Harkos Posted December 26, 2015 Share Posted December 26, 2015 (edited) Zo wat een geweldige bak chemie en stoffen, die allergische reacties op kunnen roepen als je er gevoelig voor bent. Weinig echt natuurlijks in die Tabac. Het was al niet een van mijn favoriete zepen, maar nu is het zeker een kwestie van opmaken en nooit weer kopen. [hidden]Tabac[/hidden] Edited December 26, 2015 by Guest Link to comment Share on other sites More sharing options...
talibeard Posted December 26, 2015 Share Posted December 26, 2015 Ik dacht dat ze er ook oude omaatjes in verwerkten die hun leven lang 4711 hadden gebruikt. Schijnbaar is daar tegenwoordig lastiger aan te komen en lossen ze dat op met de chemiedoos..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted December 26, 2015 Share Posted December 26, 2015 Ik blijf het een heerlijke zeep vinden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fireshrimp Posted December 27, 2015 Share Posted December 27, 2015 Bij mij is de reden van nostalgische aard. Na altijd met vgh geschoren te hebben was Tabac de eerste aankoop (in Duitsland) waardoor ik begreep dat er meer scheerzepen waren. Blijf toch nog een zwak voor Tabac houden terwijl ik andere zepen en geuren veel lekkerder vind. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted December 27, 2015 Share Posted December 27, 2015 Bi mij ook. Maar nostalgie is goed. (Tot afschuw van mijn vrouw overigens) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted December 27, 2015 Author Share Posted December 27, 2015 Bij mij was de pure nostalgie de reden om Tabac aan te schaffen, maar dat is nu over. In deze =op =op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan Posted December 28, 2015 Share Posted December 28, 2015 Mijn opa gebruikte Tabac. Ik vind het ook een fijne zeep, chemische bom of niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted December 29, 2015 Share Posted December 29, 2015 Overigens zegt zo'n lijst ingrediënten mij niets. Zeker niet als ik geen vergelijk heb Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted December 29, 2015 Author Share Posted December 29, 2015 Overigens zegt zo'n lijst ingrediënten mij niets. Zeker niet als ik geen vergelijk heb Heb een overzicht van alle tot nu toe beschreven zepen. Heb je wat te vergelijken. Als er echter veel allergene stoffen in zitten lijkt het mij minder, dan wanneer er maar 1 inzit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kogel Posted December 29, 2015 Share Posted December 29, 2015 Daar kan ik je alleen maar gelijk in geven Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted December 30, 2015 Share Posted December 30, 2015 Bij mij was de pure nostalgie de reden om Tabac aan te schaffen, maar dat is nu over. In deze =op =op. Harrie dit roept bij mij de volgende vraag op: als je tot nu toe geen nadelige huidreactie met de zeep verkregen hebt waarom hem dan niet meer gebruiken? Of bestaat de kans dat de huid in een later stadium negatief beinvloed kan worden door de zeep? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted December 30, 2015 Author Share Posted December 30, 2015 Er is helemaal geen bezwaar als de zeep je bevalt. Echter heb ik beteren en dan vermijd ik liever producten, die onnodig stijf staan van chemicaliën. Ik raad ook niets af, maar als ik het toch uitzoek deel ik het graag hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
