Jump to content

Recommended Posts

Posted

Door een draadje van ene "Father Ted" op The Shaving Room (http://www.theshavingroom.co.uk/community/index.php?threads/ssseygus-class-2015-spain-2015-de-razor.34870/#post-492394) op het spoor gekomen van de SSSeygus krabber.

Op https://sites.google.com/site/seygusrazor/ is alle informatie, met leuke plaatjes te vinden.

Kleine aanvulling/verduidelijking: het greepje is ca. 89 mm lang inclusief het het RVS verzwarings-/verleng-stukje.

Het eigenlijke greepje is dus best kort (naar mijn smaak).

Enfin, door de prachtige verhalen van Father Ted (prachtig zoals die man schrijft - een echte flegmatieke Brit) kwam ik

tot de conclusie dat ik ook zo'n krabber moest hebben.

Eerste Kerstdag besteld, gisteren (2 januari) ontvangen:

kkh8wfc.jpg

3lQIcL9.jpg

em9jSrI.jpg

Z7R6RNu.jpg

CZxGSaY.jpg

Een prachtig stukje scheergereedschap.

Vanmorgen de "maiden trip" van de krabber, in de standaard configuratie:

zhXOryH.jpg

Dus met het verzwarings-/verleng-stukje.

Even een plaatje van de bovenkant:

QU6nY3p.jpg

Ondanks dat 't een heel milde krabber is, ziet de "blade exposure" er best fors uit.

Tevens is een klein puntje van kritiek zichtbaar: het mesje steekt aan de (korte) zijkant uit - dat was

wat mij betreft niet wenselijk/nodig geweest.

Om in de Spaanse sfeer te blijven heb ik m'n zelfbouwkwast met Vie-Long knot, La Toya scheercreme en

Floid Black after shave gebruikt - ole ! :D

Wat is dit een fijn krabbertje - heerlijk mild en vreselijk effectief.

En je kunt je ermee niet snijden - ook al zou je het willen ... :P

De komende dagen ga ik dit krabbertje fijn uitproberen - met alleen het (korte) greepje, met een lang

(100 mm) aluminium greepje, een RVS greepje, enz.

Wordt vervolgd ... 8-)

Posted

Wat mij vooral interesseert is hoe de krabber zich met de andere handvaatjes zal gedragen. Het originele vind ik een afknapper (persoonlijke smaak en dergelijke). Mooi dat je er weer een fantastisch scheer attribuut bij hebt, veel plezier ermee! Ik blijf volgen.

Posted

De stijl van het eigenlijke greepje vind ik best OK - van dat RVS tussenstukje ben ik ook niet echt gecharmeerd.

Zal wel nodig zijn vanwege de balans.

Ik vraag me ook af of een lang (100 mm) aluminium greepje in dezelfde stijl niet beter/leuker geweest zou zijn.

Kan natuurlijk altijd een RVS greepje aan de kop schroeven (is standaard schroefdraad) - maar die is niet zwart,

en dat doet ook weer afbreuk aan 't geheel ....

Er zijn trouwens ook SSSeygus krabbers die zilver/aluminium kleurig zijn geanodiseerd ...

Posted

Dat rvsstuk doet wat afbreuk aan de optiek inderdaad maar toch vind ik het geheel wel een verdomd interessant ding. Het doet me wat denken aan reiskrabbertjes waarbij je het greepje ook nog op kan delen om het zaakje lekker compact te houden.

Dat het ook nog lekker scheert is natuurlijk helemaal geweldig. Misschien eens vragen of ze een afeitar obliquo gaan maken.

Posted

Was even zoeken, maar eigenlijk had ik 't kunnen weten: efsk - afeitar obliquo - schuine krabber ... :lol:

Nee, een schuine krabber zit er nog niet in - hoewel dat wel zou moeten kunnen op een CNC machine en

met de juiste CAD software.

Wel zit er kennelijk een open kam krabber in de pijplijn voor 2016:

JLtoata.jpg

sWRkOkk.jpg

Ik heb me alvast in de wachtlijst laten zetten voor zo'n ding ... 8-)

Posted

Wat ik niet zo goed kan zien bij jouw foto's is hoe vlak of gekromd het mesje in de krabber zit. Met name bij de open kam lijkt het mesje behoorlijk vlak in te liggen en dat zou voor mij dan eerder een afknapper zijn dan de esthetiek van het rvs-verlengstukje of de greep.

Wel mooi dat je er zelf tevreden mee bent, daar gaat het uiteindelijk toch om!

Posted

Van welke kant wil 'm hebben, Harrie ?

Zo ?

UP8mQYe.jpg

Lastig hoor, zo'n zwart ding bij kunstlicht fotograferen ...

Maar hoe 't ook zij - mesje bovenstevoren / achtersteboven / binnensteonder erin - het ding scheert als een trein ... 8-)

Die open kam is alleen maar een "artist's impression" - dus dat kan nog alle kanten op ....

Posted

Perfect zo Jan. Het ligt inderdaad vrij vlak en de blade gap is inderdaad klein. Maar mild betekent natuurlijk nog niet dat-ie niet geweldig kan scheren.

Posted

Vandaag voor de tweede keer de SSSeygus gebruikt.

