Marcel Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Even voorstellen: de roemruchte Darwin krabbers. Ik ben de gelukkige bezitter van een Darwin Standard. Deze messen zijn gemaakt van zogenaamd cobaltstaal, zijn volledig massief en hebben een tamelijk typisch uiterlijk. Ze hebben geen nikkel of chroomcoating, net als bij hedendaagse RVS krabbers. Handgemaakt in Sheffield, England in de jaren 20 van de vorige eeuw. Dat ze handgemaakt zijn kun je zien aan de ietwat onregelmatige tanden; de uitholling tussen de tanden in is niet overal even diep. Als je foto's ziet van meerdere Darwins, dan ziet geen enkele kop er gelijk uit. BIj sommigen steken de karakteristieke pennen wat hoger boven de topplaat uit dan bij de andere. De Darwin Deluxe is nog gewilder dan de Darwin Standard en heeft een iets andere kop, en dan schijnt er ook nog een soortement van adjustable variant te zijn. Het zijn tamelijk agressieve, efficiente krabbers en ook nog eens erg zwaar. Ze zijn niet Muhle R41 agressief, maar ze bijten wel. Ik moest er best even aan wennen. Ik ben mijn mes zelf bij stom toeval erg goedkoop tegen het lijf gelopen, maar op eBay gaan dit soort messen voor honderden euro's van de hand, aangezien ze erg gewild zijn bij verzamelaars. Als ik het geld er al voor had, dan zou ik het niet uitgeven aan een mes als dit. Maar nu ik het heb (of eigenlijk al bijna 2 jaar), laat ik het ook niet zomaar meer gaan. Toen mijn vrouw deze krabber voor het eerst zag neuriede ze ineens de tune van de Adams Family , toeval? Oordeel zelf:
Lampuhkap Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Erg mooi ding Marcel Adams Family...i love that
Frans Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Schitterend Marcel! Echt Olde English handwerk om het zo maar eens uit te drukken.
Marcel Posted August 14, 2013 Author Posted August 14, 2013 Dank! Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er meer leden hier zijn die zo'n ding hebben. Ik heb het mes hier in Nederland opgeduikeld tussen een stapel oude meuk op Marktplaats, dan zou je denken dat er meer moeten zijn.
-ko- Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Mooi mes! Zou het er niet aan uitgeven, maar als je hem op een rommelmarkt toeballig tegen komt moet je hem dus kopen.
marzman Posted August 14, 2013 Posted August 14, 2013 Gaaf ding inderdaad, ziet er in ieder geval "anders" uit. Heel ergonomisch lijkt dat hoekige handvat mij niet of valt dat mee?
Marcel Posted August 14, 2013 Author Posted August 14, 2013 Dat valt heel erg mee, het handvat is zeshoekig waardoor het niet snel zal "rollen" tussen je vingers, de ribbels zijn ook goed voor wat grip.
ShockWave_Omega Posted August 15, 2013 Posted August 15, 2013 Erg gaaf uitziende krabber ach ja .. weer iets om voor te sparen
Shave and More Posted August 15, 2013 Posted August 15, 2013 Machtig mooi mes Marcel! Heel apart en erg ArtDeco
Snuff Posted August 15, 2013 Posted August 15, 2013 om een of andere reden kwam m'n bericht gisteren niet door. Ik kan best begrijpen dat je deze niet weg wil doen, is wel een speciaal en ook mooi mes, zal alleen maar in waarde stijgen.
daniel146 Posted August 15, 2013 Posted August 15, 2013 Prachtig mes... ben jaloers Anders ik wel. Schitterend mes
Barbiere di Figaro Posted August 15, 2013 Posted August 15, 2013 Schitterend mes! Heb hem "in het echt" gezien en vastgehouden. Erg mooi verzamelstuk!
merwtje Posted September 4, 2013 Posted September 4, 2013 Dit is ook zo'n uniek model, de "Adjustable" zou je hem kunnen noemen... Gevonden in Engeland.
Marcel Posted September 4, 2013 Author Posted September 4, 2013 Da's ook een hele mooie Erwin, die van jou ziet er ook iets minder doorleefd uit dan die van mij. De basis plaat heeft aan de zijkant erg veel weg van de R41. Of eigenlijk andersom.
koenfucius Posted August 20, 2019 Posted August 20, 2019 Een oud draadje afstoffen Hierboven zie je dus de Darwin Standard en de Darwin adjustable. Daarnaast is er nog de Darwin Deluxe. Het enige verschil tussen de Standard en de Deluxe is (voorzover ik weet), de kop. Bij de Deluxe zijn er 3 gaatjes, bij de Standard (en Adjustable) slechts 1. De Darwin is zeer herkenbaar en ziet er (naar mijn bescheiden mening) fantastisch uit. Blijkbaar delen velen deze mening want de krabber is erg gezocht (en daarom erg duur). Bovendien hebben velen de krabber gekopieerd ("geïnspireerd door" heet dat dan), zie o.a. de greepjes van Wolfman, de Asylum Evolution, de Windrose krabbers. Daarnaast is ook www.rasoirsdarwin.com aan het pogen om de Darwin te doen herleven. Hoe scheert zo'n Darwin Deluxe? Wel, ik heb weinig met auto's, maar ik vergelijk het met een van mijn buren. Die rijdt doordeweeks met zo'n SUV van een onbestemd merk, ongetwijfeld oerdegelijk en betrouwbaar. Maar op zondag, als het weer een beetje meezit, zie ik hem met een brede glimlach met zoiets rondrijden (foto licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0 Generic, foto van alan watkin). Nu heb ik onlangs nog een ander exemplaar van de Darwin bekomen, de "bijou" (juweel), een krabber voor dames. Deze zit er even fantastisch uit en is gewoon een miniatuur-versie van de Darwin. Door het kleine formaat aanvaardt deze geen gewone standaard-mesjes, maar enkel eigen mesjes. Zoals gebruikelijk bij een familie-reünie, verschillende foto's van zpwel de Deluxe als de Bijou 3
koenfucius Posted August 21, 2019 Posted August 21, 2019 en misschien ook meer eens mijn foto in de goeie richting draaien 3
JeroenP Posted August 21, 2019 Posted August 21, 2019 @koenfucius erg mooi en tegelijkertijd ook erg 'middeleeuws' , als je begrijpt wat ik bedoel. 1
Recommended Posts