efsk Posted February 11, 2016 Posted February 11, 2016 Heren, dames ook Tijd om weer eens een merk in het spotlicht te zetten. Rotbart dit keer. Klassiek Solinger merk, met lange historie. Ergens voor 1924 is het merk gedeponeerd door de Otto Roth AG. Dat bedrijf is in dat jaar gefuseerd met Büchner, en de Büchner GmbH, gevestigd in Berlijn, werd ergens na de oorlog overgenomen door Gillette. Vandaar ook dat er Rotbart Slim Twists bestaan, en meer op Gillettes gelijkende Rotbarts. Als Rotbart heeft het bedrijf vervolgens nog lange tijd bestaan, nog steeds in Berlijn. Of dat nu nog zo is weet ik niet. De bekendste Rotbart is waarschijnlijk wel de Mond Extra. Deze komt later aan de beurt. Een wit plastic krabber. 15 gram. Niet heel bijzonder lijkt het. Dan wil je de kop losschroeven. Huh? Effe zoeken, draaien moet aan het eind van de greep. En dan blijkt het een plastic tweedelige krabber! Ik wist niet eens dat het bestond (en nee, de sharkbone is er geen, met bout en moer is dat een vierdelige).
Marcel Posted February 11, 2016 Posted February 11, 2016 He, ik wist ook niet dat dat bestond. 2 delig èn kunststof.
efsk Posted February 11, 2016 Author Posted February 11, 2016 Nou, het bizarre is dat Gillette ditzelfde model blijkt te hebben gehad. Zie Mr. Razor.
mhharsta Posted February 11, 2016 Posted February 11, 2016 Mooie vondst Richard, die heb ik ook nog niet eerder gezien.
Hanskoning Posted February 11, 2016 Posted February 11, 2016 Ziet er weer fraai uit en geen gewicht met 15 gram zouden er nog lichtere krabbers bestaan?
efsk Posted February 11, 2016 Author Posted February 11, 2016 Deze Fasan is 12 gram, en deze Bonsa is 11 gram. De Rotbart is een zwaargewicht wegens de tweedeligheid, die maakt dat er feitelijk nog een greepje in het greepje zit. Ik heb in mijn openingspost blijkbaar een fout gemaakt: Gillette nam Büchner al in 1926 over. Overigens is de krabber me geleverd door Merwtje.
merwtje Posted February 11, 2016 Posted February 11, 2016 Ja, het zal merwtje weer niet zijn....... Bedankt Richard voor de leuke beschrijving.
efsk Posted February 12, 2016 Author Posted February 12, 2016 Op Gut-Rasiert wordt deze krabber onder de Mond-Extra 15 geplaatst. Kenmerkend voor de 15-reeks blijkt de onderplaat te zijn die daar dezelfde vorm heeft als dit plastic dingetje.
Recommended Posts