Robin Posted January 13, 2016 Posted January 13, 2016 Hallo hoe kan ik mijn oud sunrise krabbertje terug laten blinken? Foto lukt niet!
efsk Posted January 14, 2016 Posted January 14, 2016 Wat is er mis mee? Normaliter zou ik zeggen "poetsen" maar ik neem zomaar aan dat je daar zelf wel op was gekomen. Er zal dus iets meer aan de hand zijn. Wat voor materiaal is het? Als je je afbeelding upload naar een site als imgur.com en dan de bb-code die imgur voor je genereert en toont in je bericht plaatst zouden we het moeten kunnen zien. Ja, beste mensen, ik ben in een milde bui vandaag zoals je merkt.
marco Posted January 14, 2016 Posted January 14, 2016 Inderdaad, wat is er in jou gevaren Richard?! Maar behalve goed schoonmaken en flink poetsen kan ik op het moment ook niks zinnigs erover zeggen. Gaat het om roest? Of aanslag en vuiligheid?
Marcel Posted January 15, 2016 Posted January 15, 2016 Ik zou beginnen met de krabber lekker te laten weken in een warm sopje. Daarna schrobben met een zachte tandenborstel. Zonodig herhalen. Daar knapt 'ie ongetwijfeld al van op. Als je een ultrasoon reiniger tot je beschikking hebt zal het vast een stuk makkelijker en/of sneller gaan.
Robin Posted January 15, 2016 Author Posted January 15, 2016 Ok , jobke voor deze week. Gewoon met afwasmiddel?
KugelFanger Posted January 15, 2016 Posted January 15, 2016 Ey deze heb ik ook van een rommelmarkt gekocht. Gewoon scrobben of ultrasoneren.
eRayzor Posted January 17, 2016 Posted January 17, 2016 Je kunt altijd hier nog mee aan de gang gaan....
KugelFanger Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Je kunt altijd hier nog mee aan de gang gaan.... even een ding met Silvo en Brasso. Let daar mee op want als je teveel poetst kun je zo door de toplaag heen poetsen
eRayzor Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Deze zijn nog vrij mild....praat je over autosol metalpolish pas dan een beetje op...
merwtje Posted January 20, 2016 Posted January 20, 2016 Ligt aan het materiaal dat je poetst. Niet doen bij goud. Als de toplaag erg dun of door is kun je de ondergrond er snel mee bloot leggen maar verder gebruik ik bijna altijd Autosol.
Jan Zoethout Posted August 19, 2017 Posted August 19, 2017 Hoi Robin ! Volgens mij heb ik nu jouw "Sunrise" krabbertje. Heb 'm eerst eens in de ultrasone reiniger gedaan, daarna de truc met het aluminiumfolie en bakpoeder, en daarna weer in de ultrasone reiniger .... En het beestje glimt weer als een spiegel - bijna als nieuw: Leuk he ? ...
Hanskoning Posted August 20, 2017 Posted August 20, 2017 Mooi Jan ziet er weer deftig en schoon uit. Een vraag die truck met aluminium folie en bakpoeder wordt daar Baking soda mee bedoeld en hoe werkt hij?? Ooit wel eens iets hierover vernomen, schoonzooon heeft vervolgens uit zijn bedrijf hele omdoos met daarin 24 pakjes van dit product meegenomen. Hiermee wel eens met een tandenborstel getracht een krabber schoon te maken maar dat werkte dus niet.
efsk Posted August 20, 2017 Posted August 20, 2017 men neme een bakje, legt daar alufolie in, kookt water, laat het iets afkoelen, legt zilverwaar op het alufolie, strooit er wat dubbelkoolzure soda of zuiveringszout bij, overgiet het geheel met het niet meer kokende water en neemt rustig de tijd. Na enige tijd ziet je zilver/verzilverde object er niet meer uit, dan poets je het rustig, en blinkie.
Jan Zoethout Posted August 20, 2017 Posted August 20, 2017 men neme een bakje, legt daar alufolie in, kookt water, laat het iets afkoelen, legt zilverwaar op het alufolie, strooit er wat dubbelkoolzure soda of zuiveringszout bij, overgiet het geheel met het niet meer kokende water en neemt rustig de tijd.Na enige tijd ziet je zilver/verzilverde object er niet meer uit, dan poets je het rustig, en blinkie. Volgens mijn inlichtingen (ben geen chemicus, kan 't dus niet verifieren) zou je op deze manier zilveroxide weer terug omvormen tot zilver ...
efsk Posted August 20, 2017 Posted August 20, 2017 Dat is het precies Jan. In plaats van het zwart eraf te schuren met silvo herstel je het terug naar de oorspronkelijke staat.
Jan Zoethout Posted August 20, 2017 Posted August 20, 2017 Even over een andere boeg - dat reinigen van een oude krabber is wel interessant, maar nog interessanter: wat is de geschiedenis achter dit krabbertje ? Hier de vertaling van de post die ik op een Engelstalig scheerforum indiende: Gisteren ontving ik een "Sunrise" krabber - hier de plaatjes: Ik reinigde de krabber in m'n ultrasoon, deed de truc met de aluminium folie, bakpoeder en heet water, daarna weer ultrasoon gereinigd. Nu ziet 'ie er als nieuw uit: De enige informatie in Waits' Compendium: ... en dat is niet zoveel ... Bovendien vermeld Waits een krabber als gebaseerd op de vintage Gillette "brownie" - en dat is bij deze krabber niet het geval. Mijn vraag is dus: is er iemand die meer informatie over deze (Hollandse ?) krabber(s) kan geven ? Bij deze, dus: wie kan mij meer vertellen ?
efsk Posted August 20, 2017 Posted August 20, 2017 De info uit Waits gaat over een krabber van het merk Sunshine, mogelijk Sunshine Gold Jan. Sunshine kan natuurlijk meer modellen hebben gemaakt.
Jan Zoethout Posted August 20, 2017 Posted August 20, 2017 Ik wil iedereen aanmoedigen informatie, hoe gering dan ook, te geven. Het krabbertje blijkt in ieder geval prima te presteren - en daar gaat 't uiteindelijk om ...
Hanskoning Posted August 20, 2017 Posted August 20, 2017 men neme een bakje, legt daar alufolie in, kookt water, laat het iets afkoelen, legt zilverwaar op het alufolie, strooit er wat dubbelkoolzure soda of zuiveringszout bij, overgiet het geheel met het niet meer kokende water en neemt rustig de tijd.Na enige tijd ziet je zilver/verzilverde object er niet meer uit, dan poets je het rustig, en blinkie. Moet ik het nog opzoeken ook maar vooruit de dubbelkoolzure soda of zuiveringszout is baking soda en dus bedankt voor deze gebruiksaanwijzing heb ik toch nog een bestemming voor die 24 pakkies
Tjebbe Posted August 21, 2017 Posted August 21, 2017 Ik heb nog een messing variant thuis, ik ben nu op de camping...
Recommended Posts