Jump to content

Verdubbel je aantal krabbers met een shim

Snuff

Recommended Posts

Omdat ik deze afgelopen week uit frustratie omdat mijn agressievere Wolfman kop nog niet is aangekomen terug aan het shimmen ben geslagen even dit draadje voor de oningewijden in deze materie.

Wat is een shim? Dat is gewoon een mesje voor een krabbertje waarvan met een schaar de mesrand is verwijdert en deze wordt dan onder het gewone mesje geplaatst vooraleer je krabbertje te sluiten. Dus als je de kopplaat onderste boven legt dan plaats je eerst het mesje waarmee je gaat scheren, dan de shim en dan schroef je het geheel toe.

Doordat de afstand nu groter is geworden tussen de bodemplaat en de kopplaat scheert je krabber agressiever dan normaal. Heb wel eens geëxperimenteerd met twee en drie shims (leuk bij de R41).

Ik ben er niet zo'n fanaat van vanwege het gedoe en voor mij moet een krabber die zijn plaats wil verdienen in mijn rotatie van de fabriek uit scheren zoals ik het verwacht.

Het is echter wel leuk om er eens mee te experimenteren, sommige krabbers die mij namelijk om een of andere reden minder bevielen lieten ineens een heel ander gedrag zien na het shimmen. Je kan ook ander materiaal gebruiken om shims te maken.

Misschien een tip voor wat afwisseling in je arsenaal krabbers?

[bbvideo=560,315]

[/bbvideo]

Interessant ...

Heb wel eens ergens gelezen dat men bij vintage krabberjes een shim toepaste om zogenaamd de

agressiviteit van dikkere mesjes van weleer (0,15 mm dik i.p.v. 0,1 mm) terug te krijgen ...

Hecht daar weinig waardig aan - een shim van 0,1 mm levert een grotere "blade gap" op dat een dikker

mesje ....

Heb trouwens een redelijk groot arsenaal aan scheerkoppen (meer dan 25) - hoe lang moet ik blijven

leven om alle combinaties (1 shim - 2 shims - 3 shims - etc.) uit te kunnen testen ? :o

(Niet boos worden, Ron - ik plaag alleen maar ... :roll: )

Nog nooit geprobeerd en het spreekt me ook niet erg aan, waarschijnlijk door mijn tekort aan avontuurdrift. ;)

Zoals jezelf al zegt moet de krabber zelf zijn plaats verdienen en daarom ook diversiteit aan krabbers alhier.

Daarnaast als mevrouw Koning dit ter ore komt dien ik waarschijnlijk terstond alle krabbers te verkopen omdat ik met één krabber en een paar gemankeerde mesjes dus klaarblijkelijk alle gradiaties in agressiviteit kan nabootsen. :?

De praktijk is, dat ik ze meestal op dezelfde stand gebruik. Een enkele keer een klikje meer of minder, maar een Gillette adjustable staat bij mij meestal op 6. Dus wat heb je er werkelijk aan? Maar ik vind het zo leuk 8-)

Er zitten wel degelijk mooie krabbers tussen maar bij mij is het inderdaad ook zo dat als puntje bij paaltje komt ie altijd op dezelfde stand blijft staan. Denk dat mijn afkeer (nou ja afkeer is een groot woord) komt van het feit dat de balans van een verstelbare krabber me niet ligt.

• 3 weeks later...

Vandaag geen verplichtingen buitenshuis dus ik dacht , laat ik eens wat proberen. Dom genoeg heb ik 3 nieuwe dingen geprobeerd, waaronder de zelfgemaakte shim :x

Hier komen we later nog maar eens op terug dus :)

Foto van je Harnas krabber? Ken ik niet dus benieuwd.

Vintage krabbertje van MP. Voor zover ik kan beoordelen redelijk neutraal. Niet zo zacht als een Gilette Tech, maar zeker niet heel erg agressief.

harnas%20krabber%203_zpsginbdrdj.jpg

harnas%20krabber%204_zpsvgg9ezox.jpg

harnas%20krabber_zpsqfjsrmjj.jpg