Jump to content

Wat is het verschil tussen straight razors?

Joeri

Recommended Posts

Ik ben op zoek naar een eeste straight razor. Ik scheer me al een tijdje met een shavette maar het is nu tijd om deze te upgraden. Ik had echter nog een vraag.

Ik weet dat Thiers-Essard en DOVO tot de betere merken behoren. Ik weet ook dat er verschillende soorten bestaan met rechthoekige punt, bolle punt, holle zijkant etc...

Maar wat is het beste voor een beginner? En wat is het beste voor een gevorderde?

Is een duurdere straight razor ook een betere straight razor en wat is dan precies het verschil?

Sorry voor de barrage aan vragen :D

Gewoon even kijken op het markt gedeelte hier en daar een eerste open scheermes aanschaffen, de vaste mensen hier zijn zeer kundig in het slijpen en dat is het allerbelangrijkste als je begint te leren.

Ga niet voor een dure Thiers-Issard en naar mijn bescheiden mening kan je de Dovo's laten liggen. Gewoon goed oud staal en leer daar een paar maand mee scheren, is het niks voor jouw ben je niet veel geld kwijt, is het iets waar je verder wil in gaan dan helpen we je terzijnertijd wel om mooiere exemplaren te bemachtigen. Denk niet dat een mes van 500 euro daarom beter zal scheren als eentje van 50 euro, dat is zeker niet altijd zo.

Succes met de leercurve!

Zolang het maar een recht en scherp mes is kom je al heel ver. Qua maat vind ik een 5/8 prettig om mee te manoeuvreren maar ik ben begonnen met een 7/8 en dat kan dus ook. Als je een mes via het forum aanschaft zit het wel goed met de kwaliteit en betaal je zeker niet de hoofdprijs. Succes en vooral veel plezier !!!

Ha Joeri

Bovenstaand is allemaal juist. Veel mensen vinden inderdaad een 5/8 of 6/8 mes met een ronde punt en hol geslepen het fijnst om mee te beginnen. Je kunt adn terecht bij de merken die je noemt, maar dan ben je meteen veel geld kwijt en krijg je niet noodzakelijkerwijs iets wat beter is dan je hier op de markt voor aanzienlijk minder kunt verkrijgen. Voordeel van de markt is dat dat messen zijn die door mensen die zichzelf met open mes scheren worden aangeboden, en die zelf slijpen en dus een mes aanbieden wat echt scherp is.