Jump to content

Recommended Posts

Posted

Mannen! Vrouwen ook!

DSC03543.JPG

Het aanbod van mooie messen blijft wat achter hier. Die moeten we tegenwoordig in de SotD's zoeken. Mooie foto's aldaar maar soms wil je wat meer weten, of vertellen.

DSC03544.JPG

DSC03545.JPG

Herr Gustav Hoppe was een van de minimaal zes Hoppe's die in Solingen werkzaam waren. Nadat hij aldaar het messenmaken geleerd had is hij naar Zuid-Amerika getogen (dit was ruim voor WO2 dus daar was nog niets verdachts aan), en bij terugkomst heette hij Guillermo. Guillermo opende vervolgens een messenfabriek in Solingen en in deed een hoop in Spanje en in Zuid-Amerika.

DSC03547.JPG

Een interessant fenomeen in de eerste helft vorige eeuw (eigenlijk in alle eeuwen voor, krijg ik het idee, de tweede helft 20e) was het toekennen van speciale, helende, weldadige, of zomaar willekeurige krachten aan diverse natuurverschijnselen. Denk aan electroshocks en radioactieve tandpasta.

DSC03548.JPG

Magnetisme was net zo'n fenomeen. Armbanden, hangertjes, allemaal goed voor de mens. Dan vraag ik me af: geloofde men nu werkelijk ook dat magnetisch scheren een heilzame activiteit was? Het zou zomaar kunnen natuurlijk.

DSC03549.JPG

Een andere, aanzienlijk minder naief romantische verklaring, zou zijn dat magnetisch staal een hardere staalsoort betekende die de snede langer vasthield. In dat geval zou de aanduiding "Magnetica" als waarborg voor kwaliteit gezien zijn. Niet onterecht, kan ik je melden.

DSC03551.JPG

• I like it 1
Posted

Leuk mes Richard, heb er ook een die magnetisch is, is inderdaad wel apart wat ze allemaal dachten met de diverse natuurlijke krachten.

Posted

Ik probeer er een (on)zinnige functie voor te bedenken, maar kan echt niets verzinnen.

Wel een mooi mes trouwens.

• 3 years later...
Posted

Vond ik bij Revisor toch een NOS Hoppe 14 zonder scales. Ook een 6/8 Dubl Duck (eveneens zonder scales) trouwens, maar daar gaat het hier niet over. Een mooie 8/8, want 1,02", met een heel mooie slanke tang, zoals mijn dikke Schulze die ook heeft. Ik had nog wat houten scales liggen die pasten, beetje kutten en de wedge net niet goed gekregen,

DSC01746.JPG

DSC01747.JPG

DSC01748.JPG

• I like it 4