Jump to content

Slant en Slant

abasters

Recommended Posts

Het schijnt dat de Shavecraft #102 een stuk beter presteert dan degene die jij op het oog hebt.

Die zwarte slant heb ik niet geprobeerd maar de #102 wel en daar kan ik over zeggen dat hij erg comfortabel maar ook efficiënt scheert. Vergeleken met de 39C misschien iets beter maar dat is natuurlijk persoonlijk. Bij de #102 kop zit het mesje er echter niet gedraaid in zoals wel het geval bij de zwarte iKon slant en de 39C.

Edit: Daarnaast is de #102 ook nog eens een stuk goedkoper!

Die zwarte is onderweg naar me, daarover ga ik dus nog berichten. De genoemde 102 vind ik een prima scheerkop maar te zwaar. Zoals ik in de draad "Scheef!" al schreef: voor een scheve krabber, zoals de 102 er eentje is, prefereer ik een zo laag mogelijk gewicht. Als ik de 102 vergelijk met de 37c (zelfde kop als de 39c maar lichter) valt dat uit in het voordeel van de 37c.

Ik heb alle genoemde slants en eerst de opmerking dat de Merkurs de beste kwaliteits/prijsverhouding hebben, het zijn namelijk fantastische slants die gewoonweg effectief en comfortabel scheren.

Aan de 102 heb ik enkele scheerbeurten moeten wennen de kop is vrij groot en zwaar en ik vind hem hoekgevoelig. Eenmaal gevonden is het een goede slant die zeer goed presteert. Hoewel slant let er op dat bij de 102 het scheerhoofd scheef staat en het mesje niet getordeerd is.

En dat is direct al een groot verschil met zijn broer de B1, die met zwarte kop dus, welke wel een torsie slant is.

De kop van de B1 is ook groter en zwaarder als die van de Merkur en hoewel ze beiden een gesloten kam hebben zijn ze geheel anders van constructie. De kammen van de iKons zijn glad en niet geribbeld zoals bij de Merkur. Door het zwaardere gewicht van het scheerhoofd zal de iKon iets meer aandacht vragen bij het scheren om druk op de huid te vermijden. De B1 is makkelijker in het gebruik minder hoekgevoelig als de 102 en scheert zeer effectief wat je ook kan vertalen als iets agressiever. T.o.v. de Merkur is hij iets minder mild en zeker minder vergevingsgezind door zijn zwaardere scheerhoofd een foutje straft hij sneller af zeg maar.

Qua effectiviteit in scheerresultaat ontloopt het elkaar niet veel hier is de iKon licht in het voordeel doordat hij dus iets dieper uitscheert bij geen druk zetten, daardoor ook comfortabeler omdat je minder scheerbewegingen hoeft te maken om dit resultaat te bereiken.

Maar dit alles gezegd hebbende elke ervaring blijft zoals altijd UEKAZ

Edited by Guest

Goede en erg duidelijke informatie Hans (en dat van een newbie kun je ook als compliment beschouwen [WINKING FACE]). Ik blijf nog even bij de Merkur39c hou ik ook wat centjes binnen, want het gaat hard, geweldige hobby dat scheren!

De 39c werkt bij mij zo goed, dat het eigenlijk onzin is, om nog wat anders duurders aan te schaffen. Ik doe dat wel, omdat ik mateloos mateloos ben, maar dat scheert weer mateloos lekker. Met de 39c bereik ik een resultaat, die echt niet te verbeteren is, of je moet je zelf af willen schillen. Heb ATT S1 en S2 en ja, dat gaat een fractie beter, maar het eindelijke resultaat houdt bij de bovenkant van je vel op. Als je die bereikt zonder schade en irritatie, heb je het technisch wel voor elkaar. De rest is gewoon als whisky. Des te beter, des te lekkerder, maar uiteindelijk wordt je er altijd na genoeg inname zat van.

De 39c werkt bij mij zo goed, dat het eigenlijk onzin is, om nog wat anders duurders aan te schaffen. Ik doe dat wel, omdat ik mateloos mateloos ben, maar dat scheert weer mateloos lekker. Met de 39c bereik ik een resultaat, die echt niet te verbeteren is, of je moet je zelf af willen schillen. Heb ATT S1 en S2 en ja, dat gaat een fractie beter, maar het eindelijke resultaat houdt bij de bovenkant van je vel op. Als je die bereikt zonder schade en irritatie, heb je het technisch wel voor elkaar. De rest is gewoon als whisky. Des te beter, des te lekkerder, maar uiteindelijk wordt je er altijd na genoeg inname zat van.

Bijna helemaal mee eens Harkos !

De 39c heeft voor mij maar 1 manko en dat is dat hij (of zij) niet lekker werkt met een Feather mesje.

Dit mesjes gaat voor mij wel goed in de 102 iKon kop en zorgt dan voor een nog gladder resultaat.....

Oké het zijn niet de meest duurzame mesjes en gaan dus minder scheerbeurten mee, echter die zijn wel fantastisch met dit mesje.

Ik doe toch zeker 6 a 7 beurten met een Feather in de 102 Slant. Het superscherpe gaat er wel af na 3 of 4 keer maar het blijft zeker gewoon scherp en comfortabel tot de 6e keer.

De Polsilver Super irridium mesjes zijn wat minder scherp maar wel iets constanter in de slant. Ik haal vaak de 9 beurten voordat het minder scherp wordt.

Dat red ik in de verste verte niet met geen enkel mesje

Mij hoogste is 5 keer ofzo, ik gebruik mijn mesjes altijd 3 keer en dan de jampot in. Met feathers in een slant haal ik 3 keer vaak nog niet eens.

Nu moet ik wel zeggen dat ik erg snel veranderingen voel in een mesje

Bij mij is het maximale aantal beurten met een mesje ook 3 keer, vind het genot van een scherp mesje te groot om door te gaan met een minder scherp mesje welke gaat trekken. En de kosten van een mesje zijn niet zodanig dat daar veel op bespaard kan worden.

Ik gebruik het mesje zolang het scherp is. Soms is het na drie beurten niet meer scherp, soms na 10 beurten. Ik blijf een mesje niet gebruiken als het bot is, maar soms gaat het nou eenmaal langer mee dan 3. Dus weggooien zie ik dan geen nut in.