Jump to content

Jeroniemo's SOTD

Jeroniemo

Recommended Posts

SOTD 14-08-2013 De Eerste

Gisteren mijn eerste DE scheerbeurt gehad.

Mijn setup:

Omega 10019 varkenshaar scheerkwast

Vergulde Hand scheerzeep met scheerkom

BAUME.BE ASB samples

Edwin Jagger Octagonal met Derby mesje

1149082_222446484574953_463543782_o.jpg

1119896_222446401241628_683870728_o.jpg

Pre-shave:

Eerst de "baard" ingezeept met scheerzeep van de vergulde hand en dit even in laten trekken. Daarna de "baard" afgespoeld met warm water.

Lather:

Vervolgens een eerste poging gedaan om de scheerzeep op te kloppen tot een goede stevige goed uit te smeren massa. Dit vergt nog enige oefening van mijn kant. Maar dat komt met de volgende malen scheren wel.

Shave:

Het moment was aangebroken dat het daadwerkelijk moest gaan gebeuren. De "baard" ingezeept en het mes in de hand. De scheerbeurt verliep over het algemeen goed alleen viel mij op dat ik niet kort na de eerste pass meteen herstellend de tweede pass moet doen. Na de eerste complete pass de boel opnieuw ingezeept voor de tweede ronde om het toch nog iets gladder proberen te krijgen. Naar mijn idee is dit wel gelukt. Beide passes waren wtg.

Aftershave:

Na het scheren merkte ik dat de "baard" gewoon gloeide, waarschijnlijk veroorzaakt door razor burn door het niet in de goede hoek houden of te veel druk zetten op het/van het mes. Eerst maar een douchebeurt gehad om vervolgens af te sluiten met de BAUME.BE ASB. Eerst merkte ik helemaal niets van dat ik het opgesmeerd had. Later voelde ik een heerlijke koele gloed langzaam opkomen die de boel toch goed bluste.

Beoordeling:

De scheerbeurt verliep over het algemeen goed. Rechts boven mijn bovenlip had ik een klein sneetje opgelopen. Ook links op de bovenlip op en onder de kin (door een litteken daar) had ik een paar hele kleine puntjes opengehaald. De volgende keer maar weer proberen of dat ook beter gaat. Aldoende leert men zeg ik vaak.

Mocht je nog tips hebben dan zijn die natuurlijk van harte welkom. Door het nog kleine assortiment wat ik aan scheer spul bezit heb ik nog geen uitgebreide keuze van aftershave of aluin of pre-shave en zo. Maar ik lees op het forum regelmatig dat je met het zelfde spul meermaals moet scheren om op die manier de techniek goed onder de knie te krijgen.

Ook wil ik Lampuhkap die ik vaak buiten het forum spreek bedanken voor de digitale ondersteuning tijdens deze eerste DE scheerbeurt. Toch nog maar even snel advies gevraagd voor een zo mooi mogelijk resultaat.

Bedankt voor het lezen.

Edited by Guest

Welkom in de wereld van het echte scheren ...

Ook mijn ervaringen waren in het begin vooral vallen en weer opstaan.

Één van de eerste dingen die ik na jaren cartriche mesjes gebruik heb moeten leren is, laat het mes het werk doen, ofwel.. geen druk up het mes geven. Een kwestie van de baardharen reduceren met elke pass, in plaats van de baardharen verkrachten met 5 mesjes te gelijk, zodat deze zich onder de huid terug trekken en je eigenlijk je huidje aan het afpellen bent.

Even wennen, maar met de tijd is scheren net als naar het toilet gaan :mrgreen: jouw eigen moment van de dag :D

Gisteren mijn eerste DE scheerbeurt gehad.

Door het nog kleine assortiment wat ik aan scheer spul bezit heb ik nog geen uitgebreide keuze van aftershave of aluin of pre-shave en zo. Maar ik lees op het forum regelmatig dat je met het zelfde spul meermaals moet scheren om op die manier de techniek goed onder de knie te krijgen.

Het zal alleen maar beter worden en ja het is inderdaad een veelgemaakte fout dat beginners van alles aanschaffen en niet de tijd nemen om een ding tegelijk onder de knie te krijgen. Er bestaan geen magische krabbertjes of zepen, hoofdzaak is de samenstelling van je schuim en techniek van het scheren, al de rest is eigenlijk een variatie op hetzelfde menu.

SOTD 20-08-2013 De Tweede

Afgelopen dinsdag 20 augustus de tweede scheerbeurt gehad (Helaas door tijdgebrek pas nu online).

Pre-shave:

Hetzelfde als de eerste keer.

Lather:

Net als de voorgaande keer geprobeerd om een goede Lather te kloppen maar het vergt nog enige oefening eerst te weining schuim, dan te veel water. De juiste consistentie vinden was nog niet heel makkelijk.

Shave:

Ik heb het gehouden bij 1 pass voor de wangen en 2 passes voor de hals. Ook de wangen hadden bij nader inzien een 2e pass mogen hebben. Des al niet te min was het een goede beurt zonder sneetjes of puntjes bloed.

