Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Ik kreeg de aanvraag om iets te gaan vertellen over de Feathers en gelijkaardige messen. Hoewel het geen open scheermessen zijn heb ik ze toch onder dit onderdeel geplaatst. Ik aanzie ze zelf niet als shavettes.

Ik heb iets met dit soort scheertuig, alhoewel open scheermessen mooier (kunnen) zijn en fantastisch scheren blijft dit voor mij het scheergerief bij uitstek, met stip op nummer één en dit van zodra ik het de eerste keer gebruikte.

Alhoewel ik best in staat ben om een mes zeer scherp te slijpen (althans dat lieten enkelen die er eentje van mij kochten toch weten hier op het forum) is er niks of niemand die dezelfde scherpte kan behalen als de hierin gebruikte mesjes. (Hoeft ook niet, de snede van een open scheermes op die scherpte zou waarschijnlijk maar één pass meegaan).

Ik heb ze zowat allemaal gehad/getest/geruild/noem maar op.

Eerst maar even de meest gekende modellen:

Feather Artist Club RG Modellen (gemaakt van koper ipv RVS), goedkoper dan de DX versies maar gaat gegarandeerd een leven lang mee, worden niet meer gemaakt maar zijn nog wel te vinden.

4fcce5_fecb9f32a8cd4e7399d222a673eb2553.jpg

4fcce5_77280de80b314efea9709104ecea57c8.jpg

Feather Artist Club DX modellen, deze zijn gemaakt van RVS en in beide versies mijn absolute voorkeur. Tegenwoordig heel duur, vroeger in Japan gekocht voor omgerekend zo'n €70 8-) Nu zie je ze vaak +€200 geprijsd, (kijk op ebay japan voor koopjes)

4fcce5_970e0ed8b827415eb7170c5a6c3e0581.jpg

4fcce5_f95cf00363114e9cafc95a4f561a9670.jpg

Feather DX modellen met houten handvat, mooi maar ik verkies de andere want hout en water ..... als je voorzichtig bent kan het natuurlijk best wel.

Teakwood

4fcce5_709a15ff060246599a9e868343fa6aef.jpg

Ebony

4fcce5_bec12f4c766543a4bd92c91b98afd188.jpg

De KAI Excelia modellen uit RVS, absoluut goede kwaliteit maar voor mij iets minder prettig vasthoudend dan de rondere vormen van de Feathers

4fcce5_2b532ab73fad4f0abaecae1450dc3b64.jpg

4fcce5_59ae2a8e50cb4622a424562db853812a.jpg

Dan heb je de eveneens van zeer goede RVS kwaliteit KAI Captain modellen, deze zijn iets ranker en dunner als de Feather RG en DX modellen en ook iets goedkoper (ook hier ebay Japan voor koopjes!)

4fcce5_0e63f4826b6240179936d69972d8a913.jpg

4fcce5_b932563b3da1403b98cfe68cd243b0bd.jpg

De Feather SS modellen, de opvolger van de RG's, ook gemaakt van RVS. Wordt zeer vaak aangeraden voor beginners omdat de afgeronde kop minder snel zou leiden tot zich snijden tijdens het scheren (kom ik verder op terug).

Teakwood modellen

4fcce5_cb35af101ae44d6ca6404f47622fd779.jpg

4fcce5_9b4adb805e7d4003987070ec2c3e052d.jpg

De meest verkochte modellen met kunststof handvat in verschillende kleurtjes.

4fcce5_2eeca1ce7acd4a849eceb89c2302b750.jpg

De Koreaanse CJB modellen, goedkoop en een goede instapper als je het wil proberen, het is tenslotte het mesje die het doet, de rest is een kwestie van ergonomie, materiaalkwaliteit en uitzicht.

4fcce5_f89f234bfbbf49389cd26d88b0a2e2f3.jpg

De Greagor, een CJB variant

KEcwa5V.jpg?1

Het Sam Seong model, eveneens goedkoop.

4fcce5_0d7ce6eab6a04d19aea85f27c1b7f420.jpg

Minder gekende modellen:

Oudere versies van de Feather Artist (zo'n 15 jaar geleden)

4fcce5_48c97a33803842c983d89138270d4dd2.jpg

4fcce5_8e8b5bb665b048b083fcaeab00f39a21.jpg

Ik heb me met alle bovenstaande geschoren maar gezien ik geen verzamelaar ben alleen de voor mij beste behouden en dat zijn de beide DX modellen van Feather. Waarom?

-ligging in de hand tijdens het scheren

-kwaliteit materiaal van zowel het lemmet als het handvat

-alle andere modellen hadden altijd wel net iets wat voor mij minder was

Mocht ik iemand zijn die me daar niet zo vaak mee schoor dan had ik wellicht voor een goedkoper model gekozen, het is al net als bij een krabber, eentje van 300 euro scheert geen 10 keer beter als eentje van 30 euro.

Kai Captains heb ik lang behouden en waren zeer goed doch net iets te iel in de hand.

Kai Excelia's heb ik ook lang behouden maar die vond ik te hoekig, mooi van uitzicht maar minder prettig in de hand.

Feather SS modellen vond ik minder scheren dan de anderen, die geronde hoeken beletten mij om een optimaal resultaat te behalen, de handvaatjes vond ik ook goedkoop en niet zo prettig aanvoelen (UEKAZ).

Keuzes, keuzes, keuzes .....

Ik zou zeggen ben je gewoon aan een open scheermes laat dan de SS modellen voor wat ze zijn.

Ben je een beginner of wat bang om je te snijden dan kan je de SS modellen overwegen.

Ongeacht je keuze dit systeem vraagt om "absoluut geen druk tijdens het scheren!", herhaal dit honderd keer voor je eraan begint! Druk=wondjes en/of slecht resultaat, geen druk (denk negatieve druk) en een zeer lichte zelfverzekerde hand is gelijk aan een scheerbeurt die ongeëvenaard is!

Dan de mesjes.

Feather Artist mesjes

4fcce5_e93dd5b6df634036903a6ebf5504131f.jpg

Kai Captain mesjes

4fcce5_77d33eeee7f44a548da8bc4582b202a0.jpg

4fcce5_e9478f7b6c85497a92f5c6afb6da2a27.jpg

4fcce5_aa3e09578f674cf7b7ef63a11329c481.jpg

4fcce5_fd09d1814c444c93b7797825d7e02625.jpg

Dorco mesjes uit Korea, als je ze kan vinden goedkoop en zeker evenwaardig aan de andere!

4fcce5_7243d7d06877420fbdfc01c5911422f8.jpg

Voor de niet vouwbare modellen van Feather bestaat er ook een kopbescherming (ik plaats gewoon het mesje omgekeerd in het mes zodat ik daar niet hoef mee te prutsen).

4fcce5_f3ff655f282e4331ab694dd833d185c3.jpg

Alle mesjes getest en mijn persoonlijk besluit was:

-light mesjes zijn voor mij niet bruikbaar, de snede komt voor mij niet ver genoeg uit de houder tijdens het scheren.

-guarded mesjes geven me een mindere scheerbeurt (UEKAZ), naar mijn bescheiden mening een manier om zeer dure mesjes te slijten met het verhaal dat de kans om je te snijden zogoed als onbestaand is :lol:

Ik gebruik slechts vier soorten:

-Feather Pro

-Feather Super Pro, niet voor beginners tenzij je avontuurlijk of zelfzeker bent aangelegd werd me gezegd, nou je kan het al raden deze waren de eerste die ik probeerde :D

Kai Mild

Dorco

De meesten halen zo'n vijf tot zes beurten uit één mesje in het begin, laat je daar niet door ontmoedigen, dat komt door je techniek. Dat is bij mij al snel geëvolueerd tot 15 scheerbeurten per mesje, ttz 7 x hoofd, 7x gezicht, 1x het vrouwtje. En dan is het mesje eigenlijk nog niet op, ik kan doorgaan tot zo'n twintig maar dan wordt het toch iets minder comfortabel.

Tijden terug zijn we met enkele mensen aan een test begonnen om te zien hoe lang zo'n mesje meekan als je het gaat stroppen (daartoe plaats je ze zo in de houder dat ze ongeveer voor de helft uitsteken). Het is ermee geëindigd dat ik en nog iemand uit de US het maar uit verveling hebben opgegeven, we waren al twee maand ver met hetzelfde mesje. Het kan wel maar het is een gedoe en gezien mijn voorraad mesjes ook nutteloos maar ik wou het toch even meegeven gezien we op een Nederlands forum vertoeven :twisted:

Mochten er nog vragen zijn laat maar horen. Tenslotte om aan te tonen hoe licht de touch moet zijn tijdens het scheren een filmpje. En aangezien niemand zit te wachten op een lelijke oude beer die geschoren wordt eentje met een mooi vrouwmens erin ;)

[bbvideo=560,315]

[/bbvideo]

Bovenstaande info is hoe ik het ervaren heb, neem het voor wat het is, hopelijk heeft iemand er wat aan. Groetjes ron

Edited by Guest
  • Thanks! 2
Posted

Leuke info Ron! Nog nooit zo iets gebruikt en oei oei oei, nu moeten we ons weer inhouden om niet naar zulke exemplaren te gaan zoeken...

Posted

Het is niet echt mijn bedoeling om mensen af te remmen bij het op zoek gaan naar nieuw ongekend scheergenot, laat je maar eens goed gaan ;-)

Posted

Ron, bedankt. Precies de informatie die ik zocht. Nou kan ik wat onderscheid maken. Had al wat op ebay Japan gekeken, maar dat is zo fragmentarisch. Denk dat zo'n ss best iets is om mee te beginnen. Denk er nog even over na.

Posted

Ron bedankt. Ik ben al een tijd geïnteresseerd in dit soort messen omdat ik weet dat een echte straight toch niet voor me gaat werken.

Posted
Het wordt tijd voor een naamswijziging; Enabling Society...

Indien interesse kan ik een gelijkaardig draadje maken over shavettes :twisted:

Posted

Voor mij was het Feather verhaal erg verhelderend, ook met name het verschil tussen de verschillende mesjes. Kan me voorstellen dat er ook interesse is om meer te weten over shavettes. Voor mij hoef het echter niet direct, want ik heb inmiddels Feather-vlinders in de buik. Nu nog wachten op een goed aanbod.

Posted

Als ik de keuze moet maken tussen een shavette (ongeacht welke) en de Feather dan is dat een no brainer.

Posted

Een mooie uitleg Ron. Bedankt daarvoor. Wat ik niet begrijp is dat : een open scheermes met deze scherpte maar één pass mee zou gaan. Hoe kan het dan dat deze Feather-mesjes langer meegaan? Ligt dat aan de gebruikte staalsoort?

Posted

Dat zou kunnen, ik ben ook geen metaal deskundige. Een open mes op deze scherpte gebracht zou de rand na één pas al afbrokkelen en trouwens het scheren zou helemaal niet comfortabel zijn.

Posted

Ja nondedju! Ik wil er ook één!

Jarno, we moeten nu echt snel afspreken, want ik ga me met jouw SS scheren! En dat terwijl ik het open mes gebeuren toch al min of meer had opgegeven... pffff...

Posted
Ja nondedju! Ik wil er ook één!

Jarno, we moeten nu echt snel afspreken, want ik ga me met jouw SS scheren! En dat terwijl ik het open mes gebeuren toch al min of meer had opgegeven... pffff...

Ik denk dat dit nu gewenning gaat bevallen. Ik gebruik zelf de SS en wat Snuff reeds schreef zijn de mesjes weergaloos scherp. Absoluut geen druk dan gaat scheren heel erg comfortabel, zonder moeite en zijde zacht. Ik gebruik dit mes overigen alleen als ik de tijd heb want je moet blijven opletten. Niet echt goedkoop maar goede kwaliteit.

Posted

Haha Marco. :P

Wel, die bijeenkomst in Gent waarover ik je vertelde is misschien wel de ideale moment om die Feather uit te testen hé. :)

Posted

Op die video ziet het apparaat er wat lomp uit, maar wat opvalt is de tamelijk tot enorm grote scheerhoek. Op punten staat het mes haaks op de huid. Hoort dat?

Tevens: ervaar jij, Ron, en.of anderen met ervaring met deze dingen, nog verschil tussen de klap- en de kamisori-versie?