Jump to content

Recommended Posts

Posted

Dag allemaal,

Ik heb het scheren met een shavette nog niet onder de knie, maar ik begrijp dat dat ook niet te vergelijken is met een open mes.

De fascinatie voor een open mes begint langzaam de overhand te krijgen bij mij.

Nu zie ik op Ebay wel messen voor rond de 40 euro, ik zou niet meteen een grote investering willen maken, maar weet dus niet of dit wel aan te raden is.

Ook zie ik stropriemen voor onder de 25 euro en bijvoorbeeld deze hele set:

http://www.ebay.nl/itm/Rasiermesser-Set-mit-Schleifpaste-Solingen-/291310419835?hash=item43d3743f7b:g:FKkAAOSw5dNWk363

Nu wil ik niet vragen of dit goed spul is, maar waar ik precies op moet letten bij het aanschaffen van de artikelen die nodig zijn voor het scheren met een open mes.

Dus het mes, stropriem en de slijpsteen.

Alle hulp is welkom, ik heb wel op internet geprobeerd te zoeken maar je wordt vrij snel overladen met informatie naar mijn idee.

Posted

Kijk gewoon hier op 't forum voor antwoorden. Deze vraag wordt vaak gesteld met telkens het zelfde goede antwoord...

Posted

Tja Laurens,

Zoals Roland al aangeeft, als je zoekt op het forum gaat er een wereld aan info open.

De basis is een goed scherp mes en een strop.

Slijpteen komt later wel, in mijn geval kwam die 12K steen pas na een klein jaar.

Een scherp mes via Ebay kopen is mij nog niet gelukt :D

Koop gewoon een mes via de Mark hier, gegarandeerd goed en scherp. Klaar.

Zelf heb ik deze (http://nl.knivesandtools.com/nl/pt/-herold-solingen-hs56j-dubbelzijdige-spanriem-groen.htm)

Spanriem als eerste strop en die bevalt nog steeds prima.

Posted

Zoals hierboven al staat, een goed geslepen mes en een strop heb je nodig.

Slijpen komt veel later wel.

Posted

Bedankt mensen!

Ook al een paar PB berichten ontvangen met informatie.

Ik dacht dat slijpen een keer of 10 scheren ook al nodig was, maar met enkel stroppen kun je het dus lang uitstellen begrijp.

Dan nog even goed nadenken en binnenkort maar eens een bod op de markt hier doen denk ik :)

Bedankt voor de hulp, het leek me allemaal ingewikkeld maar het is dus beter om het eenvoudig te houden begrijp ik.

Posted

Laat Ebay nog even links liggen. Pas als je ervaring hebt in het slijpen van messen krijg je in de gaten waar je op moet letten. Een mes op de markt alhier is m.i. de beste plek voor een goed geslepen mes. Op Marktplaats is de kans hierop weer wat kleiner.