dodojuice Posted March 5, 2016 Posted March 5, 2016 (edited) Nu heb ik me afgelopen donderdagavond voor het laatst geschoren en wil jullie hulp vragen.. Morgenochtend wil ik me weer gaan scheren, lekker de tijd ervoor nemen en rustig aan doen. Vooral mijn halsstreek blijft een probleem, is hier wat aan te doen, want zelfs na 2 dagen ziet het er nog niet helemaal fijn uit. Het lijkt me geen sterke of zware baardgroei toch? Edited March 5, 2016 by Guest
efsk Posted March 5, 2016 Posted March 5, 2016 De foto die we niet zien is deze: Deze foto toont dat er niet extreem veel haar zit. Zegt echter niets over hoe hard dat haar is. Zonder te weten wat je nu als niet goed ervaart: scheer eens niet tegen de haargroei in op je hals, doe gewoon alleen maar éen, misschien twee gangen met de vleug en meer niet. En verder: GEEN druk.
dodojuice Posted March 5, 2016 Author Posted March 5, 2016 Dank tot zover..misschien moet ik inderdaad alleen met de richting meescheren, ervaren wat dat gaat doen inderdaad. Als ik er aan gewend ben en mijn huid uiteraard ook, kan ik altijd nog eens experimenteren
marco Posted March 5, 2016 Posted March 5, 2016 Ik scheer nooit tegen de richting in ivm ingroeiende haren. Altijd met de vleug mee en twee richtingen op er dwars op. Ziet er ook uit, zoals Richard al aanhaalde, alsof je iets te veel druk heb gezet. En waarschijnlijk te vaak over dezelfde plek?
Frog Posted March 5, 2016 Posted March 5, 2016 Tegen de vleug in scheren doe ik ook nooit. Eerst met de groeirichting mee, dan dwars van de neus richting het oor en als laatste van het oor richting de neus. In elk geval is dit glad genoeg naar mijn zin en die van mijn bevallige wederhelft.
dodojuice Posted March 6, 2016 Author Posted March 6, 2016 Haha vandaag lekker geschoren ! Begonnen met een warme douche, toen een preshave welke warm werd, toen de Tabac scheercreme erop met de kwast.. Even laten inwerken, toen de Merkur 23 erbij met een Mühle mesje. De eerste pass recht naar beneden, ik schoor eigenlijk vanaf oorzijde richting kin in een beweging. Het voelde in eerste instantie niet zo glad, ds een tweede pass volgde over de breedte zeg maar, als finishing touch toch tegen de richting en wow ! Geen last van irritatie en razorburn, scheerbrand Een topcombinatie zoals ik er nu tegen aankijk !
Guest Gusto Posted March 6, 2016 Posted March 6, 2016 Scheren is een dagelijks terug kerende noodzaak, maak er iets leuks van. (al is het voor je partner)
merwtje Posted March 6, 2016 Posted March 6, 2016 Zie ik een snijwondje op je adamsappel? Had ik ook wel eens. Nu trek ik de huid daar naar een kant en dan naar de andere kant bij het scheren. Dan ontwijk je dat puntje.
dodojuice Posted March 7, 2016 Author Posted March 7, 2016 Dank voor de reacties, ik wil het zo glad mogelijk hebben voor mezelf (en vrouw en dit lijkt me wel een lekkere combi ! We blijven gewoon proberen, maar ik denk dat de preshave ook wel bijgedragen heeft aan het geheel
dodojuice Posted October 30, 2016 Author Posted October 30, 2016 Even een oud topic omhoog halen... Nadat het een hele tijd goed is gegaan, doet het scheren me echt geen plezier meer... Ik heb diverse mesjes geprobeerd, de een nog een teleurstellender resultaat als de ander, maar op dit moment ben ik eigenlijk wat radeloos. Ik heb een SSSeygus razor en dus verschillende mesjes geprobeerd, Merkur, Mühle, Astra, Voskod maar niets werkt echt lekker en vooral pijnloos. Sommige dagen heb ik de tranen in de ogen staan, met name de halsstreek doet dan zo'n pijn dat het een dag of 3 duurt voordat het enigzins "normaal" aanvoelt. Afgelopen week heb ik me bewust niet geschoren om zo wat rust te creeeren maar het voelt zo "vies" je zo lang niet te scheren. Ik voel me eenmaal het lekkerst bij een glad geschoren gezicht. Zou een andere krabber het verschil kunnen maken ? Of nog andere scheerzeep? Momenteel gebruik ik Proraso rood, wit en Tabac scheercreme. Als kwast gebruik ik er een van dassenhaar. Hieronder een aantal foto's van de huidige stand van zaken..vanmorgen uit bittere noodzaak maar even met een baardtrimmer eroverheen gegaan, maar of het daar veel beter van geworden is ?!
efsk Posted October 30, 2016 Posted October 30, 2016 Hoi Juice dat klinkt allemaal knap klote, maar we kunnen eens op zoek naar een route die het wat minder erg maakt allemaal. Zeker de hals is een plek waar ikzelf knap oppassen moet: gevoelige huid en harde baardharen, en als ik daar teveel tegen de groei scheer, of zelfs met sommige krabbers heel voorzichtig eenmaal tegen de vleug, dan is het bal: rood en geirriteerd, en bij niet opassen pijnlijk. In het verleden ben ik 's nachts op moeten staan omdat de irritatie omsloeg in pijn. Heb je je baard gemapt? Het is een belangrijk en onderschat hulpmiddel, weten welke kant het baardhaar opgroeit kan helpen irritatie te voorkomen. Als het niet eenduidig een kan opgaat, als bij mij daar waar de hals overgaat van horizontaal naar verticaal, de bocht onder de kaak zeg maar, zoek dan de richting waar het scheren het makkelijkst aanvoelt. Heb je al geprobeerd een paar dagen alleen met de vleug mee te scheren? En dan hooguit twee gangen! Als boven gezegd: ik heb krabbers waar dat strikt noodzakelijk is in de halsstreek. Wanneer scheer je je? Als je je scheert als je recht uit de hete douche komt kan het zijn dat je huid het fijner vind als je je scheert voor je je doucht. Douchen maakt het baardhaar zachter, maar ook de huid, en het kan zijn dat je huid sneller zacht raakt dan de baard. Een andere krabber of een andere zeep zou ik zeker een keer proberen. Ik weet niet waar je woont maar wellicht kan je er eens eentje lenen? O, en het allerbelangrijkste, je zet toch echt geen druk heh? Echt alleen aaien met de krabber en alleen scheren als er zeep zit.
Marcel Posted October 30, 2016 Posted October 30, 2016 Wat versta jij onder met en tegen de vleug? Letterlijk van boven naar beneden en andersom of echt met/tegen de groeirichting van je haren? Ik vraag dit omdat ik vooral in je hals zie dat je haren alle kanten op groeien. Als je dan begint met van boven naar beneden te scheren, scheer je ook hele stukken tegen of dwars op de haargroei. Dat kan voor irritatie zorgen. [edit] beetje mosterd na de maaltijd met Richards uitgebreide post
dodojuice Posted October 30, 2016 Author Posted October 30, 2016 @efsk thanks voor je uitgebreide antwoord ! Ik kan mijn baardgroei niet echt mappen..in de hals waar ik meeste last / pijn ondervind is het een jungle meestal scheer ik me na het douchen, met die verstande dat de haren inderdaad zachter zijn, ook gebruik ik wel (vaak) een pre-shave maar niet altijd..vooral de Proraso wit preshave laat mijn huid tintelen, waarvan ik denk dat het goed is, dat het iets doet. Wel heb ik een tijd geleden een hele fijne scheerzeep of creme (sample) gekregen: Taylor of Old Bondstreet Lavendel wellicht dat ik deze kan aanschaffen. Inderdaad laat ik de krabber het werk doen, ik zet nagenoeg geen druk. De haren in het gezicht zeg maar, daarvan heb ik geen last, ik kan als laatste bijvoorbeeld omhoog scheren zonder dat ik daarvan last ondervind, alleen de halsstreek is echt een pain in the ass zeg maar @kalerolf ook bedankt voor je post, ik heb me de afgelopen week dus niet geschoren, maar heb, voor ik vanmorgen met de baardtrimmer in de weer was, niet hetgeen gedaan wat jij opperde..misschien het proberen waard @marcel ook bedankt voor je input
efsk Posted October 30, 2016 Posted October 30, 2016 Ik zou de preshave eens achterwege laten. Dat tintelen dat kan fijn zijn, bij een mentholzeep bijvoorbeeld, mar het kan ook een geïrriteerde reactie zijn. Bij Mitchells Wool Fat bijvoorbeeld krijgen mensen met een lanoline-allergie last van een wat brandend gevoel, tot echt een serieus brandend gevoel met rode uitslag en alles. De laatste tijd heb ik vaker gelezen dat juist de witte Proraso zo'n allergische reactie oproept. De wanordelijke toestand op de hals klinkt bekend. Daar moet je kijken welke kant op je het makkelijkste scheert, of welke kant op je het minste last bezorgt, en die dan voortaan aanhouden als "met de vleug". En dan eerst eens een paar weken alleen die "met de vleug" en maar één gang. De hals is dan at minder glad, maar je huid leert het protesteren tegen het scheren af.
Skoebidoe Posted October 30, 2016 Posted October 30, 2016 Het klinkt misschien gek maar heb je al eens een slant bar krabber geprobeerd? Ik gebruikte tot voor kort een Mühle krabber maar ben nu over gegaan naar een slant bar, meerbepaald de Merkür 37C. Dit werd me aangeraden door iemand met ervaring in het scheren. Eerst was ik nogal huiverig om de krabber te bestellen omwille van de wilde verhalen die er de ronde over doen. Het zou geen krabber zijn voor de beginnende scheerder. De krabber wordt als vrij agressief omschreven. Toen ik hem voor de eerste maal gebruikte, dacht ik zowaar dat ik er een mes had vergeten in stoppen. Het is naar mijn aanvullen net een vergevingsgezinde krabber. Je mag natuurlijk niks van druk zetten. De huid goed voorbereiden is ook van groot belang. Ik scheer me meestal 's avonds vóór het douchen. Niet te warm water gebruiken. Ik gebruik als preshave Proraso. Als scheerzeep gebruik ik Proraso wit en ik klop het schuim op rechtstreeks op mijn gezicht. Dit doe ik gedurende een 2-3 minuten. Dat is behoorlijk lang maar een goede voorbereiding is het halve werk! Het mesje is natuurlijk ook van heel erg groot belang. Misschien moet je je toevlucht zoeken tot een ander merk van mesje? Persoonlijk heb ik heel goede ervaringen met de Astra superior Paltinum, Rapira Platinum lux en de Voskhod mesjes. Het mesje dat me tot op heden het meest kon bekoren maar dat niet zo makkelijk te verkrijgen is, is de Personna Super Lab Blue. Op Facebook zijn er besloten groepen rond nat scheren en daar zijn er zeker mensen bereid om je enkele mesjes te bezorgen van een bepaald merk. Je kan natuurlijk ook altijd een sample pack aanschaffen. Toegegeven, de hals is en blijft gevaarlijk en moeilijk scheergebied. Ik ben een beginnende DE scheerder en ervaar ook soms nog problemen. Ik heb echter op korte tijd al heel wat progressie gemaakt. Ik ben op het punt gekomen dat ik kan genieten van de scheerbeurt.
dodojuice Posted October 31, 2016 Author Posted October 31, 2016 Vandaag weer geschoren..rustig de tijd ervoor genomen en het volgende stappenplan doorlopen: -Douchen -Preshave Proraso rood (gebruik normaal wit) -Proraso rood opgeklopt in de scuttle -Schuim aanbrengen met dassenhaar kwast -SSSeygus razor zwart icm nieuw Croma mesje -Korte halen en geen druk gezet -Gezicht afspoelen met koud water -Aluin -Aftershave balsem van L'Oreal - Floid aftershave Na de eerste pass voelde het wel goed, geen branderig gevoel en geen bloed..het was nog niet echt glad (kan ook niet na1 pass) en daarom toch maar een tweede pass eraan gewaagd, het voelde goed maar een derde pass moet ik niet doen voel ik. Komende periode maar rustig opbouwen met deze 2 passes zodat mijn gezicht er weer aan kan wennen en mezelf eens verwennen met een hele fijne scheerzeep, iemand goede suggesties ? Ik merkte dat mijn krabber mat uitsloeg, of er een soort aanslag op kwam, weet iemand waar dat door komt? Tot slot, ik kwam op een YT filmpje een tutorial tegen van iemand die Gladskin Irritation gel gebruikt, kent iemand van hier dat ? Ik denk persoonlijk dat dit middel voor mij wel zou kunnen werken, het is wel prijzig, maar als ik er baat bij heb, wil ik de aanschaf wel doen. Als iemand anders nog tips heeft voor een alternatief houdt ik me ook aanbevolen uiteraard!
roland Posted October 31, 2016 Posted October 31, 2016 Ik heb het al 'n paar keer gelezen tussen de tips, niet na het douchen scheren... De witte aanslag is van de Proraso zeep.
Snuff Posted October 31, 2016 Posted October 31, 2016 -Douchen -Preshave Proraso rood (gebruik normaal wit) -Proraso rood opgeklopt in de scuttle -Schuim aanbrengen met dassenhaar kwast -SSSeygus razor zwart icm nieuw Croma mesje -Korte halen en geen druk gezet -Gezicht afspoelen met koud water Ik zou het douchen eens achterwege laten. Of het helpt is persoonlijk maar waar ik me dagelijks twee keer scheer zonder problemen is het zo dat als ik na het douchen scheer mijn huid veel gevoeliger is. Preshave is naar mijn bescheiden mening weggegooid geld en zorgt bij mij althans alleen voor irritatie. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een klets koud water op het gezicht en dan of rechtstreeks opschuimen op het gezicht (en dit niet te lang) of opbrengen van schuim uit kom. Wel even laten zitten om in te trekken. Wie gevoelig is kan beter het schuim uit een kom met schilderbewegingen opbrengen ipv veel te gaan draaien op het gezicht. Komende periode maar rustig opbouwen met deze 2 passes zodat mijn gezicht er weer aan kan wennen en mezelf eens verwennen met een hele fijne scheerzeep, iemand goede suggesties ? gevoelige huid <-> Baume scheercreme Ik merkte dat mijn krabber mat uitsloeg, of er een soort aanslag op kwam, weet iemand waar dat door komt? Sommige zepen zoals proraso laten aanslag na, natuurlijk bij een donkere krabber nog meer opvallend. Gewoon met een borsteltje onder de kraan verwijderen. Succes! O ja ik veronderstel dat de foto's het eindresultaat waren na de volledige scheerbeurt? Ik ken de SSSeygus niet qua scheren (even raad vragen aan Jan Zoethout daaromtrent) maar ik zou eens experimenteren met je scheerhoek, kan een heel groot verschil uitmaken maar is bij sommige krabbers verschillend. Sommige laten een behoorlijke keuze aan bruikbare hoeken toe waar andere echt precies onder een bepaalde hoek gebruikt moeten worden om effectief te zijn, wijk je daar dan van af kan je irritatie krijgen.
Skoebidoe Posted October 31, 2016 Posted October 31, 2016 De witte waas die je op je krabber ziet, is door de Proraso producten. Ik heb dit hier ook op mijn krabber.
marco Posted October 31, 2016 Posted October 31, 2016 Uitgestorven Vogelsap, Ik kan het niet langer aanzien. Het grootste gedeelte van de mesjes die ik voorbij zie komen die jij hebt gebruikt staan nou niet bepaald bekend als vriendelijke mesjes. Er is hier al genoeg gezegd over techniek en voorbereiding, maar dan nog gebruik je vooral garft mesjes. Pb me even met wat je al gebruikt hebt en je adres. Dan zal ik van de week een keer wat mesjes voor je uitzoeken en opsturen. Ik weet niet hoe agressief deze krabber is, anders zou ik een milde, maar effectieve krabber zoals de Giessen & Forsthoff aanraden. Te koop bij Gent's Care als complete krabber of alleen de kop, of bij Man and Shaving.
Loei Posted October 31, 2016 Posted October 31, 2016 Dat laatste over de G&F kan ik alleen maar beamen, de G&F is een pareltje van een krabber als je het mij vraagt. Mild/vergevingsgezind en erg effectief.
dodojuice Posted November 1, 2016 Author Posted November 1, 2016 Hartelijk dank voor de moeite en hulp allemaal ! @marco, ik heb je een PB gestuurd @Loei, heb jij zelf deze krabber ook? Ik denk dat mijn SSSeygus dan toch agressief is, maar ik heb daar eigenlijk geen notie van
Recommended Posts