Loei Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Omdat ik een draadje had gestart over de Fatip Grande, nu ook maar over mijn eerste scheerbeurt met de R41. Het eerste wat ik dacht tijdens de eerste paar halen: Wow, je voelt eigenlijk alleen maar het mesje! Zonder druk te zetten rustig doorgegaan. Het vinden van de juiste hoek is absoluut niet moeilijk, hij scheert vrijwel direct goed. Alle halen gingen prima, geen irritaties o.i.d. gevoeld. De eerste gang ging prima, dan nog maar haaks over de groeirichting. Ook hier weinig problemen, de krabber is dus (erg) agressief, maar je voelt ook erg goed wat er gebeurt zodat je fouten kunt voorkomen. Onder mijn kin ging het een beetje lastig, de haren leken niet geschoren te willen worden. Ik had me voor de tijd ook niet gedouched en ik denk dat het daar mee te maken had. Ook zat ik hier (onbewust) tegen de groeirichting in te scheren, dus dat meteen even hersteld en dat ging meteen beter. In mijn hals groeien de haren van binnen naar de zijkant van mijn hals. Haaks over de groeirichting is mijn geval dus van beneden naar boven, alleen net onder de kin groeit het dus wel naar beneden, vandaar mijn fout. Helaas heel iets te veel onder de neus bezig geweest, een klein puntje bloed. Niets wat het gezicht spoelen met koud water niet verhielp. Na 2 succesvolle gangen ben ik er maar mee gestopt, tegen de richting in leek me nog niet verstandig. Ik vind de R41 comfortabeler dan de Fatip Grande. Dit komt denk ik voor een groot deel door de bouwkwaliteit. Beide kanten scheren even agressief, waarbij dit bij de Fatip erg afhankelijk is van hoe het mesje erin wordt geplaatst. Bij de R41 speelt dit probleem niet. Al met al dus erg tevreden, ik moet wel zeggen dat ik met de Fatip wat gladder geschoren was, wellicht doordat beide kanten niet even agressief/mild was maar ik hem wel zo gehanteerd heb. Het spekgladde resultaat komt met de R41 ongetwijfeld ook nog. Dat zullen jullie hier binnenkort kunnen lezen. Al met al erg tevreden! En nog 1 ding: Naar mijn mening is de R41 zeker niet zo eng als vaak wordt geschreven. Met goede techniek, aandacht en geduld kan er eigenlijk weinig mis gaan. Het bewijs: De aftershave prikte minder hard dan na sommige scheerbeurten met mijn EJ DE89 en ik zie er totaal niet gehavend uit. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
efsk Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Fijn dattie zo bevalt Loei! Op zich is geen enkele krabber eng, zelfs de roedter niet, zolang je er maar met beleid mee omgaat. Het enige wat je nu moet doen is bij je volgende scheerbeurt met dit ding niet te overmoedig worden, dan gaat het alsnog fout Ik heb die neiging nog wel eens, dus kan hier volledig over meepraten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frog Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Kijk, dat is leuk om horen Laurens! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loei Posted January 7, 2016 Author Share Posted January 7, 2016 Goed advies, ik begrijp ook zeker wat je bedoelt haha Denk wel dat ik morgen wat anders pak dan de R41, is naar mijn mening niet een krabber voor elke dag, in ieder geval nu zeker nog niet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Mooi te zien, dat het allemaal goed is bevallen en mee viel. Je ziet wel laat je de kop niet gek maken. Uiteindelijk is je verslag een uitgebreide samenvatting, van al hetgeen je al was verteld. Ik gebruik die R41 ook liever niet dagelijks, maar wel als maatstaf om te kijken, hoe goed ik op een mesje kan vertrouwen, als ik het niet weet, wat die nu precies doet. Om de reden, die je noemde: ik voelde alleen het mesje. Dat is het precies, wat deze krabber zo speciaal maakt. Als je dat in de vingers hebt, heb je de stier bedwongen en ben jij de toreador, of te wel de krabber de baas. Succes. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loei Posted January 7, 2016 Author Share Posted January 7, 2016 Mooi geschreven Harrie! Mijn Polsilver IR's komen dit weekend binnen, het mesje dat me tot nu toe het beste bevallen is. Ik ben erg benieuwd hoe die zich gedragen in de R41. Het Feather mesje dat ik vandaag in de R41 heb gedaan was overigens al een paar keer in een GIllette Tech gebruikt. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted January 7, 2016 Share Posted January 7, 2016 Ik ben helemaal niet gek op Feathers in dergelijke krabbers. Goede mesjes, maar voor mij voor soepele krabbers. De R41 vraagt voor mij juist naar een prettig soepel mesje, dus net andersom. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gusto Posted January 8, 2016 Share Posted January 8, 2016 Fijn dat hij bevalt Loei! Die angst voor de R41 was dus ongegrond. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted January 8, 2016 Share Posted January 8, 2016 Een beetje uitdaging in het leven mag hé. Het is trouwens omdat de R41 als agressief beschreven wordt op vele forums dat zoveel mensen hem willen proberen, blijkbaar denken ze een bewijs van hun mannelijkheid te kunnen leveren als ze hem kunnen bedwingen. Als puntje bij paaltje komt is het gewoon een effectieve krabber die iets meer aandacht vergt maar helemaal niks om bang van te zijn. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loei Posted January 8, 2016 Author Share Posted January 8, 2016 Ik moet zeggen toen Jarno aangaf zijn R41 weg te doen, voor een mooie prijs, ik het eigenlijk wel moest doen. Ik wou toch een keer een echt effectieve krabber hebben, om te kijken of het iets voor mij is want de Fatip was dat in ieder geval al niet. Mijn Polsilver mesjes zijn ook geärriveerd, wel op een ander adres. Ik denk dat de volgende scheerbeurt met de R41 de Feather er meteen uit gaat voor een Polsilver Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted January 8, 2016 Share Posted January 8, 2016 (edited) Weetje dat heb ik eigenlijk al te vaak gehoord van al die buitenlandse fora. De Merkur zou mits je niet goed oplet direct afstraffen, ik vind het een van de meest rustige krabbers die ik heb (alleen mesjes gaan sneller kapot naar mijn idee) Feather worden ook vaak beschreven als: "blades of horror" nou sorry maar ik ben van mening dat ook die uitspraak niet echt waar is Met de R41 is dat het zelfde, ik neem al dat soort uitspraken maar met een korreltje zout (of een pot zout eerder) Wat is wel vind is dat de R41 erg direct is qua gevoel, en dit is juist wat ik erg wardeer aan deze krabber. Maar ook vind ik grappig dat jij de R41 minder agressief ervaart als de fatip. UEKAZ denk ik dan maar toch weer Edited January 8, 2016 by Guest 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loei Posted January 8, 2016 Author Share Posted January 8, 2016 Ik weet niet heel goed of ik hem agressiever vind dan de Fatip. Het is wel zo dat het mesje beter in de R41 valt, waardoor het mesje aan beiden kanten altijd evenveel bloot ligt wat de R41 preciezer maakt naar mijn mening. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted January 8, 2016 Share Posted January 8, 2016 Oh eigenlijk bedoel ik het andersom te zeggen, Minder agressief. Ik ervaar de r41 als meer agressief. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loei Posted January 8, 2016 Author Share Posted January 8, 2016 Oh haha, nou dat komt dan waarschijnlijk doordat ik de R41 preciezer vind Ik vond de Fatip wat onvoorspelbaarder en daardoor kon die nog wel eens erg agressief uithalen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted January 8, 2016 Share Posted January 8, 2016 Mooi dat het zo goed gegaan is Loei, goed om te lezen. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loei Posted January 8, 2016 Author Share Posted January 8, 2016 Ik ben er ook erg blij mee! Was ook wel een beetje bang dat een agressieve krabber niet iets voor me was maar tot nu toe kan ik dat nog niet zeggen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henkiepenkie Posted January 9, 2016 Share Posted January 9, 2016 Mooi Loei, Binnenkort tijd voor de volgende stap in je scheercarrière en dat wordt dan toch een shavette of traditioneel open mes. Dat gaat dit jaar vast gebeuren. Ben zelf ook in het bezit van de R41 en gebruik hem tot nu toe met Feather mesjes. Als eerste indruk heb ik niet het gevoel dat dit een goede combi voor mij is. Geen snijwonden o.i.d. maar heb de indruk dat het mesje snel bot is en daardoor trekkerig wordt. Het heeft gewoon meer tijd nodig om er aan te wennen. Voorbeeld. 