Simson Posted March 3, 2016 Posted March 3, 2016 Laat ik even de loftrompet steken over de blauwe Astra. Ik ben er niet zo goed in dit mesje in vele krabbers te steken, simpelweg omdat ik die niet heb, maar laat ik het simpel zeggen: Astra blauw is een scherp mesje met lange levensduur. Ik vond Astra groen een "krassende" sensatie geven. Dat geeft Astra blauw niet. Het mesje lijkt daardoor Feather achtig. Nadeel is, dat de blauwe Astra duurder is als de Astra groen, $16 voor 100 mesjes. Ik ben benieuwd naar andermans ervaringen met dit mesje.
Snuff Posted March 4, 2016 Posted March 4, 2016 Astra blauw is voor mij heel ver verwijdert van de Feathers, als ze voor jouw goed werken des te beter.
Hanskoning Posted March 4, 2016 Posted March 4, 2016 Hier gaat de vlag bij mij niet voor uit. De blauwe vind ik minder dan de groene en dat vind ik een middelmatig/goed mesje. De link met Feather zie ik eerlijk gezegd niet, is een soort mythe zo heb ik het gevoel om Astra's met Feathers te blijven vergelijken maar voor mij zijn het twee compleet verschillend scherende mesjes en vooral ook qua scherpte.
Simson Posted March 4, 2016 Author Posted March 4, 2016 Tja, zoveel mensen, zoveel smaken. UEKAZ. Ik meen het oprecht wat ik schrijf over Astra en ben geen deel van een mythe. Wat wel zo is, is dat er heel veel meer geschreven is over Astra groen dan blauw. En om het nog veel moeilijker te maken, ik had vanochtend een hele fijne scheerbeurt met Astra groen. Ik heb het mesje superlang onder de douchestraal gehouden om alle lijm en coating resten eraf te spoelen. Misschien had dat effect. Wat ik me wel afvraag, of al die platinum coatings echt zijn. Zal dat niet gewoon polymeer coating zijn? Is dat niet veel te duur, platinum als roestbeschermer?
Simson Posted March 4, 2016 Author Posted March 4, 2016 Niet alles geloven wat ze schrijven Herman.. er zijn hele boeken geschreven die gewoon uit de duim gezogen zijn. Even een milieuvriendelijke vraag, waarom niet gewoon een mesje in een bakje met lauwwarme water ipv superlang onder een douchestraal? Scheelt enorm in water. Och...als je er zelf onder staat met een scheermesje boven je hoofd...
marco Posted March 4, 2016 Posted March 4, 2016 Coating ga je er echt niet afspoelen onder een kraan. Fabricage resten zoals olie enzo wel.
Harkos Posted March 4, 2016 Posted March 4, 2016 Is toch allemaal zinloos, dat schoonmaken en je ergeren aan lijm. Gewoon vastschroeven en scheren. Als de lijm op de rand zit, kan je het mesje beter direct weggooien. Als het er niet zit, is de snede prima klaar om te scheren. Meer heb je niet nodig van het mesje.
Stoppel Posted March 4, 2016 Posted March 4, 2016 Is toch allemaal zinloos, dat schoonmaken en je ergeren aan lijm. Gewoon vastschroeven en scheren. Als de lijm op de rand zit, kan je het mesje beter direct weggooien. Als het er niet zit, is de snede prima klaar om te scheren. Meer heb je niet nodig van het mesje. Zo is dat, gewoon nuchter blijven.
talibeard Posted March 4, 2016 Posted March 4, 2016 Hoewel ik de blauwe Astra's heel veel prettiger vind dan de groene is het voor mij allebei niks. Astra's met Feather vergelijken zie ik dan ook totaal niet hoewel het op meerdere fora min of meer dagelijks gebeurt. Behalve dat ze allebei in mijn krabber passen zie ik de overeenkomst niet. Nadat de productie van Praag naar St. Petersburg verhuisd is heeft Astra voor mij afgedaan maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je ze vooral moet gebruiken als jij ze wel prettig vind.
