onno Posted February 20, 2016 Posted February 20, 2016 Beste natte scheerders, Een vraag voor dit forum op de vrije zaterdag van deze Gilette afkicker. Er zijn zachte en harde zepen. Als ik het nog goed weet (met hulp van wikipedia) wordt zeep gemaakt met een vet/olie en een loog wat we verzeping noemen. Dat reageert tot zo'n lange molecuulreeks. Hiermee kan de ene staart in water oplosbare stoffen vangt en de andere kant in vet oplosbare stoffen. Daarnaast ontstaat er glycerine in dat proces. Tot zover mijn middelbare school scheikunde. Dan komen de vragen: Zit in een zachte zeep (crème) glycerine en in een harde zeep niet? Is dan het enige verschil dat je met harde zeep langer moet laden en wellicht iets goedkoper uit bent? Is glycerine alleen maar een transportmiddel voor zeep in scheercrème of heeft het ook nog een andere functie? Of andersom zit er een nadeel aan? Heeft dit invloed op onze al dan niet overgevoelige dan wel droge kelen? Wat betekent die term driemaal gemalen zeep nu eigenlijk? Is malen alleen het verwijderen van glycerine? Waarom drie keer? Op internet wordt ook gesproken over gemalen Franse zeep. Zou dat hetzelfde zijn? Wie heeft het chemische en dermatologisch inzicht voor mij/ons?
Hanskoning Posted February 20, 2016 Posted February 20, 2016 Ik heb je vraag drie keer gelezen maar ik mis de benodigde kennis om hier antwoord op te geven
onno Posted February 20, 2016 Author Posted February 20, 2016 Ik heb ook maar 1 kenner nodig. Liefst eigenlijk maar 1 anders krijgen we weer tegenstrijdige antwoorden
Snuff Posted February 20, 2016 Posted February 20, 2016 Triple milling is een fabricatieproces ook wel gekend als French milled. Waarom? De zeep wordt versneden en gerold tot het de juiste substantie heeft en dit dus drie maal. Daarna wordt de zeep gevormd en gerijpt. Voordeel is dat alle loten zeep steeds hetzelfde opschuimen zowel bij het aanbreken als het laatste restje. De textuur is ook altijd hetzelfde, werd eerst in Frankrijk gebruikt ook voor gewone zepen. Daarom kan je met een pot Martin De Candre bijvoorbeeld ruim een jaar doen.
onno Posted February 20, 2016 Author Posted February 20, 2016 A ha, dus het heeft vooral ook te maken met de stabiliteit van het product. Maar de vaste potten zeep van Engelse fabricage als Dr. Harris e.d. Is dat dan ook triple milled? Of eea tussenvorm?
Recommended Posts