Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Jo.

Enige tijd geleden heb ik in de scheve draad al verhaald over de Walbusch scheve krabber. Een door mij als uiterst plezierige scheerder ervaren krabber, maar er zijn er die er niet mee overweg kunnen. Ik verbind daar geen waardeoordeel aan, ik schud slechts het hoofd meewarig.

Deze eerdere Walbuschbeschrijving, met foto's, kunt u bekijken alhier.

Enfin, wat er vervolgens gebeurt is dat ik er nog eentje vind, in een leuk etuitje met meuk. Deze toon ik nu hier eventjes.

Het is een reissetje, in leuk klein koffertje. In een verleden is iemand vergeten om het slotje te openen voor te proberen te openen, vandaar dat het een tikkie is ingescheurd. Verwacht ik althans, ik was er niet bij.

DSC03790.JPG

DSC03791.JPG

Eenmaal open zien we een gapend gat, waar een kwast in houder zou moeten zitten. Denk ik, dat dat er hoort, want het is er niet. De krabber zit vastgeklemd, die valt er niet uit al houd je het ding geopend ondersteboven. Dat scheelt, hoef je éen ding niet op te rapen.

Het is een soort koffertje wat vaker gebruikt is: Het motiefje aan de binnenkant van het deksel (waar een spiegel moet zitten maar die is er ook niet) zag ik ook op een Fasan-reissetje, niet in mijn bezit. In mijn geval werd een gebruikt Walbusch-mesje meegeleverd.

DSC03792.JPG

DSC03795.JPG

De diverse onderdelen zijn allen "Busch & Sohn Solingen" of "Walter Busch & Söhne" gemerkt. Zelfs het alu-folie om de scheerstick. Die er ietwat viezig uitziet. Ik weet niet helemaal van wanneer deze kit stamt, ook wie zich er voor het laatst mee geschoren heeft, maar ik hoop dat het ding toen schoner was. Mocht ik ooit nog een kwast vinden heb ik een Walbusch scheerbeurt. Het kan ook zijn dat ik m voor die tijd op de ebays gooi teneinde een zakcentje te verdienen.

DSC03797.JPG

DSC03798.JPG

DSC03799.JPG

Edited by Guest
Posted

Zijn er mensen die niet overweg kunnen met een Walbusch Richard :?: je zou ze moeten radbraken en vervolgens opnieuw scheren moeten aanleren die non valeurs :lol:

Dat is weer een heel fraai setje Richard echt jammer dat de borstel ontbreekt, wel mooi dat de verpakking zich nog rond de scheerstick bevindt. Mesje heeft een aparte vorm zo zie ik ze niet vaak, Ik denk dat er nog maar weinig setjes hiervan in omloop zijn.

Wat ik me dan wel afvraag als ik de krabber zie, hoe zou zo'n Walbusch nou toch scheren :mrgreen:

• 1 month later...
Posted

Ter ere van we moeten wel compleet blijven even een berichtje met meer van hetzelfde maar dan in het bruin.

Voor deze krabber dien ik Jarno erkentelijk te zijn, die me wees op de marktplaatsadvertentie, en me aldus, geheel belangeloos, geld uit de zak wist te kloppen. Nou, dat was best fijn :-)

Er mist een hoekje dekesl, zoals zichtbaar op de eerste foto, en de mesjeshouders zijn ook weg, maar verder zijn doosje en krabber in uitstekende staat. Op de binnenkant van het deksel is, nast de aanduiding Walter Busch Sohn Solingen, links nog DRGM zichtbaar, wat een mooie tijdsindicatie is: deze werd na WOII afgeschaft namelijk.

DSC04456.JPG

DSC04458.JPG

DSC04459.JPG

DSC04461.JPG

DSC04463.JPG

DSC04468.JPG

DSC04469.JPG

Posted

Dank je Erwin. Hier nog eentje, uit 1935 wat tot uiting komt in het poststempel. De naam der geadresseerde heb ik gesmudged.

Mooi aan dit kaartje is ten eerste dat er gedurende het interbellum (*) nog steeds Riddergoedbezitters waren maar meer nog: dat je een kaartje thuiskreeg om nieuwe mesjes te bestellen. En mocht je nou geen postzegel voorhanden hebben, dan mag het ook zonder.

(*) ook curieus dat het Latijnse oorlog tegenwoordig in het Frans mooi betekent ...

wb2-asc.jpg

wb2-b.jpg

wb2-c.jpg

Posted

Dit soort vondsten zijn voor de echte liefhebber een prachtige aanvulling op de krabbers en maakt het bezit rijker en gevarieerder.

Curieus de tip om de krabber met mesje in warm water te leggen, om zo gelijkmatig op te warmen leidend tot een comfortabele scheerbeurt, terwijl de krabber van plastic en het mesje van metaal is toch :?:

Posted

Nog een stukje historie. Blijkens de prijsstelling uit min of meer dezelfde periode als de vorige twee. Deze catalogus telt 24 pagina's, ik heb echter alleen de scheergerelateerde pagina's afgebeeld, en in tweegevallen de tegenoverliggende kant. De rest van de pagina's gaat over sigarensnijders, nagelvijlen, briefopeners en wildscharen.

wb3-a.jpg

wb3-b.jpg

wb3-c.jpg

wb3-d.jpg

wb3-e.jpg

wb3-f.jpg

• 3 months later...
Posted

Mooi documentatie die trouwens ook laat zien dat je -in mijn geval- je niet moet blind staren op de gebezigde reclame.

Fur harte bart und zarte haut, klinkt zeer verleidelijk maar met dit krabbertje kon ik geen kant op :oops:

• 2 years later...
Posted

@efsk Grappig dat in het collectief geheugen de 'overlever' vaak de naam krijgt. Zo had Volkswagen (nee, niet echt scheergerelateerd) ook pas voorwielaandrijving en motor voorin nadat het zo goed als failliete NSU overgenomen was.

Posted

Walbusch bestaat nog steeds Harrie. Ze verkopen echter uitsluitend nog kleding en accessoires, dus geen scheergerei meer. Merkur heeft geen historische gegevens bewaard, wellicht Walbusch wel. Ik moest ze maar eens aanschrijven.

• Thanks! 2