Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mannen. Vrouwen, ook.

Er was eens een Japnner. Hij heette Toyo Hasimoto. Deze man had iets met scheermessen, dus maakte deze. Dat deed hij in Tokyo. Hij produceerde onder verschillende merknamen, onder anderen "Toyo" en het poëtische "T. The Scheön Burg Rangi". Onder beide merken diverse modellen naar soort van westers voorbeeld, in het geval van in ieder geval de "T. The Scheön Burg Rangi" in de vorm van framebacks. Het staal is godvergeten hard, maar toen de vouw eenmaal gezet was ging het verder wel.

Hier stopt mijn kennis over het merk. Straks scheer ik me hiermee, dan weet ik iets over het model wat ik hier toon, te weten de 665.

DSC03605.JPG

DSC03607.JPG

DSC03608.JPG

DSC03609.JPG

DSC03611.JPG

DSC03612.JPG

Posted

En zo te lezen in je SOTD scheert het uitstekend.

Is het staal van het mes veel harder dan dat van een gemiddeld Solingen mes? Ik meen gelezen te hebben dat het staal ven het mes harder is dan dat van het "frame", en dat deze techniek werd gebruikt uit kostenbesparing omdat het harde staal schaarser was.

Mooi mes!

Posted

Maarten: het staal is inderdaad veel harder. Ik heb gisteren dit mes en een Rudolf Schmidt uit Solingen geslepen, en met deze Japanner was ik echt wel vier keer zo lang bezig.

Het verschillend-staalvehaal gaat volgens mij op voor de kamisori's. De frameback zoals die oorspronkelijk in Frankrijk is ontwikkeld is gewoon een veel makkelijker manier van produceren: neem een stukkie pijp en schuif er een plaatje staal in en klaar ben je. In de tijden dat het hol slijpen van deze messen nog allemaal handwerk was scheelde dat natuurlijk enorm in productietijd en -kosten.