Wolf Posted March 4, 2016 Share Posted March 4, 2016 (edited) Na tijden met het idee gespeeld te hebben en vervolgens het draadje van Snuff over dit type messen kon ik het uiteindelijk toch niet laten en heb vorige week de trekker overgehaald. Een zwarte Artist Club DX. Gisteren kwam hij aan. Eerste impressie: heel degelijk gebouwd, is wat zwaarder dan verwacht. Het handvat houdt lekker vast. In eerste instantie speelde ik met het idee om er een eigen handvat op te maken, maar nu ik hem heb hou ik het even voor wat het is. Het ontwerp lijkt erg simpel, maar is met uiterste precisie ontworpen zo lijkt het. Het lijkt haast meer op een medisch instrument dan een scheermes. Het scheren zelf: Ik heb me nog nooit zelf met een dergelijk mes of met een straight geschoren, alleen reguliere krabbers. De Kai mild mesjes zien er vervaarlijk uit, de snede zelf heeft een blauwe kleur. Het mesje is eenvoudig te plaatsen en valt direct op de goede plaats, lijkt niet fout te kunnen. Ik vond het erg lastig om de juiste grip te vinden, heel anders natuurlijk dan een DE. Ik ben links ook nogal onhandig, dus van hand wisselen (of het niet kunnen) is nog een extra handicap. Ik had de intentie om in eerste instantie alleen de wangen misschien te scheren tot ik er een beetje handiger in werd. Heel voorzichtig, constant nieuwe hoeken proberen waarbij ik het mes op een goede manier op mijn wangen kon zetten en tevens in de spiegel kon zien wat ik aan het doen was. Erg lastig, maar evengoed duidelijk door gebrek aan ervaring. Was al lang blij dat ik niet voor een opvouwbare had gekozen zodat ik niet ook nog met dat handvat rekening hoef te houden. Affijn, stukje bij beetje verdwijnt het schuim van mijn wangen en heb me nog niet gesneden. Laat ik mijn nek dan ook maar proberen. Nek viel erg mee omdat ik het in de spiegel wat beter kon bekijken en het vasthouden van het mes inmiddels wat minder ongemakkelijk was. Dan de kin en bovenlip ook maar (word inmiddels wat overmoedig). Het resultaat: 1 pass, redelijk wat irritatie, 2 kleine sneetjes, plek wat normaal een probleem is in mijn nek was uitzonderlijk glad zonder veel moeite. Voor een enkele pass was ik redelijk glad, verschillende plekken wel wat gemist maar ik wilde er zeker geen tweede keer overheen, maar zeker niet onacceptabel, zeker niet voor 1 pass. Een hoop te leren voor wat betreft hoe het mes vast te houden en de verschillende hoeken, nog minder druk uit oefenen en misschien zelfs linkshandig leren scheren. Kan haast niet wachten om het morgen weer te proberen. In de tussentijd misschien maar wat videootjes bestuderen. Edited March 5, 2016 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 5, 2016 Share Posted March 5, 2016 Zie je wel dat het meevalt. Je moet net als met een open scheermes het de tijd gunnen voor je het mes kan beoordelen op zijn prestaties. Na een twee tot drie maand goochel je ermee alsof het een verlengde van je hand is. Het is een kwestie van absoluut geen druk met de juiste hoek en de juiste snelheid en dan gaat er een wereld van verschil voor je open. Video's bestuderen kan daar inderdaad wel wat bij helpen. Eenmaal je het vertrouwen hebt in je eigen kunnen gaat het met grote schreden vooruit. Ik kan er zowel gezicht als hoofd blindelings mee scheren, ook de randen van mijn oren, binnenkant van mijn neus (alleen het onderste gedeelte hé) en mijn oogleden scheer ik ermee. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted March 5, 2016 Share Posted March 5, 2016 (edited) Laatst ook bij Paul Kox eens een opvouwbare shavette -zonder mesje erin- vastgehouden en ik herken overduidelijk het probleem hoe het mes en handvat vast te houden en te draaien als je hem links of rechts de hals over de hals wilde halen. Dan als leek zijnde lijkt me dit mes ook beter vast te houden is, maar het lijkt wel erg veel op de broodmessen die zich hier in huis bevinden Edited March 5, 2016 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted March 5, 2016 Author Share Posted March 5, 2016 Meevallen is een groot woord. Ik heb mij vandaag voor de tweede keer geschoren. Ik betrap me er steeds op dat ik het handvat in mijn knuistje vast houd in plaats van tussen mijn vingers. Geef daardoor onbedoeld