dodojuice Posted March 4, 2016 Posted March 4, 2016 Goedendag, Ik heb me nu de afgelopen week een aantal malen geschoren met een krabber en de scheercreme van Tabac. Het resultaat valt me allerzins mee, alleen de halsstreek vergt nog gewenning maar het gevoel van een lekker glad bekkie Als mesjes heb ik een Gilette 7 o'clock en een Timor mesje ervaren in de krabber van Timor, gekocht bij Douglas. Beide mesjes heb ik nu weg gedaan, omdat ik me er nu een aantal keren mee geschoren heb. Wat me opvalt is dat ik met het mesje van Timor veel minder last heb van irritatie als het mesje van Gilette. Ik ben dus nu op een punt gekomen dat ik nieuwe mesjes moet bestellen, welke zijn aan te raden? Ik was bij de plaatselijke barbier en hij adviseerde Derby mesjes, 100 stuks voor € 15. Ik wil liever eerst zeker weten dat de mesjes goed bevallen, voor ik er 100 zou kopen.
marco Posted March 4, 2016 Posted March 4, 2016 Hij adviseerde Derby? Hij zal er waarschijnlijk van af moeten ofzo. Of hij weet niet wat er te krijgen is. Het blijft persoonlijk, maar Derby mesjes staan echt niet bekend als mesjes die je snel een ander zou aanraden. Bij HEMA verkopen ze Personna mesjes die, voor mij althans, prima scheren. Kijk daarna eens bij een webshop voor een proefpakketje. Personna lab mesjes koop je trouwens op ebay al voor iets meer dan een tientje, inclusief verzenden. Dat zijn ook mesjes die door veel mensen als prettig ervaren worden. Dus die derby's zijn nog te duur ook.
dodojuice Posted March 4, 2016 Author Posted March 4, 2016 Thanks Marco, ik heb van de week de Hema mesjes wel in mijn handen gehad, maar op de een of andere manier "trekt" de Hema mij niet zo..misschien toch maar eens van afstappen, 10 mesjes waren geloof ik €2.25
Guest Gusto Posted March 4, 2016 Posted March 4, 2016 HEMA zijn goed scherende mesjes (niet de beste)
marco Posted March 4, 2016 Posted March 4, 2016 Bij HEMA hadden ze vroeger ook redelijk goede kwasten en volgens mij ook scheerzeep. Niet het allerbeste, maar zeker geen slecht spul. Ik ben sowieso wel fan van Personna mesjes, dus met die van de hema maak je me ook wel blij.
SanderD Posted March 4, 2016 Posted March 4, 2016 Bestel op internet een proefpakketje. Heb je meteen, van verschillende merken, 1 mes om uit te proberen. Meestal hebben ze een selectie in zo'n pakket tussen de 10 en 15 merken. Daarbij is het niet eens duur.
Guest Gusto Posted March 4, 2016 Posted March 4, 2016 Er is maar een manier, zelf uitproberen. Ik heb bij elke bestelling mesjes die ik niet kende, mee besteld.
Guest Gusto Posted March 4, 2016 Posted March 4, 2016 Dan wel geruild of gekregen van andere forum-leden.
Hanskoning Posted March 4, 2016 Posted March 4, 2016 Van de Derby zou ik wegblijven. Het zoeken naar een fijn mesje is een lange en leuke reis om alle verschillende soorten te ontdekken. In de beginjaren nooit bulk hoeveelheden gekocht om reden dat er altijd weer een mesje kwam bovendrijven welke nog beter en comfortabeler scheerde. Ga eerst voor sample packs en scheer je met een mesje meerdere keren voor je weer een ander probeert, op deze manier leer je een mesje kennen en jun je beter de onderlinge verschillen ervaren. Voor sample packs zie b.v. http://connaughtshaving.com/samplepack.html
Stoppel Posted March 4, 2016 Posted March 4, 2016 Hema mesjes zou ik zeker een keer kopen. Ze zijn zeker het uitproberen waard. Ik gebruik ze regelmatig naar tevredenheid.
dodojuice Posted March 4, 2016 Author Posted March 4, 2016 Oke, dank voor jullie input ! Ik heb nu ook twee mesjes van een collega om te proberen, een Mühle en nog een ander merk.. Gisteren een leuke aanbieding tegen gekomen, een kwast en scheercreme van Mr Maroosh
talibeard Posted March 4, 2016 Posted March 4, 2016 Er zijn eigenlijk nauwelijks mesjes aan of af te raden. Hooguit kunnen we persoonlijke voorkeuren met je delen maar dan krijg je een lijst van 200 verschillende mesjes die de één geweldig vindt terwijl een ander zijn afgrijzen niet kan onderdrukken. Erg persoonlijk allemaal en bovendien ook nog eens afhankelijk van welke krabber je gebruikt. Honderd mesjes kopen waarvan je er nog nooit een geprobeerd hebt is vragen om een teleurstelling trouwens en Derby moet je misschien wel ooit geprobeerd hebben maar aanraden kan ik ze beslist niet. Is meer een ultralicht fietszadel dan om je mee te scheren... . HEMA zou ik zeker proberen al was het maar omdat het een makkelijk verkrijgbaar mesje in het midden van het spectrum is; behoorlijk vergevingsgezind en redelijk scherp. Zo moet je ook ooit in je leven Feathers proberen trouwens al was het maar omdat het echt beduidend scherper is dan de meeste andere en bovendien een soort benchmark is. Voor de rest; trial and error! Maar wel leuk om te ontdekken allemaal.
Johan Posted March 5, 2016 Posted March 5, 2016 Probeer geen Feathers, want je wilt nooit meer wat anders Maar eens met mijn voorgangers; niets zo persoonlijk als scheermesjes. Succes!
Harkos Posted March 5, 2016 Posted March 5, 2016 Staar je niet blind op Feathers. Ja ze zijn scherp, ja je kan je er goed mee scheren. Echter ik (ik dus ) vind het een onprettig mesje, omdat ik me er niet onbenullig mee kan scheren. Er zijn voor mij lekkerder scherende mesjes, voor minder en bijna net zo goed qua staal en snit. Ik prefereer Kai boven Feather, maar kan me tot 5 beurten ook prima met een Derby redden. Als er nooit meer iets anders te koop is dan Rapira Platinum Lux of Voskhod ben ik zeker ook tevreden. Die Hema's moet je zeker ook proberen. Niets is zo persoonlijk als mesjes keuze, beïnvloed door de gebruikt krabber.
Johan Posted March 5, 2016 Posted March 5, 2016 Inderdaad, onderschat niet hoeveel verschil de krabber maakt! In supermilde krabbers zweer ik bij Feather mesjes, in gewoon milde krabbers ben ik een fan van Rapira Platinum Lux mesjes, en in wat minder milde krabbers vind ik Personna Platinum Chrome mesjes erg prettig. Agressieve krabbers heb ik niet, dus daar kan ik niet over oordelen.
dodojuice Posted March 5, 2016 Author Posted March 5, 2016 Oke, de krabber maakt dus ook degelijk verschil uit begrijp ik? Wat is een goede "allround" krabber om mee te starten dan ? Ik kan van een collega een Merkur C23 lenen / gebruiken en als ik hem fijn vind kan ik hem overnemen. Wat me al wel opviel was dat de Merkur een stuk meer solide aanvoelde als de Timor welke ik nu heb..
Robert79 Posted March 5, 2016 Posted March 5, 2016 Een goede "allround krabber" ? Als je bijvoorbeeld een gevoelige huid hebt en heel snel er rood wordt in de hals, dan moet je iniedergeval GEEN hele agressieve krabber, zoals Fatip nemen, maar bijvoorbeeld kunnen beginnen met een Lord L6 om aan de techniek te werken. Een Lord L6 kan je kopen bij connaughtshaving. De scheerkop van deze lijkt veel op die van de Merkur 23c.
KugelFanger Posted March 5, 2016 Posted March 5, 2016 Oke, de krabber maakt dus ook degelijk verschil uit begrijp ik? Wat is een goede "allround" krabber om mee te starten dan ? Ik kan van een collega een Merkur C23 lenen / gebruiken en als ik hem fijn vind kan ik hem overnemen. Wat me al wel opviel was dat de Merkur een stuk meer solide aanvoelde als de Timor welke ik nu heb.. Een goede "allround" krabber bestaat niet. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander niet. Wat Robert zegt ik inderdaad een erg goede keuze. Ik zelf heb dan wel weer een andere mening (om het makkelijk te maken) ik wil juist zo agressief mogelijk R41, (de voor genoemde) Fatip (testina), merkur 37c/39c. Als je de merkur 23c of de Timor onder knie heb zijn dit leuke keuzes. Dit met als reden dat ik zo min mogelijk gangen doe, ik zelf heb snel last scheerbrand en in gegroeide haren (en andere vervelende dingen) Een bijkomende reden: ik zelf ben van mening dat je met vergevings gezinde krabbers jezelf snel verkeerde dingen aan leert, druk zetten enzo. Maar dit alles is een UEKAZ verhaal, een veel gehoorde afkorting op dit verhaal. In iedergeval veel scheer plezier
dodojuice Posted March 5, 2016 Author Posted March 5, 2016 Oke, duidelijk verhaal lijkt me.. kwestie van proberen en ervaren dus eigenlijk
peto Posted March 5, 2016 Posted March 5, 2016 @kugelFanger Ik doe ook liever maar twee gangen, dit omdat ik in de hals net onder de kaak in een rechte lijn onder het oor wel wat vaker last heb van rode bultjes ondanks de goede scheerrichting. Twijfel nu tussen een Timor 1352 en een Merkur 39C.
GladJakker Posted March 5, 2016 Posted March 5, 2016 Tja, er zijn zelfs mensen die zeggen dat de perfecte krabber of het perfecte mesje niet bestaat. Zo scheert Bruce (bruceonshaving.com) zich altijd in drie gangen en voor elke gang heeft hij een aparte krabber. Zelf geef ik de voorkeur aan een wat agressievere krabber, zoals de Merkur 39c of de Mühle R41. Maar juist de eerste keer dat ik een nieuw mesje gebruik, geef ik de voorkeur aan de veel mildere Parker 90R. Met mesjes is het precies zo. Talibeard kan vrij weinig met Russische mesje, terwijl ik die heerlijk vind scheren. Polsilver Super Iridium en Rapira Platinum Lux vind ik top. Met de door hem geroemde mesjes van het Egyptische Lord kan ik dan weer wat minder goed uit de voeten. Mijn raad zou zijn om een proefpakket mesjes te bestellen. Bevalt een mesje, koop er dan eens een pakje van en als je je dan wat vaker met een bepaald mesje heb geschoren, dan kun je van je favoriete mesjes een bulkaankoop doen op Ebay.
Johan Posted March 6, 2016 Posted March 6, 2016 Een bijkomende reden: ik zelf ben van mening dat je met vergevings gezinde krabbers jezelf snel verkeerde dingen aan leert, druk zetten enzo. Dat druk zetten is zeker waar. Maar ook bij een milde krabber doe je dat niet straffeloos; je merkt alleen de gevolgen wat later dan bij een minder milde krabber. Ik ben zelf gelukkig met de combinatie van een vergevingsgezinde krabber met een scherp mesje. Daar kan ik me vrijwel op de automatische piloot mee scheren, en dat vind ik prettig. Maar het is inderdaad een kwestie van UEKAZ.
james bond Posted April 10, 2016 Posted April 10, 2016 Een niet te beantwoorden vraag, die je zal aanzetten om te proberen en te proberen.......... Persoonlijk koop ik nooit te veel in 1 keer. Voor mij werken de mesjes die voor veel anderen niet werken. Ik hou van veel feedback (geluid en gevoel) en mesjes waarbij je iets meer druk kan zetten. Carbon staal mesjes maken veel geluid, vind ik wel fijn (bijv. Treet uit Pakistan). Veel plezier met je zoektocht!
Recommended Posts