Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Den Duitsers, gründlich als ze zijn, merkten enig verschil op tussen oudere en recente 37c-koppen.

Oepst. De meneer die deze info doorgaf bleek geen toestemming te hebben de inhoud van de mail te openbaren. Derhalve het door mij geciteerde verwijderd.

Edited by Guest
Posted

En het gietwerk is ook een stuk verzorgder geworden en dat mocht ook wel. Mijn 37G is nog van de oude gietvormen en dat is te zien ook; overal vlies tussen de tanden en ze hebben flink moeten polijsten om de oneffenheden er een beetje uit te krijgen. Ik denk dat ze mede onder druk van de concurrentie de gietvormen vernieuwd hebben; er kwam na de introductie van de 89-modellen van Mühle en EJ wel voort heel veel commentaar (ook van ondergetekende) op die Merkurs die er in vergelijking als factory-rejects uitzagen.

Posted

Mijn vraag is nu: ik heb het afgelopen half jaar een 37c zowel als een 39c gekocht. Zijn dat nieuwe of ouwe modellen? (Ja, volgens de booleaanse logica.) Hoe zie ik dat? Scheren de nieuwe modellen anders dan de oude?

Posted

Merkur was er een beetje om berucht dat twee 'identieke' modellen van voor de 'wende' nog wel anders schoren. Als er bij jouw slants vooral in de uiterste hoeken van de tandkam veel vlies zit zijn het oude; als ze netjes open zijn dan zijn het nieuwe.

Posted

Dank, dat is info waar ik wat mee kan. Zal zo eens kijken, moet me toch scheren vandaag. Niet met een Merkur, de tweede beurt met de Dr. Lay is aan de beurt.

Posted
Den Duitsers, gründlich als ze zijn, merkten enig verschil op tussen oudere en recente 37c-koppen. Éen van hen (minstens éen van hen) heeft hierop contact opgenomen met Dovo om te vragen hoe dat zit en kreeg het hiervolgende antwoord:

wir haben in der letzten Jahren alle wesentlichen Zinkdruckgussformen der MERKUR Rasierer erneuert. Die Werkzeuge waren teilweise geschätzte 60 Jahre alt.

In dem Zusammenhang haben wir kleine Modifikationen am 37c vorgenommen. Die Modellbezeichnungen sind noch wie bisher.

De mallen zijn dus sowieso vernieuwd, en niet alleen die van de 37c, en in ieder geval de 37c heeft daarbij een geringe modificatie ondergaan.

Onlangs kreeg ik van Merkur een nieuwe kop voor mijn 39c, vanwege schade aan de chroomlaag. Die 39c was zeker ouder dan 5 jaar, precies weet ik dat niet meer. Er zit duidelijk verschil tussen de oude en de nieuwe kap. De binnenkant is wezenlijk anders kwa afdruk van de vorm. Daar hebben ze inderdaad iets mee gedaan. De buitenkant is een fractie minder hoekig.

Links de oude en rechts de nieuwe kap:

39c_onder.thumb.jpg.87ca052f0110c1c959c1ecfb17e47f90.jpg

39c_boven.thumb.jpg.f4b42dc53b872c24889b49d9fe511520.jpg

Posted
Merkur was er een beetje om berucht dat twee 'identieke' modellen van voor de 'wende' nog wel anders schoren. Als er bij jouw slants vooral in de uiterste hoeken van de tandkam veel vlies zit zijn het oude; als ze netjes open zijn dan zijn het nieuwe.

Wat bedoel je met vlies?

Posted

Teveel gegoten materiaal ten gevolge van gedeeltelijk versleten gietvormen. De ruimte die bij de 37C/G tussen de 'tandjes' open hoort te zijn is nu dicht met een heel dun laagje materiaal dat vervolgens mee gecoat is. Dit doet zich met name voor in de uiterste gebieden dus aan de zijkanten van de tandkam.

Posted

Dunne randjes metaal die eigenlijk helemaal niet aanwezig hadden moeten zijn. Denk aan het het randje huid tussen je vingers.

Mijn bovenplaten zien er ietsanders uit dan die van Harkos, maar de 37c ziet er meer uit als Harkos' oude, en de 39c meer als Harkos' nieuwe. Dit wordt bevestigd door de rest van de afwerking die, hoewel niet slecht bij de 37c, bij de 39c beduidend beter is.