hanwer Posted February 21, 2016 Posted February 21, 2016 (edited) Onlangs een opknappertje verworven dat in zijn soort weer een vintage juweeltje blijkt te zijn. De naam Bradrei verwijst naar Willy Bracht. Dit schijnt een familielid te zijn van Frits Bracht die in 1939 DOVO overnam. In een jubileumeditie van DOVO wordt vreemd genoeg Bradrei aan Fritz Bracht gelinkt. Dat lijkt echter een vergissing te zijn. Willy en Fritz Bracht schijnen familie te zijn, maar wat de relatie tussen de twee is heb ik niet kunnen ontdekken. Bij het schuren van het mes heb ik het nog vaag aanwezige opschrift "Biedermeier Nachschliff" geprobeerd te ontzien. Geen idee wat dat betekent. Het mes (tussen 5/8 en 11/16 in, dus 21/32 , volledig hol) bleek gemakkelijk te slijpen en scheert heerlijk. http://i67.tinypic.com/riae05.jpg Edited February 21, 2016 by Guest
efsk Posted February 21, 2016 Posted February 21, 2016 Er zit ontzettend veel overlap tussen Willy en Fritz Bracht messen. Derhalve verwacht ik dat er heel veel is samengewerkt tussen de twee. De scales van jouw Bradrei lijken qua opschrift erg op die van éen mijner Tennissen: ook het merk, met daaronder für zarte haut. Nog niet tegengekomen bij andere merken. Ook heb ik Bradrei's gezien met een ets van een type wat ik voorheen alleen bij Tennis gezien heb. Nu is het zo dat van Tennis bekend is wanneer het is overgenomen door Fritz Bracht/Dovo, maar vrij weinig van wat er daarvoor gebeurde. Het zou mij echter niet verbazen als Tennis en Bradrei beiden Willy's merken waren, en dat dezen zijn overgenomen door Dovo onder Fritz. Nachschliff betekent dat het mes een keertje machinaal herslepen is. Het zal van oorsprong dus iets minder hol geweest zijn.
hanwer Posted February 22, 2016 Author Posted February 22, 2016 Dank voor je reactie. Waar zou dat "Biedermeier" van Biedermeier Nachschliff dan op slaan, een bepaalde manier van slijpen? In ieder geval ziet het er wat forser hol geslepen uit dan gemiddeld.
efsk Posted March 6, 2016 Posted March 6, 2016 Ik ga even mezelf op de borst kloppen want ik blijk een juiste aanname te hebben gedaan. Namelijk heb ik gevonden een advertentie voor Tennis DE-mesjes, vermoedelijk van voor 1930 dus 20 jaar voordat Fritz Bracht Tennis opnam in de Dovo-familie. Hierop staat dat Tennis gefabriceerd is door Willy Bracht te Haan bij Solingen. Leuk. Stukje geschiedenis opgeklaard.
hanwer Posted March 6, 2016 Author Posted March 6, 2016 Geweldig Richard. Ik zag laatst een Tennis scheermes voorbij komen met dezelfde romig gele scales met een zelfde qua opmaak en lettertype uitgevoerd logo in rood en daaronder "fuer zarte haut". Jij had dit al eerder geconstateerd. Je theorie klopt dus helemaal. Wel raar dat niet meer te ontdekken is wat de relatie is tussen Willy en Fritz, broers, neven, ooms? Willy lijkt helemaal in de vergetelheid te zijn opgegaan.
hanwer Posted March 6, 2016 Author Posted March 6, 2016 Zo'n Tennis zag ik laatst inderdaad ook. Mooi verhaal trouwens, ik heb het met plezier gelezen.
efsk Posted March 6, 2016 Posted March 6, 2016 Was mijn tweede mes. Erg blij mee toen. Nog steeds trouwens. Ook het mes wat me het ergst gesneden heeft
hanwer Posted March 6, 2016 Author Posted March 6, 2016 Ja, ook met de Bradrei ben ik erg blij. Ik heb die reclame voor Tennis de-mesjes van Willy Bracht inmiddels via google gezien, en die schijnt uit een tijdschrift van 1940 te stammen. Dat maakt het mysterie dan weer wat groter, want Fritz heeft in 1939 Dovo overgenomen, en had het Tennis merk toen al op zijn naam staan. Wellicht is Willy toen Fritz Tennis overnam, verder gegaan met de Tennis de-mesjes, en zijn eigen Bradrei merk voor open scheermessen.
efsk Posted March 6, 2016 Posted March 6, 2016 Volgens de Dovo website is Tennis in 1952 door Dovo overgenomen. Dat zou erop duiden dat Fritz het merk dus niet al in '39 op zijn naam had staan.
Recommended Posts