KugelFanger Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 er zit inderdaad redelijk wat in verwerkt die tabac. voor mij niet echt een reden om het niet te gebruiken, om de reden die Hans ook aangeeft. Maar waar ik opzich wel van baal is dat er veel conserveermiddelen en kleurstoffen inzitten, had ik niet verwacht. Verder is het misschien ook nog wel goed om te weten dat veel van de geurstoffen die er inzitten (met name de kruidnagel en kaneel) Zowiezo niet goed voor je zijn en bij hoge doseringen (hele hoge) zelfs dodelijk kunnen zijn. toch worden ze veel in het dagelijks leven gebruikt. en wat betreft PEG zijn de meningen nog wel over verdeeld, en kun je ze indelen bij de sls en sles (die ook niet erg goed voor je zijn) mensen die tabac hierom niet meer willen gebruiken snap ik erg goed. voor mij geld ook een beetje de nostalgie (mijn opa gebruikte het vroeger veel) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gusto Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Mijn opa ook, maar ja, die is al weer 35 jaar dood. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Mijn opa ook, maar ja, die is al weer 35 jaar dood. Door 'n overdosis Tabac Original... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 er zit inderdaad redelijk wat in verwerkt die tabac. voor mij niet echt een reden om het niet te gebruiken, om de reden die Hans ook aangeeft. Maar waar ik opzich wel van baal is dat er veel conserveermiddelen en kleurstoffen inzitten, had ik niet verwacht. Verder is het misschien ook nog wel goed om te weten dat veel van de geurstoffen die er inzitten (met name de kruidnagel en kaneel) Zowiezo niet goed voor je zijn en bij hoge doseringen (hele hoge) zelfs dodelijk kunnen zijn. toch worden ze veel in het dagelijks leven gebruikt. en wat betreft PEG zijn de meningen nog wel over verdeeld, en kun je ze indelen bij de sls en sles (die ook niet erg goed voor je zijn) mensen die tabac hierom niet meer willen gebruiken snap ik erg goed. voor mij geld ook een beetje de nostalgie (mijn opa gebruikte het vroeger veel) Teun mijn vraag spitste zich meer toe op het feit of de huid, ondanks dat ik op dit moment geen enkel probleem met Tabac ondervind, bij langer gebruik schade kan ondervinden bij regelmatig gebruik van dit product of dat de kans hierop verwaarloosbaar klein is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hanskoning Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Mijn opa ook, maar ja, die is al weer 35 jaar dood. Door 'n overdosis Tabac Original... Ja in die waardeloze 2e wereldoorlog heeft men vele noodgrepen moeten toepassen zoals tulpenbollen eten, eikels malen voor de koffie en door gebrek aan echte tabak maar die scheerzeep in krantenpapier gerold en gerookt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Gusto Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Mijn opa ook, maar ja, die is al weer 35 jaar dood. Door 'n overdosis Tabac Original... Ja in die waardeloze 2e wereldoorlog heeft men vele noodgrepen moeten toepassen zoals tulpenbollen eten, eikels malen voor de koffie en door gebrek aan echte tabak maar die scheerzeep in krantenpapier gerold en gerookt Maar Opa is 93 geworden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
roland Posted January 2, 2016 Share Posted January 2, 2016 Kijk, dat is dan weer netjes! Jammer dat ik 't 'n uur in de wind vind meuren, anders had ik gelijk 'n zee container vol besteld... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted November 6, 2018 Author Share Posted November 6, 2018 In 2015 uitgezocht wat er in zit. 1 bak chemie. Net weer even gekeken en nu zitten er nog 4 ingrediënten extra in! Totaal 27. Misschien werkt en ruikt het daardoor wel beter. Laat me verrassen! inhoudstoffen Potassium stearate Sodium stearate Potassium tallowate, Potassium Cocoate Aqua Sodium tallowate, Parfum (fragrance) Sodium Cocoate Glycerine Potassium Hydroxide Tetrasodium EDTA Tetrasodium etidronate Sodium Hydroxide CI 77891 Limonene Hydroxycitronellal Linalool Citronellol Coumarin Alpha-Isomethyl Ionone Benzyl Alcohol Citral Eugenol Nieuw: Isoeuganol Geraniol Benzyl Salicylate Cinnamyl Alcohol Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snuff Posted November 6, 2018 Share Posted November 6, 2018 Yek, opeens minder trek in Tabac ? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
ChrisVanMeer Posted November 6, 2018 Share Posted November 6, 2018 Snuff schreef 3 minuten geleden: Yek, opeens minder trek in Tabac ? Nog minder? 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted November 6, 2018 Share Posted November 6, 2018 Zucht elke smoes bedenken om maar geen Tabac te gebruiken. Jullie kwellen jezelf door deze heerlijke zeep proberen te ontlopen vanwege de angst dat deze heerlijke zeep de anderen in jullie verzameling doet verbleken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harkos Posted November 6, 2018 Author Share Posted November 6, 2018 @UnShaven Nee, nee. Ik doe weer een objectief onderzoek voor de (mijn) wetenschap? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schoormonnik Posted November 7, 2018 Share Posted November 7, 2018 Mensen, dat valt allemaal wel mee denk ik... mijn kijk: Alles onder CI 77891 zijn niks meer dan allergenen/geurstoffen die zo'n beetje in meer of mindere mate voorkomen in alle scheerzepen waar of een synthetische geurstof(fen), of essentiële olie(ën) of een combinatie van beide is gebruikt. Je kunt er juist, omdat ze netjes vermeld zijn, vanuit gaan dat het veilig is voor gebruik. Ze klinken misschien ingewikkeld en eng, dat wel, maar iets meer verdieping in de materie geeft misschien een ander beeld. Die 4 extra ingrediënten hebben er wellicht altijd al in gezeten... waarom nu dan wel op de ingrediëntenlijst? Als de Europese regels omtrent het vermelden van allergenen bijvoorbeeld worden aangescherpt. Stel het meldingspercentage van aanwezige allergenen wordt veranderd van 0.01% naar 0.001% dan verschijnen er ineens ogenschijnlijk 'nieuwe' ingrediënten op de lijst. Het kan ook zijn dat er een nieuwe/andere geurstoffen zijn gebruikt met andere allergenen. In Europa is er een lijst van 26 allergenen waarvan bekend is dat ze eventueel een gevoeligheidsreactie kunnen veroorzaken. Komen deze allergenen meer dan 0.01% voor in je product (dat je afspoelt, zogenaamd rinse off product) dan moet je ze vermelden Als je die allergenen niet tegenkomt op een scheerzeep met geur kun je er bijna vanuit gaan dat de zeep geen veiligheidsbeoordeling heeft ondergaan en je moet vertrouwen op de blauwe ogen van de maker. Bij Amerikaanse zeepmakers zoals o.a. Stirling, Oleo Soap Works, Catie's Bubbles etc. bijvoorbeeld. Daar zou ik meer sceptisch over zijn omdat je niet weet wat er in die zepen zit en ze al helemaal niet onafhankelijk beoordeelt op veiligheid. Eufros, ook zo eentje... binnen Europa illegaal. Daarnaast wordt er niet goed geteld. Potassium Cocoate en Sodium Cocoate zijn niet twee verschillende ingrediënten. Er is gebruik gemaakt van zowel sodium hydroxide en potassium hydroxide voor de verzeping. Pottasium Cocoate en Sodium Cocoate betekent niks meer dan verzeepte kokosolie. Eén ingrediënt dus. Bovendien zit er in het in eindproduct geen potttasium- en sodium hydroxide meer. Die verdwijnen volledig bij de verzeping. Een juiste ingrediëntenlijst vertelt namelijk niet wat er in een zeep zit, maar wat er is gebruikt om de zeep te maken en dan afnemend in hoeveelheid. Ook is het zo dat parfum uit duizenden ingrediënten bestaat. Als je zo gaat tellen bestaat Tabac uit misschien wel 4000+ ingrediënten. Ik zou parfum als 1 ingrediënt tellen en de allergenen niet meetellen. Dan zou ik uitkomen op... even tellen... 10 ingrediënten die nodig waren om Tabac te maken. Valt wel mee, heel gangbaar. Zo kan ik nog wel even doorgaan ? Let wel, ik verkondig dit niet als de waarheid omdat ik ook nog met genoeg vragen zit over de wondere wereld van het scheerzeep maken. O, er staan drie ingrediënten in die ik nader zou onderzoeken. Groet, Ron ex Scheermonnik 7 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts