Wolf Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 Eigenlijk op wat advies uit. Ik ben aan het overwegen een Feather artist club dx non folding te kopen maar vind de handvatjes nogal lelijk (sorry). Het mooiste zou ik vinden om er een soort kamisori stijl handvat van te maken met touw of leer. Misschien dat iemand me kan vertellen die zo'n mes heeft of het rvs door het gehele handvat zit. (zodat ik het kunststof handvat eraf kan halen en met koord kan vervangen) of daar een andere mogelijkheid voor ziet. Bvd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 (edited) Is inderdaad compleet rvs, zo ziet het er uit als je het handvat verwijdert: Je kan het natuurlijk met touw omwikkelen maar een onderliggende houten handvat met daaromheen gewaxt touw geeft een ietwat volumineuzer handvat Mycarver heeft er ooit eentje gemaakt voor een Feather: UKRob maakt ook mooie handvaatjes voor de Feathers: en Maggard: Edited February 5, 2016 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted February 5, 2016 Author Share Posted February 5, 2016 Perfect allemaal, precies waar ik op gehoopt had. Ik denk dat je gelijk hebt voor wat betreft het hout overigens. Mooie voorbeelden wat er van te maken is. Het zal nog wel even duren allemaal denk ik voordat het zover is, ik zal er eerst mee gaan scheren om te kijken of het bevalt voordat ik hem verbouw. Ik ben niet super handig met hout maar zoiets kan ik nog wel aan denk ik. Ik ben wel vrij handig in knopen en wrapping. Erg bedankt voor jullie behulpzaamheid en advies, ik waardeer het zeer. Ik kan nu de knoop doorhakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 Eerste 4 foto's zijn niet te zien Ron. Opgelost, sorry was blijkbaar niet voor iedereen toegankelijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 Perfect allemaal, precies waar ik op gehoopt had. Ik denk dat je gelijk hebt voor wat betreft het hout overigens. Mooie voorbeelden wat er van te maken is. Het zal nog wel even duren allemaal denk ik voordat het zover is, ik zal er eerst mee gaan scheren om te kijken of het bevalt voordat ik hem verbouw. Ik ben niet super handig met hout maar zoiets kan ik nog wel aan denk ik. Ik ben wel vrij handig in knopen en wrapping. Erg bedankt voor jullie behulpzaamheid en advies, ik waardeer het zeer. Ik kan nu de knoop doorhakken. Graag gedaan, daar is het forum voor. Om eerlijk te zijn ik heb verschillende Feathers en gelijkaardige gehad met custom handvaatjes maar aangaande de kamisori versie vind ik het originele Feather Artist handvaatje nog het prettigst vasthouden, zowel qua vorm als aanvoelen (geeft iets mee als je het vasthoud), plus het is compleet waterproof. Qua uitzicht is natuurlijk wel mooiers te maken. Succes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted February 5, 2016 Author Share Posted February 5, 2016 Ik zal het ook eerst wel even zo proberen. Zo goedkoop zijn ze ook weer niet om ze te verprutsen dus ik wil wel vrij zeker van mijn zaak zijn. Misschien probeer ik eerst wel zo'n CJB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 5, 2016 Share Posted February 5, 2016 Is wel de goedkoopste manier om te zien of het wat voor je is, het zijn tenslotte de mesjes die het hem doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted February 5, 2016 Author Share Posted February 5, 2016 Is wel de goedkoopste manier om te zien of het wat voor je is, het zijn tenslotte de mesjes die het hem doen. Om te verprutsen bedoelde ik eigenlijk. Als de Feather me niet bevalt met scheren kan ik hem wel weer kwijt. Als ik het handvat eraf haal en ik maak er een puinhoop van minder, kan ik misschien beter een goedkoper mes om zeep helpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted February 6, 2016 Author Share Posted February 6, 2016 Handvat er af halen lijkt me niet zo'n punt. Ik bedoelde om een nieuw handvat te maken dat me beter zindt dan degene die ik er afgehaald had. Ik zit er wel over te denken om als dat lukt, het oude handvat gedeeltelijk op zijn plaats te houden, alleen hier en daar er wat afsnijden/schaven. Misschien dat ik dan wat van de structuur/vorm kan behouden zonder dat ik met hout en zo aan de gang moet. Dit zal wel niet haalbaar zijn maar als het niet lukt kan ik het kunststof alsnog helemaal weg halen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 6, 2016 Share Posted February 6, 2016 Zou wel moeten lukken gezien het een redelijk zacht materiaal is, met behulp van een zeer scherp mesje kan je daar vorm aan geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zbignjew Posted February 26, 2016 Share Posted February 26, 2016 Je kunt het natuurlijk ook met een vijl en schuurpapier vorm proberen te geven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted March 16, 2016 Author Share Posted March 16, 2016 De knoop maar doorgehakt. Het rubberachtige handvat er afgehaald. Als het goed warm maakt wordt het zacht en kun je het er zo van afstropen. Of je het er weer netjes opkrijgt is de vraag. Eerste probleem, de logo's zijn niet plastic maar gewoon van staal of zo en zijn er geen mogelijkheid af te krijgen. Begin half in paniek te raken. Dan toch maar de dremel erbij gepakt en ze wat afgevlakt, met name de hoeken, ik wil er ook niet teveel afhalen dat de balans in het mes verlies. Het ziet er nu echt niet meer uit. Ik zag toevallig een echte kamisori op ebay met een handvat van minicord en laat ik nu net datzelfde koord in verschillende kleuren thuis hebben liggen. Dit is mijn eerste poging, zal het nog wel een keer overdoen voordat ik het seal. Ben er blij met het eerste resultaat, ga het logo nog iets meer afvlakken en laat het koord nog iets langer naar achteren doorlopen. Hij ligt lekker in de hand met goede grip. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted March 16, 2016 Share Posted March 16, 2016 De knoop maar doorgehakt. Het rubberachtige handvat er afgehaald. Als het goed warm maakt wordt het zacht en kun je het er zo van afstropen. Of je het er weer netjes opkrijgt is de vraag. Eerste probleem, de logo's zijn niet plastic maar gewoon van staal of zo en zijn er geen mogelijkheid af te krijgen. Begin half in paniek te raken. Dan toch maar de dremel erbij gepakt en ze wat afgevlakt, met name de hoeken, ik wil er ook niet teveel afhalen dat de balans in het mes verlies. Het ziet er nu echt niet meer uit. Ik zag toevallig een echte kamisori op ebay met een handvat van minicord en laat ik nu net datzelfde koord in verschillende kleuren thuis hebben liggen. Dit is mijn eerste poging, zal het nog wel een keer overdoen voordat ik het seal. Ben er blij met het eerste resultaat, ga het logo nog iets meer afvlakken en laat het koord nog iets langer naar achteren doorlopen. Hij ligt lekker in de hand met goede grip. Ik vind 't mooier eruit zien dan dat rubberen handvat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted March 16, 2016 Share Posted March 16, 2016 Niet onverdienstelijk voor een eerste poging. Ik zou inderdaad bij de tweede poging het koord iets verder door laten lopen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted March 16, 2016 Share Posted March 16, 2016 Helemaal niet verkeerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rust Posted March 17, 2016 Share Posted March 17, 2016 Ziet er goed uit! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted March 18, 2016 Author Share Posted March 18, 2016 Besloten om toch maar voor oranje te gaan. Mocht ik het zat worden kan ik het altijd weer veranderen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
PI56 Posted March 18, 2016 Share Posted March 18, 2016 Netjes gedaan hoor. Flitsend kleurtje ook. Ik zelf vind de eerste wat betreft de kleur mooier, maar smaken verschillen nietwaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted March 18, 2016 Share Posted March 18, 2016 Zeker mooi gedaan! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buffel Posted March 18, 2016 Share Posted March 18, 2016 Nice ! Geeft meer karakter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted March 18, 2016 Author Share Posted March 18, 2016 Ziet er netjes uit. Ben wel benieuwd hoe hij er uitzag zonder rubber handvat en de omwikkeling. Heb je hier ook een foto van? Helaas niet gedaan. Ik zal hem nog wel een keer veranderen (helemaal zwart waarschijnlijk) Als ik het niet vergeet zal ik dan wel even een fotootje maken. Ik zat ook met het idee te spelen een ander soort wikkel te maken met een patroon of een Turks knot, maar ik denk dat iets simpels zoals dit beter past. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted April 25, 2016 Author Share Posted April 25, 2016 Ziet er netjes uit. Ben wel benieuwd hoe hij er uitzag zonder rubber handvat en de omwikkeling. Heb je hier ook een foto van? Dit is nadat ik het rubber handvat er afgehaald had en er al één en ander van afgeslepen had. In essentie, het metalen gedeelte met het Feather logo is van metaal en vormt onderdeel van het metalen handvat en het rubberen handvat zit er omheen als het ware. Ik waarschuw wel, als het rubberen handvat er af stroomt is er geen weg terug. Vanaf bovenaf Ik heb hem inmiddels een zwart handvatje gegeven. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Als dat je het beste bevalt is het prima, ik zou het te dun vinden, lijkt me meer te gaan richting kamisori en daar kon ik nooit qua handvat mijn gading in vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted April 25, 2016 Author Share Posted April 25, 2016 Als dat je het beste bevalt is het prima, ik zou het te dun vinden, lijkt me meer te gaan richting kamisori en daar kon ik nooit qua handvat mijn gading in vinden. Dat was ook inderdaad de look waar ik naar op zoek was. Het nylon koord geeft goed houvast. Ik heb ook dikker koord geprobeerd (dit is 1.5mm) en andere manieren van wikkelen (waardoor het handvat dikker werdt) maar dit bevalt het best. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wolf Posted April 25, 2016 Author Share Posted April 25, 2016 Als dat je het beste bevalt is het prima, ik zou het te dun vinden, lijkt me meer te gaan richting kamisori en daar kon ik nooit qua handvat mijn gading in vinden. Dat was ook inderdaad de look waar ik naar op zoek was. Het nylon koord geeft goed houvast. Ik heb ook dikker koord geprobeerd (dit is 1.5mm) en andere manieren van wikkelen (waardoor het handvat dikker werd) maar dit bevalt het best. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts