Jump to content

Chinese Gillettes van Flying Eagle

talibeard

Recommended Posts

Ze komen hier niet echt vaak langs en zijn af en toe ook lastig te krijgen maar er komen toch heuse Gillette DE-mesjes uit China. Gemaakt door Flying Eagle die daarnaast ook nog wat eigen mesjes produceert als de 74-C en 74-s, de Rhino en nog een carbonstalen mesje in roodbruine verpakking. Ik beschouw Chinese mesjes in zijn algemeenheid niet als bijster goed maar met nog een aardige partij in de kast en zoekende naar een scheerthema ben ik de laatste maanden nog uitsluitend aan het scheren met Chinees staal en ik moet zeggen; meestal ben ik aardig glad en mijn huid ziet er nog even goed/beroerd uit als toen ik er aan begon... ;)

Ik had de volgende typen in huis;

- Gillette Super Thin Platinum (?) (Thaise versie)

- Gillette Super Thin Platinum (Vietnamese versie)

- Gillette Super Thin Stainless

- Gillette Super Blue

- Gillette Rubie Stainless (voor de Filipijnse markt)

- Gillette Super Nacet (voor de Maleise markt)

Ze hebben allemaal een paar dingen gemeen; ik heb echt 3 gangen nodig voor een voldoende glad resultaat, ze zijn behoorlijk vergevingsgezind, redelijk comfortabel maar beperkt in levensduur. Twee scheerbeurten per mesje, dan houdt het echt op; de eerste twee mesjes heb ik drie keer gebruikt en niet alleen de brandende AS vertelde me dat dat geen goed idee was, de overgebleven stoppels ook.

Gaandeweg mijn SOTD's viel me nog iets op en vroeg ik me serieus af met hoeveel verschillende mesjes ik me nu eigenlijk aan het scheren was. Immers verschil tussen de Thaise en Vietnamese Super Thins kon ik echt niet ontdekken en ook de Rubie en Super Blue leken wel erg veel op elkaar.

Eigenlijk vallen deze 6 mesjes in twee groepen uiteen; de ongecoate 'stainless' mesjes (Super Blue, Super Thin Stainless en de Rubie) en de gecoate (Thaise en Vietnamese Super Thins en de Super Nacet). De verschillen tussen de gecoate en ongecoate mesjes zijn niet heel groot maar wel duidelijk voelbaar; de gecoate mesjes geven een prettige gang met de haargroei mee maar worden duidelijk trekkerig tegen de groeirichting in terwijl de stainless-versies het andersom doen namelijk wat trekkerig met de vleug mee maar verrassend comfortabel(er) tegen de haargroei in.

In de groepen zelf kon ik hooguit met veel fantasie en wilskracht verschillen ontdekken maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat ik denk dat die minieme verschillen eerder aan de vorm van de dag (aan mij dus) lagen dan aan de mesjes. Dus eigenlijk denk ik dat ik met maar twee typen mesjes geschoren heb maar dan verpakt in meerdere wikkels; ik ben overtuigd dat er alleen een Flying Eagle Stainless en een Flying Eagle Platinum in mijn krabber gezeten heeft.

Met al deze mesjes had ik, maar dan niet vergelijkend, in de loop van de jaren al eens geschoren en het gekke is dat ik er bij twee positieve herinneringen had, de Vietnamese Super Thin en de Super Nacet, maar bij nadere beschouwing is dat dus eigenlijk een vergissing want ze horen allebei in het 'Platinum'-kamp en die vind ik nu dus echt wat minder dan de ongecoate exemplaren.

Conclusie (met uiteraard een flinke UEKAZ factor); met Chinese Gillettes is in principe best te scheren maar omfietsen voor een pakje hoef je echt niet te doen. Ik ben van de gecoate versies niet erg weg maar als ik op een onbewoond eiland zat met alleen de Rubie of de Super Blue zou ik me, wat scheren betreft, best vermaken. Middelmatig maar wel op een aardige manier dus als je ergens eens een pakje mee kunt bestellen (voor weinig!) hoef je dat zeker niet te laten maar het niveau van de vroegere Europese Gillettes halen ze niet, evenmin dat van de Indiase.

En voor mij is ongeveer alles beter dan de Russische Gillettes dus die kan ik eigenlijk niet reëel vergelijken, dat moeten de liefhebbers van Astra en soortgelijk spul maar doen. ;)

Edited by Guest

Mooi beschreven Harrie en waar soms een revieuw de kooplust doet aanwakkeren heb ik die innerlijke drang naarmate het verslag vorderde niet meer bemerkt.