denk ik wel teveel druk. Ik moet zeggen dat het al wel beter gaat dan de eerste keer. Op de een of andere manier lijkt het of het schuim sneller opdroogt (het zal wel zijn dat ik me te langzaam scheer) Met het resultaat van de tweede scheerbeurt kan ik me op het werk wel vertonen, ook de irritatie was minder en geen wondjes. Ik zit wel steeds te zoeken naar de goede hoek en hoe ik me goed kan scheren zonder het uitzicht via de spiegel te belemmeren. Het zal inderdaad zijn tijd nodig hebben voor ik daar wat handiger in word. Ik heb de smaak in ieder geval te pakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted March 5, 2016 Author Share Posted March 5, 2016 Dan als leek zijnde lijkt me dit mes ook beter vast te houden is, maar het lijkt wel erg veel op de broodmessen die zich hier in huis bevinden Als je ze maar niet door mekaar haalt geeft het niks. Ik geef je niet geheel ongelijk trouwens maar moet zeggen dat hij er beter uitziet en aanvoelt dan volgens de fotos in mijn mening. Ik zou ook eerst het handvat modificeren maar zie daar voorlopig ook van af nu ik hem in levende lijve heb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 5, 2016 Share Posted March 5, 2016 Let eens op hoe de mensen het mes vasthouden, niet in je knuistje vasthouden maar als een "lief jongetje" , echt maakt een wereld van verschil maar moet aangeleerd worden, had in het begin net hetzelfde. Als je toch aan het sukkelen bent met vasthouden en hoek zoeken probeer dan gelijk om het met beide handen aan te leren, zul je later de vruchten van plukken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted March 5, 2016 Share Posted March 5, 2016 En wat Snuf zegt. Probeer direct tweehandig te leren. Ik ben met het open mes ook alleen begonnen met rechts. Omdat ik dacht dat ik met links grote brokken zou maken. Uiteindelijk na een paar maanden toch eens geprobeerd en wat denk je. Weer een paar maanden later scheer ik links net zo makkelijk als rechts. En de linkerkant van je gezicht met je linkerhand scheren gaat toch eenvoudiger als met de rechterhand. Mooie Feather trouwens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frog Posted March 5, 2016 Share Posted March 5, 2016 Ik heb mij kort geleden ook een CJB en een Feather aangeschaft en kan me deels wel vinden in jou ervaringen. Dat tweehandig scheren ben ik nu vol op aan het leren. Het voelt in begin enorm onwennig aan, maar met elke scheerbeurt gaat dit beter. Wat betreft het mes vasthouden had ik minder problemen. Maar daar zullen de bekeken instructie video's ook wel voor iets tussen gezeten hebben. Heel veel succes alvast met het verdere verloop. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frog Posted March 5, 2016 Share Posted March 5, 2016 Goeie tip Rolf, bedankt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted March 5, 2016 Author Share Posted March 5, 2016 Bedankt inderdaad allemaal voor de goede tips en wijsheden. Toevalligerwijs ben ik ook net weer begonnen met basgitaar spelen en word ik daardoor misschien weer wat linkshandiger☺. Ik ga nu eerst even wat Feather aandelen kopen voordat het brede publiek ook lucht krijgt van deze scheerrevelatie (als dat al een woord is) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 5, 2016 Share Posted March 5, 2016 Nutteloos, heb 51% in handen Ook gemerkt dat kalerolf dat aankloten met een wolfje maar niks vind? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted March 5, 2016 Author Share Posted March 5, 2016 Of hij me wel of niet erg goed gaat bevallen, ik vermoed dat ik sowieso blijf aankloten met mijn Wolfjes. Gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak. Mocht ik de Wolfjes helemaal niet meer willen, vermoed ik dat er wel een liefhebber voor te vinden is. Ondertussen hebben zij me uren scheer plezier bezorgd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 5, 2016 Share Posted March 5, 2016 Die raak je aan de straatstenen niet kwijt man Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted March 5, 2016 Author Share Posted March 5, 2016 Ik ga het niet proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted March 6, 2016 Author Share Posted March 6, 2016 Nieuwe dag, nieuwe scheerbeurt. De inverdieneffecten van