mhharsta Posted January 2, 2016 Posted January 2, 2016 (edited) Na lang zoekwerk is het me gelukt vorige maand een Wilkinson 7 Day Empire Razor op de kop te tikken. Ze worden regelmatig aangeboden, maar meestal mankeert er wel het een of ander. Deze set werd door de verkoper "als in haast ongebruikte staat" aangeboden. De foto's zijn genomen zoals de set bij mij is aangekomen. Het metalen doosje heeft wat lichte "pitting", en het kartonnen doosje mist een van de zij-flappen. Het stoffen hoesje is in prima staat; zoals het kartonnen doosje iets vettig, maar met een nog leesbare opdruk. Dit is het W30 model van de 7 Day set. Wilkinson heeft dit soort sets geproduceerd tussen 1936 en 1952. Alle mesjes zijn in uitstekende staat, geen "chipping" of roest te bekennen. De etsjes op de mesjes zijn prachtig, en alles zit keurig in het vet. Het leren stropje is ook onbeschadigd, maar kan wel wat leer-reiniger gebruiken. Het voelt wel mooi vettig aan en is niet uitgedroogd. Het stropje wordt door de krabber gehaald zoals te zien op de foto, en door het losdraaien van de knop onder aan het handvatje kan het houdertje met het mesje kantelen bij het stroppen. Op de laatste foto is te zien waar het mesje wordt geplaatst. De mesjes zijn beduidend kleiner van formaat dan de normale SE mesjes. Na losdraaien van de knop op het uiteinde van het handvat komt de kop "los" te zitten. Het mesje wordt op het middelste puntje geplaatst, en door een kwartslag te draaien vastgezet. Door op het ronde knopje bovenop de kop te drukken schuift de safetybar iets naar voren, en kan het meshoudertje naar voren worden gedraaid tot het mesje in de puntjes op de uiteinden van de safetybar valt. Knopje loslaten, en alles zit op z'n plaats. De ronde geribbelde safetybar draait zo te zien soepel mee tijdens het scheren. Na aandraaien van de knop op het handvatje wordt de kop weer vastgezet en is de krabber scheerklaar. Mooi stukje techniek! Ik heb nog een paar vrije dagen, dus ik zal het krabbertje mooi laten glimmen, het stropje reinigen en een mesje proberen te slijpen. Edited January 2, 2016 by Guest
Hanskoning Posted January 2, 2016 Posted January 2, 2016 Mooie krabber, duidelijke foto's en een gedegen uiteenzetting wat willen we nog meer, veel plezier ermee.
efsk Posted January 2, 2016 Posted January 2, 2016 Geweldige kit Maarten! Fijn ook dat je alle dagen hebt, ik heb de zaterdag dubbel en de zondag niet, Erg bijzonder ook dat je het kartonnen doosje erbij hebt! Benieuwd hoe het straks voor je scheert, en hoe het slijpen is. Het smalle formaat van de mesjes heeft me nog weerhouden dat te proberen
SakasakaHeyhey Posted January 2, 2016 Posted January 2, 2016 Prachtig scheergereedschap en zo te zien in uitstekende staat Heel veel plezier ermee kerel en bedankt voor het delen!
mhharsta Posted January 2, 2016 Author Posted January 2, 2016 Dank voor jullie commentaar! Ik heb op internet gezien dat het mesje uit het kleine houdertje is te schuiven. Dan is het een kwestie van het mesje met de vingers over de slijpsteen schuiven met een laagje tape over het ruggetje. In mijn geval over de Charnley Forest. De mesjes zijn geslepen, dus een finisher moet volstaan. 100 x over de CF, stroppen en dan scheren. Niet scherp genoeg, overnieuw. Zo is het me ook gelukt met de wedge die ik gebruik in de L 'Essor. En daar haal ik erg fijne scheerbeurten mee. Ik zal morgen beginnen met slijpen van de "zondag". Moet goed komen met wat geduld!