Je rept over een "aardig partijtje" in de kast heb je die dan in een opwelling gekocht toen de Chinese economie nog een handje geholpen kon worden :lol:

Dank voor de beschrijvingen Harrie. Deze doet me weliswaar niet geroepen voelen er een zooi te bestellen, ik ben van de non-Ptersburgse Russen zoals je weet, maar ook dat is waardevol om te weten.

Mooi beschreven Harrie en waar soms een revieuw de kooplust doet aanwakkeren heb ik die innerlijke drang naarmate het verslag vorderde niet meer bemerkt.

Je rept over een "aardig partijtje" in de kast heb je die dan in een opwelling gekocht toen de Chinese economie nog een handje geholpen kon worden :lol:

Ik denk dat ik er eigenlijk niet eentje van gekocht heb. Ze zijn allemaal via ruil en andere uitwisselingsprogramma's hier in huis gekomen. Het zijn er in vergelijking met mesjes die ik graag mag ook helemaal niet zoveel hoor maar al bij al zal ik op het hoogtepunt toch wel een Chinees of 40/50 in huis hebben gehad.

Nog 98 op voorraad. Impuls aankoop via DX. Net als Derby, nog 189 geloof ik. Maar ik ga ze opmaken in een goede krabber. Desnoods 1 of 2 beurten per mesje, je moet er mee kunnen scheren, anders werden ze al lang niet meer gemaakt.

Flying eagle stainless (74-s toch?) heb ik getest en daar was ik niet zo over te spreken, de Flying Eagle Platinum ken ik verder helemaal niet. Maar de 74-s vond ik toch vele malen slechter dan de nacets. Toevallig ben ik deze nu aan het testen en ik vind de nacets bijzonder goed. Wel ben ik het met je eens dat de scherpte snel terug loopt

Verder bedankt voor de beschrijving :)

Flying eagle stainless (74-s toch?) heb ik getest en daar was ik niet zo over te spreken, de Flying Eagle Platinum ken ik verder helemaal niet.

De verwarring hier is mijn schuld denk ik. De 74-s is beslist niet hetzelfde mesje als de stainless varianten onder de naam Gillette. Dat is inderdaad van een paar klassen minder. Ik noemde ze alleen zo om aan te geven dat het volgens mij maar om twee verschillende mesjes gaat, één gecoat en één ongecoat, die vervolgens onder verschillende namen op de markt gebracht worden.

zeg ik zit nou toch met een vraag.

Ik heb de gillette nacet getest (binnenkort plaats ik de bevindingen op het forum) maar op de verpakking staat: Made in China by Gillette (Shanghai) limited.

maar als ik ze op ebay wil kopen zeggen ze made in russia, worden ze tegenwoordig in Rusland gemaakt of wat?

http://www.ebay.com/itm/100-Blades-Gillette-Nacet-Stainless-Double-Edge-Razor-Made-In-Russia-/272092670154?hash=item3f59fca8ca:g:SjQAAOSwjVVVuGBn

voor de duidelijkheid ik heb het in beide gevallen over de stainless versie. dus zie ik wat verkeerd of is het gewoon een klassiek ebay nep gevalletje.

Nacet is net als bv. Astra een Gillette-merk, beiden oorspronkelijk uit Tsjechoslowakije zover ik weet, en waar Astra alleen uit Rusland komt tegenwoordig worden er zowel mesjes onder het merk Nacet gemaakt in Rusland als in China. Net als er 7O'Clocks komen uit zowel Rusland als India en Rubie weer Russisch of Chinees zijn kan. De namen zijn wel identiek maar de mesjes zijn dat waarschijnlijk helemaal niet.

Nacet is net als bv. Astra een Gillette-merk, beiden oorspronkelijk uit Tsjechoslowakije zover ik weet, en waar Astra alleen uit Rusland komt tegenwoordig worden er zowel mesjes onder het merk Nacet gemaakt in Rusland als in China. Net als er 7O'Clocks komen uit zowel Rusland als India en Rubie weer Russisch of Chinees zijn kan. De namen zijn wel identiek maar de mesjes zijn dat waarschijnlijk helemaal niet.

vandaar ook mijn vraag want mijn nacet's scheren ontzettend fijn maar als ik alleen de russen kan krijgen dan weet ik het nog niet eigenlijk