
DSC01557.JPG
DSC01558.JPG
DSC01559.JPG
DSC01560.JPG
Dit zou voor mij een absoluut onmogelijke opgave zijn.
Hoop stiekem voor jou ook [emoji6]
  • I like it 1