Jump to content

Beginnende "barbier"

Erik

Recommended Posts

Hallo allemaal!

Ik kijk nu een klein weekje mee op dit forum na het mij is aangeraden toen ik mijn eerste straight Razor ging kopen bij een forumlid.

Door de oude scheermessen van m'n opa ( straights en DE krabbers ) erg geïnteresseerd geraakt in het ouderwetse scheren en daarom een mooie straight razor gekocht.

image_zpsg4zdbirm.jpeg

Een Solingen Guliver met vergulde hand scheerzeep en scheerkwast pre shave is een laagje olie om de huid mooi vet te krijgen. Aftershave is simpele van axe. Dit is nog geen ideale combi merkte ik, toen ik gisteren m'n baard bijwerkte merkte ik bij het inzepen een lichte irritatie en zag ik na het spoelen dat ik overal rode vlekjes had.

Normaal ben ik wel eens wat gevoelig voor te sterk parfum in shampoo oid. Maar nog nooit in deze mate, misschien een scheerzeep met minder allergenen ? Of toch een betere kwast ?

Omdat ik zelf bebaard ben gebruik ik het mes enkel om de randjes van m'n baard bij te werken, des te leuker is het om anderen te scheren. M'n vader bood aan om eerste proefpersoon te zijn, erg dapper!

image_zpsx9yh9zoe.jpeg

Ik ga lekker met jullie mee lezen en ik hou jullie op de hoogte van deze nieuwe hobby.

Groeten Erik

Welkom Erik!

Rode plekjes krijg je niet van je kwast. Verkeerd gebruik van het mes, of de zeep past niet bij je huid. Niet lullig bedoeld, maar als ik zie hoe je je vader hebt ingesopt dan denk ik dat het aan je schuim ligt. Dat moet veel natter zijn. Dit is echt veel te droog. Daardoor heb je meer kans op irritatie en scheerbrand. Het schuim moet goed zijn, dat is een belangrijke basis.

Welkom Erik!

Rode plekjes krijg je niet van je kwast. Verkeerd gebruik van het mes, of de zeep past niet bij je huid. Niet lullig bedoeld, maar als ik zie hoe je je vader hebt ingesopt dan denk ik dat het aan je schuim ligt. Dat moet veel natter zijn. Dit is echt veel te droog. Daardoor heb je meer kans op irritatie en scheerbrand. Het schuim moet goed zijn, dat is een belangrijke basis.

Bedankt voor je tip Marco, de kwast is het dus niet. De irritatie begon direct toen ik het schuim aanbracht dus dan zal ik het daar in moeten zoeken. Heeft iemand misschien een tip voor een zeep met zo min mogelijk allergenen / parfums ?

Wat je zegt over het schuim merkte ik gedurende de scheerbeurt van m'n vader ook, toen heb ik het inderdaad natter gemaakt en ging alles een stuk soepeler! Het is ook allemaal even uitzoeken. Ik ben van de "schuim uit een busje" generatie, ik heb scheerzeep alleen gezien bij m'n vader toen ik klein was.

Een gemakkelijk te vinden, kwalitatief goede en ook nog eens goedkope is de scheerstick of scheercreme van Palmolive. Die zou je in principe vrij makkelijk moeten vinden bij een drogist.

Lijkt een scheerstick je maar niks?

Dan kan je er nog altijd een stuk of 2 in een bakje raspen, aandrukken en deze zo opschuimen.

De Vergulde Hand is geen vieze droge bende, je moet alleen wel weten hoe je het opschuimt. DVH vraagt om veel water, maar dan ook echt dat je gaat twijfelen of het niet te veel is. Meestal klop ik ook schuim op de zeep zelf (in het speciale DVH scheerkommetje) wanneer nodig nog wat water toevoegen. Ook voor gebruik met de staaf (en ja, die heb ik er ook nog bij :) ) moet je een zeiknatte kwast tegen je porum frotten. Ook de staaf zelf tijdens aanbrengen regelmatig lekker in het hete water dippen.

Er zijn wel mensen die gevoelig zijn voor DVH en waarbij dan de huid droog wordt. Maar er valt absoluut een goed, stevig ende doch glibberigsch, voldoende nat, prettig schuimpje mee te kloppen.

En wat Harrie zegt, Baume.be is fantastisch, geweldig, waanzinnig, briljant en (nu ga ik buiten m'n eigen boekje en dat van Richard, maar jammer dan) gewoon AWESOME!

Nou goed, vergeet dat spul uit spuitbus en nogmaals welkom. Leuk dat je het klassiek scheren hebt opgepakt en meteen op anderen oefent. Nu alleen jouw baard nog, want een baard op een scheerforum is als een cloaca op de plek waar bij je vrouw haar navel hoort te zitten, het klopt niet en hoort daar zodoende niet thuis.

Hophop, baard eraf en meepraten met de scheermafkezen.

Morgen je eerste SOTD dus.