Frans Posted August 16, 2013 Posted August 16, 2013 [align=center]Beste Forumleden, Een tijdje terug had ik aangekondigd, dat wij ter ere van het bereiken van de mijlpaal van honderd leden een nieuwe actie wilden houden. Inmiddels is het respectabele aantal van 6000 berichten gehaald! We gaan nu eens iets anders doen dan een like actie. Ieder forumlid mag een verhaaltje schrijven, waarom hij of zij een scheerdoek wil gebruiken, of waarom hij of zij met DE scheren is begonnen, of een leuke scheer- anekdote. Of wellicht een heel informatief verhaal. Het leukste verhaal wordt beloond met een verrassingspakket met goede bruikbare spullen voor de liefhebber! De jury bestaat uit de moderatoren en ons. Er wordt door ons onderling over de uitslag gestemd. Dus, laat ons genieten van je talent en laat ons ook lachen! De actie loopt tot 10 september i.v.m. de vakanties en om veel mensen de kans te geven. http://theblacklotus.info/images/voldaanfashion.jpg[/img] Alvast een tipje van de sluier! Wij wensen iedereen heel veel succes! Danielle en Frans Voldaan Fashion[/align]
Dr.Paranoid! Posted August 16, 2013 Posted August 16, 2013 Zoals gewoonlijk, alle mods + admins uitgesloten
Frans Posted August 16, 2013 Author Posted August 16, 2013 Emiel, het ziet er heel erg leuk uit!! Bedankt. Groetjes, Daan en frans
Shaggy Posted August 16, 2013 Posted August 16, 2013 Heel erg mooi initiatief Ik doe zeker mee. Waar kunnen we het verhaal posten of naartoe sturen?
Dr.Paranoid! Posted August 16, 2013 Posted August 16, 2013 Gewoon hier posten publiekelijk! gaan we uiteindelijk stemmen met z'n allen.
marzman Posted August 16, 2013 Posted August 16, 2013 Leuke actie. Zoals gewoonlijk, alle mods + admins uitgesloten Mijn verhaal over de aanschaf van een Rimei van Dealextreme zou het toch niet winnen
Frans Posted August 16, 2013 Author Posted August 16, 2013 Heren vast allemaal bedankt voor de reacties (en inzendingen die hopelijk in grote aantallen binnenkomen!) Ja, Emiel, sorry daarvoor, maar het zijn de regels....En Marzman, niet vissen maar gewoon inzenden, als je denkt, dat het voor ons (de leden) de moeite waard is om te lezen toch??!!!
marzman Posted August 17, 2013 Posted August 17, 2013 Ik ben uitgesloten van de actie Frans, anders had ik wel een poging gedaan.
Barbiere di Figaro Posted August 17, 2013 Posted August 17, 2013 Mooie actie Frans, een echte promotie voor het forum tegelijk!
Frans Posted August 19, 2013 Author Posted August 19, 2013 Ik ben uitgesloten van de actie Frans, anders had ik wel een poging gedaan. Ja, dat is waar....Misschien moeten de winkeliers maar een keer overleggen om speciaal voor de moderatoren een actie op touw te zetten..
Frans Posted August 19, 2013 Author Posted August 19, 2013 Mooie actie Frans, een echte promotie voor het forum tegelijk! Hallo Eric, We doen ons best...hopelijk komen er een boel leuke verhalen "los". Bedankt!
DoubleB Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 Geweldige actie, Frans! Ik doe graag mee en zal als eerste aftrappen met mijn verhaal. Ik zal vertellen over waarom en hoe ik begonnen ben met het scheren met een open scheermes. Een jaar of 3 geleden was ik de irritatie van mijn cartridge mesjes zo beu dat ik verder ben gaan kijken naar opties om te scheren. Ik kwam terecht bij Badger and Blade en heb een DE krabber besteld met een simpele kwast. Ging prima en heb me een tijdlang op die manier geschoren, inmiddels mijn scheerbezittingen flink uitbreidend. Toch bleef er iets aan mij knagen; het scheren met een straight. Mijn opa is kort daarvoor overleden en scheerde zich altijd, behalve de laatste 4 jaar, met een open scheermes. Tijdens het opruimen van zijn bezittingen kwamen we het mes tegen. Niemand wilde het mes hebben, dus zodoende heb ik het gekregen. Voor mij een voornamelijk emotionele waarde, aangezien het mes in slechte staat was. Ik kon me nog goed herinneren dat ik als klein mannetje ging logeren bij opa en oma en opa zich 's ochtends zag scheren met een kwast en een open mes. Vervolgens aluin op zijn gezicht wreef en het ouderwetse 'Fresh Up' opdeed als aftershave. machtig vond ik dat en ik kon geintrigeerd kijken naar zijn kunsten. Na het lezen van enkele straight razor ervaringen op fora begon het zodanig te kriebelen dat ik de stap genomen heb om een startersset aan te schaffen, inclusief vlijmscherp open scheermes. De set kwam uit Amerika, dus mijn geduld werd aardig op de proef gesteld.. Een kleine twee weken later lag het pakket in de brievenbus. Met veel ongeduld het pakket open gemaakt en daar waren de spullen. Een leren scheerriem, een stuk balsa hout met slijppoeder erop en een open mes die zeer scherp was. Ik had werkelijk waar geen idee hoe te beginnen met die spullen. Gelukkig zat er een kleine handleiding bij waar kort, maar zeer duidelijk de belangrijkste stappen op beschreven stonden. Die avond na het eten kon ik niet langer wachten, ik moest het gewoon proberen. Vriendin die stond te kijken, schuim gemaakt en het mes gepakt. Dat vastpakken was al een heel werk en ik heb een aantal keren bij mezelf gedacht: hoe deed opa dat ook alweer?? Uiteindelijk een comfortabele greep gevonden en het mes op mijn wang gezet. Een kleine haal naar beneden later en ik stond verbouwereerd te kijken naar het mes in mijn handen waar duidelijk schuim en baardhaardjes op te zien waren. Een gevoel van verrassing, verbazing, blijdschap en ongeloof kwamen bij mij boven. Ik had zojuist mijn eerste haal gemaakt met een open scheermes! Mijn vriendin lachte me toe en zei dat ik het goed deed. Inmiddels heb ik mijn collectie uitgebreid, inclusief slijpstenen en andere benodigdheden en scheer ik mijzelf moeiteloos met een open mes. Het mes van mijn opa ligt op een prominente plek in de badkamer en ondanks dat ik het niet gebruik en het in zijn orginele (slechte) staat laat ben ik er trots op dat ik het mes heb. Als ik het mes zie herinnert het me aan die eerste keer scheren met een open mes en wordt het me duidelijk dat scheren voor mij veel meer is dan irritatie-vrij door het leven gaan, of de mooie spullen die ik heb vergaard. Scheren is voor mij, in zijn eenvoud, het mooiste door de herinneringen aan vroeger.