1 1/2 jaar geleden heb ik een paar honderd Rapira mesjes uit Turkije besteld en na 2 scheerbeurten spijt, spijt en nog meer spijt van de aankoop. Maarja, als Nederlander zuinig en toch maar doorgaan en nu bevalt dit kwalijke mesje mij best. Geen topper maar niet verkeerd. Vandaar dat ik wat voorzichtiger geworden met met gelijk afkeuren. Succes Loei en het is een mooi apparaat. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loei Posted January 9, 2016 Author Share Posted January 9, 2016 Hey Henkie! Ik denk ook dat juist door de scherpte van de Feather mesjes, ze wat sneller bot worden. Morgen een nieuwe Polsilver in de R41 proberen! En ik heb ook al een shavette Eerst maar even de R41 onder de knie krijgen 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loei Posted January 11, 2016 Author Share Posted January 11, 2016 Vandaag weer geschoren met de R41. Een nieuw Polsilver SI mesje erin en Bartex als voorbereiding gebruikt. Het eerste wat me opviel: De Polsilvers zijn in mijn EJ DE89 een stuk fijner dan in de R41. Het is in de R41 niet oncomfortabel, maar lang niet zo lekker als in de DE89, misschien met de 2e scheerbeurt wel. Verder deed de Bartex ook niet wat ik er van verwacht had (baard zacht maken), misschien niet genoeg op gedaan, ik heb het ook weer afgespoeld voordat ik mijn gezicht ging insoppen. Met deze 2 kleine tegenslagen begon het al niet heel best. Gelukkig bleef het daar bij, de krabber ging soepel door de haren, ik denk dat ik sommige halen te langzaam heb gedaan waardoor het licht trekkerig werd, dit wou ik dus met de Bartex voorkomen. Met snellere halen had ik hier geen last van. Eerste gang ging verder probleemloos, wel voorzichtig blijven en geen druk zetten. Het Polsilver mesje was verder wel wat meer vergevend dan het Feather mesje. De tweede gang ook prima. Het mesje ging soepel over de huid. Doordat je alleen het mesje voelt voel je dus erg goed wat je doet. Dat vind ik een erg fijne eigenschap van deze krabber, ondanks de agressie kun je dus fouten voorkomen, als je blijft opletten De kin ietwat grondig gedaan en die heb ik toch nooit zo glad gehad als nu Na de 2e gang voelde ik me zeker genoeg om een paar puntjes bij te werken. Dit ging goed, ik had 1 klein bloedpuntje na de 2e gang, met het bijwerken kwam er nog een heel klein puntje bij. Na het spoelen met koud water was dit al weer weg, maar toch voor de zekerheid eventjes de aluin er overheen gelaten. Hierna DVH ASB ingesmeert en moet ik toch concluderen dat ook dit een erg geslaagde scheerbeurt was met de R41. Wat mij betreft een stuk comfortabeler dan de Fatip Grande. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted January 11, 2016 Share Posted January 11, 2016 En zo wordt je steeds moediger en wordt het steeds makkelijker. Mooi hè. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loei Posted January 12, 2016 Author Share Posted January 12, 2016 Inderdaad! Ik ben blij dat ik de eerste 2 scheerbeurten niet zo heb ervaren als met de Fatip. Door de ervaringen met de Fatip heb ik hem ook laten liggen. Om een goede indruk van een krabber te krijgen moet je hem denk ik wel vaker dan 4/5 keer gebruiken, maar de Fatip heeft dit, in ieder geval bij mij, ontmoedigd. De R41 doet dit bij mij niet 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted January 12, 2016 Share Posted January 12, 2016 Een krabber moet je zo vaak gebruiken, dat je automatisch als je hem pakt, meteen de juiste hoek te pakken hebt. Daarna is het met een nieuw mesje even iets bijstellen, maar blijft het gevoel optimaal. Ook dat krijg je in de vingers als je bepaalde mesjes regelmatig gebruikt. Ik heb er vaak meer dan 10x voor nodig om een krabber te leren kennen, maar soms ook maar 2x om ze te doorgronden. Heb echter geen krabber waar ik me niet mee kan scheren, wel krabbers, die me niet uitdagen en dus al snel in een sigarenkistje (mijn scheerkist) blijven liggen. De rest staat voor het grijpen in de kast. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Loei Posted January 17, 2016 Author Share Posted January 17, 2016 Vandaag voor de derde keer de Mühle gepakt sinds ik hem in mijn bezit heb. Voor het eerst mijn kwast een keer door de creme gehaald om hem te laden (TBS Maca Root in dit geval), dat beviel ook best aardig eigenlijk, normaal doe ik met mijn vinger wat op de kwast. Doordat de creme nu verspreid is over alle haren klopt het makkelijkker op lijkt het haast. Eerste gang, geen enkel probleem! Het Polsilver mesjes beviel ook een stuk beter dan de eerste scheerbeurt in de R41, misschien toch even wennen met dit mesje? Ging enkel puntje of sneetje en een 2 daags stoppelbaardje verdween als sneeuw voor de zon, net als buiten De tweede gang ging ook prima, echter hier wel drie irritatie puntjes van de vorige scheerbeurt opengehaald, dat is te verwachten met deze krabber. Ik moet zeggen dat ik de krabber vandaag ik vrij nonchalant gehanteerd heb, een beetje zoals mijn EJ DE89 maar dan nog een tikje voorzichtig. Dat kan eigenlijk prima met deze krabber, je leert hem snel en makkelijk kennen. De horrorverhalen die op internet en youtube staan halen volgens mij hun inspiratie uit de onkunde van de gebruikers van deze krabber. Al met al kan ik na drie scheerbeurten wel concluderen dat deze krabber me erg goed bevalt! Een stuk beter dan de Fatip Grande en dat komt vooral door de bouwkwaliteit. Hij scheert elke keer hetzelfde waardoor je weet wat je te wachten staat. Het allerprettigst is voor mij dat je niet super je best hoeft te doen om je met deze krabber spekglad te scheren : Uiteindelijk een zeer geslaagde aankoop, met dank aan Jarno! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
karel1000 Posted February 11, 2018 Share Posted February 11, 2018 De R41 staat op mijn verlanglijstje. Dus de gelezen info hier is zeer welkom. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CobraX Posted February 18, 2018 Share Posted February 18, 2018 Kan alleen maar bevestigen wat hier reeds gezegd is geweest. Ik moet eerlijk bekennen dat toen ik las hoe agressief de R41 was ik zoiets had van "laat maar komen", maar ik wilde wachten totdat ik goed overweg kon met een mildere safety razor. Vandaar dat ik eerst de Merkur 34C gekocht heb. Voor de reviews van de R41 (model 2013) op het internet is er mijn inziens een toepasselijk spreekwoord nl. van een mug een olifant maken. Je voelt het mesje inderdaad veel meer in de R41 dan bvb in de Merkur 34C. Je zou dit gevoel kunnen omschrijven als iets minder comfortabel, maar een pijnlijk gevoel is het zeker niet. Uiteindelijk moet je gewoon beseffen dat je met een mesje over je huid gaat en dit dus het nodige respect en de nodige aandacht vereist, ongeacht of je nu de R41 of een mildere safety razor gebruikt. En vooral geen druk zetten. Om eerlijk te zijn, heb ik mij meer gesneden met m'n Merkur 34C dan met m'n Mühle R41. Net omdat je het mesje meer voelt in de R41 krijg je een betere feedback en weet je ook beter waarmee je bezig bent. Waar de R41 echter in uitblinkt, is efficiëntie. Niet vanaf dag 1 voor mij want er was wel een kleine leercurve. Nu ik de efficiëntie van de R41 gewend ben, vind ik m'n Merkur 34C of 37C Slant gebruiken bijna een soort van straf. Ik gebruik tegenwoordig bijna uitsluitend de R41. Als laatste wil ik nog iets kwijt over het feit dat men de R41 niet aanraadt voor beginners. Ik ga hier slechts gedeeltelijk mee akkoord. Voor sommige beginners zou de R41 perfect bruikbaar zijn, voor anderen dan weer niet. Beginners die voorzichtig zijn, geen druk zetten, hun tijd nemen en aandachtig zijn, hoeven absoluut geen schrik te hebben van de R41. Ik ben er zeker van dat de R41 zonder problemen mijn eerste safety razor had kunnen zijn, alleen is het anders gelopen hier net omwille van die reviews op het internet. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts