Jump to content

Schulze

efsk

Recommended Posts

Jo mannen, vrouwen, ook,

DSC02213.JPG

Ik heb hier reeds twee SChulzes laten zien. De dikke Schulze, een 31/32 nummer 14 en een Wiener Schaber 4/8. Het huidig mes valt daar mooi tussen want meet 11/16. De dikke heeft een Amerikaanse, of rechte kop, de Schaber een Franse (waarom niet Oostenrijks, als het een Wiener Schaber is) en dit exemplaar heeft een ronde kop.

DSC02214.JPG

DSC02215.JPG

Dit mes was eigenlijk een kleine verrassing voor me. Ik kocht maart 2015 een verzameling scheerspullen en wat bleek: de twee slants die erbij zaten zijn mn slechtst presterende tot nu en de vier messen die erbij zaten waren allen NOS, waaronder een snubtail (oud!), en deze Schulze dus.

DSC02218.JPG

Schulze is een messenmaker die helaas niet meer bestaat. Ergens in de jaren 1980 heeft de fabriek de deuren gesloten en sindsdien kun je nieuwe Schulzes verkrijgen via Revisor die de fabrieksvoorraad hebben opgekocht. Precies wanneer ze opgericht zijn weet ik niet, maar het was ruim voor 1920. In die tijd was Weyer een dorpje nabij Solingen, en kwam Schulze uit Weyer - Solingen. Eind jaren 20 werd Weyer bij Solingen ingedeeld (gemeentelijke herindeling is duidelijk niets nieuws) en kwam Schulze uit Solingen, Weyer. Op zeker moment alleen uit Solingen, Germany maar wanneer dat precies is ingevoerd weet ik niet.

DSC02219.JPG

DSC02220.JPG

Mijn mes in ieder geval is dus van na 1930, en van voor de tweede wijziging in plaatsaanduiding. Het "Deutsche Arbeit" is in de jaren dertig veel gebruikt, "koopt hollandsche waar", dat idee, maar of dat dit mes ook echt in de jaren dertig dateert durf ik niet te zeggen.

DSC02222.JPG

Schulze-messen, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, zijn goed. Echt serieus godverdomde goed. Kan de concurentie met willekeurig welk geweldig merk aan. Dat geldt ook voor de submerken Espe en Selbstfahrer: gewoon absolute topkwaliteit. Vandaag werd dat weer bewezen door dit mes. Het scheert zo ontzettend lekker dat ik me afvraag waarom het zo lang heeft geduurd voor ik het voor het eerst inzette. Hors categorie: dit mes is perfectie.

Edited by Guest

Mooi mes!

En ik vraag me af: waar zijn de platenhoezen met bijbehorende informatie en youtube links gebleven?

Er blijken er te zijn, die zijn niet in staat om onderscheid te maken tussen hoes en mes en zien dan het mes niet meer. Of worden draaierig van hoezen als die waar mijn Kabrand op ligt elders op dit forum. Ik heb dan maar besloten een wat neutralere achter-/ondergrond te nemen. Wat goed uitkomt is dat die in de lichtbox ingebakken zit, en die draagt weer zorg voor beter belichttefoto's. Vandaar zonder platen tegenwoordig. Je zult het moeten doen met soms een jubellinkje in de offtopicslowchat.

Het allersimpelste celluloid plastic wat er bestaat. Het soort waarvan Joost, zou hij hier nog rondhangen, zou roepen dat het ogenblikkelijk vervangen dient te worden door iets beters. Waar hij op zich geen ongelijk in heeft. Toch laat ik ze zitten.

Overigens is er iets mis met je toetsenbord. Het tikt sterretjes waar je een o wilt hebben.

• 2 weeks later...

Begin dit jaar was ik opzoek naar een open mes om de collectie wat uit te breiden. Het moest een 6/8 worden, deze maat had ik nog niet en ik wilde graag een ongebruikte variant. Naar aanleiding van de eerste paar posts van de topic starter moest het een Schulze worden.

De meeste 6/8 messen die ik tegenkwam hadden allemaal een etsing, niet mijn ding, totdat ik de onderstaande "classic Schulze " zag.

701af71a8759500160266409067f3bc3.jpg

8bcecd874a318e3be4854dc44ada5bb2.jpg

41a11f7bd87c70000d0cf0e55a5e8ef8.jpg

In mijn ogen een prachtig klassiek mes.

Na 2 maal het mes gebruikt te hebben kan ik maar 1 ding zeggen.

Fantastisch.

Het is scherp, zeer stabiel en erg direct te hanteren.

Eigenlijk ben ik zelf nog de beperkende factor, maar dat is een kwestie van tijd :)

Voor eenieder die twijfelt om een Schulze aan te schaffen;

Doen !!!!

Volgende week is het kleine broertje aan de beurt die ik vanwege zijn uiterlijk niet kon weerstaan.

Blij dat het je zo bevalt man! Het is ook een goed uitziend exemplaar ook. Te oordelen aan de stabilisator ook flink dun uitgeslepen?

En dan godverdomme nog gecombineerd met een fijne pot punk en andere herrie ook. Een mens zou er een goeie dag van krijgen :-)