marco Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 (edited) goed, ik dacht hem af te trappen, maar ben inmiddels de tweede ik weet niet of je extra punten verdient met een langer verhaal, zoals vroeger op de basisschool maar hier is hoe het voor mij allemaal begon, en je krijgt meteen de lange versie voor je kiezen Dit is hoe het voor mij allemaal begonnen is. Als puber toen ik voor het eerst moest gaan scheren begon ik met de GII van mn vader. Ik had het hem al vaker zien doen, dus besloot gewoon te doen wat ik had gezien. Dat ging dus niet zo lekker. Mijn vader had namelijk geen huid, maar hout, als je het mij vraagt. Volgens mij had ie een gezicht van boomschors, de man scheerde namelijk alles meteen tegen de richting in alsof er niks aan de hand was. En dat met een GII, niet normaal. Natuurlijk dacht ik dat het zo hoorde en dat pakte voor mijn babyface niet zo goed uit. Pas toen ik later van iemand hoorde dat er iets nieuws was "mach 3" genaamd, kreeg ik een minder grote hekel aan scheren. In die tijd nog altijd met een bus schuim, ik wist niet beter. Een zekere zomer op de camping, waar wij elk weekend en elke vakantie kwamen, kreeg ik verkering met de dochter van badmeester Ad, die wij hadden omgedoopt tot "Bad de Admeester". Toen ik daar een keer een nacht had geslapen in de blokhut en 'smorgens de caravan binnen kwam, zag ik Ad, met de badkamerdeur open, driftig zijn gezicht insmeren met schuim op een kwast. Ik vond het geweldig om te zien, ik wist niet dat er nog mensen waren die het zo deden. Toen ik me bedacht dat hij mij ook kon zien, en bij mijn aanblik zich misschien ging beseffen wat er in die blokhut was gebeurd die nacht met zijn dochter, werd ik me er ineens van bewust dat hij klaar was met schuimkloppen en elk moment een mes kon gaan pakken. Ik ging dus effe pleite, buiten sigaretje roken alsof er niks aan de hand was. Ondertussen bleef ik gefascineerd door het ouderwetse opkloppen van schuim en besloot zelf ook op zoek te gaan naar een kwast. Ik had een mooie omega met dassenhaar gezien bij de douglas, maar had niet verwacht dat die dingen zo duur waren (was "maar" 25 eurie, nu weet ik dat dat helemaal niet zo duur is voor een kwast). Een vriend van mij was al 3 maanden te laat voor mijn verjaardag, dus toen dat stuk schimmel me vroeg wat ik wilde hebben, heb ik hem meteen de kwast laten kopen. Die zelfde dag ging ik naar de kruidvat om een doosje van De Vergulde Hand te halen. Meteen die avond ging ik schuim staan kloppen, nou ja dat dacht ik, want het leek nergens op. Ik ben toen gaan facelatheren (en nee, toen kende ik dat woord nog niet) en zag dat dit veel beter ging. Pas jaren later ben ik weer gaan oefenen met latheren/schuimkloppen en dit ging steeds beter, nu kan ik een aardige lather maken, al zeg ik het zelf. Mijn eerste ervaring met een krabber kwam een aantal jaar geleden. Ik liep met mijn vrouw (toen nog vriendin) in een drogist en zag ineens een ouderwets scheermes hangen. Het was een plastic mes met een pakje mesjes inbegrepen. Dus ik met mn mannelijkste stem de lief glimlachende verkoopster gevraagd om het mes, terwijl ik iets "stoers" uitkraamde wat ongeveer klonk als: "ja, scheren als een echte man, zoals onze opa's dat deden!" Ik voelde me echt het mannetje en zag mezelf al als een stoere zeebonk ouderwets scheren. Op dat moment had ik nog niet zoveel informatie opgezocht als nu, dus werd het geen geinige eerste scheerbeurt. Zonder rekening te houden met hoek of druk ging ik als een idioot staan hakken zoals ik dat gewend was met mn mach 3. Tegen de tijd dat ik klaar was zag mijn gezicht er uit alsof ik iets gedaan had wat geen enkele man zou moeten doen tijdens een bepaalde periode in de vrouwelijke cyclus. Ik flikkerde het ding weg en droop af, met mn gehavende gezicht op weg naar de winkel voor een Gillette Fusion. Ik zie nog het gezicht voor me van het meisje achter de kassa; ze bekeek vol ongeloof mijn in elkaar gehakte tronie en vroeg aan me: "weet je dat wel zeker?" toen ik het pakje mesjes op de toonbank neerlegde. Fast forward naar nu: Omdat ik de prijs van de mesjes meer dan zat was, ging ik op zoek naar een alternatief. Mijn eerste poging was Boldking op aanraden van mijn werkgever. Mijn portomonnee was daar erg blij mee, maar mijn gezicht was het daar niet mee eens. Ik wilde het mesje nog een tweede kans geven, maar voelde al snel dat mijn huid begon te protesteren, dus snel weggelegd en een fusion gepakt. Het handige abonnement (wat wel weer een pluspunt voor Boldking is) had ik opgezegd, waarna ik op zoek ging naar iets anders. Wanneer je op internet gaat zoeken naar scheermessen kom je al snel bij de krabbers terecht. Met de herinnering van de laatste keer in mn hoofd, heb ik toch maar even alles bekeken en werd toch nieuwsgierig toen ik al die mooie spullen zag. Ik besloot om informatie op te zoeken over hoe het dan wel moest en bekeek filmpjes op "joeptoep" van ene mantic59. Eenmaal ingelezen was ik om en besloot om een Edwin Jagger 89L te bestellen. Ik twijfelde eerst nog over een Muhle, maar toen ik las dat de kop van de EJ gewoon gemaakt wordt door Muhle en de prijs van de EJ lager is, was de beslissing snel genomen. Mijn vrouw vroeg me nog of ik het IQ van een kroket had en herinnnerde me aan het laatste incident met een krabber. Toen ik haar had uitgelegd dat het te maken heeft met de techniek en het soort krabber was ze het er enigzins mee eens, ze mompelde alleen nog zoiets van: "als je maar niet denkt dat ik met je mee ga naar het ziekenhuis". Kortom, de krabber besteld, met meteen Proraso zeep en aftershave erbij en tot nu toe helemaal blij! Even een korte dip gehad met wat ingegroeide haren, maar dat is nu nog minimaal. Er gaat nu wel een wereld voor me open, vooral wat scheerzeep/creme betreft en nu word ik leip van mezelf omdat ik het liefste alles wil proberen. En tot slot natuurlijk blij dat ik dit leuke en gezellige forum heb gevonden! Eerst vond ik jullie allemaal maar een beetje overfanatieke weirdo's, met de "shave of the day" en "show je aankopen" enzo, maar voor ik het wist was ik ook zelf mijn shave of the day aan het posten! Misschien ben ik nu ook een beetje een shavegeek ofzo geworden, maar ik ben gelukkig niet alleen Dit was mijn verhaal tot nu toe. Misschien dat ik ooit nog zo verslaafd ben als Marcel ( ) en 50 krabbers en 200 zeepjes heb, maar ik denk dat mn vrouw daar wel een stokje voor zal steken Oke mannen, het lange verhaal zit er op! Dus schroom je niet en kom maar op met die verhalen. Groet, Marco. Edited July 17, 2015 by Guest
Shave and More Posted August 19, 2013 Posted August 19, 2013 Leuke & ludieke actie Frans! Ook leuk om de eerste verhalen al te lezen
Frans Posted August 20, 2013 Author Posted August 20, 2013 Double B en Marco, Jullie heel erg bedankt voor het geven van de aftrap! Ik (en ik denk velen met mij) heb erg genoten van beide verhalen! Hopelijk krijgen we nog een heleboel inzendingen.
Willieman Posted August 20, 2013 Posted August 20, 2013 Hallo Mede scheerders ! Ik kom net hier nieuw op het forum aan en ik zal mijn verhaal met jullie delen waarom ik DE ben gaan scheren, en dat is 4 weken geleden. Ik kamp al jaren met ingegroeide haren, Ik scheerde me met Mach 3 en daarna elektrisch met zo,n kwakje uit het scheerapparaat je weet wel een wetshave , Maar ja elke keer slipte dat ding dicht en moest je halverwege je scheerbeurt dat ding weer omspoelen, de mesjes die erin zaten waren ook niet echt top, in de 5 jaar dat ik hem heb gehad koste me 2 x nieuwe setjes mesjes á € 85,00 per drie. Doordat ik een zware baard heb moet dat scheerapparaat veel harder werken, dus de accu was na 5 jaar ook aardig versleten. De ingroei daarin tegen was wel minder. Daarna ben ik weer gaan nat scheren, en dat vind ik toch wel het lekkerste, dus mijn oude mach 3 mesjes uit de kast getrokken, en weer gaan scheren, de ingroei werd meer maar acceptabel daarna de Fusion mesjes aangeschaft, in de loop der jaren werd het steeds erger, tot een drie maanden terug dat heel mijn keel en wang en op de kaak vol zat met ingegroeide haren, het heeft 6 weken geduurd voor het hersteld was, constant haren eruit trekken, wondjes verzorgen, weer scheren, toen weer herstellen, toen heb ik er ook een punt erachter gezet. Mijn schoonbroer scheerde al ruim 1 jaar met DE, toen ben ik eens verder gaan kijken, lezen, en filmpjes bekijken, ik kreeg er gelijk een ander zicht op klassiek scheren, Toen op zoek naar materiaal om je te scheren, daar waar ik woon daar heb je geen winkels met klassiek scheergerei. dus via het net. Ik heb gekocht een: Merkur 510 Progress (XL en Adjustible) Simpson Commodore 3 Hoogkwalitiet silvertip Derby DE mesjes 100 stuks en een sample pakket van 90 stuks van andere merken Proraso Pre shave en pre cut Scheerzeep Crema Cella, Prep, Proraso-Sensitive- sandalwood en menthol,Derby, La Saponeria Artigiana alla mandorla scheerzeep en TFS Barbe Rosse, Je moet zeepjes hebben om te testen, eerst mijn wondjes goed laten helen, toen ben ik begonnen, ik heb eerst een drie weken oude baard eerst met de tondeuse gedaan zodat het grove eraf was. Ik heb eerst goed gescrubd,onder de douche en toen pre-shave aangebracht even lekker laten intrekken, toen een zeepje klaargemaakt op mijn hand en lekker ingewreven, ongeveer 1 min later ben ik gaan scheren, dit was natuurlijk een slachtpartij, aangezien ik nog nooit met DE had geschoren, gelukkig heb ik óók hieraan gedacht en het bloeden was zo verholpen. nu ben ik een goede 4 weken verder, en ik krijg het al aardig voor elkaar om te scheren zonder open te halen. tot nu toe een paar ingegroeide haren gehad, maar dit is echt te verwaarlozen tegen over al het andere wat ik heb gehad. voor mij niets anders meer!
Frans Posted August 24, 2013 Author Posted August 24, 2013 Bedankt voor je inzending Willieman, Leuk, dat je net op het forum bent en al meteen een bijdrage hebt geleverd! Ik heb net een bericht geplaatst, dat de prijzenpot wat meer wordt uitgebreid, zodat een startende scheerder al bijna compleet is. Veel plezier op het forum en bedankt voor je inzending. Frans
Marcel Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 Hier mag wel weer wat leven komen, er zijn toch wel meer mooie verhalen te vertellen?
