Jump to content

Nijntje in Europa (een nieuwe Injector uitproberen?)

Macaronus

Recommended Posts

Een maat van een ander scheerforum (The Shave Den) had het briljante idee om een eigen injector te maken. Na wat 3D geteken en freeswerk had hij al gauw een eerste en tweede model gemaakt, die al prima scheren. Lees meer over zijn reis (Engels draadje van 'slechts' 50 pagina's :shock: ): => *klik* <=

Versie 3 van het mes dat The Bunny heet heeft drie open kammen ("mild", "wild" en tussenin: "notso") voor verschillende agressie-instellingen. Dit is een 'vroege' versie 3 (met wat krasjes op de bovenste veer)

BunnyRazor_zpsgfvbgrfh.jpg

Het mes is klaar om getest te worden, want Tom (de maker) wil kijken of er een markt voor is. Daarom nodigt hij Injector fans van over de hele wereld uit om 'm uit te proberen en hun mening te geven. Als hier ook liefhebbers zijn, kunnen ze zich opgeven op The Shave Room. Ik ben daar gastheer voor de Europese tour van Nijntje. Er zijn ook tours in GB, de VS, Canada en Australië.

Nijntje in zijn reiskoffer:

BunnyRazor%20travel%20set_zpscjymqkny.jpg

Dus als je er ook wat in ziet om een nieuwe krabber te testen: geef je op! :D

Hij had me al gevraagd of ik hem wilde testen maar ik heb bedankt, ik vind het fantastisch dat hij dat voor elkaar heeft gekregen maar gezien ik hem toch niet zou aanschaffen gun ik het liever aan een ander om te testen.

Geeft niet of je hem wilt aanschaffen (als het tot productie komt ;) ). Tom is gewoon op zoek naar mensen die 'm es willen proberen, zelfs al is het alleen voor de lol van 'iets nieuws proberen'. En hij hoort graag wat anderen van de Bunny vinden. Kan hij 'm nog verbeteren.

Als je je bedenkt: je kunt nog altijd inschrijven, hoor! :D

Als je je bedenkt: je kunt nog altijd inschrijven, hoor! :D

Tom vind vast mensen genoeg die hem willen testen ;) Mijn redenering is dat ik hem toch niet zou aanschaffen en als ik dan de kosten verzending en verzekering bekijk is het voor mij niet aantrekkelijk. Hoop voor hem dat het een succesverhaal word.

Kwestie van je inschrijven als lid bij The Shaving Room (kan ik ook nix aan veranderen) en je => *hier* <= op te geven als 'slachtoffer'. :P

Je hobbelt gewoon in de rij (eerst komt, eerst scheert). Iedereen krijgt tien dagen om de Bunny te proberen. Daarna zul je 'm moeten doorsturen naar de volgende in de rij.

Neem effe rustig de tijd om de instructies te lezen. ;) Mocht je nog vragen hebben, dan kun je ze altijd stellen, natuurlijk. Ik doe mijn best om ze zo duidelijk mogelijk te beantwoorden.

Het fijne van de douane is dat ze één tot vier (!) tot zes (!!!) weken de tijd nemen om te verzinnen hoeveel invoerbelasting en inklaringskosten ze zullen berekenen...

*zucht*

Wachten

*zucht*

Eerste scheerbeurt met de Bunny V3

Eerste indruk:

Het is een schitterende combinatie van kunst en vakmanschap. De krabber ziet er gelikt uit. Er zijn wel een paar krasjes zichtbaar van het maken en afwerken van de Bunny. Maar dat vind ik wel horen bij een scheemes dat niet in grote aantallen wordt gemaakt, maar gewoon door een scheer enthousiast. Nijntje is wat kleiner dan ik van tevoren had ingeschat, maar heeft eigenlijk gewoon een prima formaat. Het gewicht is ook prettig: 61 gram. Een Gillette ball end tech weegt 63 gram en een Schick L1 injector weegt er maar 28 (en dat vind ik aan de lichte kant). De balans is ook prima. Het zwaartepunt ligt zo'n beetje bij de overgang van de kop naar de steel.

De kammen zijn makkelijk te vervangen met de duimschroef. Met de schuifmaat meet ik een verschil tussen de drie kammen van telkens 0,1 mm, dus het verschil tussen de 'mild' en de 'wild' is 0,2 mm.