Dit keer met het standaard greepje zonder dat gewicht-dingetje:

XvkNBUD.jpg

Mesje weer de Rainbow Super Stainless voor de 8ste en laatste keer.

Het mesje is duidelijk aan het eind van z'n Latijn.

Totaal geen last van een verkeerde balans of het lage gewicht van het geheel - wat me wel hindert is het

veel te korte greepje (maar ook hier weer UEKAZ).

Desondanks weer een prima scheerbeurt - heb me wederom verbaast over de vergevingsgezindheid van

deze krabber.

Hier kan echt iedereen mee overweg ... :lol:

Posted

Zonder dat stuk RVS ziet ie er een stuk beter uit! :D

Posted

Dank voor de presentatie Jan. Het rvs stuk kan mij ook niet zo bekoren, maar gelukkig scheert ie dus wel uitstekend!

Posted

Wat is het materiaal van het krabbertje zelf? Dat kan ik niet zo 1-2-3 opmaken uit de website... Of ik lees ergens overheen?

Posted

Ben inderdaad bang dat je ergens overheen leest, Leon.

Het krabbertje is in z'n geheel gemaakt van "AW-6082 T6 aeronautical" aluminium - behalve dat verzwaringsstukje dan.

Dat is van RVS.

Onder het kopje "Maquinilla" kun je ook zien dat 't spul enorm licht is (voor een metalen krabber, in ieder geval). 8-)

Posted

Hmm, die had me op moeten vallen... Blijkbaar ben ik niet scherp (In tegenstelling tot het Feather mesje dat ik vanmorgen al bijna met mijn slaperige - 1e werkdag van het jaar- hoofd dacht aan de lange zijde op te moeten pakken...:)

Bedankt!

Posted

Derde keer scheren met de SSSeygus.

Deze keer in de volgende configuratie:

2kV2J3M.jpg

Aluminium greepje van 100 mm, weegt 29 gram.

Een vers Personna Lab Blue mesje erin.

Dit scheert hartstikke fijn - niets aan te merken op gewicht, balans, lengte greep.

Zo mogelijk nog fijner dan met de standaard greep plus gewichts-onderdeel.

Ziet er ook goed uit - jammer dat 't greepje niet zwart is ... 8-)

En uiteraard een probleemloze scheerbeurt met glad (DFS++) resultaat.

Posted

Het zal zo best wel goed scheren Jan, maar ik vind hem er veel minder mooi uitzien.

Posted

Minder mooi - OK, maar veel minder mooi - nee ...

Als deze greep zwart was, vond ik 't al een stuk beter.

Mijn ideaal zou zijn een greepje in dezelfde stijl als de originele steel - maar dan 100 mm lang (en zwart, uiteraard).

Er wordt beweerd dat die jongens in Madrid werken aan een langer greepje - zodanig dat het greepje plus dat

RVS verzwarings-stukje 100 mm lang wordt.

Zou mijn tweede keus zijn, maar als 'ie komt dan koop ik er zeker een ... :D

Posted

Vandaag de 4de scheerbeurt met de SSSeygus.

Configuratie van vandaag:

Rlt8Eq2.jpg

Nu met custom greepje van 100 mm lang, 76 gram zwaar.

Mesje: Personna Lab Blue (2).

Wederom: lengte greep en balans prima, gewicht van het geheel lijkt niets uit te maken - ook prima, dus. 8-)

En ook weer een prima scheerbeurt, glad (DFS++) resultaat.

Morgen probeer ik een iets kortere en lichtere RVS (Windrose) greep, daarna houd ik het testen met verschillende

greepjes voor gezien en gaat de standaard greep plus "gewichts-stukje" er weer aan.

Er wordt gefluisterd dat er een langere SSSeygus greep in de maak is.

Als die komt, wil ik die natuurlijk een (hebben !, hebben ! - niets menselijks is mij vreemd :mrgreen: ).

Wordt vervolgd. ;)

Posted

Hij bestaat ook in alu natuurkleur (zilver). Deze is tevens gepolierd en 20 micron geanodiseerd. Lijkt me een heel tof iets

Posted
Hij bestaat ook in alu natuurkleur (zilver). Deze is tevens gepolierd en 20 micron geanodiseerd. Lijkt me een heel tof iets

Volgens mijn welingelichte kringen komen er over een week of zo een paar in aluminium kleur beschikbaar - moet

je wel rap reageren, denk ik zo ... :mrgreen:

Posted

Vijfde scheerbeurt met de SSSeygus.

Configuratie:

4ztV6yv.jpg

Windrose greepje, 92 mm lang en 54 gram zwaar (volgend mijn ouderwetse brievenweger)

Mesje Personna Lab Blue (3).

Weer prima lengte van de greep, gewicht en balans.

En ook weer: heel fijn en risicoloos geschoren, DFS++ (wat is het Nederlandse synoniem voor DFS ? VLS = Verrekt

Lekkere Scheerbeurt ? :P ) resultaat.

Morgen gaat 'ie weer in de originele configuratie (kop + gewicht-stukje + greep) - en blijft voorlopig zo.

Als er veranderingen komen (langere SSSeygus greep ? 8-) ), test ik weer verder.

Voorlopig weer lekker genieten van deze krabber ... :D