ram0n Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 Mijn inzending bestaat uit een uitleg van waarom ik ooit begon aan DE scheren en hoe de eerste keer beviel Het is inmiddels alweer zo'n vijftien jaar geleden dat duidelijk werd dat ik toch echt maar eens moest leren hoe ik mezelf moest scheren. Net als wat andere leeftijdsgenootjes begonnen er wat haartjes te groeien onder de neus, maar door de diepzwarte kleur viel het bij mij toch wat meer op dan bij mijn medeprepubers. Samen met mijn vader leerde ik hoe je een cartridge moest gebruiken en kon ik wat experimenteren met verschillende soorten scheerschuim uit bussen, maar het werd al snel pijnlijk duidelijk dat mijn huid erg kieskeurig is. Figuurlijk én letterlijk pijnlijk, aangezien de meeste type mesjes zorgden voor irritatie en een rode hals die na een halve dag nog niet weg was. Door de jaren heen ontdekte ik dat de Fusion cartridges van Gilette voor mij vrijwel perfect werkten. Ze gingen door de haren heen als geen ander en - wonder boven wonder! - er was nauwelijks sprake van irritatie. De zeer zware baardgroei zorgde er echter voor dat ik maximaal twee weken met een kop kon doen, en ik denk dat ik hier niet hoef uit te leggen wat voor kostenpost dat op jaarbasis oplevert. Zo af en toe hoorde ik wel eens van mensen die het hadden over scheren op de klassieke wijze. Wat het precies inhield wist ik niet, maar het beeld van een los DE mesje kende ik uiteraard wel en ik ging begin vorig jaar toch maar eens online rondsnuffelen. Tot mijn verbazing en vreugde bleek er op Gathering of Tweakers een topic aan gewijd te zijn, waarna ik al snel de goedkope Rimei van DX bestelde. Aangezien het enkele weken zou duren voordat deze binnenkwam begon het enthousiasme op te bouwen, waardoor ik het niet kon laten om alvast wat andere spullen in huis te halen. Bij de lokale drogisterij zag ik een bakje scheerzeep staan van Vergulde Hand, maar eenmaal thuis bleek dat ik een redelijk cruciaal element vergeten was. Een scheerkwast? Wat is dat nu weer? Verwoede pogingen om met mijn hand wat te maken van het geurige blok liepen uiteraard op niets uit, waardoor ik alwéér een dag moest wachten tot ik een kwast bij de Kruidvat kon halen. Je moet het geduld maar hebben.... Zodra de Rimei binnen kwam maakte ik als een gek de verpakking open, injecteerde ik het bijgesloten mesje en... twijfelde ik. Hoe zat het nu ook alweer? Dagenlang inlezen had me al duidelijk gemaakt een hoek van 30 graden op te zoeken, maar dat leek makkelijker gezegd dan gedaan. Goed, niets doen levert niets op, dus vol enthousiasme ging ik aan de slag. Vol verbazing hoorde ik een schitterend geluid dat ik nog nooit eerder gehoord het; de laatste kreten die de dikke baardharen uitsloegen op het moment dat ze meedogenloos een kopje kleiner werden gemaakt door een scherp stukje staal. Heerlijk! De eerste scheerbeurt verliep beter dan gedacht, met een glad gezicht en vrijwel geen irritatie als gevolg. De kleine hoeveelheid twijfel die ik van tevoren had over de geschiktheid in combinatie met mijn huid bleken ongegrond, en ruim anderhalf jaar verder besef ik dat ik nooit meer terug wil. DE scheren heeft niet alleen het plezier in het scheren teruggebracht, maar het is tevens uitgegroeid tot een serieuze hobby. Meerdere malen per dag rondneuzen op dit forum, toch vaker dan nodig iets bestellen en van kostenbesparing komt al helemaal weinig terecht met al die producten die je nog wel eens wil proberen. Maar wát ben ik blij dat ik hier aan begonnen ben!
Frans Posted September 8, 2013 Author Posted September 8, 2013 Hallo Ramon, Bedankt voor je leuke bijdrage! Heb je verhaal met veel genoegen gelezen.
Froop Posted September 8, 2013 Posted September 8, 2013 Mijn ervaring met DE-scheren is nog niet zo lang bezig. Op mijn 15e ben ik volgens mij begonnen met scheren, op een avond dat Knight Rider 2000 op tv was. Hasselhoff die met zijn gladde bakkes alle dames uit de problemen hielp, dat was een voorteken. Dus naar boven gegaan om mezelf eens flink te bewerken met dat cartridge-mes van mijn vader, een groene van Gillette. Vol vertrouwen scheerschuim op mijn smoel scheren, maar hoe moest dat eigenlijk? Wat aanpoten, en dat ging wel goed. Ik ben blij dat mijn vader geen safety razor had, dat was denk ik wel verkeerd afgelopen. Niet lang daarna werd ik 16, en Gillette had indertijd (4 jaar geleden) de marketingtechniek om jongeheren een scheermes te sturen. Prima toch? Niet dus. Na een tijdje worden die dingen namelijk bot, en moet je nieuwe cartridges kopen. Na in de winkel de prijs te hebben gehoord heb ik mijn vader maar lief moeten aankijken, want dat was niet te doen. Toen de zomer daarop mijn mesjes weer op waren besloot ik van die goedkope wegwerpmesjes te kopen. Ik hoef niet uit te leggen waarom ik daar maar 1 van heb gebruikt.Wat een hel. Natuurlijk had ik toen nooit van aluin gehoord, dus ik bloedde als een rund. In januari van dit jaar hadden enkele studiegenoten en ik de stelling "Er zijn geen echte gentlemen meer' besproken. Voor de duidelijkheid, toen was ik 20. Op straat zie je weinigen net gekleed, d.w.z. overhemd+das+net schoeisel. Aangezien we dat zelf al deden konden we daar weinig aan doen. Toen bracht een van ons het klassieke nat scheren ter sprake. Het zelf opschuimen van je schuim, je scheren met een safety razor/straight razor, en je scheerbeurt compleet maken met aftershave in plaats van verwijfde geuren die je bij parfumeriezaken voor achterlijke prijzen koopt. Ik zag toen ook een topic op Fok!, en besloot dat uitvoerig in de gaten te houden. In februari heb ik de knoop doorgehakt, en heb ik een Mühle R89 Grande besteld met enkele Derby mesjes. Een potje De Vergulde Hand + kwast had ik al gehaald. De eerste scheerbeurt was dramatisch; het schuim bleek niet zo goed te zijn, en ik bleek toch veel te drukken met het mes. Hoewel mijn grammaticale kennis niet slecht is, zeg ik in dit geval 'oefening baard kunst'. Dat bleek inderdaad het geval. Het duurde niet lang voor ik meer zepen en crèmes wilde verkennen; Ik kocht diverse mesjes, Proraso zepen, TOBS-zepen -en aftershaves en ook maar een best badger scheerkwast. Ik voelde me onoverwinnelijk, totdat ik de Merkur Futur kocht. Dat mes toonde me dat ik nog veel te leren had. Ik ben aan DE-scheren begonnen omdat ik de prijzen van cartridges te hoog vond en het gentleman-gevoel terug wilde brengen. Zie het scheerproces als een haard. Een elektrische haard is te vergelijken met cartridges; simpel, snel, effectief. Een safety razor in combinatie met een scheerkwast is een open haard; zelf je hout sprokkelen, hakken en in de fik zien te krijgen door op bijvoorbeeld de luchttoevoer te letten. Elk onderdeel in dit proces moet je finetunen, maar het gevoel nadat het gedaan is blijkt ook stukken beter. Voor het geld bleek ik het uiteindelijk niet te doen, want alleen aan messen en kwasten zit ik al bijna tegen de €300 aan uitgaven aan. De voldoening rechtvaardigt dat echter. Ik probeer sindsdien mijn vrienden ook over te halen, wat ook gelukt is. Zo heb ik laatst via dit forum een mes voor iemand gekocht dat ik zelf ook wel wilde hebben, maar goed. Het is een kunst die je bij blijft, en ik hoop het ook door te geven aan volgende generaties. Ik hoop alleen wel dat scheerproducten in Nederland dan wat beter verkrijgbaar zijn, en dat DE-scheren dat oubollige imago verliest, want dat is het totaal niet.
Treb Posted September 8, 2013 Posted September 8, 2013 Ik scheer mij sinds augustus 2011 met een krabber. Voor mij zijn twee gebeurtenissen de aanleiding geweest om met een krabber te starten. Al surfend op naar uitleg over hoe je een stropdas en een vlinderdasje moet strikken kwam ik op de site van The Art Of Manliness. Lekker rond gesnuffeld en wat artikelen gelezen. Leuke site. Hé een artikel over het restaureren van open scheermessen. Leuk en informatief artikel. Ik heb het altijd heel stoer gevonden als iemand zich daarmee kan scheren. Op The Art Of Manliness staat ook een artikel over het restaureren van krabbers. Gaaf hoor scheren met zo'n oud ding. Mijn vader had vroeger een Gillette Knack met, volgens m'n moeder, Nacet mesjes. Ik weet nog goed dat ik altijd met dat ding aan 't spelen was. Als je draaide aan de ring gingen de deurtjes zo mooi open en dicht. Wat voor mij de doorslag gaf om op een DE over te stappen was zelf eens naar de drogist gaan voor een boodschap. Haal even een potje multi-vitamines zei m'n vrouw. Eenmaal daar koop ik ook nog Gillette Fusion mesjes voor mijzelf. Ik reken af en ga met twee artikelen de deur uit. Als ik buiten sta dringt het pas tot mij door. Ik heb 38 euro betaald, voor maar twee artikelen? Dat kan niet. Dat is vast een fout. Ik bekijk de kassabon en zie dat er géén fout gemaakt is. Tering, wat zijn de Fusions duur! Thuis gekomen maak ik de opmerking dat die Fusions zo duur zijn. Ja, zegt mijn vrouw, die dingen zijn hartstikke duur. Wist je dat nog niet? Nou nee dus, want zij kocht ze altijd... Bekomen van de schrik bedenk ik mij dat ik ooit eens iets over krabbers gelezen heb. Na wat zoeken heb ik The Art Of Manliness weer gevonden. Vrij snel daarna kom ik er achter dat er een grote online community van traditionele scheerders bestaat (Badger & Blade). Na veel lezen, wikken en wegen en het bekijken van de YouTube video's van Mantic59 koop ik bij Scheerwinkel.nl m'n eerste krabber, een Merkur 23C en een paar mesjes. Zo, Gillette verdient aan mij geen stuiver meer! Scheren met een krabber bevalt me prima. Ik heb al vrij snel de slag te pakken en scheer mijzelf zonder dat het een bloedbad wordt. Vrij snel daarna volgen een goedkope kwast, zeep, creme en nog meer verschillende mesjes. Daarna komt er vanuit Engeland een Omega 10049 in huis, want dat Trekpleister kwastje van Omega doet het wel maar is wat aan de kleine kant. Connaught Shaving heeft aan mij een nieuwe klant want hij (Paul) heeft niet alleen leuke spullen maar ook veel verschillende soorten mesjes. Bovendien zijn de verzendkosten lekker laag. Na wat mesjes te hebben geprobeerd kom ik uit op Gillette (!) 7 o'clock Blue Super Platinum en Feather als "mijn" mesjes. Al snel slaat het koopvirus weer toe, dit keer komt er via Shave and More een Edwin Jagger DE89 Barley. Een krabber die m.i. net zo goed scheert als de Merkur 23C maar véél mooier is. De Merkur ziet er uit als een stuk gereedschap, de Edwin Jagger DE89 straalt luxe uit. De afwerking van de DE89 staat op een veel hoger niveau. Het oog wil ook wat. Als ik zo op de diverse fora rondkijk zie ik dat m'n kosten, daar begon het mij tenslotte allemaal om, nog redelijk in de hand heb. Ik heb nu twee Omega 10049 kwasten (derde kwast van Semogue is onderweg... ) en maar twee krabbers. Ik koop geen dure cremes & zepen die lekker ruiken en die na het scheren grotendeels weggespoeld worden. Als ik ècht lekker wil ruiken koop wel een eau de toilette (Dior's Eau Sauvage is favoriet). Voor mij doet Palmolive Classic creme alles wat ik wil, schuimt als een hondsdolle hond en kost geen drol. Na het scheren een beetje Nivea balsem als verzorging en da's alles. Voor mij zit het plezier van het scheren in het feit dat ik er 's avonds de tijd voor kan nemen. Daarbij gebruik ik een mooie en stevige metalen krabber en een mesje dat na 4 scheerbeurten vervangen wordt. Af en toe probeer ik eens wat nieuws (Monsavon, Williams scheercreme, Gillette Bleue etc. ) waarbij ik de kosten echter niet uit het oog verlies. Goed en lekker scheren kan ook zonder veel geld uit te geven.
Marcel Posted September 12, 2013 Posted September 12, 2013 Is er al nieuws? De actie is inmiddels afgelopen dus ik ben benieuwd naar de uitslag!
Recommended Posts