Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ik heb vandaag een olie steen ontvangen uit Japan een groene agaat hij zat in plastic gewikkeld met veel olie moet ik de steen bewaren ook in de olie en wat voor soort olie is daar voor geschikt as ik ruik aan de olie waar in hij kwam doe me dat erg aan kruip olie denken iemand misschien wat meer ervaring met zo steen

Posted

Dus je hebt een steen gekocht, maar je weet niet wat je er mee moet doen? Kan de verkoper daar dan niet iets over vertellen...

Posted

Ja weet wel wat ik met die steen moet doen buffel vroeg me alleen af wat voor olie en moet hij altijd in de olie blijven heb inmiddels al wat gezien honing olie maar zou je ook huis tuin en keuken olie goed zijn olijf olie of iets zal ook proberen een foto er op te zetten

Posted

Gaat om een groene agaat efsk en heb gezien bij barberschop dat er slijp olie wordt verkocht maar geloof nooit dat dat er nu op zit en dat ze in Japan iets simpeler gebruiken in de winkels verkopen alles is een mooi steentje hij is wat klein 10 bij 5 cm en een korrel van 1000 en dat voor 8,50 goede deal toch

Posted

Korrel 1000 is genoeg om de vouw te maken, maar niet genoeg om je mes scheerklaar te krijgen. Daar heb je nog een paar stenen extra voor nodig. Daar staat wel al het nodige over op het forum, even zoeken dan vond je het wel.

Posted

Sorry efsk is een nulletje bij 10 000 dus en ik heb niet stuk of 6 stenen nodig om me mes scherp te krijgen en wat wij doen is niet slijpen maar beetje schuren steeds fijner en as laatste de fijnste beweging wrijven over leer polijsten dus polijsten kan op zoveel matiriaal zelfs op papier op je spijkerbroek overal as je onthoud hoe zachter het matiriaal waar je mee polijst hoe meer wrijving je nodig heb denk maar aan een polijst borstel tuurlijk veel stenen is een luxe en makkelijk maar ook in 1800 kregen ze over heel de wereld de mes scherp hoor en het staal was echt niet zachter haden toen een steen van plaatselijke afkomst en leer besteden wat meer tijd dan nu en polijsten hoef ik echt niet te leren ik had me mes al scherp zonder steen op een blok rvs staal hoeveel k dat blok is weet ik niet maar ook staal op staal wrijven is polijsten denk maar wat zuiger veren van je auto doe

• 4 weeks later...
Posted
Ja weet wel wat ik met die steen moet doen buffel vroeg me alleen af wat voor olie en moet hij altijd in de olie blijven heb inmiddels al wat gezien honing olie maar zou je ook huis tuin en keuken olie goed zijn olijf olie of iets zal ook proberen een foto er op te zetten

Nou ik zou gewoon 15W40 synthetische motorolie gebruiken en de steen met het slijpvlak in een laagje olie wegleggen zodat de steen goed de olie opneemt.

Ga je de steen gebruiken gewoon de overtollige olie er vanaf vegen.

De viscositeit van 5W40 is te laag en van 30W40 is de viscositeit te hoog.

Heb het nog wel eens geprobeerd met minerale olie maar dat werkte een stuk minder.

Ik heb ook een oliesteen uit Engeland en dat gaat ook goed,alleen moet ik de steen aan de linkerkant gebruiken.

En het polijsten doe ik ook altijd op mijn spijkerbroek en dat gaat ook kei goed.

Suc6 duvel met je agaatsteen ik hoop dat je er wat aan hebt.

Posted
Ik heb ook een oliesteen uit Engeland en dat gaat ook goed,alleen moet ik de steen aan de linkerkant gebruiken.

:mrgreen:

Fijn dat je weer effe langskomt Theo!

Posted

Yepp, was een roerig afgelopen jaartje, maar Richard kom niet ff langs, ben der gewoon weer.

(afgelopen jaar vier begrafenissen gehad, 2 tantes, 1 oom en mijn moeder, allemaal van de zelfde kant).

Posted

Je hebt het wel voor je kiezen gehad Theo, hopelijk wordt dit jaar wat prettiger voor je. In elk geval fijn dat je er weer bent.