Ga naar inhoud
Harkos

Merkur Super Stainless Platinum Coated

Aanbevolen reacties

P_M_Merkur.jpg.2c80627c736dfb4b9d0bbd6be4499bd0.jpg

Als reeds eerder in de Sotd vermeld, begon ik met enig scepsis aan deze Merkur. Uiteindelijk levert het mesje 7 goede beurten, waarvan de laatste acceptabel was, zeker niet slecht, maar ook niet top. Het mesje heeft in het algemeen geen problemen gegeven met hoekgevoeligheid. Gedroeg zich in alle krabbers redelijk voorspelbaar. Helaas haalde ik bij de 3e x mijn hals een beetje open, waardoor ik bij de volgende 2 beurten even niet onbenullig kon door scheren, maar met enig beleid deed het mesje dat plekje ook wel.

Mijn beoordeling wordt dan: ruim voldoende. Goed mesje, maar er zijn betere. Ik koop ze zeker niet met name vanwege de prijs.

1- De Merkur al lang geleden, voordat ik dit allemaal bijhield gebruikt, omdat die mesjes bij de krabbers worden geleverd. Heb echter weinig verheugende herinneringen hieraan. Welnu met enige scepsis, vanwege wat je zo links en rechts er over leest, er mee begonnen.

In de S1 voelt het meteen vertrouwd en goed. Dat mesje scheert prima in deze krabber. Best tevreden. Een goede scheerbeurt van 3 ronden en omdat er nog voldoende schuim was ook nog eens de halsstreek wat extra aandacht besteedt in een 4e. Alles mooi glad zonder schade of irritatie.

2- De Merkur in de progress. Het mesje snijdt zeer goed. Als hij dit niveau kan handhaven, moet ik mijn mening straks bijstellen, maar eerst maar even verder kijken. Immers de 2e x pas.

Ja duidelijk dat dit samen is getest. De krabber en het mesje passen bij elkaar. De Progress op 3,5 levert een absoluut comfortabele beurt zonder wat dan ook. Het mesje doet ongemerkt zijn werk, met een goed resultaat. Geen gepruts met vaste of beperkte hoek.

3- De Merkur deed voor de 3e x zijn werk goed.Strakke snit en gladde bakkes.

Maar dat kon ook haast niet anders met het mesje in de S2. Zo wat liep dat ding lekker door de glijbaan op de bakkes. Even iets te veel bravoure en hup een plakje hals mee genomen. Eindelijk weer eens een reden om de aluin te voorschijn te halen. Dit keer zonder voetje.

4- De Merkur is nog goed op snit.

Of het aan de combi ligt weet ik niet, maar heb vanmorgen aardig mijn halsstreek toegetakeld. Nou zat daar nog een plekje van gisteren, maar met het mesje in de Apollo moest ik erg opletten, om niet meer schade aan te richten.

5- Het mesje heeft mijn 5 norm gehaald en er is geen reden om er niet nog een paar beurtjes mee te doen. Zien waar het schip strandt. Mogelijk moet ik eens overwegen mijn norm te verhogen, want een gemiddelde van 7,7 en de meeste mesjes, die boven de 6 uitkomen maken die 5 norm eigenlijk niet houdbaar.

Vanwege de halsschade en ook daar het weer eens tijd werd, de Fat Handle uit de kast gehaald. Die scheert onbenullig makkelijk en defensief. Ergo geen aluin vanmorgen. De hals kan iets gladder, maar even niet extra geïrriteerd. Over het geheel genomen best een goede beurt van 3 rondjes en geen schade, zodat morgen de boel weer klaar is.

6- Het mesje heeft deze beurt ook goed doorstaan, maar heb wel het gevoel, dat het minder wordt. Moest goed op de hoek letten.

In de R41 een strakke beurt, maar moest wel opletten, dat de stand goed was en er geen druk ontstond. In elk geval de hals heel gehouden en is die weer mooi glad.

7- Het mesje was wel aan zijn eind. Deze keer ging nog, maar er was duidelijk sprake van weerstand. Ergo gebruikt en in de spaarpot.

In de Mulcuto, de super vedergewicht, had het mesje een lichte druk nodig en een zeker kordate haal om nog een goede snit te geven. Maar goed 7 beurten had ik er eigenlijk ook niet van verwacht en is toch bijna mijn gemiddelde. Gezien er na 3 rondes nog hier en daar wat boven het maaiveld uitstak, nog een 4e ronde als bijwerken gedaan, kon ik ook nog een keer van het schuim genieten.

Naar index Harkos

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb dit mesje 2 jaar terug voor het laatst gebruikt en als ruw ervaren en hield er toen scheerbrand en een rode nek aan over.

Ik denk dat ik er nog 2 heb liggen en zal er over een paar dagen weer is eentje gaan gebruiken.Misschien dat het mesje, gezien ook zijn prijs nu wel meer dan waard is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op B&B wordt dit mesje regelmatig en stelselmatig afgebrand. Wat mij betreft niet terecht want er is best mee te scheren (3 beurtjes voor mij) maar ik vind het wel een heel erg duur mesje, zeker gezien de middelmatige kwaliteit. Ik kan voor veel minder iets krijgen dat me veel beter bevalt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.