Kingjack Posted February 2, 2016 Posted February 2, 2016 Heeft er iemand ervaring met de Eden professional slijpstenen die verkrijgbaar zijn bij knivesandtools ? Een collega wil een setje aanschaffen en ik heb zelf alleen ervaring met de naniwa stenen.
Buffel Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 Goedkoop is vaak duurkoop... Zegt genoeg denk ik, investeer in een paar goede stenen , heb je een leven lang plezier van.
Kingjack Posted February 3, 2016 Author Posted February 3, 2016 Dank je Buffel. Ik heb inmiddels mijn oude stenen aan hem verkocht en zelf wat naniwa prof stenen gekocht
Kwast73 Posted July 13, 2016 Posted July 13, 2016 Ik eb al een onderwerp op dit forum gezet over mij niet scherp te krijgen fili. Zit dus het forum af te pluizen. Ik heb de volgende stenen, Eden 2000-5000, coticule en een Naniwa 10000, deze zijn op de coticule na niet vlak. Ik heb al een advies gekregen hoe ik ze moet vlakken, maar lees nu dat de Eden eigenlijk geen goede steen is........ is het verstandig om deze te houden?
Kogel Posted July 20, 2016 Posted July 20, 2016 De edens gebruik ik voor keukenmessen. Voor scheermes gebruik ik naniwa 2000. 5000, 8000 en 12000. En ik hen een grote naniwa vlaksteen. En daar vlak ik alles mee Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Loei Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 Als je een scheerklaar mes hebt en een strop, wat voor steen heb je dan nodig om je mes scheerklaar te houden? Volgens mij hebben we het dan over "touch ups" op een "finishing" steen?
Kingjack Posted July 21, 2016 Author Posted July 21, 2016 Dat klopt Loei. Er zijn mensen die een 8000 synthetische grit al voldoende vinden om hun mes scherp te houden. Persoonlijk hou ik meer van een natuurlijke steen, gebruik nu voornamelijk een chineese "12 K", coticule of een Japanse 5+.
Loei Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 Waar kun je het beste zo'n steen kopen dan? En loop je als beginner nog het risico een steen te verpesten zoals je een stropriem zou kunnen verpesten?
Kingjack Posted July 21, 2016 Author Posted July 21, 2016 http://www.knivesandtools.nl/ Heeft een redelijk aanbod aan synthetische Naniwa stenen.
efsk Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 voor minder kun je naar de welsh slates zoeken op ebay. gaan tot 15k voor naturals.
Loei Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 Bedankt voor de tip! Die zijn inderdaad wat goedkoper, ik zie alleen dat de graad er vaak niet bij staat. Zijn die Welsh slates altijd finishing stenen?
Tony Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 (edited) De welsh slates zijn er in 3 uitvoeringen, de "dark slate" Moet je hebben. Die 15k is een natuurlijk een schatting van de verkoper. Ik heb hem zelf ook en vind het een prima goedkope finisher. Je zou een kant met olie kunnen gebruiken voor het beste resultaat. De andere kant gebruik je dan met slurry als eerste en daarna ga je naar de oliekant. De meest gangbare optie met een consistent resultaat is m.i. een Naniwa 10k of 12k gevolgd door crox. Edited July 21, 2016 by Guest
Loei Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 Ik heb nog niet eens een open mes of strop en ben me al aan het verdiepen in stenen en honen
Loei Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 Ga ik onthouden Rolf, bedankt voor de tip. Ik was al bang dat ik makkelijk over de 100 euro zou gaan voor een combinatiesteen. Maar volgens mij kun je het bij een enkele 10K+ steen houden als je alleen scheerklare messen koopt.
efsk Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 zoek in jouw geval naar een goed duits of frans mes für harten bart of pour barbe dure. Laat dat door iemand goed slijpen. Zorg voor een strop. Kwast en zeep heb je al. Ga je scheren. Kom na een paar maanden terug met vragen over stenen.
HiFuMi Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 Ik heb alleen een Coticule gekocht bij mijn eerste mes , dat moet toch ook voldoende zijn schijnbaar om de boel scherend te houden ? heb ik nog rot veel voor betaald ook merkte ik later
Harkos Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 Misschien is het ook een optie voor de eerste keer met iemand samen doen. Hier ligt een combi Naniwa 3k en 10k. Die is niet dagelijks in gebruik. Eerst proberen en dan beslissen
Loei Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 Das ook een goed idee! Ik hou me eerst bij de opmerking van Richard, goed mes, goede strop en dat maar eerst onder de knie krijgen. Heb een Jaguar 5/8 op het oog, is dat geschikt voor de wat zwaardere baard?
HiFuMi Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 ik heb die ook lekker mes vind ik , denk dat elk goed mes alle baarden aan kan
roland Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 Das ook een goed idee! Ik hou me eerst bij de opmerking van Richard, goed mes, goede strop en dat maar eerst onder de knie krijgen. Heb een Jaguar 5/8 op het oog, is dat geschikt voor de wat zwaardere baard? Messen voor lichtere en zwaardere baarden...??
Loei Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 Ja bestaat er zoiets? In de vorm van verschillende soorten staal en de hardheid van soorten staal?
Loei Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 Dat klopt, maar zijn er verschillen soorten staal die elk harder of minder hard zijn dan de ander? Ik kon met het mes van Richard 2x scheren, en daar was de 2e scheerbeurt een al wat minder succes. Ik las dat Pern er 4 keer mee heeft kunnen scheren.
Loei Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 Het zou ook mijn techniek kunnen zijn inderdaad, helemaal mee eens. Ik kom er ooit nog wel achter, als ik mijn eigen mes heb.
efsk Posted July 21, 2016 Posted July 21, 2016 Twee vrijwel identieke Colibri's beiden voor verzending scherpgemaakt. Techniek of baard of combi.
Recommended Posts