Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vandaag een grote pot Bartex gescoord...

Nu lees is dat men deze gebruikt als pre-shave en niet als scheerschuim. Is deze daarvoor niet geschikt?

Posted

Ik heb jaren der jaren de Bartex crème alleen gebruikt om mee te scheren. En dat ging prima, eigenlijk omdat er in mijn optiek toen niks beters te krijgen was.

Nu is dat een ander verhaal en gebruikt ik de Bartex alleen nog als preshave in combinatie met een lekker ruikende zeep.

Posted

Mijn verhaal is precies hetzelfde; ik heb me zo'n 20 jaar vrijwel uitsluitend met Bartex geschoren om precies dezelfde reden. Nu, nadat ik met zeep en kwast schuim ben gaan maken, heb ik het ook alleen nog maar als preshave ingezet.

Posted

Ik heb puur uit nieuwsgierigheid zo'n pot gekocht en wilde het gaan gebruiken als ik mijzelf 'even snel' moest scheren.

Omdat ik geen plezier beleef aan 'even snel scheren', doe ik dat niet meer en gebruik ik de pot Bartex nu als preshave totdat het op is.

Posted

Ik lees even mee, heb ook zo'n pot en vind het waardeloos als scheerschuim maar hoe gebruiken jullie het als pre-shave ? Ik werk dan met handdoeken dus doe je het voor de handdoeken of er na en onder de scheerschuim of haal je het er weer af en hoeveel dan als pre-shave ????

Posted

Jij zou het ipv de normale preshave olie of creme kunnen gebruiken en dan lekker de warme handdoek er overheen.

Posted

Ik gebruik het nu ook als preshave.

Heb het ook een paar gebruikt om mee te scheren, en daar is het ook prima geschikt voor.

Posted

In Sylvia's geval: opsmeren, hete handdoek, insoppen en scheren.

In jouw geval: opsmeren, twee minuten laten inwerken en daarna direct je gezicht insoppen. Of je eerst de Bartex afspoelt is aan jezelf. Ik spoel het meestal wel eerst af. Het heeft z'n werk dan al gedaan en combineert qua geur niet met alle scheerzeep even lekker. Er blijft dan nog wel een glibberlaagje achter, dat is wel prettig.

Posted

Dun laagje aanbrengen op de vochtige huid en één tot twee minuten laten inwerken (tijdens het laden van de kwast) en dan opschuimen maar.

Posted

Laten zitten werkt voor mij duidelijk beter.

Ik heb het 1x afgespoeld en dan ben je de extra gladde laag van de Bartex wel kwijt.

Als je het laat zitten zul je merken dat je mesje nog vloeiender over je gezicht gaat.

Posted (edited)

Voorheen, toen ik nog Bartex gebruikte deed ik.

Gezicht nat maken en klein beetje Bartex opsmeren en erop laten zitten.

Dan m'n schuim opkloppen in een kom en over de Bartex laag heen smeren.

Nu gebruik ik geen Bartex of dure pre-shave meer, maar breng ik een druppeltje shampoo op m'n gezicht.

Dit werkt voor mij net zo goed.

Edited by Guest
Posted

Ach ja, ik was vergeten te zeggen dat de huid vochtig moet zijn, maar iedereen maat toch zijn huid nat voor het scheren? En het staat op de pot...

Posted

Gebruik op het moment nog geregeld de pre-shave van Proraso....Heerlijk.

Bedankt allemaal voor de info.

Heb ook de ASB van Biodermal meegenomen om te proberen...iemand al ervaring mee?

Posted
Ach ja, ik was vergeten te zeggen dat de huid vochtig moet zijn, maar iedereen maat toch zijn huid nat voor het scheren? En het staat op de pot...

Ook hier een groot gebruiker van diverse pre-shaves, en sommigen zoals Prep en Castle Forbes moeten wel op een (handdoek) droge huid aangebracht worden.

Ik was de pre-shave niet weg maar breng de scheerschuim over de pre-shave op. Pre-shave breng je denk ik niet aan voor het creëren van een glad laagje op de huid daar is immers de scheerzeep voor bedoeld, maar voor het week maken van de baardharen.

En dan de veelgestelde vraag is het nodig? In mijn optiek absoluut niet, met een kwalitatief goed schuim die je de tijd geeft om de baardharen te verzachten bereik je hetzelfde resultaat.

Waarom ik dan toch bij bijna elke scheerbeurt pre-shave toepas? Wel het is het ritueel om na het douchen eerst de pre-shave op te doen (vind ze heerlijk ruiken of wil de menthol kick), vervolgens alle tijd nemen om een mooi schuim op te kloppen, dit op het gezicht aan te brengen, mezelf verder afdrogen en dan als de baardharen goed verzacht zijn deze soepeltjes te scheren.

Posted

Inderdaad, is niet bedoeld als gladde onderlaag, maar om de baard te verzachten.

Laten zitten of er af halen? Dat moet je, zoals ik al eerder zei, helemaal zelf weten. Wat jij prettiger vindt. Ik spoel het bij de meeste zepen af, want vind de geur botsen met de geur van de scheerzeep.

Posted

Hans ik zou me eerst afdrogen en wat aantrekken als ik jou was voordat die zeep er op gaat, je zou nog ziek worden !!! Plus ik ben erg beelddenkend hihiihihihi

Posted
Ik spoel het bij de meeste zepen af, want vind de geur botsen met de geur van de scheerzeep.

Daar heb je gelijk in, daarom heb ik ook 9 verschillende pre-shaves waarvan sommigen niet gezegend zijn met een sterke geur b.v de American Crew olie, Castle Forbes en Vitos welke wel dezelfde mentholkick als Proraso groen geeft maar niet de sterke geur.

Posted
Hans ik zou me eerst afdrogen en wat aantrekken als ik jou was voordat die zeep er op gaat, je zou nog ziek worden !!! Plus ik ben erg beelddenkend hihiihihihi

Ach nee Silly hier in Utreg zijn we tegenwoordig ook al aangesloten op het aardgasnet dus het snorrende kacheltje verdrijft de kou uit ons badhuis :lol:

En wees eerlijk Silly er zijn weinig mooiere beelden te bedenken dan ondergetekende "zoon van Olympus" in zijn nakie zich opmakend voor het ouderwetse scheerritueel. :roll:

Posted
..... dan ondergetekende "zoon van Olympus" in zijn nakie .....

Welke Hans, die kromme of die dikke? :mrgreen:

Wat te denken van allebei op mijn leeftijd..........................................helaas :cry:

Posted

Als je je eerst aankleed, heb je veel te weinig ruimte om je lekker in te zepen. Pre Shave is in mijn opinie onzin. De meeste zepen bevatten stoffen om de baardharen in te weken. Gewoon warm nat schuim in laten werken, nog een keer de kwast er over en dan scheren. Als ik al iets gebruik, doe ik dat vanwege droge huid en pak dan amandelolie, voor de eerste ronde. Dat glijdt als een tierelier, ruikt niet en is zuiver.