dbmsoutput Posted February 27, 2016 Posted February 27, 2016 Heren, Ik ben onlangs begonnen met het scheren met openmes. Tot nu toe doe ik dat met verwisselbare mesje. Maar heb een paar geleden een beginnersmes gekocht Titan Straight Razor Brand: TITAN 6/8" Steel: STAINLESS STEEL VG10HZ Steel hardness: 59-61 HRC Mes is helemaal nieuw en ongebruik, er staat scheer klaar. Maar ik wil het toch laten checken en eventueel slijpen. Wi kent een slijper ergens in Amsterdam? Ik kan eventueel opsturen maar 'man and shaving' maar het duurt lang en als in Amsterdam (of in omgeving) een goede slijper zit dan het is makkelijker om ff langs gaan. alvast bedankt, Roman
Snowmiss Posted February 27, 2016 Posted February 27, 2016 Welkom en misschien leuk om je even in het welkomsttopic voor te stellen! Slijpers in de buurt, laten zich dan vanzelf wel horen.
Buffel Posted February 27, 2016 Posted February 27, 2016 Welkom! De Titan , komt uit Polen als ik mij niet vergis. Iets luxere versie van de gold dollar.. Ga er maar vanuit dat hij niet scheerklaar is Slijpen kan wel even wat tijd in beslag nemen , als je pech hebt zal de hiel bewerkt moeten worden met een dremel oid.. Daarna kunnen ze best Ok scheren.
dbmsoutput Posted February 27, 2016 Author Posted February 27, 2016 Klopt @Buffel ... ik heb die Polen besteld. Ik wilde geen dure mes kopen, moet nog heleboel leren, ook leren mes onderhouden etc... Ik denk dat het uiteraard niet 100% geschikt om te scheren en het is verstandig als iemand het ff in order maakt. Als ik wat meer ervaring heb dan ga ik een echte kopen Ken je iemand die zou me op korte termijn kunnen helpen met het slijpen?
efsk Posted February 27, 2016 Posted February 27, 2016 Stel je effe voor in het welkom-onderwerp. Je moet beginnen met leren scheren. Doe dat met een goed mes. Kijken of je voor de lol een niet al te best mes goed kan krijgen is misschien een leuke hobby, maar niet de start van plezierig scheren.
Nienke Posted February 27, 2016 Posted February 27, 2016 Ben ik het helemaal mee eens. Je kunt beter met een goed mes beginnen en dat goed onderhouden. Het is namelijk geen wegwerpvoorwerp. Je kunt er je hele leven plezier van hebben. Het mes wat je nu hebt zou je wel goed kunnen gebruiken om mee te leren slijpen. De "verpruts" je je goede mes iig niet in het begin .
dbmsoutput Posted February 27, 2016 Author Posted February 27, 2016 Uiteraard... ik wil ook zelf straks leren slijpen. het lijkt me leuke, mannelijke hobby. Scheren en zelf slijpen, weet iemand waar of bij wie kan ik het straks leren, cursus of zo? Er staat heel veel op youtube maar ik denk dat onder echte begeleiding er is beter. je moet ook spoelen kopen en het is handig als iemand daar kan je adviseren.
Barbiere di Figaro Posted February 27, 2016 Posted February 27, 2016 Er zijn steeds meer barbiers, sommigen geven ook al cursussen. Jan Heideman in Haarlem, tenminste, dat was een tijdje terug nog wel zo. Maar mogelijk zijn er in Adam zelf ook wel barbiers die wat van hun vak willen verklappen.
efsk Posted February 27, 2016 Posted February 27, 2016 Scheren moet je gewoon doen. Dat leer je niet uit een boekje. Je kunt wel tips krijgen die helpen. Dingen als goed schuim ed zijn uiteraard een gegeven. 1. Zorg voor een goed, en gegarandeerd scheerklaar mes. 2. Huid strak trekken. Je iets vochtige vingers over de aluinsteen halen verhoogt de grip. 3. Scheer tweehandig: linkerkant van je gezicht met de linkerhand, rechterkant met de rechterhand. 4. Scheerhoek: houd je mes zo tegen je gezicht dat er tussen je wang en de rug 1 á 2 rugbreedtes zitten. 5. GEEN DRUK 6. GEEN SNIJBEWEGINGEN 7. Doe voorlopig niet tegen de groeirichting in. 8. Verwacht sneetjes, en slecht geschoren zijn gedurende de eerste tijd. Dat komt vanzelf goed. Tevens: 1. Zorg voor een strop en leer stroppen. Ook hier geldt: geen druk. Houdt de strop strak, want slap en je buigt je snede. Rug vooruit, snede volgt. Keren over de rug. Stroppen zowel voor als na de scheerbeurt. Na de scheerbeurt pas als je mes is schoongemaakt. 2. Maak je spullen schoon en houdt je scales droog.
dbmsoutput Posted February 27, 2016 Author Posted February 27, 2016 Klopt, mannen, er zijn workshops en barbiers. Ik was bij een paar geweest, ook kom ik regelmatig bij Jan Heideman in Haarlem. Hij is echt een heel goede en geef adviezen en helpt graag. Met scheren gaat beter en beter, uiteraard heb ik sneetjes maar komt zeker goed. Ik gebruik nu shavette scheermes maar wil overstappen naar een echte mes daarvoor uiteraard die gesleept moet worden. Verder wil ik zelf leren zelf slijpen met steen. Met riem gaat het lukken, Jan heeft me laten zien hoe moet het gebeuren en er zijn youtube filmpjes.
dbmsoutput Posted February 27, 2016 Author Posted February 27, 2016 Is dat zo erg en slecht? Slijpen na 1 of 2 scheerbeurten? Dat zit ik echt niet te wachten.... Ik dacht als het geslepen is dan kan ik met die ding maand of twee vooruit en tussentijds een echte mes uitzoeken.
dbmsoutput Posted February 27, 2016 Author Posted February 27, 2016 kalerolf, Over riem weet ik... dat moet lukken ervaring.... niet veel... ik ben begonnen (en gebruik steeds) simple shavette scheermes (er was iets 20euro) Ik doe daarin een half goedkope mesje en gebruik een keer maar. Ik heb bard, dus scheer hals en ik scheer mijn hoofd. Hoofd is een echte uitdaging maar gaat steeds beter Ik was bij paar barbers en ze lieten me zien hoe het moet... dus nu ben al maand aan het oefenen, ik scheer denk ik 4 keer per week. Nu wil ik naar een mes overstappen. Op advies van barber heb ik een goedkope mes en riem gekocht via internet (Titan) om ermee te beginnen. Eerst wil ik het goed laten slijpen en daarna ga ik met dit mes scheren en met riem werken. In de toekomst wil ik ook zelf leren slijpen met steen. Uiteraard na maand of twee wil ik een of een paar goede messen kopen. Nu ben ik opzoek naar een slijper ergens niet ver van amstelveen/aalsmeer/amsterdam.... of center rotterdam (daar ben ik vaak voor het werk) alle adviesen en aanbevelingen zijn meer dan welkom
efsk Posted February 27, 2016 Posted February 27, 2016 Titan is chinees, wordt gemaakt door http://www.gzdyh.com/ . Voor chinese messen zijn ze, naar het schijnt, niet heel verkeerd, vergelijkbaar met de wat duurdere gold dollars. Vooralsnog niet gelezen dat er een dremel bij nodig is in ieder geval. Wordt verkocht onder meerdere merknamen omdat ze ook oem doen. AP Donovan is zo'n merk. Geen idee of dit staal de scherpte weet vast te houden.
dbmsoutput Posted February 28, 2016 Author Posted February 28, 2016 Heren, Maar kent iemand of is er iemand betrouwbare slijper in de buurt van Amsterdam? Mijn scheefmes moet gesleept worden ik wil beginnen met het echt scheren
roland Posted February 28, 2016 Posted February 28, 2016 Heren, Maar kent iemand of is er iemand betrouwbare slijper in de buurt van Amsterdam? Mijn scheefmes moet gesleept worden ik wil beginnen met het echt scheren Goedemorgen Roman, ik denk dat niemand erop zit te wachten om 'n Gold Dollar te slijpen... Als je volgens mij aan de 15 berichtjes zit kan je hier op 't marktgedeelte kijken waar goede, in alle prijsklassen en scheerklare messen staan. Ik heb er ook nog wel 'n paar die ik wil verkopen. Het zijn niet moeders mooisten, maar scheren doen ze nog goed. Zelf nieuwe scales ervoor gemaakt, gemonteerd en het belangrijkste scheer klaar... Als je foto's wil ontvangen moet je 't maar ff laten weten, dan stuur ik ze even door met de benodigde info. Fijne dag nog! Roland
dbmsoutput Posted February 28, 2016 Author Posted February 28, 2016 Ronald, Bedankt. Uiteraard stuur ff wat je te koop hebt ik ga kijken wellicht het is een goed idee om iets bijkopen
Joël Posted February 28, 2016 Posted February 28, 2016 Hallo Roman, Ik ben wel in voor een uitdaging. Ik bied hierbij aan om je mes te slijpen en indien dit nodig is aanpassingen de doen die het slijpen mogelijk maken. Kostenloos, je betaalt enkel de verzendkosten. Ik heb in het verleden tientallen Gold Dollars scheergereed gemaakt, persoonlijk vind ik het prima scheermessen al zien ze er niet uit. Het is trouwens onzin dat ze na 2 keer scheren alweer geslepen zouden moeten worden. Ik haal er net zoveel scheerbeurten mee als met bijvoorbeeld een ander kwaliteitsmes. Ben benieuwd naar je Titan en het VG10 staal waarvan die gemaakt zou zijn. Mvg. Joël
Buffel Posted February 28, 2016 Posted February 28, 2016 Joël, super aanbieding van je! zou ik met beide handen aanpakken..
mhharsta Posted February 28, 2016 Posted February 28, 2016 Lijkt me de moeite waard om te proberen, en dan weten we ook meer over de kwaliteit van een Titan mes.
efsk Posted February 28, 2016 Posted February 28, 2016 Joël's bod kan je niet afslaan. Daar zou ik zeker gebruik van maken.
dbmsoutput Posted February 28, 2016 Author Posted February 28, 2016 Joël, bedankt voor je voorstel, heel aardig! Ik heb met iemand afgesproken, die in de buurt woont, naar mij mes te kijken en als het te doen is slijpen. Mannen, ik laat straks weten of Titan een beetje ok is. Ik heb begrepen dat hier, op de forum, ook soort van marktplaats is. Waar kan ik die vinden? Wellicht een kwaliteit mes kopen toch niets zo gek idee Bedankt, Joel en iedereen voor help en advies, Roman
Frog Posted February 28, 2016 Posted February 28, 2016 Als je +- 15 berichtjes hebt geplaatst zou je "De Markt" moeten zien onder "vraag en aanbod".
Harkos Posted February 28, 2016 Posted February 28, 2016 Dat gaat dan nog ff duren ???? je hebt er al 11. Als je dus nog 4 beantwoord ben je er.
Recommended Posts