Aftershave:

Ook nu heb ik weer met BAUME.BE ASB het de wangen en hals ingesmeerd met dezelfde werking als de vorige keer.

Beoordeling:

Een nette shave met nog enige oefening en gebrek aan ervaring her en der. Maar geef het even tijd dan komt ook dat vanzelf goed.

Mocht je nog tips hebben dan zijn die natuurlijk van harte welkom.

Bedankt voor het lezen.

SOTD 26-08-2013 De Derde

Vandaag was het tijd voor de derde shave.

Mijn setup:

Omega 10019 varkenshaar scheerkwast

Vergulde Hand scheerzeep met scheerkom

BAUME.BE ASB sample

Edwin Jagger Octagonal met Derby mesje (3e keer)

Onder de noemer van never change a winning team.

Pre-shave:

Zoals gewoonlijk: Eerst de "baard" ingezeept met scheerzeep van de vergulde hand en dit even in laten trekken. Daarna de "baard" afgespoeld met warm water. Dit maal heb ik het wel wat langer laten zitten dan de eerste 2 keer. Ik heb niet echt het idee gehad dat dit een ander effect gaf. Wel had ik het gevoel dat ik een kleine tinteling in mijn bovenlip had.

Lather:

Het maken vergt voor mij nog steeds erg veel moeite. Het vinden van de juiste verhoudingen blijft lastig als was het al wel wat voller dan eerst, maar ik blijf oefenen.

Shave:

Ik heb zowel wtg als xtg geschoren. Wat mij al een gladder gevoel gaf ten opzichte van de voorgaande keren. 1 klein puntje op de bovenlip losgehaald, maar dat groeit wel weer dicht.

Aftershave:

Ook deze keer weer het heerlijke gevoel ervaren van de BAUME.BE ASB. Ik heb gehoord dat deze vrij prijzig is maar ik ben momenteel nog aan het bedenken of ik daar een hele fles/pot van ga halen.

Beoordeling:

De scheerbeurt verliep over het algemeen goed. Links boven mijn bovenlip had ik een klein sneetje opgelopen. Maar met de asb wat hier al niet veel meer van terug te vinden.

Mocht je nog tips hebben dan zijn die natuurlijk van harte welkom.

Bedankt voor het lezen.

Klinkt goed hoor!

Wat betreft Baume.Be aftershave balsem; die is ook in een kleinere reisverpakking te koop en dan dus ook goedkoper. Wellicht een goede middenweg?

Probeer je kwast eens wat meer te laden met zeep. 9 van de 10 problemen met het schuim maken komen doordat men te weinig van het product gebruikt. Ook al denk je; nu zit de kwast wel vol - blijven laden! Grote kans dat je dan een explosie van schuim krijgt.

Wat ik daarnaast prettig vind is om met een redelijk droge kwast te beginnen en daar tijdens het schuimproces steeds wat druppels water aan toe te voegen. Zorgt bij mij voor zeer goed schuim.

• 2 weeks later...

En heb je nog steeds last van razorburn na je scheerbeurt? Heb je nooit overwogen om je na het douchen te scheren en dan tijdens het douchen je gezicht te wassen met (scheer)zeep? Dat werkt voor mij beter, ik denk dat de haartjes dan beter gehydrateerd zijn.

Leuk om te lezen hoe je het je eigen maakt! :D

• 3 weeks later...
En heb je nog steeds last van razorburn na je scheerbeurt? Heb je nooit overwogen om je na het douchen te scheren en dan tijdens het douchen je gezicht te wassen met (scheer)zeep? Dat werkt voor mij beter, ik denk dat de haartjes dan beter gehydrateerd zijn.

Leuk om te lezen hoe je het je eigen maakt! :D

Ik had graag gezien dat ik van iedere scheerbeurt een SOTD zou kunnen maken. Maar door bezigheden in het privé leven heb ik helaas weinig tijd over om een net verslag te typen. Hier baal ik zelf heel erg van. Maar het is niet anders.

Met de razorburn valt het wel mee. Ik ga liever eerst scheren om vervolgens te douchen zodat ook achter de oren en overal geen scheerzeep meer zit. Ik zou het vrij vervelend vinden als anderen op het werk bijvoorbeeld mij zouden melden dat ik vlekken achter het oor heb ofzo :oops: .

In ieder geval allemaal bedankt voor het lezen van mij SOTD's en ik hoop in de toekomst meer tijd te kunnen vinden om weer SOTD's te kunnen schrijven.

Met de razorburn valt het wel mee. Ik ga liever eerst scheren om vervolgens te douchen zodat ook achter de oren en overal geen scheerzeep meer zit. Ik zou het vrij vervelend vinden als anderen op het werk bijvoorbeeld mij zouden melden dat ik vlekken achter het oor heb ofzo :oops: .

Dat is iets waar ik nou werkelijk nog nooit last van heb gehad, en ik scheer me altijd na een douchebeurt.

Het scheelt natuurlijk ook als je er voor zorgt dat je geen scheerzeep achter je oren terecht komt ;)