TheHaul%202016-03-08-01_zpstiilsexx.jpg

TheHaul%202016-03-08-02_zpsomiynje5.jpg

TheHaul%202016-03-08-03_zps1bzocbps.jpg

TheHaul%202016-03-08-04_zpsdt1d3hiu.jpg

TheHaul%202016-03-08-05_zpspwnnzqln.jpg

TheHaul%202016-03-08-06_zpsb2lpt1ua.jpg

Zonder mesje

TheHaul%202016-03-08-07_zpsgyg7xdf5.jpg

Met mesje

TheHaul%202016-03-08-08_zpsbocok3df.jpg

*punt van aandacht

De kammen kunnen nog een klein beetje bewegen wanneer ze zijn gemonteerd. Maar een klein beetje kan veel schelen bij een scheermes. Als je de 'notso' (nietzo) kam gebruikt, kan de ene kant van de kam op 'mild' staan, het midden op 'notso' en de andere kant op 'wild'. Alle drie de kammen kunnen een beetje bewegen.

* punt van aandacht

Ik heb eerst een bot mesje geladen. Dat was met de sleutel best makkelijk. Maar wanneer ik de sleutel had verwijderd, zat het mesje helemaal scheef in de krabber. Eén kant stak zelfs uit. Het blijkt dat als de sleutel in de krabber is geschoven, dat dan het mesje gewoon los in de krabber ligt en eruit kan vallen. Dat verwachtte ik niet, want in mijn Schick L1 injector blijft het mesje gewoon stevig zitten als de sleutel in de krabber is geschoven.

Het mesje rust op een nokje aan de linkerkant van de krabber, anders was-ie er nu al uitgevallen.

TheHaul%202016-03-08-09_zpskxt3rc9y.jpg

Beide punten van aandacht kun je tegenkomen bij een bêta test van een nieuw scheermes. Da's dus niet zo'n probleem. Als ik een nieuw mesje laad, moet ik gewoon even opletten hoe ik de Bunny vasthoud. De andere testkrabbers (er zijn er in totaal acht of zo) schijnen dit probleem niet te hebben, dus het zal wel alleen bij deze ene krabber voorkomen. Omdat de veren met de hand worden gebogen, zal iedere Bunny nog wel een eigen karakter hebben. Tom gebruikt wel een mal om de veer te buigen, maar het wordt verder met de hand gedaan.

De scheerbeurt.

Ik was eigenlijk van plan pas morgen te scheren, maar ik kon nu natuurlijk niet meer wachten. Dus op pad naar de badkamer alwaar ik de volgende spullen bijeen pakte:

• The Golden Nib A-kwaliteit zilvertip dassenharen kwast
  • Cella scheerzeep
  • Nijntje (dûh!) met de 'mild' kam
  • Schick Platinum mesje

SoS%202016-03-08_zps2sqqihix.jpg

Maar.... ik was natuurlijk weer té gehaast en had dus geen goede voorbereiding. Domdomdom. :cry: Dát, óf het mesje was een slechte. Hoe ook, de krabber trok en trok. Ik heb nog de andere twee kammen uitgeprobeerd, maar dat hielp niet. Het werd dus een ruwe scheerbeurt. Maar... het resultaat was: glad! Beetje schraal, maar glad! :D

Morgen gebruik ik dezelfde materialen, maar dan een Personna mesje in plaats van de Schick.

Lessen van de dag:

• De Bunny is een prachtig scheermes!
  • Opletten bij het laden van een nieuw mesje (dat de oude er niet uitvalt en dat de nieuwe recht komt te zitten)
  • Neem de tijd voor een goede voorbereiding! (mijn fout) ;)

Dank voor deze eerste review.

Het ding ziet er een beetje uit als een verfkrabber, en heeft een kop die wat lomp aandoet zo op de foto's. Het gewicht komt daardoor een beetje als een verrassing want ik had m zwaarder ingeschat. Gelukkig is dat niet het geval, want ik houdt niet zo van zware krabbers. Niet dat mij dat uit zo moeten maken gezien dat het ding recht is, maar toch. Het drie-in-éen-systeem vind ik goed uitgedacht.

Benieuwd naar je verdere bevindingen.

• 2 weeks later...