Harkos Posted May 13, 2016 Posted May 13, 2016 De Astra Superior Stainless is een nog weinig gebruikt mesje voor mij. Dit is de 2e, de vorige gebruikte ik 7x en deze 11x. Een goed mesje dus. Ook in het gebruik is het een prettig mesje. Geen hoekgevoeligheid gemerkt en absoluut niet bijterig. Een aan te raden mesje. Voor mij vergelijkbaar met diverse andere mesjes, die hoge ogen gooien. Dan doel ik niet op b.v. Feather, want die vraagt echt wat meer behendigheid van de gebruiker, dan deze Astra. Mijn oordeel: zeer goed. Koopwaardig, een blijvertje. 1- Krabber: Above the Tie_S2 De Astra uit het blauwe doosje was een verademing na de Gillette Blue Super. De enige overeenkomst is dat blauw! Het mesje speelt met de baard. Geen rare dingen, gewoon scheren als de welbekende tierelier. In de S2 kwam er snel een eind aan. Gelukkig aan mijn baard en niet het mesje. 3 strakke rondes en glad als een eikel. Een beurt het het boekje en dan niet de Kamasutra. De krabber en het mesje lijken voor elkaar gemaakt, wat een samenspel. 2- Krabber: Gillette Fat Boy adjustable Deze Astra is voor de 2e x een prima mesje. Mooi scherp en geen onverwachte verschijnselen. In de Fat Boy op 6 een vlotte buert van 3 rondes. Heerlijk glad en goed verzorgd. 3- Krabber: Above the Tie_S1 Deze Astra is erg goed. Nog maar de 3e x, maar veelbelovend. Geen fratsen. Dat ding scheert. In de S1 zo goed als het maar kan zijn. Mooi glad, inmiddels 18.20 uur als ik dit schrijf, uitgeslapen tot 11 uur, dus na 6 uur nog geen rasp. Als dit zo blijft wordt dit een toppertje. 4- Krabber: Ikon_Shavecraft 101 De Astra was weer in top conditie. Neemt nog niets terug van zijn scherpte. Gewoon goed op snit. In 3 strakke rondes de baard er af. Morgen op voor mijn 5 norm. In de Ikon was wel merkbaar od de dichte of open kam kant werd gebruikt. De dichte ging goed en de open voor mijn gevoel nog een tikkeltje beter. Mooi. 5- Krabber: Above the Tie_S1 Ook de 5e x was prima in orde. Mijn norm gehaald. Nu eens kijken hoever ik er mee kom. In de S1 opnieuw moeiteloos de baard er af en en passant ook de inmiddels wat langere oksel haartjes. Mesje is echt lekker op snee, ok voor de wat langere haren. 6- Krabber: Gillette Fat Boy adjustable De Astra blijft behoorlijk op dreef. Weer gewoon goed scheerwerk zonder verrassingen. In de Fat Boy op 5 een comfortabele 3 rondes. Mesje lijkt wat in te boeten, maar niet zodanig, dat het vervangen moet. Daarbij kan het ook aan de poeslief ingestelde Fat Boy hebben gelegen. Morgen het mesje maar even overleveren aan de klauwtjes van de S2, kijken wat dat oplevert. Deze keer was in elk geval nog erg goed. 7- Krabber: Above the Tie_S2 Het mesje gedraagt zich weer prima. Geen verschil met gisteren waar ik dacht wat vermindering te bespeuren. Gaat morgen nog een keer op voor de volgende ronde en gaat dan boven mijn gemiddelde. Voor mij gaat de blauwe Astra met de eer strijken t.o.v. de groene. In de S2 een effectieve beurt, die toch prettig en comfortabel voelt. De tandjes van de kam waren het meest voelbaar deze beurt en daar ontstaat geen schade van. 8- Krabber: Ikon_Shavecraft 101 Het mesje blijft verwonderen. 8x en nog niet op. Morgen dan nog maar eens in de S1. In de Ikon #101 is het gewoon weer goed. Er blijft een minimaal verschil tussen de open en gesloten kant, maar dat is een kwestie van goed en nog iets beter. Schrijf dit pas 14 uur na het scheren en is mijn stoppelveld nog aanvaardbaar. Betekent dus vanmorgen grondig uitgeschoren. 