efsk Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 (edited) Jo mannen, vrouwen, ook, Ik heb hier reeds twee SChulzes laten zien. De dikke Schulze, een 31/32 nummer 14 en een Wiener Schaber 4/8. Het huidig mes valt daar mooi tussen want meet 11/16. De dikke heeft een Amerikaanse, of rechte kop, de Schaber een Franse (waarom niet Oostenrijks, als het een Wiener Schaber is) en dit exemplaar heeft een ronde kop. Dit mes was eigenlijk een kleine verrassing voor me. Ik kocht maart 2015 een verzameling scheerspullen en wat bleek: de twee slants die erbij zaten zijn mn slechtst presterende tot nu en de vier messen die erbij zaten waren allen NOS, waaronder een snubtail (oud!), en deze Schulze dus. Schulze is een messenmaker die helaas niet meer bestaat. Ergens in de jaren 1980 heeft de fabriek de deuren gesloten en sindsdien kun je nieuwe Schulzes verkrijgen via Revisor die de fabrieksvoorraad hebben opgekocht. Precies wanneer ze opgericht zijn weet ik niet, maar het was ruim voor 1920. In die tijd was Weyer een dorpje nabij Solingen, en kwam Schulze uit Weyer - Solingen. Eind jaren 20 werd Weyer bij Solingen ingedeeld (gemeentelijke herindeling is duidelijk niets nieuws) en kwam Schulze uit Solingen, Weyer. Op zeker moment alleen uit Solingen, Germany maar wanneer dat precies is ingevoerd weet ik niet. Mijn mes in ieder geval is dus van na 1930, en van voor de tweede wijziging in plaatsaanduiding. Het "Deutsche Arbeit" is in de jaren dertig veel gebruikt, "koopt hollandsche waar", dat idee, maar of dat dit mes ook echt in de jaren dertig dateert durf ik niet te zeggen. Schulze-messen, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, zijn goed. Echt serieus godverdomde goed. Kan de concurentie met willekeurig welk geweldig merk aan. Dat geldt ook voor de submerken Espe en Selbstfahrer: gewoon absolute topkwaliteit. Vandaag werd dat weer bewezen door dit mes. Het scheert zo ontzettend lekker dat ik me afvraag waarom het zo lang heeft geduurd voor ik het voor het eerst inzette. Hors categorie: dit mes is perfectie. Edited January 26, 2016 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted January 26, 2016 Share Posted January 26, 2016 Mooi mes! En ik vraag me af: waar zijn de platenhoezen met bijbehorende informatie en youtube links gebleven? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Ook revisor raakt stilaan door zijn voorraad heen, koester ze! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamp Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Zeer mooi mes Richard! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tony Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Mooie vangst Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 27, 2016 Author Share Posted January 27, 2016 Mooi mes! En ik vraag me af: waar zijn de platenhoezen met bijbehorende informatie en youtube links gebleven? Er blijken er te zijn, die zijn niet in staat om onderscheid te maken tussen hoes en mes en zien dan het mes niet meer. Of worden draaierig van hoezen als die waar mijn Kabrand op ligt elders op dit forum. Ik heb dan maar besloten een wat neutralere achter-/ondergrond te nemen. Wat goed uitkomt is dat die in de lichtbox ingebakken zit, en die draagt weer zorg voor beter belichttefoto's. Vandaar zonder platen tegenwoordig. Je zult het moeten doen met soms een jubellinkje in de offtopicslowchat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sourya Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Ik wist niet dat p*rn* ook hier op het forun mocht... Van wat voor materiaal zijn de scales gemaakt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 27, 2016 Author Share Posted January 27, 2016 Het allersimpelste celluloid plastic wat er bestaat. Het soort waarvan Joost, zou hij hier nog rondhangen, zou roepen dat het ogenblikkelijk vervangen dient te worden door iets beters. Waar hij op zich geen ongelijk in heeft. Toch laat ik ze zitten. Overigens is er iets mis met je toetsenbord. Het tikt sterretjes waar je een o wilt hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Toch jammer Richard. Ik vond het altijd wel leuk om weer eens iets anders voorbij te zien/horen komen. Lag die Kabrand niet op die zwart met gele spiraal hoes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
marco Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Ja dus. Net even gekeken. Plaat van de Dead Brothers. Had hem in m'n favorieten staan om de plaat nog eens te beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Een erg mooi mes. Ik moet bekennen dat er op basis van je eerdere beschrijving van de "dikke Schultz" een 6/8 variant is besteld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Genoteerd op het verlanglijstje, een Schulze. Heb jij een Schulze besteld bij Revisor Kingjack? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Genoteerd op het verlanglijstje, een Schulze. Heb jij een Schulze besteld bij Revisor Kingjack? Ja bij Revisor. Elke keer als ik op die site kijk moet ik mijn zelfbeheersing inschakelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 27, 2016 Author Share Posted January 27, 2016 Heb je die Schulze al in huis Kingjack? Al mee geschoren? Plaatjes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Het mes is onderweg, zie plaatje. Zodra het binnen is maak ik zelf wat foto's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 27, 2016 Author Share Posted January 27, 2016 Kingjack gaat zich heel fijn scheren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Mooie aanwinst en een mes die over enkele jaren vast erg gezocht zal zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Dank u Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted January 27, 2016 Share Posted January 27, 2016 Mooi strak mes! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted February 7, 2016 Share Posted February 7, 2016 Begin dit jaar was ik opzoek naar een open mes om de collectie wat uit te breiden. Het moest een 6/8 worden, deze maat had ik nog niet en ik wilde graag een ongebruikte variant. Naar aanleiding van de eerste paar posts van de topic starter moest het een Schulze worden. De meeste 6/8 messen die ik tegenkwam hadden allemaal een etsing, niet mijn ding, totdat ik de onderstaande "classic Schulze " zag. In mijn ogen een prachtig klassiek mes. Na 2 maal het mes gebruikt te hebben kan ik maar 1 ding zeggen. Fantastisch. Het is scherp, zeer stabiel en erg direct te hanteren. Eigenlijk ben ik zelf nog de beperkende factor, maar dat is een kwestie van tijd Voor eenieder die twijfelt om een Schulze aan te schaffen; Doen !!!! Volgende week is het kleine broertje aan de beurt die ik vanwege zijn uiterlijk niet kon weerstaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted February 7, 2016 Share Posted February 7, 2016 Ze behoren zeker tot de betere messen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted February 7, 2016 Author Share Posted February 7, 2016 Blij dat het je zo bevalt man! Het is ook een goed uitziend exemplaar ook. Te oordelen aan de stabilisator ook flink dun uitgeslepen? En dan godverdomme nog gecombineerd met een fijne pot punk en andere herrie ook. Een mens zou er een goeie dag van krijgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted February 7, 2016 Share Posted February 7, 2016 Ja nu je het zegt, zeker dun uitgeslepen. Er is niks beters om de dag te beginnen met een goede scheerbeurt en een flinke dosis herrie Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhharsta Posted February 7, 2016 Share Posted February 7, 2016 Hoe kan je nou genieten van die mooie Schulze met zo'n bak herrie om je heen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kingjack Posted February 7, 2016 Share Posted February 7, 2016 Het is een gave Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts