Albert61 Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Hallo,allereerst ik ben nieuw op dit forum.Heb mij reeds voorgesteld in de rubriek "welkom". Als beginnend slijper en omdat er vreselijk veel verspreid staat over slijpen op dit forum: is er een site met daarop een, enigszins door leden van dit forum geaccepteerde ,uitleg over het slijpproces van een open scheermes? Bij voorbaat dank! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Nee dat bestaat niet, eerst moeten we weten welke stenen je gaat gebruiken, soort en grit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert61 Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 Ok,dit was ik van plan: 1.naniwa diamond 800-1000 of net nieuwe binsui 1000 2. naniwa superstone 3000 3.belgisch brok of "pierre a menuisier naturelle fabr.CPF of oud steentje op hout zeer fijn type "vide grenier" Dat zou m.i. voldoende moeten zijn,maar ben benieuwd naar andere meningen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Wat bedoel je precies met "naniwa diamond" ? Met een coticule kun je in ieder geval een heel eind komen. Er is trouwens niet 1 manier, het kan op heel veel manieren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert61 Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 Daar zou echte diamant in de slijplaag zitten;de steen was iig duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert61 Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 Gaat ook wel vlotter met de "diamantsteen" dan met een gewone 1000 steen van naniwa b.v. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Ik zou zeggen, probeer het een en ander uit! Merk je vanzelf waar het misschien wat te kort schiet Al doende leert men. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 Als je met een coticule aan de slag gaat kan je hier een hoop info halen Als die naniwa diamant bevat is ie eigenlijk alleen geschikt voor messen die beschadigd zijn te herstellen zoals al geschreven door anderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert61 Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 Iedereen bedankt voor de reacties en links. Ik ga weer vrolijk verder op de ingeslagen weg! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 De Binsui 1000 is volgens Dictum een natuurlijke Japanse watersteen met een grit van 800 tot 1200. Ik denk dat ik deze zou preferen boven een diamant steen die lastige groeven kan maken die pas op de hogere grits zichtbaar worden. De Belgische brok kan je ver genoeg brengen om comfortabel te kunnen scheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert61 Posted February 13, 2016 Author Share Posted February 13, 2016 Dankjewel Tony,dit ga ik doen.Steen komt idd van Dictum. Bewaar de diamant wel voor keukenmessen en probleemgevallen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted February 13, 2016 Share Posted February 13, 2016 De algemeen geaccepteerde manier van correct slijpen is díe manier, die voor jou werkt, je mes zo scherp krijgt dat jij je er fijn mee kan scheren en die bij voorkeur niet tot honewear leidt. Met de voorgangers eens: geen diamant om de vouw te zetten, die is voor correcties als je eens een mes met frons of hapje hebt waar je een hoop staal moet verwijderen om alles netjes recht te krijgen. Je kunt eventueel de 3k ook nog even gebruiken, maar vanaf de Binsui naar een coticule en dan al verdunnend scheerklaar krijgen moet goed mogelijk zijn (mij met de coticule nooit gelukt trouwens, maar dat zal aan mij liggen). Als je Belgisch brok met ingewikkelde naan een coticule is althans. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albert61 Posted February 14, 2016 Author Share Posted February 14, 2016 Bedankt efsk,ga beide proberen.Wil het goed doen,maar wel met zo min mogelijk moeite. Ja ik heb een belgisch brok gekocht in Nederland.bleek ook coticule genoemd te kunnen worden in Belgie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted February 16, 2016 Share Posted February 16, 2016 Als ik even in mag haken op je topic heb ik ook nog een vraag. Zou een steen met 1000 grit en een Belgisch blok voldoende zijn om een mes dat in redelijke staat, met een recht lemmet weer in helemaal scherp te krijgen ? Of zou een Belgisch blok alleen ook voldoende zijn ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted February 16, 2016 Share Posted February 16, 2016 Ik heb het mes nog niet maar m'n opa had er nog één voor me. Op t moment breng ik m'n koksmessen die ik professioneel gebruikt ook nog regelmatig weg om te laten slijpen maar dit wil ik ook zelf gaan doen. Vandaar de vraag, misschien kan ik het combineren en een goede steen voor beide kopen. Toevallig weet ik wel iemand op dit die vlakbij Utrecht woont en redelijk met een slijpsteen om weet te gaan dus daar zou ik eventueel ook nog om hulp kunnen vragen. Bedankt voor de tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted February 17, 2016 Share Posted February 17, 2016 Ik heb het mes nog niet maar m'n opa had er nog één voor me. Toevallig weet ik wel iemand op dit die vlakbij Utrecht woont en redelijk met een slijpsteen om weet te gaan dus daar zou ik eventueel ook nog om hulp kunnen vragen. Bedankt voor de tips! Laat maar weten als je zo ver bent Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts