Jump to content

algemeen geaccepteerde manier correct slijpen

Albert61

Recommended Posts

Hallo,allereerst ik ben nieuw op dit forum.Heb mij reeds voorgesteld in de rubriek "welkom".

Als beginnend slijper en omdat er vreselijk veel verspreid staat over slijpen op dit forum:

is er een site met daarop een, enigszins door leden van dit forum geaccepteerde ,uitleg over het slijpproces van een open scheermes?

Bij voorbaat dank!

Ok,dit was ik van plan:

1.naniwa diamond 800-1000 of net nieuwe binsui 1000

2. naniwa superstone 3000

3.belgisch brok of "pierre a menuisier naturelle fabr.CPF of oud steentje op hout zeer fijn type "vide grenier"

Dat zou m.i. voldoende moeten zijn,maar ben benieuwd naar andere meningen.

De Binsui 1000 is volgens Dictum een natuurlijke Japanse watersteen met een grit van 800 tot 1200. Ik denk dat ik deze zou preferen boven een diamant steen die lastige groeven kan maken die pas op de hogere grits zichtbaar worden. De Belgische brok kan je ver genoeg brengen om comfortabel te kunnen scheren.

De algemeen geaccepteerde manier van correct slijpen is díe manier, die voor jou werkt, je mes zo scherp krijgt dat jij je er fijn mee kan scheren en die bij voorkeur niet tot honewear leidt.

Met de voorgangers eens: geen diamant om de vouw te zetten, die is voor correcties als je eens een mes met frons of hapje hebt waar je een hoop staal moet verwijderen om alles netjes recht te krijgen. Je kunt eventueel de 3k ook nog even gebruiken, maar vanaf de Binsui naar een coticule en dan al verdunnend scheerklaar krijgen moet goed mogelijk zijn (mij met de coticule nooit gelukt trouwens, maar dat zal aan mij liggen). Als je Belgisch brok met ingewikkelde naan een coticule is althans.

Als ik even in mag haken op je topic heb ik ook nog een vraag.

Zou een steen met 1000 grit en een Belgisch blok voldoende zijn om een mes dat in redelijke staat, met een recht lemmet weer in helemaal scherp te krijgen ? Of zou een Belgisch blok alleen ook voldoende zijn ?

Ik heb het mes nog niet maar m'n opa had er nog één voor me.

Op t moment breng ik m'n koksmessen die ik professioneel gebruikt ook nog regelmatig weg om te laten slijpen maar dit wil ik ook zelf gaan doen. Vandaar de vraag, misschien kan ik het combineren en een goede steen voor beide kopen.

Toevallig weet ik wel iemand op dit die vlakbij Utrecht woont en redelijk met een slijpsteen om weet te gaan :-) dus daar zou ik eventueel ook nog om hulp kunnen vragen.

Bedankt voor de tips!

Ik heb het mes nog niet maar m'n opa had er nog één voor me.

Toevallig weet ik wel iemand op dit die vlakbij Utrecht woont en redelijk met een slijpsteen om weet te gaan :-) dus daar zou ik eventueel ook nog om hulp kunnen vragen.

Bedankt voor de tips!

Laat maar weten als je zo ver bent