Jump to content

Vragen over gele strop pasta

rust

Recommended Posts

Omdat ik hier via de markt een open scheermes heb overgenomen heb ik onlangs ook een beginners-stop aangeschaft om dit mes mee te onderhouden.

Bij deze strop zat ook een tube 'gele pasta' om het leer mee te onderhouden. Nu lees ik overal dat beginners best niet met pasta lopen knoeien, is dit advies enkel van toepassing op slijpende pasta (CrOx, FeOx, diamantpasta, ...) of geldt dit ook voor de gele?

Uit nieuwsgierigheid heb ik toch maar mijn strop ingewreven door een beetje pasta op de muis van mijn hand te doen en dan goed in het leer te werken, maar dit gaf een oneven resultaat. Gelukkig is het er sindsdien verder ingetrokken dus nu ziet de strop er terug effen uit. Is dit eigenlijk wel de juiste manier om pasta aan te brengen?

Sindsdien heb ik ook het idee dat ik iets meer feedback krijg van de strop, waar voorheen het leer zo glad aanvoelde dat ik bijna niet merkte of het mes het leer wel raakte.

De gele pasta ken ik niet. Ik ben ook geen fan van pasta's uit een tube: daar lees ik sterk wisselende dingen over, voor wat betreft grit en werking. Als je al een pasta met slijpende werking gebruikt, dan zeker niet bij iedere keer stroppen. Wat je wilt is een extra strop waar je CrOx op smeert, en die gebruik je elke paar scheerbeurten, als je denkt dat je mes trekt.

On je strop te onderhouden is je hand afdoende: gewoon met je hand (niet net na het wassen, het gaat om het vet wat zich daar van nature bevindt) over de strop strijken. Hoeft echt niet elke dag.

Glad leer is goed. Het hoeft niet aan je mes te trekken, en frictie hoef je niet te voelen. Als de snede maar zonder druk over het leer sleept.

Daar sluit ik me bij aan, voor het douchen / wassen en scheren wrijf ik ook een paar keer met m'n hand over de strop voor het stroppen. Zo voel ik ook meteen of de strop "schoon" is. Dit werkt voor mij prima, ik heb dan ook niet het idee dat ik pasta nodig heb voor het onderhoud van het leer.

Ik heb ooit een strop ingesmeerd met die gele pasta en daar had ik spijt van. Het is een soort vet zonder enige functie. Met je handpalm wrijven is voldoende.

Ik zal het nooit meer doen :)