Harkos Posted January 8, 2016 Posted January 8, 2016 Van Efsk een Mulcuto Wedge met houder te leen gekregen om eens te proberen. Eigenlijk is dit geen gebruikelijk verslag van een mesje, daar dit niets te maken heeft met een DE of SE wegwerp mesje. Hier heb ik de gelegenheid kennis te maken met een duurzaam scheer fenomeen, zoals achteraf blijkt, van een hoogwaardige kwaliteit en prestatie. Dat scheren met zo'n wedge voelt ongeveer net als een open mes, maar dan met het gemak en veiligheid van de SE krabber. Eigenlijk wordt het tijd, dat ik me werkelijk ga bezighouden met het slijpen van scheermessen en me meer bezig te houden met gebruik van dit soort Wedges en open messen. Weet niet, ben ik te bang, of is het gemakzucht of zijn het de kosten van een paar goede stenen? Tot nu toe ben ik er in elk geval nog niet toe gekomen, ofschoon ik mijn keukenmessen en zakmessen wel altijd zelf onderhoud. Terug naar de Mulcuto. Dat is een geslaagde ervaring. Heb veel plezier beleefd aan de 12 beurten zonder enige echte schade, zelfs geen puntje bloed, die ik me er mee heb mogen scheren. 1- Met enige respect legde ik vanmorgen de wedge in de krabber. Donnerstag wedge, dus vanmorgen kon het. Het inleggen van de wedge is een fluitje van een cent. Esfk had de kop erg zacht afgesteld, waardoor bij de eerste ronde weinig te merken was van enige baard reductie. Dus voorzichtig de schroefjes uitdraaien, zodat in mijn voorstelling de stand van het mesje gelijk kwam aan een mesje in een een Gem. Dat ging beter. Manmoedig een 2e ronde dwars op de vleug en een 3e ronde tegen de vleug gedaan. Zo dat is even wennen na 16 dagen een Kai in een top krabbertje. Het scheert prima, die Mulcuto, maar mijn gezicht moet er nog even aan wennen. Lichte brand, het kan gladder en ik moest erg opletten, maar het was wel een heerlijk avontuur. Morgen weer. 2- De wedge even een paar keer over de spanriem gehaald. De eerste halen voelden meteen wat rauw, dus de wedge iets terug gedraaid, zodat er minder oversteek was en ja hoor, daar ging het weer. Het vraagt even wat meer aandacht, maar dan is er best goed te scheren met dit bejaarde materiaal. Denk ook wel dat Richard erg zijn best heeft gedaan er een onberispelijk geslepen wedge bij te doen. In elk geval is het een leuke ervaring om met dit gereedschap te werken. Ging ook al beter dan gisteren. Nu geen scheerbrand en alleen onder de kin iets meer stoppel gevoel dan normaal, maar verder prima glad. 3- De wedge blijft mooi scherp. Even weer over de spanriem gehaald. Vervolgens een prima beurt in 3 rondes. De 1e gang met de vleug mee voelde wat weerbarstig, maar vervolgens waren de volgende 2 prima en is mijn gezicht weer mooi glad. Deze combi vraagt wel aandacht om tot een goed resultaat te komen, maar het heeft ook wel wat, je te scheren met een dergelijk stuk antiek. Deze 3e x gaat wel al beter, daar ik de hoek beter in de vingers krijg. 4- Wordt steeds handiger met die wedge. De 1e ronde was weer met enige weerstand, maar ik weet inmiddels, dat ik die gewoon vlot te lijf moet gaan. Daarna is rondje 2 en 3 echt een afwerk werkje. Goed voelen waar nog wat te maaien valt en door scheren. Uiteindelijk met een verrassend goed resultaat. Het vergt wat meer aandacht, maar dan kom ik bijna zover als met een Gem 1912. Vind het echt opzienbarend wat er vroeger toch aan techniek is bedacht. 5- Mooi dat zo'n wedge zo lang scherp blijft. Ik ben geen wonder op het gebied van stroppen en slijpen, maar zo nu en dan even wat leer en dat snijkantje werkt weer. Over de combi valt niets anders te zeggen, dan goed. Ook geen wonder, want die wedge en de houder horen gewoon bij elkaar. Inmiddels 7 dagen niet gebruikt, maar meteen weer de juiste hoek te pakken. Erg belangrijk, die zo klein mogelijk te houden, maar dan gaat het bijzonder lekker. Nog even een paar dagen van genieten en dan moet hij weer naar huis. 6- Na even weer wat slagen over de spanriem was de wedge weer in goede conditie. Alweer de 6e x en toch gewoon scherp blijven. Krijg steeds meer de slag te pakken. Wat blijkt, als je de drukbeugel, die de wedge op zijn plek houdt, langs je wang laat lopen, heb je precies de juiste hoek te pakken. Hebben ze destijds blijkbaar over nagedacht. Toch mooi dat oud spul. 7- De wedge even weer een paar slagen over de spanriem en blijft het gewoon lekker doen. Verwonderlijk hoe zo'n stukje metaal zo scheerbaar scherp kan blijven. Het is elke keer weer grappig om je met deze combi te scheren. Bijna net zo voorzichtig scherend als met een open mes, maar dan maakt weer het gemak van een SE, dat ik er al snel weer op los krab. Het is echt mooi om met een dergelijk gereedschap voor de spiegel te staan en je te verwonderen over hoe goed het werkt. Dan rijst weer de vraag waarvoor al die nieuwe spulletjes worden bedacht. Ik ben er in elk geval content mee. Begin volgend jaar gaat de logé weer huiswaarts, maar ik denk toch dat het tijd wordt, dat ik me in slijpstenen ga verdiepen. 