Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heren, dames ook

Tijd om weer eens een merk in het spotlicht te zetten. Rotbart dit keer. Klassiek Solinger merk, met lange historie.

Ergens voor 1924 is het merk gedeponeerd door de Otto Roth AG. Dat bedrijf is in dat jaar gefuseerd met Büchner, en de Büchner GmbH, gevestigd in Berlijn, werd ergens na de oorlog overgenomen door Gillette. Vandaar ook dat er Rotbart Slim Twists bestaan, en meer op Gillettes gelijkende Rotbarts. Als Rotbart heeft het bedrijf vervolgens nog lange tijd bestaan, nog steeds in Berlijn. Of dat nu nog zo is weet ik niet. De bekendste Rotbart is waarschijnlijk wel de Mond Extra. Deze komt later aan de beurt.

DSC03694.JPG

DSC03696.JPG

Een wit plastic krabber. 15 gram. Niet heel bijzonder lijkt het.

DSC03697.JPG

DSC03698.JPG

DSC03699.JPG

Dan wil je de kop losschroeven. Huh? Effe zoeken, draaien moet aan het eind van de greep. En dan blijkt het een plastic tweedelige krabber! Ik wist niet eens dat het bestond (en nee, de sharkbone is er geen, met bout en moer is dat een vierdelige).

DSC03700.JPG

Posted

Deze Fasan is 12 gram, en deze Bonsa is 11 gram. De Rotbart is een zwaargewicht wegens de tweedeligheid, die maakt dat er feitelijk nog een greepje in het greepje zit.

Ik heb in mijn openingspost blijkbaar een fout gemaakt: Gillette nam Büchner al in 1926 over. Overigens is de krabber me geleverd door Merwtje.

Posted

Op Gut-Rasiert wordt deze krabber onder de Mond-Extra 15 geplaatst. Kenmerkend voor de 15-reeks blijkt de onderplaat te zijn die daar dezelfde vorm heeft als dit plastic dingetje.