Snuff Posted January 2, 2016 Posted January 2, 2016 Meestal zien ze er minder uit, mooie aanwinst voor de verzameling!
mhharsta Posted January 9, 2016 Author Posted January 9, 2016 Vanochtend heb ik de tijd genomen om de Wikinson voor te bereiden op een eerste scheerbeurt. Het zaterdag en zondag mesje zijn voor zover ik kan zien de enige mesjes die gebruikt zijn. De rest zit dik in het (originele?) vet. De snedes van zaterdag en zondag mesje zien er perfect uit, en ik gebruik het (kennelijk meest gebruikte) zondag mesje. Razorlovestones heeft een video geplaatst over het slijpen van dit mesje waarin is te zien dat het mesje met behulp van een metalen rand bv makkelijk uit het houdertje is te schuiven. Mesje, houdertje en krabber heb ik goed gereinigd in de ultrasoon. Aanvankelijk wilde ik het mooi vettige leren stropje met leerreiniger behandelen, maar ik ben er toch wat huiverig voor. Ik heb nu met een schone droge katoenen doek de strop goed afgenomen. Verder onderhoud beperk ik tot schoonwrijven met de hand. Dit werkt ook uitstekend bij het leer op de paddlestrop. Omdat de snede van het mesje er goed geslepen uitziet ben ik er vanuit gegaan dat ik met de Charnley Forest het mesje op scherpte kan krijgen. Ik heb de rug van het mesje van een laagje tape voorzien, en mijn gebruikelijke eerste set van 100 x met olie gegeven. Voor het onderhouden van mijn door anderen geslepen messen werkt dit goed. Voor de geslepen wedge die ik gebruik in de L' Aiglon heb ik uiteindelijk 3 sets gedaan, waarbij ik na iedere set scheer om het resultaat te voelen. De Charnley Forest is niet breed, waardoor het kleine mesje mooi "past", en makkelijk met duim en wijsvinger over de steen is te glijden en te draaien. Het plaatsen en stroppen van het mesje gaat soepel. Ik had gedacht erg voorzichtig te moeten zijn om de strop niet te beschadigen, maar het mesje "klapt" om als nieuw. En dan het scheren. De Wilkinson is flink zwaar, zoals de L' Aiglon, en de hoek is eenvoudig te vinden. Soms is het meedraaiende geribbelde rolletje onderaan de safetybar te voelen, en ondanks het formaat van de kop valt de boel ook onder de neus makkelijk te scheren. De hoeken van het mesje worden zoals meer SE's beschermd door de beugeltjes, en volgens mij moet je behoorlijk raar doen wil je je met deze krabber beschadigen. Ik heb de volle 3 gangen geschoren; geen sneetje of puntje opgelopen. Het mesje mist nog iets finale scherpte, wat ik merk bij een stukje onder de kin, waar tegen de vleug in zelfs een nieuw DE mesje moeite heeft, dus als een mes daar geen problemen geeft is het voor mij op volle sterkte. Resultaat, nagenoeg spiegeltjeglad zonder irritatie. Morgen doe ik nog een set op de Charnley Forest. Al met al was het een aangename ochtend!
efsk Posted January 9, 2016 Posted January 9, 2016 Mooi man! Je zet me ertoe aan ook eens een van deze dingen in te zetten.
Hanskoning Posted January 9, 2016 Posted January 9, 2016 Wat een prachtig en duidelijk verhaal Danny, trouwens ook complimenten voor de scherpe foto's.
Macaronus Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 Owww. Wát een mooie set, man! Gefeliciteerd! En goed dat je de mesjes op scherpte krijgt! Je weer toch ook dat de krabber verstelbaar is, toch? Met het schroefje aan de achterkant. Ik doe altijd de eerste gang op z'n mildst, de tweede gang halverwege en de derde gang op z'n agressiefst. Werkt voor mij, in ieder geval.
efsk Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 Godkolere. Toch niet die kutminions bij iedere post hoop ik.
Macaronus Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 Godkolere. Toch niet die kutminions bij iedere post hoop ik. Nee hoor. Beloofd!
mhharsta Posted February 3, 2016 Author Posted February 3, 2016 Gelukkig, m'n ogen sprongen uit m'n kop . Ik heb de Wilkinson alleen gebruikt met het mesje zoveel mogelijk uitgeschoven. Ik had ook niet meteen in de gaten dat de knop naast het plaatsen van het mes je ook nog een andere functie had. Als ik het weekend weer thuis ben zal ik eens proberen een mesje goed te slijpen op de hele set stenen.
efsk Posted February 3, 2016 Posted February 3, 2016 Mijn zondagwedge brokkelde tijdens het scherpen. Dat is ruk. Volgende keer andere wedge nemen.
mhharsta Posted February 3, 2016 Author Posted February 3, 2016 Dat is inderdaad ruk. Ik hoop echt niet dat me dat gebeurt, ik ben juist zo tevreden met de complete set......
Macaronus Posted February 4, 2016 Posted February 4, 2016 Ow, bagger, efsk. En als reservemesjes nou nog makkelijk te vinden waren...
Recommended Posts