8- De wedge eerst even over de pasta kant van de spanriem gehaald en vervolgens wat slagen over het schone leer en ja hoor, het effect was in positieve zin merkbaar. Weer een snit van heb ik jou daar. Inmiddels nu de 8e x heb ik de greep aardig te pakken en krijg ik steeds meer het gevoel, dat hier een nieuwe uitdaging ligt. Kennis van stenen vergaren en wedges met bijpassende krabbers vinden. Het is zo leuk. Zo dat was weer een prima scheerbeurt, zonder irritatie of schade. Lekker glad. 9- De wedge zo in de krabber zonder leer en nog mooi op snee na gisteren. Dat ging weer als de gesmeerde bliksem. 3 rondes zonder enig bijwerken klaar en glad. Geen brand of irritatie. 10- De wedge is nog in prima conditie. Grappig, dat zo'n stukje staal zo scherp blijft, als je hem zo nu en dan even over het leer trekt, terwijl de DE mesjes na een paar keer gebruik gewoon onbruikbaar zijn. Het voelt na 10x erg vertrouwd aan en ofschoon de hoek afwijkt van een normale DE krabber, pak ik eigenlijk meteen de juiste stand. Het mesje bijna vlak op de huid, zodat de kop ongeveer met zijn beugeltje over de wang enz. glijdt. Helaas, deze week nog een paar rondjes en dan gaat hij weer naar huis. 11- Zonder de wedge over het leer te halen gaat de beurt prima. Vlotte snit, voldoende voor 3 rondes. Zoals gisteren ook al gezegd, als je de juiste greep eenmaal te pakken hebt is het scheren met dit apparaat werkelijk een makkie en een plezier om mee bezig te zijn. 12- Zoals te lezen in de Sotd waren dit 3 ere rondjes. Ere, daar het besluit is genomen, dat ik vandaag de Mulcuto SE Wedge voor het laatst gebruik, anders ga ik me er te veel aan hechten. De wedge nog een keer over het leer voor de laatste inzet. Gewoon weer een perfecte scheerbeurt, goed schuim liet de vlijmscherpe wedge weer prima zijn werk doen. Het is met deze krabber net als met die vriendin, waar je je heel goed bij voelt, eigenlijk een beetje verliefd op wordt, maar weet dat het nooit iets duurzaams wordt, daar je een relatie hebt, waarin je al goed voorzien bent en niet wilt verstoren. Je kan er beter weer afscheid van nemen, maar enige weemoed blijft aan je knagen. Hij gaat terug naar de baas. Nú.
efsk Posted January 8, 2016 Posted January 8, 2016 Mooi verhaal Harkos. Erg blij dat je het zo positief ervaren hebt!
ceekee Posted January 8, 2016 Posted January 8, 2016 Leuk verhaal. Altijd weer een plezier je verslagen te lezen.
mhharsta Posted January 8, 2016 Posted January 8, 2016 Ik heb met veel plezier je ervaringen gelezen Harkos. Het komt wel overeen met hoe ik het nu na zo'n 12 scheerbeurten met mijn L' Aiglon SE met een wedge beleef. Met de wedge goed op scherpte heb ik ook het scheergevoel als met een open mes, en inderdaad het vlotte gemak van een krabber; nog geen sneetje of puntje opgelopen. Daar komt de lol van het bijbehorende slijpen en stroppen bij. Moedig van je om hem weer terug te sturen .
Snuff Posted January 8, 2016 Posted January 8, 2016 Kriebelt het nu niet om er ook eentje op te snorren?
Harkos Posted January 8, 2016 Author Posted January 8, 2016 Kriebelt het nu niet om er ook eentje op te snorren? Heel erg en kijk zo nu dan ook wel. Ook op Franse sites, maar ze zijn in goede staat niet zo dik gezaaid.
mhharsta Posted January 8, 2016 Posted January 8, 2016 Op de Franse sites heb ik ook mijn Louis en L' Aiglon gevonden. Je moet inderdaad geduld hebben voor een exemplaar in mooie staat. Ben je specifiek naar een bepaalde SE op zoek?
Harkos Posted January 9, 2016 Author Posted January 9, 2016 Op de Franse sites heb ik ook mijn Louis en L' Aiglon gevonden. Je moet inderdaad geduld hebben voor een exemplaar in mooie staat. Ben je specifiek naar een bepaalde SE op zoek? Nee als ik iets moois voorbij zie komen ben ik er wel in geïnteresseerd, maar dan moet de prijs ook nog redelijk kloppen. Mocht je iets voorbij zien komen, hoor ik dat graag.
mhharsta Posted January 9, 2016 Posted January 9, 2016 Ik speur zeer regelmatig, en kom soms wel wat leuks tegen. Ik zal je tippen als ik iets vind. Sowieso niet handig om tegen elkaar op te bieden . Onderstaande krabbers heb ik afgelopen maanden gevonden en gekocht; de L'Aiglon en de Louis voor de prijs van een modale Muhle krabber, uit Frankrijk, plus een beetje verzendkosten. De Wilkinson voor ook nog ruim onder de 100 E., met wat meer verzendkosten uit de USA. Allen met origineel doosje, strophulp of stropje, etc. Ze zijn nog wel te vinden gelukkig!
Harkos Posted January 9, 2016 Author Posted January 9, 2016 Mooi spul! Sla mijn slag als er iets geschikt langs komt.
Recommended Posts