merwtje Posted January 9, 2016 Posted January 9, 2016 "Boetseerstof" zul je nu denken? Wat is dat nu weer? Deze term kwam ik tegen op de omdoos (is dat de juiste vertaling van de outer shipper?) van een mooie oude scheerset van Gibbs. Deze onderneming was volgens de tekst op het doosje gevestigd in Brussel. Franstalig dus. BOETSEERSTOFDOOS staat er op de Nederlandstalige kant van dit ZEKERHEIDSCHEERMES (Let op: één S) als vertaling van ÉTUI BAKELITE. Bij boetseren denken wij Hollanders toch eerder aan het modelleren van iets dat kneedbaar is zoals klei. Bakeliet is een echt hard materiaal dat bij toepaste kracht zal breken, eerder dan buigen of anderszins meegeven. Hoe onze zuiderburen dan bij deze vertaling zijn gekomen blijft mij onduidelijk. Toch hebben ze bakelite vertaald in boetseerstof. Ik heb geen idee hoe het productieproces eruit ziet en of het halffabrikaat op enigerlei moment boetseerbaar is. In ieder geval wordt scheren met Gibbs een pretje
efsk Posted January 9, 2016 Posted January 9, 2016 Die enkele "s" bij zekerheidscheermes was me nog niet opgevallen. Ook erg mooi, net als het "Model 2 sneden" voor double edge. Gister nog een krabber in boetseerstofdoos ontvangen trouwens. Dank voor de foto's, hier kan ik van genieten.
merwtje Posted January 9, 2016 Author Posted January 9, 2016 Richard, met die "2 sneden" wordt hier waarschijnlijk bedoeld 2 verschillende sneden (voor- en nascheren?). Een milde en een aggressievere kant.
mhharsta Posted January 9, 2016 Posted January 9, 2016 Verdorie, kom ik die krabber hier ook weer tegen . Een tijd geleden stond er een te koop op Ebay, die heb ik toen laten lopen omdat er naar ik begreep geen standaard DE mesjes in passen. Het kartonnetje met de tekst "boetseerstofdoosje" zat er niet bij, die zou ik zeker hebben onthouden. Mooi Merwtje!
merwtje Posted January 9, 2016 Author Posted January 9, 2016 Verdorie, kom ik die krabber hier ook weer tegen . Een tijd geleden stond er een te koop op Ebay, die heb ik toen laten lopen omdat er naar ik begreep geen standaard DE mesjes in passen. Het kartonnetje met de tekst "boetseerstofdoosje" zat er niet bij, die zou ik zeker hebben onthouden. Mooi Merwtje! Dank je! Ik heb net nog even gecontroleerd maar door aan de kopse kanten van het standaard mesje 1,5 - 2mm af te knippen is het zo voor elkaar. Scheren maar. En als je toch nog interesse zou hebben, ze staan op MP.
efsk Posted January 9, 2016 Posted January 9, 2016 "Mince" mesjes moeten erin. Die zijn op de ebays nog wel te vinden.
mhharsta Posted January 9, 2016 Posted January 9, 2016 Mooi aanbod op MP Merwtje, maar ik sla over. Al een jaar heb ik me voorgenomen een set slijpstenen aan te schaffen en steeds komt er weer een fraaie krabber of mes tussendoor. Dit jaar niet .
merwtje Posted January 9, 2016 Author Posted January 9, 2016 Het is wel besparen want op Ebay staat ie zonder omdoos voor $160
Recommended Posts