Ga naar inhoud
Loei

Eerste scheerbeurt met Mühle R41

Aanbevolen reacties

krabber, heet zo'n ding. Verder prima stukje.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inderdaad niks om bang voor te zijn, de oudere broer was iets boosaardigers maar als je hem wist aan te pakken kon je er goed mee overweg al werd het nooit een comfortabele ervaring.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ga voor een groot deel in je verhaal mee behalve als je bijvoorbeeld opmerkt "dat er van een mug een olifant wordt gemaakt" en vooral dat je het scheren met een 37C bijna als een straf ondervind. ik scheer me met de 37 C net zo goed glad als met de R41 alleen met een iets andere scheertechniek en vooral zeer efficient en comfortabel. Wat dat betreft durf ik de 37C aan elke nieuwe natscheerder te adviseren.

De efficiency van de R41 2013 is -oftewel het getemde model t.o.v. de 2011 uitvoering-  is niet meer zo angstwekkend maar dat hij zoals jij aangeeft ook geschikt is voor beginnende scheerders daar heb ik mijn twijfels bij , want juist het zonder druk scheren is de generale fout die nieuwe scheerders -gewend aan het Gillette 5 mesjes systeem- hier vaak beschrijven in de vorm van scheerbrand en rode vlekken. Dit gaat natuurlijk bij alle krabbers op maar de R41 straft dit natuurlijk meer af als een mildere krabber. En het natscheren met een krabber kent over het algemeen bij iedereen een leercurve dus om nu direct bij het eindstation te beginnen vraagt om natuurtalent wat sommigen natuurlijk hebben.

Dan om je te verlekkeren zijn er diverse krabbers tegenwoordig op de markt die -nog- efficiënter zijn als de R41 en zich nog veel comfortabeler gedragen tijdens de scheerbeurt zoals bijvoorbeeld de Blackbird en Timelessen van deze wereld dus gelukkig is je reis in krabberland nog lang niet ten eindexD

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hanskoning schreef 2 uur geleden:

Ik ga voor een groot deel in je verhaal mee behalve als je bijvoorbeeld opmerkt "dat er van een mug een olifant wordt gemaakt" en vooral dat je het scheren met een 37C bijna als een straf ondervind. ik scheer me met de 37 C net zo goed glad als met de R41 alleen met een iets andere scheertechniek en vooral zeer efficient en comfortabel. Wat dat betreft durf ik de 37C aan elke nieuwe natscheerder te adviseren.

De efficiency van de R41 2013 is -oftewel het getemde model t.o.v. de 2011 uitvoering-  is niet meer zo angstwekkend maar dat hij zoals jij aangeeft ook geschikt is voor beginnende scheerders daar heb ik mijn twijfels bij , want juist het zonder druk scheren is de generale fout die nieuwe scheerders -gewend aan het Gillette 5 mesjes systeem- hier vaak beschrijven in de vorm van scheerbrand en rode vlekken. Dit gaat natuurlijk bij alle krabbers op maar de R41 straft dit natuurlijk meer af als een mildere krabber. En het natscheren met een krabber kent over het algemeen bij iedereen een leercurve dus om nu direct bij het eindstation te beginnen vraagt om natuurtalent wat sommigen natuurlijk hebben.

Dan om je te verlekkeren zijn er diverse krabbers tegenwoordig op de markt die -nog- efficiënter zijn als de R41 en zich nog veel comfortabeler gedragen tijdens de scheerbeurt zoals bijvoorbeeld de Blackbird en Timelessen van deze wereld dus gelukkig is je reis in krabberland nog lang niet ten eindexD

Ik begrijp wat je wilt zeggen en je hebt zeker een punt, maar er zijn ook beginners die zich voldoende inlichten op voorhand. Ik ben iemand die voor ik iets koop meestal een paar weken/maanden opzoekwerk verricht. Zo wist ik bvb dat ik absoluut geen druk mocht zetten en die raad heb ik van in het begin opgevolgd. Ik zet vandaag de dag evenveel (eigenlijk even weinig) druk als in augustus vorig jaar. In mijn geval was het vooral de juiste hoek vinden met de R41 en de huid strak trekken. Ik had m.a.w. kunnen starten met de R41 en ik kan me niet inbeelden dat ik de enige persoon ben die zo te werk gaat.

De Merkur 37C Slant heeft zich nooit kunnen onderscheiden voor mij. Is een (kleine) miskoop geweest wat mij betreft. Ik merk qua prestaties amper verschil tussen de 34C en de 37C Slant en die laatste heeft meer nadelen. Bakkebaarden mooi recht scheren, is bvb al wat vervelender met de Merkur 37C Slant. Het plaatsen van het mesje ook. Mesjes zouden ook sneller bot worden in de Merkur 37C Slant, al heb ik te weinig ervaring hiermee om dit te kunnen bevestigen. Zoals altijd, uekaz uiteraard.

Ik heb voor mezelf gemerkt dat ik efficiëntie verkies boven comfort op voorwaarde dat het nog steeds voldoende comfortabel is.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
CobraX schreef 9 uur geleden:

Als laatste wil ik nog iets kwijt over het feit dat men de R41 niet aanraadt voor beginners. Ik ga hier slechts gedeeltelijk mee akkoord. Voor sommige beginners zou de R41 perfect bruikbaar zijn, voor anderen dan weer niet. Beginners die voorzichtig zijn, geen druk zetten, hun tijd nemen en aandachtig zijn, hoeven absoluut geen schrik te hebben van de R41. Ik ben er zeker van dat de R41 zonder problemen mijn eerste safety razor had kunnen zijn, alleen is het anders gelopen hier net omwille van die reviews op het internet.

Jij bent de welbekende uitzondering op de regel. Dan verwondert het, dat je de R41 (waar ik de 2011 en 2013 uitvoering van gebruik afhankelijk van hoe effectief het mag zijn) prima vindt, wat ook zo is, maar de Merkur slant niet je ding is. Ken ze alle twee door en door (gebruikde 39c), herken daar dus niets in.

Ik raad een beginner liever de 37c, dan de R41 aan.

Wl mooi dat jouw ervaring zo goed is!

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Harkos schreef 1 uur terug:

Jij bent de welbekende uitzondering op de regel. Dan verwondert het, dat je de R41 (waar ik de 2011 en 2013 uitvoering van gebruik afhankelijk van hoe effectief het mag zijn) prima vindt, wat ook zo is, maar de Merkur slant niet je ding is. Ken ze alle twee door en door (gebruikde 39c), herken daar dus niets in.

Ik raad een beginner liever de 37c, dan de R41 aan.

Wl mooi dat jouw ervaring zo goed is!

Dat je een beginner over het algemeen liever een 37C Slant aanraadt dan een R41, ga je mij niet horen tegenspreken, want daar volg ik je in. Ik beweer ook niet dat elke beginner (meteen) overweg zou kunnen met de R41 (model 2013, want met model 2011 heb ik geen ervaring).

Misschien moet ik er wel nog bij vermelden dat ik mijn nekhaar al jarenlang zelf scheer met een shavette en wat eau de cologne. Ik heb m.a.w. wel wat ervaring met een zeer direct contact tussen een mesje en de huid. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat je een beginner over het algemeen liever een 37C Slant aanraadt dan een R41, ga je mij niet horen tegenspreken, want daar volg ik je in. Ik beweer ook niet dat elke beginner (meteen) overweg zou kunnen met de R41 (model 2013, want met model 2011 heb ik geen ervaring).

Misschien moet ik er wel nog bij vermelden dat ik mijn nekhaar al jarenlang zelf scheer met een shavette en wat eau de cologne. Ik heb m.a.w. wel wat ervaring met een zeer direct contact tussen een mesje en de huid.
Kijk je bent de stress fase al voorbij!
Kijk je bent de stress fase al voorbij!
Die 2011 is echt agressief. Voor de kamikaze's onder ons?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ooit eens een Roedter 1909 mogen lenen. Dat was agressief.

De discussie of agressief voor een beginnende scheerder misschien niet beter is dan een milde krabber is op buitelandse fora eerder gevoerd, en er zijn best goede argumenten voor te bedenken. Of je meteen met het meest agressieve moet beginnen wat je kunt vinden is een ander verhaal. Naar mijzelf kijkende: ik had me ook ingelezen, maar het gebruik van de Parker 90R of wat was het heeft er bijna toe geleidt dat ik terugkeerde naar de Mach3: ook niet harken leverde mij afgrijselijke scheerbrand op, terwijl ik wit dat je geen druk uit mocht oefenen. Geen druk namelijk is relatief. Iemand die altijd 160 rijdt op de snelweg denkt dat hij langzaam rijdt met 120. Iemand die altijd 130 tijdt denkt dat 120 helemaal zo traag niet is.

Voorts ben ik van mening dat de 37c ieders scheerder derde of wellicht zelfs al tweede krabber dient te zijn. Niet in rangordelijke zin, maar wel in volgordelijkheid van verkrijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

[mention=268]efsk[/mention] je lijkt wel helderziend..

De 39C was mijn tweede krabber die ik aankocht.

Muhle R89 was mijn eerste.

De 39C en de Parker Variant zijn momenteel mijn meest gebruikte krabbers.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hanskoning schreef op 2/18/2018 om 09:08:

Je hebt me nieuwsgierig gemaakt, dus ik ben eens gaan kijken naar de Blackbird en Timeless safety razors. De Blackbird is, laat het me beleefd uitdrukken, niet meteen m'n smaak qua design. Dus ik was snel uitgekeken op de Blackbird website.

Timeless daarentegen heeft wel knappe modellen (RVS, OC, 0.95mm, TRH1 steel, niet gepolijst, houder), maar ik zie 2 grote nadelen: ten eerste lijkt de opening achter de kam mij moeilijk te reinigen (ik reinig altijd de volledige oppervlakte van m'n R41 met een watje en wat zeep, soms een beetje isopropanol) en ten tweede vormt de kostprijs een probleem, $250 (plus mogelijke importkosten) is een bedrag dat ik financieel niet kan verantwoorden.

Ik hoop nog steeds dat Mühle van gedacht verandert en ooit een RVS versie van de huidige R41 op de markt brengt. Ik ben meteen bereid om daar €100 à €125 voor te betalen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De zijkanten van de onderplaat van de Timeless zijn open dus daar kan je ook met een wattenstaafje doorheen.

Ja de prijs is niet mals maar in mijn beleving en zoals ik het altijd verwoord is de reis in scheerland de bestemming dus misschien nu niet maar over.............jaar:) 

Je moet dromen blijven houden tenslotte.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Meer dan €200 voor een krabber is een bak geld, maar een keer geprobeerd, zal je merken, dat de R41 hoewel best aardig, toch tot een onvergelijkbaar mindere categorie behoort. Die Blackbird is mooier, dan op papier. Wat scheren betreft is er weinig verschil. Het gaat hier om uitersten in het top segment!

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Heb nooit een R41 gehad. Ik heb een Fatip Grande dorato, een Blackbird oc kan ik iedereen aanraden, prachtig ding en scheert effectief en geweldig. Ik zelf heb de gepolijste versie.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mosterd na de  maaltijd maar ik bestelde mijn r41 2011 toen ik pas 4 1/2 maand daarvoor voor het eerst een krabber had gebruikt. Met een Feather. Niet om stoer te doen maar om aan te geven dat je zoiets prima als nieuweling kunt gebruiken. Binnen een aantal scheerbeurten had ik het gevoel het monster getemd te hebben, waarna ik me er heel ontspannen mee kon scheren.

De eerder aangehaalde Roedter, dát is heel andere koek, daar heb ik me nooit gedachteloos mee kunnen of durven scheren.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Knap staaltje scheertechniek Marcel,  zelfs nu vind ik het nog zeer ongemakkelijk om me met een 2011 versie lekker comfortabel te scheren. Dan is de Roedter voor mij helemaal drie stations te ver.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Belangrijke informatie

We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je verder kunt gaan.