-ko- Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 Ik kwam gisteren om half 12 thuis van werk. Late dienst, en op de bar lag een klein envelopje. Ik wist natuurlijk al wat er in zat. "Kijk schat!" riep een enthousiaste -ko- naar mevrouw -ko-. "Brrrrr!", zei mevrouw -ko- in reactie op het uitgeklapte mes in -ko-'s hand. Fluff introverhaaltje achterwege gelaten, zojuist heb ik me voor het eerst geschoren met een straight. SOTD lijstje: Krabber: EJ 89L met Feather Straight EJ BBB Kwast Lemon and Pomegranate creme van EJ Adidas Aftershave Ik had de aluin al klaar liggen, en mijn bloedstelpende stick van barbiere de figaro lag ook binnen handbereik. Lather gemaakt als altijd, erg fijn die EJ lime en pomegranate. Ben er nog altijd heel blij mee. Bedankt Rob. Gezicht ingezeept, handen en straight afgedroogd en daar ging ik. Gisteren flink wat tijd op Youtube doorgebracht na het werk om te checken hoe of wat en vooral, hoe hou je dat ding vast. Mes met mijn rechterhand op mijn rechterwang gezet en licht zenuwachtig langzaam met kleine haaltjes geschoren. "hmmm..." "wat is ..." "wat de..., dat gaat makkelijk!" Toen naar mijn linkerwang. "hmmm..." "wat de..." "hoe moet ik dat ding vasthouden!" Na een tijdje rustig, op mijn gemak wat houdingen geprobeerd te hebben, ging ook die wang redelijk soepel. Daarna snel een pass met mijn EJ om de haren rond mijn mond en de nek te scheren. Was lastig, wilde verder met de straight! Koud water op mijn gezicht en aluin er over heen, 0 irritatie. Dat had ik echt niet verwacht. Resultaat is op mijn linker wang wat minder dan rechts. Rechts is echt heel smooth, links is nog licht stoppelig maar ik ben erg onder de indruk van het resultaat! Nu wil ik een straight. Van het weekend wellicht wat andere gedeeltes van mijn gezicht proberen voor ik hem, helaas, terug moet sturen.
DoubleB Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 Nou, Ko, zo te horen ben je een natuurtalent! Fijn en goed om te horen dat het je goed is vergaan, de eerste keer met een straight! Geen irritatie wijst erop dat je de juiste slag nu al te pakken hebt! Het vasthouden is even wennen en het is ook niet verwonderlijk dat je linkerwang minder 'smooth' is dan je rechterwang. Dit heeft met de natuurlijke houding van je hand te maken. Heb je het mes continu in dezelfde hand gehouden, of ben je gewisseld van hand toen je de andere wang bent gaan scheren? Dit is puur voorkeur hoor, maar als je wisselt van hand kan dat nog wel eens wennen zijn. Succes met de volgende scheerbeurt en hou ons op de hoogte!
marzman Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 Het duurde even voor ik die laatste alinea begreep, maar dit is dus die probeer-een-straight van DoubleB Leuk om je ervaringen te lezen.
Marcel Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 Staat "PESR" voor Probeer Een Straight Razor? Leuk dat de eerste keer meteen zo soepel ging.
-ko- Posted August 8, 2013 Author Posted August 8, 2013 Nou, Ko, zo te horen ben je een natuurtalent!Fijn en goed om te horen dat het je goed is vergaan, de eerste keer met een straight! Geen irritatie wijst erop dat je de juiste slag nu al te pakken hebt! Het vasthouden is even wennen en het is ook niet verwonderlijk dat je linkerwang minder 'smooth' is dan je rechterwang. Dit heeft met de natuurlijke houding van je hand te maken. Heb je het mes continu in dezelfde hand gehouden, of ben je gewisseld van hand toen je de andere wang bent gaan scheren? Dit is puur voorkeur hoor, maar als je wisselt van hand kan dat nog wel eens wennen zijn. Succes met de volgende scheerbeurt en hou ons op de hoogte! Vond het erg fijn scheren. Fijner dan een krabber. Binnekort maar eens Antwerpen stad in en naar de messenwinkel ben ik bang.... Ik deed eerst wisselen maar ik ben motorisch niet zo sterk, ergo met links is het allemaal wat onstabieler. Ben na een paar aanzetjes gewoon met mijn rechterhand verder gegaan maar was niet zo strak als links helaas. Blijf dapper doorscheren.
Nix13 Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 Goed om te horen dat het goed ging en minder eng als dat je zou denken.
daniel146 Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 Goed om te horen dat je het overleeft heb . Binnenkort maar is even de straight stelen van mijn oom. Op marktplaats staat jammer genoeg niet zo veel maar in Frankrijk staan er zat te koop als het me bevalt. Dan heb ik ook gelijk een restauratie projectje(ik hou namelijk van vintage ik ben niet zo van de nieuwe scheermessen).
Barbiere di Figaro Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 Leuk te lezen! Mag ik vragen of het een (groot) verschil is qua gladheid vergeleken met een DE-scheermes?
Puerco Posted August 8, 2013 Posted August 8, 2013 Leuk te lezen! Mag ik vragen of het een (groot) verschil is qua gladheid vergeleken met een DE-scheermes? De vraag was dan niet aan mij gesteld maar ik denk dat ik als ervaren scheerder met open mes hier beter kan antwoorden dan een nieuweling omdat een nieuw systeem gewoon eerst even wennen is om een optimaal resultaat te behalen. Verschil in gladheid is er niet echt omdat het beide hele goede systemen zijn die de haren direct op de huid wegsnijden. Wel merk ik dat na een goede scheerbeurt met een open mes het vaak wat langer duurt voor er weer stoppels te voelen zijn. Ook geeft een goede scheerbeurt met een open mes een fijner gevoel, geen irritatie en iets minder belastend voor de huid. Het is ook meer de manier van scheren die het zo aantrekkelijk maakt, het is een eeuwenoud systeem (ik heb bv een scheermes van +/- 200 jaar oud en die scheert prima), omdat je zeer geconcentreerd te werk moet gaan is het ook even een momentje van rust, heerlijk om tot jezelf te komen. Het voelt ook geweldig stoer om met zo een mes dat de meesten vooral kennen van cowboyfilms en Sweeny Todd langs je gezicht en nek te gaan om lekker glad voor de dag te komen, zeg nou zelf: als je na het opstaan met een mes dat scherper is dan een chirurgische scalpel langs je halsslagader loopt te schrapen, dan kun je de rest van de dag toch ALLES aan??!!!! Verder is het ook heerlijk dat je geen mesjes hoeft te kopen, DE mesjes zijn dan wel goedkoop maar toch. Als je een mes hebt en een strop en ook nog een steen (bv een Coticule) dan heb je in principe voor de rest van je leven genoeg en alleen nog een kwast en zeep nodig, totdat het virus je te pakken krijgt..... Dan komen er meer messen, meer stenen, antieke messen om op te knappen, een grotere strop enzovoort...
-ko- Posted August 9, 2013 Author Posted August 9, 2013 Leuk te lezen! Mag ik vragen of het een (groot) verschil is qua gladheid vergeleken met een DE-scheermes? Vanuit de ogen van een nieuweling, ik had wel het idee dat mijn rechter wang, en dan voornamelijk de bakkebaard, veel gladder was als normaal. Al met al kan ik dat na een scheerbuurt moeilijk beoordelen zoals Puerco ook al melde. Het ritueel daar en tegen, ik geloof dat het wel de heilige graal is in de scheerwereld voor mij. Ben al aan het shoppen op de internets. Ik denk dat het uiteindelijk DE wordt voor door de weeks, straight voor in het weekend.
-ko- Posted August 9, 2013 Author Posted August 9, 2013 Morgen ochtend gaan we de straight weer eens temmen.
ram0n Posted August 10, 2013 Posted August 10, 2013 Leuk om te lezen Ik ga zelf ook maar eens flink wat online rondneuzen voordat ik hem straks de eerste keer ga gebruiken...
donnie Posted August 10, 2013 Posted August 10, 2013 Misschien is het handig als jullie wat goeie tutorial filmpjes posten in het topic
Widowmaker Posted August 10, 2013 Posted August 10, 2013 Of een filmpje van je zelf, met een goede Nederlandse uitleg
Snuff Posted August 10, 2013 Posted August 10, 2013 Misschien is het handig als jullie wat goeie tutorial filmpjes posten in het topic http://www.youtube.com/user/geofatboy Het besparen op wegwerpmesjes en dergelijke werkt niet echt, dit gaat je veel geld kosten
-ko- Posted August 10, 2013 Author Posted August 10, 2013 Vanmorgen opgestaan en de hele dag laminaat gelegd. Morgen vroeg weer een poging wagen want maandag moet hij echt terug.
-ko- Posted August 14, 2013 Author Posted August 14, 2013 En zondag avond werd het. Bij -ko- thuis werd al 2 dagen laminaat en plinten gelegd, dus ik was moe. Vond het erg fijn scheren maar na alle lovende berichten van jullie werd ik roekeloos. flinke nick op mijn linker wang. Ik heb twee dingen geleerd tijdens mijn scheerbeurten met het open scheermes. 1. Open scheren is erg fijn, je dwingt jezelf tijd te nemen voor je hobby 2. Behandel je mes ALTIJD met het respect wat het verdient. Ik ga nu sparen en hoop mezelf voor kerst een open mes + de accesoires mbt slijpen en ander onderhoud te kunnen geven.
DoubleB Posted August 15, 2013 Posted August 15, 2013 Goed te horen dat het goed bevallen is, ko! Succes met het sparen en het aanschaffen van spullen. Als je daar meer over wilt weten zijn wij hier op het forum altijd bereid om je wat handvatten te bieden.
Recommended Posts