Jump to content

OSP zeep

Kamp

Recommended Posts

Heren en Dames,

Zoals jullie misschien gezien hebben in show je aankopen, heb ik onlangs een aantal OSP zepen (obsessive soap perfectionist) aangeschaft. Hier is zijn website: http://www.ospsoap.com

In de twee die ik tot nu toe geprobeerd heb zijn dit de ingredienten:

image.thumb.jpeg.25c4a512c49dfe36686f6f83152ad327.jpeg

Zelf zegt de maker James Riley dat hij er een hoge concentratie kokosnoot olie, advocado olie en tallow in zit.

Daarnaast lanolin, glycerine, Shea butter en kaolin klei. Voor de geur gebruikt hij essentielle olieen.

De containers zijn van stevig plastic met voldoende ruimte om je kwast goed te kunnen laden.

Het zijn harde zepen van 140 gram waar je weinig zeep nodig hebt om snel een lekker schuim te maken, de zeep heeft ruim voldoende glij eigenschappen, het gevoel na scheren is zeer goed, voelt zeer glad aan.

Heb tot nu toe de Bay Rum en Grapefruit en menthol geprobeerd, de Bay rum heeft naast de Laurier ook nog limoen, kaneel en kruidnagel een lekker kruidig zeep.

De grapefruit en menthol vindt ik ook een beetje kruidig ruiken, had als enige referentie TOOBS grapefruit, volgens James is dit d.m.v. Fragrance dus niet essentiale olie gemaakt en krijg je daar door een ander idee van grapefruit en er zit alleen grapefruit en menthol in. Hij ruikt wel lekker fris maar zoals ik zeg een beetje kruidig. Het mentholgehalte bij de eerste pas dacht ik nog dat er niet zo veel in zat maar bij de de volgende bleek er toch meer in te zitten, ;) na mijn gezicht met koud water af gespoeld te hebben bleef mijn gezicht nog zeker een kwartier na gloeien, dit kan wel eens een favoriet worden in de zomer!

image.thumb.jpeg.d2daaf3a2a0b8b6e825b2486ee0127e5.jpeg

image.thumb.jpeg.a92e846cb5e94be9f381a232cd3cc892.jpeg

Leuk, weer een Europese ambachtelijke zeep! Ben wel benieuwd hoe je de scheereigenschappen beoordeeld.

Met betrekking tot de hoeveelheid van de ingrediënten kun je letten op de volgorde waarin ze genoemd worden. Volgens de Europese Cosmetica Richtlijn moeten ze in volgorde van hoeveelheid genoemd worden. Zo kun je zien dat hij meer natriumhydroxide (Sodium ...) heeft gebruikt dan kaliumhydroxide (Potassium ...). Verder kun je er uit afleiden dat er veel dierlijk vet (tallow) is gebruikt en veel stearine en castorolie en verder behoorlijk wat glycerine.

Hans dit was een plaatje bij het opkloppen nog wat meer opkloppen en het was prima bleef heel goed op mijn gezicht staan, zal vanavond of morgen nog eens een plaatje maken met een kwast die ik gebruikt heb!

Leuk, weer een Europese ambachtelijke zeep! Ben wel benieuwd hoe je de scheereigenschappen beoordeeld.

Met betrekking tot de hoeveelheid van de ingrediënten kun je letten op de volgorde waarin ze genoemd worden. Volgens de Europese Cosmetica Richtlijn moeten ze in volgorde van hoeveelheid genoemd worden. Zo kun je zien dat hij meer natriumhydroxide (Sodium ...) heeft gebruikt dan kaliumhydroxide (Potassium ...). Verder kun je er uit afleiden dat er veel dierlijk vet (tallow) is gebruikt en veel stearine en castorolie en verder behoorlijk wat glycerine.

Sodium Tallowate levert hardere zeep, dan Potassium Tallowate. Als je dus een wat hardere of harde zeep wil maken moet je dus Veel natrium bij het verzepen gebruiken en weinig kalium.

Verder ziet het er qua ingrediënten wel aardig uit.

• 4 years later...