Albert61 Posted February 13, 2016 Posted February 13, 2016 Mijn naam is Albert,scheer zon twee jaat met een open mes.Het mes van mijn opa was de aanleiding om het te gaan proberen.Inmiddels scheer ik me daar (ook) mee.Mijn lol is toch oude messen nieuw leven in te blazen.Zal t.z.t.wat fotoos plaatsen.Lees hier dat het qua slijpen best ver gaat ,ik hoef niet zooo ver.Heb al stenen e.d. Mijn vraag:wat is zo een beetje de algemeen geaccepteerde methode van het hele slijpproces en kan iemand mij een link geven? Daarna ga ik het eerst zelf proberen.Ik heb dus al iets slijpervaring.Alvast bedankt!
efsk Posted February 13, 2016 Posted February 13, 2016 Welkom Voor het gemak en de vindbaarheid voor toekomstige generaties slijpers is het wellicht handig je vraag te stellen in het "straight razor" gedeelte van het forum. Daar staat sowieso al het een en ander verzameld aan slijpvragen en -antwoorden. Benieuwd naar je foto's!
Snuff Posted February 13, 2016 Posted February 13, 2016 Lees hier dat het qua slijpen best ver gaat ,ik hoef niet zooo ver.Heb al stenen e.d.Mijn vraag:wat is zo een beetje de algemeen geaccepteerde methode van het hele slijpproces en kan iemand mij een link geven? Daarna ga ik het eerst zelf proberen.Ik heb dus al iets slijpervaring.Alvast bedankt! Welkom Albert, tof dat je met je opa's mes scheert. Wat ik niet goed begrijp is wat je bedoelt met het best ver gaat met slijpen? Ik zal het wel verkeerd begrijpen maar het verste dat je kan gaan is een mes die volledig op scherpte is toch? Zoals ik al aangaf in het andere draadje zou het helpen als je ons vertelt welke stenen je hebt, welke korrelgrootte indien van toepasssing en hoe je het nu doet. Dan helpen we je wel verder als het kan.
Albert61 Posted February 13, 2016 Author Posted February 13, 2016 Bedankt voor de welkomstwoorden. Met ver gaan qua slijpen bedoel ik:het gebruik van heel veel verschillende stenen (ook kostbaar),terwijl ik denk dat je wellicht met mijn opgesomde stenen onder afdeling "straight razors" al een heel eind komt. Scherp is scherp is misschien een verkeerde uitspraak,ik vind (als ik mijn best doe) mijn messen aardig scherp,maar misschien kan het wel scherper,vast wel denk ik.HOE scherp kan het gaan?EN ik wil niet dat al mijn hobby's teveel geld gaan kosten...
Snuff Posted February 13, 2016 Posted February 13, 2016 En dan heb je nog het feit dat op zeker moment scherp zo scherp wordt dat het oncomfortabel gaat scheren en hoe fijner de snede hoe sneller die ook aan verval onderhevig is.
Albert61 Posted February 13, 2016 Author Posted February 13, 2016 bedankt voor alle reacties,ik heb zeker antwoorden gekregen.
Nienke Posted February 13, 2016 Posted February 13, 2016 Welkom! Succes met het mes van je Opa. Leuk dat je daar mee aan de slag gaat. Maar idd zoals Kalerolf zegt zou ik een ander mes pakken om het slijpen mee onder de knie te krijgen. Veel lees plezier in de afdeling Straight Razors.
Marcel Posted February 13, 2016 Posted February 13, 2016 Welkom en veel succes met het vinden van een fijne slijpmethode! @kalerolf: Hoe vaak moet je tennissen om een racketgeleerde te worden?
Recommended Posts