9- Krabber: Above the Tie_S1 Deze keer is weer een compliment voor dit mesje. Ja hij wordt wat minder, maar dat is zeker nog ruim voldoende. Er zijn nieuw veel slechteren uit de verpakking gekomen. In de S1 lijkt het alsof het mesje hiervoor speciaal is gemaakt, een prima duo. 3 vlotte rondes en weg baard. Niks bijwerken, gewoon dood zeker scheerwerk. Jammer, dat ik het mesje niet nog even kan proberen in de 39c, die thuis ligt. Vaak is die krabber doorslaggevend voor de staat van een mesje. Morgen nog een keer in de Fat Boy. Misschien, dat dat dan het uur van de waarheid is, maar deze 9e x was gewoon zo als het minstens moet zijn. 10- Krabber: Gillette Fat Boy adjustable Er zijn meer mesjes waar ik me behoorlijk lang mee kan scheren. Deze Astra weet ook van geen ophouden. De kwaliteit blijft redelijk op niveau. Het is wat merkbaar dat het mesje over de top is, maar nog steeds uiterst bruikbaar. Morgen dus een nieuwe kans. In de Fat Boy op 1 was verrassend, er was mee te scheren, maar veel te zacht. Dus weer op 6 (die 1 was een vergissing, ik wilde weer te snel, maar werkte dus wel) en een goede redelijk effectieve scheerbeurt. De combi is absoluut niet hoekgevoelig. Je zou toch verwachten, dat een mesje, dat zo vaak mee gaat wat kuren moet krijgen, maar nog niets van dat alles. 11- Krabber: Ikon_Shavecraft 101 Wat kan ik er nog over zeggen. Vandaag gaat dit mesje in de spaarpot, maar had er eventueel nog een keer mee kunnen scheren. Maar ja Simson wil graag dat ik aan de Rapira ga en ik weet genoeg over deze Astra Blauw. In de Ikon gewoon weer no-nonsense glad geschoren. Soepel 3 rondes en klaar. Het is wel merkbaar, dat het mesje 11x is gebruikt, maar zeker zo goed als een Derby na 5+ beurten. Dit mesje is vergelijkbaar met b.v. de Rapira Platinum Lux en Voskhod. Naar index Harkos
Simson Posted May 13, 2016 Author Posted May 13, 2016 (edited) Hahaha, wat leuk! Ik voel me gesterkt in mijn mening dat dit een goed mesje is/was. En wat mij betreft beter dan Astra groen. Astra heeft wel als nadeel dat het veel duurder is als Rapira. 100 Rapira platinum lux koop ik voor 3,75, 100 astra super stainless voor 12,87, beide op Ebay ex verzendkosten. Dan is Rapira inkopen wel erg aantrekkelijk, en dan moet ik deze Moskouwse fabriek (Rapira) de hoofdprijs geven. Harkos, veel genoeglijke scheerbeurten met (naar ik hoop) Rapira Chrome en Rapira Super Stainless. Moge jouw tests beginnende scheerders overtuigen en dat zij voor weinig geld goede mesjes aanschaffen. PS:Harkos, je wil waarschijnlijk schrijven "een beurt uit het boekje" maar er staat "een beurt het het boekje". Edited May 19, 2016 by Guest
Johan Posted May 13, 2016 Posted May 13, 2016 De groene zijn scherp genoeg, maar ik vind ze ruw scheren. De enige krabber waarin ze mij tot nu toe bevallen is de Fatip Grande. Ik vind noch de blauwe, noch de groene Astra's vergelijkbaar met Feather mesjes. Overigens is het al een paar kaar geleden dat ik de blauwen heb getest, dus de details staan me niet meer voor de geest. Ik had er twee van Shaggy (is ook slapend lid op dit forum) gekregen om te proberen. Sent from my SM-G920F using Tapatalk
Robert79 Posted May 16, 2016 Posted May 16, 2016 Ik ben het wel een beetje met Johan eens.Dit mesje heb ik ook gebruikt en vind het lekkerder en zachter scheren dan de groene versie, maar..........dit hield bij de tweede beurt met de blauwe wel op, want de scherpte ging achteruit en had ik veel bewegingen nodig om nog enigzins wat haar weg te scheren.Dit is bij de groene versie anders die wel rouwer scheert,maar wel bij mij hoger scoort als het gaat om duurzaamheid en goedkopere aanschafprijs.
Thorical Posted June 21, 2016 Posted June 21, 2016 (edited) Ook ik vind het een heel prettig mesje, zwker in combinatie met een Fatip. Jammer alleen dat ik bijna door mijn voorraad heen ben. Dus ben ik weer opzoek maar het lijkt net alsof de blauwe een stuk duurder zijn dan de groene Edited June 22, 2016 by Guest
Thorical Posted June 22, 2016 Posted June 22, 2016 Rode Astra? Sorry, dat was het Opeltje maar daar kan je niet mee scheren.
Barbiere di Figaro Posted April 2, 2018 Posted April 2, 2018 Zo, moest even een heel oud draadje terugzoeken naar Astra. Maar, dat is vanwege een wat trieste ervaring bij een Bol.com-verkoop. Bestelt iemand een 100-pak groene astra en komt na ontvangst met de enkele opmerking dat er een vettige substantie op de mesjes zit en het een geur van een fabriek heeft. Toch maar netjes geantwoord, dat er een wax op de mesjes kan zitten om de papiertjes te laten hechten en dat ze ook in een fabriek geproduceerd worden. Klant blijft het gek vinden denk ik en vraagt hoe ik de chemische / fabrieksgeheim verklaar. Ik bedenk me dat iemand met autocorrectie aan waarschijnlijk nog steeds fabrieksgeur bedoelt maar weet ook niet beter dan dat die dingen in een fabriek gemaakt worden. Zonder nader bericht stuurt zo'n "klant" dan het nu geopende en aangebroken pak met mesjes terug.... Iets zegt me dat we op deze manier toch al te eenvoudig worden afgescheept, maar wij hoeven waarschijnlijk van Bol.com niets te verwachten en de klant natuurlijk al helemaal niet. Misschien dat-ie niet wist, dat-ie er een krabber bij nodig had?
efsk Posted April 2, 2018 Posted April 2, 2018 Ik snap dat het voor jullie een minder aangename ervaring is, maar voor mij als buitenstaander is dit een hilarisch verhaal. 2
Barbiere di Figaro Posted April 2, 2018 Posted April 2, 2018 Ja, dat is het ook wel Richard, zeker. Als je de ergernis weghaalt en je voorstelt hoe iemand misschien met die plakkerige mesjes tussen zijn vingers geprobeerd heeft een snor weg te scheren en toen vond dat het mesje naar een fabriek rook..... 1 3
mhharsta Posted April 2, 2018 Posted April 2, 2018 Dat zal dan wel geen trouwe bezoeker van dit forum zijn 1
CobraX Posted April 3, 2018 Posted April 3, 2018 Die waxdruppeltjes op mesjes zijn een smerig boeltje en moeten eraf alvorens ik mij scheer met het mesje. Ik gebruik hiervoor water, zeep en vaak ook isopropanol. Er zijn ook mesjes zonder waxdruppeltjes zoals Personna Platinum. Spijtig dat niet alle mesjes dit voorbeeld volgen. Uiteraard is het niet de fout van de winkel dat er waxdruppeltjes aanwezig zijn op de meeste mesjes.
Snuff Posted April 3, 2018 Posted April 3, 2018 ik heb mij nog nooit druk gemaakt om die druppeltjes, merk ook geen verschil in scheren of ze nu verwijdert zijn of niet. 1
Harkos Posted April 3, 2018 Posted April 3, 2018 CobraX schreef 1 uur terug: Die waxdruppeltjes op mesjes zijn een smerig boeltje en moeten eraf alvorens ik mij scheer met het mesje. Ik gebruik hiervoor water, zeep en vaak ook isopropanol. Er zijn ook mesjes zonder waxdruppeltjes zoals Personna Platinum. Spijtig dat niet alle mesjes dit voorbeeld volgen. Uiteraard is het niet de fout van de winkel dat er waxdruppeltjes aanwezig zijn op de meeste mesjes. Wat een onzin! Gewoon scheren met die dingen. Die was puntjes hebben absoluut geen effect of wat dan ook en zijn na de 1e beurt weg. Poetsen maakt alleen de mesjes bot. Trouwens bij mij hebben veel (de meeste) mesjes geen was drppeltjes. 1
CobraX Posted April 3, 2018 Posted April 3, 2018 Harkos schreef 10 minuten geleden: Wat een onzin! Gewoon scheren met die dingen. Die was puntjes hebben absoluut geen effect of wat dan ook en zijn na de 1e beurt weg. Poetsen maakt alleen de mesjes bot. Trouwens bij mij hebben veel (de meeste) mesjes geen was drppeltjes. Mijn mesjes worden alvast niet botter erdoor, want ik raak de snede in principe niet aan tijdens het verwijderen van de waxdruppeltjes. Zoals een grote auto liefhebber elke week zijn velgen oppoetst, zo moet mijn safety razor er na elke scheerbeurt als gloednieuw uitzien. Waxdruppeltjes zijn daarom uit den boze aangezien deze mij meer werk bezorgen tijdens het poetsen. De waxdruppeltjes gaan eraf of ik scheer me er niet mee. Dat is een regel waar ik niet vanaf wijk.
Harkos Posted April 3, 2018 Posted April 3, 2018 @CobraX Tja ik poets ook elke morgen na gebruik mijn scheer gereedschap goed schoon, maar heb dat dus niet met die wasdruppeltjes. Zie daar nooit iets van terug na een keer gebruik. Maar ja ik zal wel weer andere merkwaardige dingen hebben.
Recommended Posts