Jump to content

Above the tie S1 slant versus de S2 slant.

Hanskoning

Recommended Posts

Als bezitter van een S1 welke een gesloten kam heeft was ik benieuwd naar het verschil in scheerervaring met een S2 die voorzien is van een open kam. Het zijn allebei torsie slants en voor de uitvoering van de S2 verwijs ik graag naar het topic "scheef" waarin onze professor efsk zijn college's onderbrengt.

Daar ik vertrouwd ben met de S1 heb ik, om tot een goed vergelijk te komen, me voor deze test één week met de S2 geschoren (welke ik ter leen van efsk mocht ontvangen) zodat de krabber geen geheimen meer voor me had.

Bij de test gebruikte ik beide krabbers waarbij ik na twee halen wisselde van krabber en dit vervolgens drie gangen en nog wat polijstwerk volgehouden tot een biljartbal ruwer als mijn gezicht zou aanvoelen.

Hoe scheer ik me? wel het beste resulaat bereik ik door de eerste gang, met de z.g.n. Gilette gang, van rechts naar links te bewegen, de tweede gang hetzelfde alleen dan van links naar rechts en de derde gang is tegen de baardharen in. Hierna nog wat nabewerking op enkele moeilijke plaatsen zoals onderlip, adamsappel en linkerkaak. Waarbij gezegd moet worden dat ik een vrij zware baard heb die redelijk grijs is (nog stuggere haren) en alle kanten opstaat en mijn huid onder normale condities niet geirriteerd te krijgen is.

Om een gelijke uitgangspositie te creëren heb ik beide krabbers voorzien van een nieuw Gilette Permasharp mesje en een Windrose S2 greep.

Al snel na het begin van de test ontdekte ik verschil in hoe de krabbers op de huid aanvoelen. Daar waar de S1 bijna automatisch met de goede hoek als vanzelf zeer comfortabel over de huid glijdt voelt de S2 door zijn open kam agressiever aan.

De S1 met zijn gesloten kam voelt juist daar waar grote voorzichtigheid geboden is, zoals bij mij op b.v. het gebied tussen onderlip en kin, veel milder aan en is dus voor mij prettiger in dagelijks gebruik. Tevens is de S1 zeer gemakkelijk te hanteren en is niet zo overgevoelig als de S2 voor druk op de huid.

De S2 voelt door zijn open kam agressiever aan en vraagt duidelijk dat je attent blijft tijdens de scheerbeurt. Iets te veel druk of een verkeerde scheerhoek en je wordt gebeten. De open kam is ook vrij snel voelbaar en daarom is mijn ervaring dat hij tijdens het scheren iets rauwer en minder comfortabel aanvoelt. Door het relatief zware gewicht van het scheerhoofden van beide slants willen ze natuurlijk al meer druk op de huid uitoefenen en de S2 straft eventuele onoplettendheid extra snel af.

Daarentegen lijkt de S2 iets effectiever zo merk ik in het probleemgebied onder mijn linkerkaak waar ik met iets minder nabewerking af kan.

Het scheerresultaat is voor beide kanten van het gezicht gelijk met ongeveer een gelijk aantal scheerbewegingen, als ik op het eind de krabbers van helft doet wisselen is er voor beiden niets meer te doen.

Mijn subjectieve eindoordeel is als volgt:

Allereerst laat duidelijk zijn dat beide krabbers toppers zijn en dat ze geweldig scheren en door hun effectiviteit ook comfortabel zijn.

De S1 voelt door zijn dichte kam tijdens een scheerbeurt zeer comfortabel aan, hij vraagt zeer weinig aandacht doordat hij bijna automatisch over de huid glijdt. Omdanks dit milde gevoel is hij zeer effectief waardoor er vrij snel een goede baardreductie in de gangen optreedt en er minder scheerbewegingen nodig zijn om een mooi en vooral glad resultaat te behalen, waarmee irritatie zo men daar gevoelig voor is vermeden kan worden.

Daar ik me bijna elke dag scheer heeft de S1 om bovengenoemde eigenschappen de voorkeur.

De S2 verraste mij bij het verwijderen van een meerdaagse beurt, zo effectief en comfortabel heb ik niet vaak meegemaakt. Hierbij wel opgemerkt dat ik sinds kort me met de "tamme Jan Zoethout" Fatip ook comfortabel scheer en daarvoor weinig ervaring met open kammen had. De S2 is ook effectief en bereikt een gelijk resultaat als de S1, maar vooral de eerste gang door een zware baard valt voor mij in het voordeel van de S2 uit.

Minder comfortabel scherend als de S1 wil niet zeggen oncomfortabel (en zeker niet in vergelijking met andere merken krabbers) ook de S2 scheert heerlijk maar vraagt meer aandacht tijdens het scheren en voelt agressiever of anders gezegd minder comfortabel aan.

De S2 zou volgens mij het beste passen bij die scheerders die zich niet elke dag scheren.

Hans helemaal goed. Precies mijn ervaring, alleen scheer ik me elke dag, omdat ik het geestelijk niet volhoud om een dag over te slaan. Je vervult wel mijn opmerking uit volgende berichtenverkeer met Wimmie en ja hij zei u :mrgreen: tegen mij:

Naar aanleiding van de ervaring/review die u schreef over de ATT S1 en dan met name met het KAI mesje en het wijze advies van Hans Koning heb ik de ATT s1 aangeschaft. Een bijzonder fijne krabber welke met zowel het Kai als Gillette mesje goed scheert. Merk alleen wel dat ik de s1 wat druk moet geven om een echt glad resultaat te krijgen wat weer voor irritatie zorgt!

Mijn enige ervaring met een 'open' kam is die met de Fatip grande, maar wat ik doe, doe ik, dat is niet mijn krabber. Mag ik vragen wat en of u als voordelen ervaart met de ATT s2 (open kam) t.o.v. de S1. Hans deelt mijn ervaring niet en ervaart de s1 juist als diep scherend.

Alvorens, eventueel een s2 kop te bestellen probeer ik er zeker van te zijn dat dit een meerwaarde geeft.

Mijn antwoord:

Het blijft een zoektocht niet waar? De kunst van het probleemloos scheren met de S1 zit in de hoek waarmee de kop langs je vel loopt. Het is een stevig apparaat en in het begin, heb ze ook nog niet zo lang, liep toevallig op een Duits forum tegen een compleet setje 2015 met Atlas handvat aan, moest ik even wennen aan de druk van de kop, maar nu ik de juiste hoek te pakken heb en hem gewoon in balans langs mijn vel laat lopen, is die S1 gewoon de lekkerste, die ik heb. Zoals wel uit mijn reacties op het forum blijkt, heeft de S2 voor mij weinig meerwaarde. Ik scheer me geweldig comfortabel glad met de S1 en dat is nauwelijks beter met die S2. Als het je niets uitmaakt qua kosten, kan je natuurlijk zo'n kop er bij kopen, maar je doet er waarschijnlijk beter aan, nog wat verder te experimenteren met die S1 en die met een juist mesje onder de knie te krijgen. Mijn ervaring wordt overigens gedeeld door Snuff, die de krabbers al wat langer kent en ook nauwelijks meer waarde ziet in de S2. Hooguit met een meerdaagse baard zal je er wat vlotter mee werken. Wat mij wel opvalt is, dat het schuim ook belangrijk is. Om de ATT lekker te laten lopen heb je een glad, zeg maar goed vochtig en glijdend schuim nodig, lekker Bulgaarse yoghurt, zoals ik pleeg te zeggen. Dus geen crème-achtig dik spul. Denk dat het RVS wat glij-weerstand heeft en daardoor wat plakt/zuigt aan het vel. Dat los je dus op met de viscositeit van je schuim. Als je de S2 vergelijkt met de Fatip, voelt de Fatip wel vele malen agressiever, waar de S2 effectiever is. Ik scheer me dus prettiger en beter met de S2, dan met de Fatip. Ik raad je dus de aanschaf van die S2 niet aan. Weet natuurlijk niet hoe zwaar je baard is, maar je moet echt ruime stoppels hebben om de meerwaarde te rechtvaardigen. Ik scheer me dagelijks en heb er dan niets aan.

Mochten we hier verder over willen discussiëren, is het ook wel interessant voor het forum en stel ik voor dat we er dan een draadje van maken. (inmiddels verwezenlijkt dus.)

Hier ook een lichte voorkeur voor de S1 maar ja mijn geestelijke toestand is nog iets erger als die van Harkos, ik scheer me twee keer per dag. Dus een S2 is dan een beetje overkill.

Nu heb ik daarvoor ook de nodige harde baardgroei maar als experiment toen ik de S2 had een test gedaan met een baard van langer als één dag en treed de heren wel bij als ze verkondigen dat die in dat geval iets grondiger is.

Maar mocht ik daar behoefte aan hebben om me slechts om de twee dagen te scheren (no way) dan gebruik ik gewoon een shimmetje in mijn S1. (start ik een apart draadje over straks voor wie zich afvraagt wat dat is).

Ook hier net als bij Harkos een wat dunner schuim net als bij het open scheermes het geval is, maar dat gebruik ik normaal bij ieder scheerapparaat.

Harkos Als ik je antwoord lees op de vraag van Wimmie, dan is dat bijna een copy van hoe ik het verschil tussen de twee beschreven heb, ook Snuff bevestigd ons betoog dus zitten we wat de ATT slants betreft duidelijk op één lijn en het is ook wel eens prettig om te constateren dat uekaz in dit geval gelijkluidend is :)

• 3 weeks later...

Bon. Ook ik heb hier nu wat te melden. De S2 heb ik zelf, de S1 mogen lenen van HansKoning.

Scheren doe ik tweedagelijks, in de avond, meestal na het douchen. Ondertussen ben ik redelijk bekend met scheve en kromme krabbers. Bovendien houd ik niet van te zwaar.

De twee krabbers allebei meermaals gebruikt, de S2 twee keer achter elkaar, later de S1 twee keer achter elkaar, en vervolgens de S1 en S2 simultaan, een dag de ene links de andere rechts en de daaropvolgende scheerbeurt andersom. Beide krabbers een beurt met de Windrose S3, een met de onbekende bakelieten greep, en de simultaanbeurten met ed Lutz/Romi/etc greep.

De koppen hebben gemeen dat ik drie gangen moet scheren. Met het mes, en met een hoop krabbers, ben ik na éen gang enigszins toonbaar. Dat is met deze koppen niet: na de eerste gang is het baardhaar korter, maar je zou je kunnen vergissen en denken dat er niks gebeurt. Hier moet je dus oppassen, want je zou de neiging krijgen te gaan drukken. NIET. DOEN. Ze scheren het beste met zo weinig mogelijk druk, en als je na drie gangen rustig scheren over je gezicht aait ben je glad als een aal.

De S2 lijkt iets direkter te scheren. Dat is niet beter of slechter, alleen iets direkter. De S1 lijkt tijdens het scheren iets milder aan te voelen. Het post-scheerbeurtgevoel is bij beide krabbers wel redelijk gelijk, je moet ze ook hetzelfde behandelen, het eindresultaat is ook gelijk.

Ik ben, zo mag de oplettende lezer van dit forum duidelijk zijn, een verzamelaar van scheef en krom. Dat betekent dat als ik eens niks kan vinden de S1 er bij mij ook gaat komen. Ze zijn echter dermate gelijk dat ik daar geen haast bij heb.

Ze zijn echter dermate gelijk dat ik daar geen haast bij heb.

Sluit helemaal aan bij de ervaring van andere gebruikers en zeker de mijne. Daar jij wat meer baard laat staan voor je weer scheert, denk ik, dat je daar een voordeel hebt met de S2. Ook bij mij is het post-scheerbeurtgevoel niet verschillend. Als ik echter nu zou moeten kiezen voor S1 of S2, zou ik bij dagelijks scheren voor S1 gaan. Echter zou ook prima kunnen leven met alleen een S2, omdat het verschil zo klein is.

De "scheve" professor heeft gesproken en we hangen weer aan zijn lippen en wederom is zijn scriptie weer van een dusdanig niveau dat we hem helemaal gelijk geven.

De keuze die Harkos vervolgens duidelijk toelicht is zo duidelijk als maar zijn kan en wordt door mij volledig onderschreven.

• 3 weeks later...
  • 2 years later...

Mogelijk wat mosterd na de maaltijd: binnenkort ga ik ook de S2 aan de tand(en) voelen.

Ben een liefhebber van krom (niet scheef), en zonder aanwijsbare reden ook van (open) kam.

Heb van @Tjebbe een S2 scheerkop te leen (40 gram), en schroef deze op een Timeless "Plaid" greep (100 mm, 100 gram) - een "gewichtige" combinatie.

We zullen zien .....

Mocht de S2 bevallen, dan komt er in Huize Zoethout een S2 scheerkop op Stork greep - beide dan wel "bling-bling" spiegelglad gepolijst ... ;-)

• I like it 2

Mogelijk wat mosterd na de maaltijd: binnenkort ga ik ook de S2 aan de tand(en) voelen.
Ben een liefhebber van krom (niet scheef), en zonder aanwijsbare reden ook van (open) kam.
Heb van [mention=76]Tjebbe[/mention] een S2 scheerkop te leen (40 gram), en schroef deze op een Timeless "Plaid" greep (100 mm, 100 gram) - een "gewichtige" combinatie.
We zullen zien .....
Mocht de S2 bevallen, dan komt er in Huize Zoethout een S2 scheerkop op Stork greep - beide dan wel "bling-bling" spiegelglad gepolijst ... ;-)

Die S2 is prima. Ruim effectief en net niet agressief. Echt mooi voor het zware werk!

Harrie Kosses
https://www.kosses.nl

Die ATT S1 juist gisteren nog met mijn jonge bling bling vriend besproken en ik heb van weinig dingen spijt in mijn leven maar dat ik hem ooit verkocht heb is er dus wel één. :$

De S2 vond ik tov van de S1 toch wel de mindere scheerder, te rauw voor elke dag strakglad gebruik zover ik me kan herinneren.

• I like it 1

Die ATT S1 juist gisteren nog met mijn jonge bling bling vriend besproken en ik heb van weinig dingen spijt in mijn leven maar dat ik hem ooit verkocht heb is er dus wel één. [emoji5]

De S2 vond ik tov van de S1 toch wel de mindere scheerder, te rauw voor elke dag strakglad gebruik zover ik me kan herinneren.
Als je dat zo voelt, kan ik dat alleen maar bevestigen. Mijn S1 mocht niet voor niets mee op reis[emoji1787][emoji108]

Harrie Kosses
https://www.kosses.nl

• I like it 1

Inmiddels voor de eerste keer kennis gemaakt met de ATT S2 - de geleende kop (40 gram) op een Timeless greep (100 gram) geschroefd (zie mijn SvdD van vandaag).

Heel prettige scheerbeurt, de krabber vnd ik helemaal niet agressief - wel heel effectief.

Op termijn gaat er wel een S2 komen .... ;-)