de DX zoals kalerolf ze verkondigde (dat je zo glad wordt dat je pas 2 dagen later weer hoeft te scheren) hebben zich nog niet geopenbaard. Nu scheer ik me meestal 2 keer per dag. Ik heb het advies van diversen aangenomen en ben nu zowel links als rechtshandig begonnen. Heb me vooral geconcentreerd op het goed lichtjes vast te houden, goede hoek te gebruiken, met andere woorden op de techniek gelet. Verder niet zo bezorgd om hoe glad of het wordt. Bovendien is het weekend dus het komt niet zo krek wat dat betreft. Ook de aluin maar weer eens voor de dag gehaald. Moet zeggen, het gaat iedere dag redelijk beter, paar kleine missertjes, weinig irritatie verder en redelijk glad, zelfs met de linkerhand (kan het daardoor wel beter in de spiegel zien) Kan van een 3de poging niet meer verwachten, maar heb nog ver te gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 6, 2016 Share Posted March 6, 2016 That's the spirit! Over een paar weken zal er een heel duidelijk verschil zijn qua scheerbeurten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted March 6, 2016 Share Posted March 6, 2016 Ik ga het niet proberen. Die raak je aan de straatstenen niet kwijt man Verdrie ik gisteren met veel moeite een paar klinkers uit het trottoir verwijderd en achter mijn voordeur gelegd Zo,n reisverslag van een Feather is mooi om te volgen, maar doet ook een gevoel van gemis ontstaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted March 6, 2016 Share Posted March 6, 2016 Chapeau meneer Wolfman. Grote vreugde dat je het tweehandig probeert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted March 6, 2016 Author Share Posted March 6, 2016 Chapeau meneer Wolfman. Grote vreugde dat je het tweehandig probeert. Het voordeel van een forum zo als dit, is dat je kunt leren van ervaringen van anderen. Als diegenen met verstand van zaken dit aanraden en ik volg het niet, kom ik misschien zelf ook wel een keer op het idee, maar ik kan het net zo goed de eerste keer goed doen. ☺ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted March 6, 2016 Share Posted March 6, 2016 En wat ook niet onbelangrijk is. Geduld en reken gewoon op een paar maanden leertijd. Opeens ga je merken dat je je snijdt door onoplettendheid en je ineens doorhebt dat je het onder de knie hebt. Succes man en als SS bezitter kan ik melden dat je er veel plezier van gaat hebben. Het scheert super. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted March 6, 2016 Author Share Posted March 6, 2016 Gisteravond toch nog maar een keer met een Wolfje aan het kloten geweest (als referentiepunt),en heb nog een hoop te leren voor het net zo vanzelfsprekend wordt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted March 6, 2016 Author Share Posted March 6, 2016 4e scheerbeurt, en zal het hier wel even bij laten voor wat betreft het verslag. Het gaat met sprongen beter. Ik haal alleen iedere keer dezelfde plekjes open, nog niet genezen van de vorige keer waarschijnlijk. Misschien een paar daagjes rust geven. Ik heb het gevoel dat het mesje na een paar scheerbeurten wat minder aggressief aan begint te voelen. De eerste keer voelde het aan of ik een rasp op mijn gezicht zette. Het zal misschien een combinatie zijn van gewenning/techniek en het mesje, maar toch, de scheerbeurten worden 'zachter'. Als ik niets anders had om mee te scheren zou ik hier nu toch redelijk tevreden mee kunnen zijn, een Wolfje is het echter nog niet. (vraag me af of kalerolf de Wolf al eens een goede kans heeft gegeven) Ik ben nu alleen bang dat als dit me erg gaat bevallen (en ik vrees ervoor) dat ik me haast niet kan beletten om met een 'echte' kamisori aan de slag te gaan, en dan kon het hek wel eens van de dam wezen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 resistance is futile Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted March 7, 2016 Author Share Posted March 7, 2016 1 van mijn zoons gaat in Juli naar Japan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted March 7, 2016 Share Posted March 7, 2016 Effe wennen, de kamisori, maar het scheert lekker. Doe er wel een met omwikkeld handvat. Alleen het kale staal is al snel wat iel om vast te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts